تبخال تناسلی از چه راهی منتقل میشود؟

هرپس (تبخال) تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است که می تواند باعث ایجاد تاول و زخم ‌های باز (ضایعات پوستی) در ناحیه تناسلی شود. اما این بیماری می تواند بدون علامت باشد. یعنی ممکن است فرد هیچ گونه علائمی را نشان ندهد.

انواع مختلف هرپس

تبخال تناسلی توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد:

 HSV I (نوع 1)

 HSV II (نوع 2)

HSV نوع 1 معمولا باعث هرپس دهانی یا تبخال دهان می شود. در اوایل کودکی، این ویروس می تواند به عنوان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ظاهر شود. تبخال تناسلی در بیشتر موارد توسط HSV  نوع 2 ایجاد می شود. اگرچه این امکان نیز وجود دارد کهHSV نوع 1 باعث تبخال تناسلی وHSV  نوع 2 باعث تبخال دهان شود. پزشکان نمی توانند فقط با معاینه فیزیکی تفاوت بین این دو نوع ویروس را تشخیص دهند.

اما بین این دو ویروس تفاوت هایی وجود دارد. برای مثال، تبخال تناسلی ناشی از  HSV نوع 2، احتمال عود بسیار بیشتری دارد. این تشخیص می تواند به در نظر گرفتن یک برنامه درمانی موثر کمک کند.

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

ابتلا به تبخال تناسلی چگونه است؟

ابتلا به تبخال تناسلی می تواند از طریق رابطه جنسی (واژینال، مقعدی یا دهانی) با فردی که به این بیماری مبتلا است، اتفاق بیفتد. تبخال تناسلی یک بیماری به شدت مسری است و فرد آلوده بدون علامت هم ناقل بیماری است و می تواند آن را منتقل کند.

ویروس هرپس در کدام قسمت بدن زندگی می کند؟

ویروس های هرپس سیمپلکس نهفته هستند. یعنی می توانند بدون ایجاد هیچ گونه علائمی در بدن زندگی کنند. بعد از بروز عفونت اولیه، ویروس وارد رشته های عصبی می شود و به گانگلیون (گره عصبی) های اعصاب حسی (محل اتصال اعصاب قسمت های مختلف بدن) منتشر می شود. گانگلیون های ناحیه تناسلی، در مجاورت نخاع در قسمت تحتانی کمر قرار دارند. درمورد تبخال دهانی نیز گانگلیون ها در پشت استخوان گونه قرار گرفته اند.

تبخال تناسلی چقدر شایع است؟

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، در ایالات متحده تقریبا 40 تا 50 میلیون نفر از افراد بزرگسال به تبخال تناسلی مبتلا هستند. ابتلا به عفونت HSV نوع 2 در زنان و همچنین افرادی که بیش از پنج شریک جنسی داشته اند، شایع تر است. ضمن اینکه بیشتر مبتلایان به HSV  نوع 2، از این امر مطلع نیستند. زیرا این عارضه گاهی اوقات علائمی ایجاد نمی کند.

راه های انتقال تبخال تناسلی

تبخال تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می شود. این یک عفونتی نیست که از طریق ظروف مشترک، حوله و صابون مشترک منتقل شود – گرچه این موضوع یکی از شایعترین سوالات در مطب های ما است.

ممکن است هرپس یا تبخال با یک تماس ساده ی پوست با پوست (آلت تناسلی با آلت تناسلی) منتقل شود، یا حتی در تماس با ترشحات جنسی آلوده نیز این اتفاق می افتد. این موضوع بر خطر انتقال در دخول جنسی دلالت دارد، دخول واژنی، مقعدی یا دهانی همانند تماس مستقیم بدون دخول خطر انتقال را دارند. بعد از قرارگیری در معرض ویروس، 2 تا 20 روز دوره ی نهفتگی (کمون) وجود دارد که بعد از آن ظهور ضایعات اولیه ی هرپس اتفاق می افتد. متاسفانه نزدیک به نصف یا 50 درصد افراد آلوده شده دچار علائمی نمی شوند و بنابراین از ابتلای خودشان به هرپس بی اطلاع می مانند.

تبخال تناسلی

بیشترین احتمال و خطر انتقال و ابتلا به تبخال تناسلی زمانی است که شما یا شریک جنسی شما از ظهور علائم رنج می برید. احساس می شود که افزایش خطر 12 تا 24 ساعت قبل از ظهور ضایعات پوستی ویروس اتفاق می افتد (زمانی که ویروس در مرحله ی تکثیر در سلول های عصبی می باشد).

مطلب مرتبط: تفاوت هرپس نوع ۱ و ۲ (دهانی و تناسلی)

مطلب مرتبط: عکس تبخال تناسلی مردان و درمان آن

مطلب مرتبطخطرات هرپس تناسلی و دهانی برای نوزاد در بارداری و زایمان

علائم تبخال تناسلی

اگرچه برخی از افراد مبتلا به تبخال تناسلی، هیچ گونه علائمی را تجربه نمی کنند، اما سایر افراد ممکن است چند هفته بعد از ابتلا به این بیماری، دچار برخی علائم شوند. در بیشتر مبتلایان، تعدادی تاول یا زخم (ضایعات) ایجاد می شوند که می توانند سوزش و یا درد داشته باشند. این ضایعات ممکن است روی باسن، مقعد، ران ها، روی فرج یا واژن (در زنان) و روی آلت تناسلی یا کیسه بیضه (در مردان) ظاهر شوند. قبل از بروز ضایعات، بیماران اغلب یک پرودروم (علائم اولیه) را توصیف می ‌کنند که مشخصه آن احساس گزگز یا سوزش هنگام دفع ادرار (در ناحیه‌ ای که ضایعات در آن ایجاد می ‌شوند) همراه با احساس خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی است. علائم زیر نیز ممکن است ایجاد شوند:

  • تاول روی دهان یا لب ها
  • تب، سردرد یا درد مفاصل
  • مشکل در دفع ادرار

علائم تبخال تناسلی اغلب از بین می رود و به صورت ناگهانی و مکرر باز می گردد. در بیشتر افراد، اولین وقوع بیماری، بدترین آن است و می تواند دو تا سه هفته طول بکشد. اما بروز مجدد بیماری اغلب خفیف تر است و مدت طولانی طول نمی کشد. با این حال، برخی افراد به طور مرتب ویروس را منتشر می کنند. موارد زیر می توانند احتمال بروز بیماری را افزایش دهند:

  • عفونت های ویروسی یا باکتریایی
  • دوره های قاعدگی
  • استرس

عود مجدد تبخال تناسلی، در سال اول بعد از عفونت اولیه شایع تر است اما با گذشت زمان تعداد دفعات عود بیماری کاهش می یابد. در بسیاری از موارد، استفاده از داروهای ضد تبخال می تواند به بیماران کمک کند. زمانی که فرد دچار پرودروم شده و به عود مجدد بیماری مشکوک می شود، می تواند مصرف داروهای ضد تبخال را شروع کند که علائم بیماری را کاهش داده و دوره آن را کوتاه تر می کند.

بسیاری از افرادی که دچار عود مجدد تبخال تناسلی می شوند، میتوانند به دلیل “علائم اولیه” شروع این اتفاق را احساس کنند. علائم اولیه ممکن است شامل حس های غیر عادی مانند خارش یک ناحیه، سوزش، قلقلک یا بی حسی باشد، و این ها در محلی اتفاق می افتند که ضایعات پوستی می خواهد بروز کند. خطر بالا در این نقطه ایجاد می شود و تا زمانی که ضایعات پوستی از بین بروند وجود دارد (زمانی که زخم سطحی رو بگیرد). خطر انتقال با ازبین رفتن ضایعات پوستی کاسته می شود، گرچه بی خطر به حساب نمی آید.

 علل انزال دردناک

در گذشته بر این باور بودند که اگر ضایعات پوستی وجود نداشته باشند، خطری برای انتقال وجود ندارد. مطالعاتی که روی افراد مبتلا به عفونت هرپس تناسلی انجام شد، نشان داد که در حقیقت ممکن است این افراد ویروس را طریق پوست و اعصاب ترشح کنند، و حتی این اتفاق با عدم وجود ضایعات پوستی رخ می دهد. میزان این ترشح بدون علامت تا حد زیادی در افراد مختلف و مطالعات مختلف متفاوت است.

احساس می شود که از هر ده روز نزدیک یک روز این ترشح ویروس اتفاق می افتد، به طور مشخص پی بردن به این که کدام روز این اتفاق می افتد غیرممکن است (بدون روش های تحقیقاتی). به طور کلی این یه موضوع اذیت کننده برای بیماران مبتلا به هرپس و شریک زندگی او می باشد.

تبخال تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

در صورت بروز تاول در ناحیه تناسلی، پزشک می تواند برای تشخیص ابتلا به تبخال تناسلی، آزمایشاتی را تجویز کند. همچنین پزشک ممکن است از مایع درون تاول ها نمونه برداری کند و یا یک آزمایش خون تجویز کند.

آیا تبخال تناسلی قابل درمان است؟

متاسفانه هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. اما پزشک می تواند داروهای مختلفی را برای کاهش علائم و بهبودی سریع تر بیمار تجویز کند. این داروها زمانی بهترین تاثیر را دارند که بلافاصله بعد از بروز بیماری استفاده شوند. برای کاهش درد در زمان وقوع بیماری، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • حدود 20 دقیقه در یک وان آب گرم بنشینید.
  • ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید و از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
  • می توانید از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید، اما از مصرف آسپرین اجتناب کنید.

اگر در مورد تبخال تناسلی نگرانی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند برای درمان این بیماری به شما کمک کند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.5/5 - (13 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سامان چهارشنبه ۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    من چندین مقاله معتبرخارجی باموضوع انتقال این ویروس از راه غیر جنسی خوندم هم انتقال افقی از روی برخی سطوح و لوازم بیمارستانی آلوده و هم انتقال جنین به مادر ولی شما به قاطعیت فقط راه جنسی رو تایید کردید. باتوجه باینکه من و همسرم هیچ رابطه خارج از چارچوب خانواده نداشته و به هم اعتماد کامل داریم امکان داره همسرم در سالن لیزر یا اپیلاسیون و…، آلوده به این ویروس شده باشه یا از طریق راههای غیر جنسی دیگه؟ این مشکل روح ما رو آزرده کرده است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      احتمال انتقالش با اون روش ها کمه
  • تصویر کاربر مینا سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یک هفتهای میشه که اطراف دهانه رحم و مقعدم تاول زده و سر باز کرده و خیلی درد و سوزش داره اولین باره این طوری شدم رعتم دکتر گفت تبخاله و بهم قرص آسیکلویر ۴۰۰ داد هیچ آزمایشی هم ندادم اقای دکتر خیلی ترسیدم استرس گرفتم ایا شوهرمم این بیماری رو گرفته یا نه و اینکه این بیماری چطور وارد بدنم شده و امکان داره این بیماری چند سال در بدنم بوده باشه و الان ظاهر بشه و اینکه من دوتا پسر ۱۰ ساله و ۷ ساله دارم این بچه ها که بیمار نیستن نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      خیر با این راه ها منتقل نمیشه
  • تصویر کاربر رسول یکشنبه ۲۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    آقای دکتر مدت زیادی هست که یک خال گوشتی قهوه ای رنگ روی آلت بنده ایجاد شده.آیا زگیل تناسلی هست.در این صورت بنده باید چه کار کنم.در ضمن متاهل هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۲۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چند وقتی میشه ک با ی خانم آشنا شدم . متاسفانه ایشون از بیماری تبخال تناسلی رنج می‌برند. آیا ازدواج با این خانم مشکلی نداره ؟اصلا راه درمان قطعی وجود داره .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      راه درمان قطعی نداره ولی با تقویت سیستم ایمنی احتمال عود کم میشه
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    با سلام.جناب دکتر اگر تماس جنسی از طریق سینه های زن برقرار شود امکان انتقال ویروس hsv یا تبخال به آلت تناسلی مرد وجود دارد؟یعنی در حالت پوست سالم و بدون هیچ علامتی، ویروس از طریق پوست سینه قابل انتقال به آلت تناسلی مرد است؟مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      احتمالش کمه
  • تصویر کاربر Mahsa جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 459 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر یکساله مبتلا به تبهال تناسلی شدم هرروز هشت ساعت یکبار قرص میخورم به محض قطع شدن قرصعا زخم ها و تبخالها به بیرون میریزند .عکسهارو براتون ارسال کردم.ممنون میشم بررسی کنید تشخیص شما چیست؟و اینکه از هرروز قرص خوردن خسته شده ام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      پماد موپیروسین هر ۸ ساعت
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      کپسول سفالکسین ۵۰۰ هر ۶ ساعت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر الی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید تبخال تناسلی از بین می‌رود امکان داره ویروس از بدن خارج بشه و بعد تبخال تناسلی امکان هست زیگیل تناسلی بگیره فرد و واکسن بزنه تاثیر برای تبخال تناسلی داره؟و اگر علائم معلوم نباشد امکان داره ویروس ب طرف مقابل انتقال یابد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      واکسن زگیل تاثیری بر زگیل نداره
  • تصویر کاربر سلیمانی جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام.من مبتلا به تبخال تناسلی شدم. تا وقتی آسیکلویر استفاده میکنم. تبخال‌ها از بین میروند.به محض استفاده نکردن از آسیکلویر دوبار تبخال میزند.آیا میتوانم کل سال از آسیکلویر استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بهتره زینک پلاس روزانه مصرف کنید و آسیکلوویر مداوم توصیه نمیشه
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتراین دون های سفیدیه مدته رولب من هست وبه شدت لبم خشک شده ایااین هازیگل هستند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      من در معاینه عکس زگیل نمیبینم
  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دختر مجردم من رفتم دکتر و تشخیص داده که زیگل آیا درمان میشه و فعلا یه جلسه رفتم میشه از بین بره زیگل ها خطر ناک نیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام ، وقتی ویروس وارد بدن میشه ، تو بعضی افراد بدن میتونه ویروس رو از بین ببره ، در بعضی ها هم در بدن برای همیشه میمونه. در مورد آقایون مشکلی نیست ، فقط ممکنه ضایعات پوستی ایجاد شه ، ولی در خانم ها علاوه بر ضایعات پوستی خطر سرطان دهانه رحم در آینده وجود داره و از این جهت خانم ها باید سالانه پاپ اسمیر بدن
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر