تبخال تناسلی از چه راهی منتقل میشود؟

هرپس (تبخال) تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است که می تواند باعث ایجاد تاول و زخم ‌های باز (ضایعات پوستی) در ناحیه تناسلی شود. اما این بیماری می تواند بدون علامت باشد. یعنی ممکن است فرد هیچ گونه علائمی را نشان ندهد.

انواع مختلف هرپس

تبخال تناسلی توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد:

 HSV I (نوع 1)

 HSV II (نوع 2)

HSV نوع 1 معمولا باعث هرپس دهانی یا تبخال دهان می شود. در اوایل کودکی، این ویروس می تواند به عنوان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ظاهر شود. تبخال تناسلی در بیشتر موارد توسط HSV  نوع 2 ایجاد می شود. اگرچه این امکان نیز وجود دارد کهHSV نوع 1 باعث تبخال تناسلی وHSV  نوع 2 باعث تبخال دهان شود. پزشکان نمی توانند فقط با معاینه فیزیکی تفاوت بین این دو نوع ویروس را تشخیص دهند.

اما بین این دو ویروس تفاوت هایی وجود دارد. برای مثال، تبخال تناسلی ناشی از  HSV نوع 2، احتمال عود بسیار بیشتری دارد. این تشخیص می تواند به در نظر گرفتن یک برنامه درمانی موثر کمک کند.

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

ابتلا به تبخال تناسلی چگونه است؟

ابتلا به تبخال تناسلی می تواند از طریق رابطه جنسی (واژینال، مقعدی یا دهانی) با فردی که به این بیماری مبتلا است، اتفاق بیفتد. تبخال تناسلی یک بیماری به شدت مسری است و فرد آلوده بدون علامت هم ناقل بیماری است و می تواند آن را منتقل کند.

ویروس هرپس در کدام قسمت بدن زندگی می کند؟

ویروس های هرپس سیمپلکس نهفته هستند. یعنی می توانند بدون ایجاد هیچ گونه علائمی در بدن زندگی کنند. بعد از بروز عفونت اولیه، ویروس وارد رشته های عصبی می شود و به گانگلیون (گره عصبی) های اعصاب حسی (محل اتصال اعصاب قسمت های مختلف بدن) منتشر می شود. گانگلیون های ناحیه تناسلی، در مجاورت نخاع در قسمت تحتانی کمر قرار دارند. درمورد تبخال دهانی نیز گانگلیون ها در پشت استخوان گونه قرار گرفته اند.

تبخال تناسلی چقدر شایع است؟

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، در ایالات متحده تقریبا 40 تا 50 میلیون نفر از افراد بزرگسال به تبخال تناسلی مبتلا هستند. ابتلا به عفونت HSV نوع 2 در زنان و همچنین افرادی که بیش از پنج شریک جنسی داشته اند، شایع تر است. ضمن اینکه بیشتر مبتلایان به HSV  نوع 2، از این امر مطلع نیستند. زیرا این عارضه گاهی اوقات علائمی ایجاد نمی کند.

راه های انتقال تبخال تناسلی

تبخال تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می شود. این یک عفونتی نیست که از طریق ظروف مشترک، حوله و صابون مشترک منتقل شود – گرچه این موضوع یکی از شایعترین سوالات در مطب های ما است.

ممکن است هرپس یا تبخال با یک تماس ساده ی پوست با پوست (آلت تناسلی با آلت تناسلی) منتقل شود، یا حتی در تماس با ترشحات جنسی آلوده نیز این اتفاق می افتد. این موضوع بر خطر انتقال در دخول جنسی دلالت دارد، دخول واژنی، مقعدی یا دهانی همانند تماس مستقیم بدون دخول خطر انتقال را دارند. بعد از قرارگیری در معرض ویروس، 2 تا 20 روز دوره ی نهفتگی (کمون) وجود دارد که بعد از آن ظهور ضایعات اولیه ی هرپس اتفاق می افتد. متاسفانه نزدیک به نصف یا 50 درصد افراد آلوده شده دچار علائمی نمی شوند و بنابراین از ابتلای خودشان به هرپس بی اطلاع می مانند.

تبخال تناسلی

بیشترین احتمال و خطر انتقال و ابتلا به تبخال تناسلی زمانی است که شما یا شریک جنسی شما از ظهور علائم رنج می برید. احساس می شود که افزایش خطر 12 تا 24 ساعت قبل از ظهور ضایعات پوستی ویروس اتفاق می افتد (زمانی که ویروس در مرحله ی تکثیر در سلول های عصبی می باشد).

مطلب مرتبط: تفاوت هرپس نوع ۱ و ۲ (دهانی و تناسلی)

مطلب مرتبط: عکس تبخال تناسلی مردان و درمان آن

مطلب مرتبطخطرات هرپس تناسلی و دهانی برای نوزاد در بارداری و زایمان

علائم تبخال تناسلی

اگرچه برخی از افراد مبتلا به تبخال تناسلی، هیچ گونه علائمی را تجربه نمی کنند، اما سایر افراد ممکن است چند هفته بعد از ابتلا به این بیماری، دچار برخی علائم شوند. در بیشتر مبتلایان، تعدادی تاول یا زخم (ضایعات) ایجاد می شوند که می توانند سوزش و یا درد داشته باشند. این ضایعات ممکن است روی باسن، مقعد، ران ها، روی فرج یا واژن (در زنان) و روی آلت تناسلی یا کیسه بیضه (در مردان) ظاهر شوند. قبل از بروز ضایعات، بیماران اغلب یک پرودروم (علائم اولیه) را توصیف می ‌کنند که مشخصه آن احساس گزگز یا سوزش هنگام دفع ادرار (در ناحیه‌ ای که ضایعات در آن ایجاد می ‌شوند) همراه با احساس خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی است. علائم زیر نیز ممکن است ایجاد شوند:

  • تاول روی دهان یا لب ها
  • تب، سردرد یا درد مفاصل
  • مشکل در دفع ادرار

علائم تبخال تناسلی اغلب از بین می رود و به صورت ناگهانی و مکرر باز می گردد. در بیشتر افراد، اولین وقوع بیماری، بدترین آن است و می تواند دو تا سه هفته طول بکشد. اما بروز مجدد بیماری اغلب خفیف تر است و مدت طولانی طول نمی کشد. با این حال، برخی افراد به طور مرتب ویروس را منتشر می کنند. موارد زیر می توانند احتمال بروز بیماری را افزایش دهند:

  • عفونت های ویروسی یا باکتریایی
  • دوره های قاعدگی
  • استرس

عود مجدد تبخال تناسلی، در سال اول بعد از عفونت اولیه شایع تر است اما با گذشت زمان تعداد دفعات عود بیماری کاهش می یابد. در بسیاری از موارد، استفاده از داروهای ضد تبخال می تواند به بیماران کمک کند. زمانی که فرد دچار پرودروم شده و به عود مجدد بیماری مشکوک می شود، می تواند مصرف داروهای ضد تبخال را شروع کند که علائم بیماری را کاهش داده و دوره آن را کوتاه تر می کند.

بسیاری از افرادی که دچار عود مجدد تبخال تناسلی می شوند، میتوانند به دلیل “علائم اولیه” شروع این اتفاق را احساس کنند. علائم اولیه ممکن است شامل حس های غیر عادی مانند خارش یک ناحیه، سوزش، قلقلک یا بی حسی باشد، و این ها در محلی اتفاق می افتند که ضایعات پوستی می خواهد بروز کند. خطر بالا در این نقطه ایجاد می شود و تا زمانی که ضایعات پوستی از بین بروند وجود دارد (زمانی که زخم سطحی رو بگیرد). خطر انتقال با ازبین رفتن ضایعات پوستی کاسته می شود، گرچه بی خطر به حساب نمی آید.

 علل انزال دردناک

در گذشته بر این باور بودند که اگر ضایعات پوستی وجود نداشته باشند، خطری برای انتقال وجود ندارد. مطالعاتی که روی افراد مبتلا به عفونت هرپس تناسلی انجام شد، نشان داد که در حقیقت ممکن است این افراد ویروس را طریق پوست و اعصاب ترشح کنند، و حتی این اتفاق با عدم وجود ضایعات پوستی رخ می دهد. میزان این ترشح بدون علامت تا حد زیادی در افراد مختلف و مطالعات مختلف متفاوت است.

احساس می شود که از هر ده روز نزدیک یک روز این ترشح ویروس اتفاق می افتد، به طور مشخص پی بردن به این که کدام روز این اتفاق می افتد غیرممکن است (بدون روش های تحقیقاتی). به طور کلی این یه موضوع اذیت کننده برای بیماران مبتلا به هرپس و شریک زندگی او می باشد.

تبخال تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

در صورت بروز تاول در ناحیه تناسلی، پزشک می تواند برای تشخیص ابتلا به تبخال تناسلی، آزمایشاتی را تجویز کند. همچنین پزشک ممکن است از مایع درون تاول ها نمونه برداری کند و یا یک آزمایش خون تجویز کند.

آیا تبخال تناسلی قابل درمان است؟

متاسفانه هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. اما پزشک می تواند داروهای مختلفی را برای کاهش علائم و بهبودی سریع تر بیمار تجویز کند. این داروها زمانی بهترین تاثیر را دارند که بلافاصله بعد از بروز بیماری استفاده شوند. برای کاهش درد در زمان وقوع بیماری، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • حدود 20 دقیقه در یک وان آب گرم بنشینید.
  • ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید و از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
  • می توانید از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید، اما از مصرف آسپرین اجتناب کنید.

اگر در مورد تبخال تناسلی نگرانی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند برای درمان این بیماری به شما کمک کند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.5/5 - (13 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر دیار چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام آقای خسته نباشید آزمایش شوهرمو براتون فرستادم میشه بی زحمت نظرتونو بگین و اینکه آیا باعث ناباروری هست یا نه و راه حل چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      مشکوک به زگیل است مراجعه کنید از نزدیک ببینم در صورت صلاح دید ، کرایو کنم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      قرص wellman روزانه یک عدد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      تا ۳ ماه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهری شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من ۳ روزه اطراف واژن و لبه های رحم برجستگی های تقریبا بزرگی ایجاد شده که نه خارش داره نه سوز و حتی آبکی هم نیستن فقط مثل جوش های هورمونی و زیر پوستی هستن رابطه جنسی هم نداشتم دکتر گفتن احتمال زگیل یا تبخال هست . از قبل هم ترشح و عفونت داشتم وقتی دکتر دیدن گفتن میزان ترشحات واژن و عفونتتون خیلی زیاد بوده و قارچ هم دارین . پماد آسیکلوزان و قرص مترونیدازول دادن . نظرتونو بفرمایید . مچکرم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      دارو های تجویزی رو مصرف کنید
  • تصویر کاربر مهتاب شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    ا
    من تبخال تناسلی گرفتم،امکانش هست ک همسرم روابط دیگری داشته باشه
    چون دخترم میگ تبخال تناسلی به این علتذمیتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر Kimi سه شنبه ۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر من امروز متوجه شدم که با نامزدم که چند روز پیش لب گرفتیم ایشون زگیل دارند و پوستمونم تماس پیدا کرده و الت ایشون با دهن من تماس داشته ایا من مبتلا شدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید شما سالی یک بار تست پاپ اسمیر دهید وعکس زگیل‌ها را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر رها پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    اقای دکتر پی رو سوال قبلی من از دیروز متوجه تبخال تناسلی شدم
    و چند روز قبل از بروز خود تبخال ب شدت سوزش داشتم

    میخوام بدونم چطور ممکنه وقتی همسرم درگیر این بیماری نبوده من دچارش شدم
    امکانش هست ب دلیل این باشه ک در زمان رابطه جنسی از راه های مراقبتی وجود نداره ؟
    یا حتما باید ایشون دچار این بیماری بوده باشن تا ب من انتقال بدن
    و چ مدت زمان میبره ک اگه دچار این بیماری شده باشیم خودش رو نشون بده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر رها پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من الان ۹ ماهه ک ازدواج کردم
    و قبل ازدواج هیچ رابطه جنسی نداشتم
    اما با چیزایی ک تو گوگل نوشته ک از طریق روابط جنسی انتقال میکنه
    همسرم ادعا میکنه ک ایشون این بیماری نداشته
    و من متوجه منظورش میشم ک یعنی من از فرد دیگ اینو با رابطه جنسی دچار شدم
    اقای دکتر همچین چیزی وجود داره واقعا
    ک این سو تفاهم ک پیش اومده از بین بره
    و من نمیتونم این ذهنیت رو ازش خارج کنم ب خاطر منبع ک تو گوگل نوشته بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید شما سالی یک بار تست پاپ اسمیر دهید وعکس زگیل‌ها را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر نصرتی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام ۲۸ ساله هستم دکتر، از لیزر تبخال گرفتم، پزشکم تایید کردن،رابطه جنسی هم نداشتم.الان میخوام رابطه داشته باشم اما همش میترسم به طرف منتقل کنم.جواباتون که خوندم فرموده بودین اگه زخم تبخال نباشه، منتقل نمیشه اما پزشک گفتن درهر صورت منتقل میشه.این قضیه دیوونه کرده منو که به پارتنرم بدم ویروسو یا ایشون متوجه بشن که از من گرفتن چون نمیتونم بهش بگم مبتلام.از طرفی ایشون تاکید بر سکس دهانی دارند. الان باید چیکار کنم که بهش ندم ویروسو؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      منتقل نمیشه
  • تصویر کاربر شایان پنجشنبه ۲۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.
    من زگیل تناسلی دارم کرایو هم نکردم.
    من چون کارواش دارم همیشه لباسم (مخصوصا لباس زیرم) خیسه. آیا وقتی که لباسم خیسه، من دستم ازروی لباسم که خیسه بخوره به زگیل تناسلیم وبعد دستم را بکنم داخل دهانم ( مخاط) زگیل منتقل میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام زگیل به هیچ وجه از این طریقها منتقل نمیشود نگران نباش
  • تصویر کاربر راضیه چهارشنبه ۱۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    مدت زمان ابتلا به تبخال تناسلی در چه بازه ای هست؟ممکنه از ۱۰سال قبل توی بدن باشه و بعد ۱۰سال با افت سیستم ایمنی با علایم قابل رویت ظاهر بشه؟
    آیا واقعا دچار تبخال تناسلی شدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      پماد كالأمين وتريامسينولون را هر ٨ساعت بماليد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۲ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر من شریک جنسیم کنار واژنش تبخال تناسلی داره .اما روی لبش نمیزنه اصلا تبخال خاستم ببینم اگ با ایشون از طریق دهان رابطه داشته باشم بازم مبتلا میشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر