سوزاک در زنان

÷

امروزه یکی از شایع ترین عفونت ها، مواردی هستند که از طریق تماس های جنسی آلوده از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می شوند. در رأس این عفونت های ذکر شده کلامیدیا یا تراکوماتیس و سوزاک هستند (که عامل آن باکتری به نام نایسریاگونوره آ است) که به عنوان شایع ترین ها شناخته می شوند. این عوامل میکروبی با جایگزینی در واژن خانم ها، مقعد، مجاری ادراری آقایان و گلوی فرد مبتلا، هم باعث عفونت در محل و هم باعث انتقال آن به شریک جنسی مقابل می گردند.

عامل ایجاد کننده سوزاک باکتری به نام نایسریا گونوره آ می باشد که هم مرد و هم زن را مبتلا می کند که در آقایان و خانم ها چند روز بعد از ارتباط جنسی محافظت نشده با درد، سوزش، خارش و ترشحات چرکی زرد غلیظ رنگ خود را نشان می دهد.

عامل ایجاد کننده سوزاک

علائم سوزاک در خانم ها

در مواردی که بعد از یک ارتباط جنسی محافظت نشده خانمی مبتلا به افزایش ترشحات واژن، خونریزی بین پریودهای قاعدگی، لکه بینی بعد از آمیزش و یا درد و سوزش و ترشح از مجرا یا مقعد و یا مقاربت دردناک شود باید، از طرف ابتلا به سوزاک کاملاً بررسی و درمان شود.

لازم به ذکر است در بعضی موارد فرد با ارتباط های جنسی متعدد کنترل و درمان نشده بدون داشتن علامت حامل این باکتری می باشد و با تماس جنسی با فرد سالم باعث ابتلا فرد مقابل می شود. نتیجه اینکه، نداشتن علائم بالینی سوزاک در فردی که روابط جنسی محافظت نشده متعدد دارد، دلیل پاک بودن فرد نبوده و می تواند به عنوان حامل، باعث انتقال باکتری و عفونت به طرف مقابل گردد.

دلایل مبتلا شدن به سوزاک خانم ها

هر رابطه محافظت نشده دهانی، مقعدی یا از طریق واژن می تواند دلیل ابتلا به سوزاک باشد.

جلوگیری از ابتلا به سوزاک

بهترین روش جلوگیری از ابتلا به سوزاک، رعایت موارد بهداشت جنسی و اجتناب از فعالیت های جنسی کنترل نشده، متعدد و آلوده است. استفاده از کاندوم در رابطه های جنسی افراد پرخطر، شانس ابتلا به سوزاک را بسیار پایین می آورد.

درمان سوزاک

اساس درمان سوزاک بر معاینه بالینی، گرفتن شرح حال و کشت و آنتی بیوگرام از ترشحات محل می باشد. که بر اساس آن انواع عوامل عفونی ایجاد کننده التهاب نیز مشخص می گردند و از طرفی نوع آنتی بیوتیکی که بیشترین اثر درمانی را دارد حساسیت سنجی می گردد. نکته بسیار مهم درمانی در فرد مبتلا به سوزاک تناسلی بعد از درمان مناسب فرد، درمان شریک های جنسی در ارتباط با فرد می باشد.

چرا که در صورت عدم درمان آنها، به عنوان مخزن عفونی عمل کرده و باعث پخش مجدد آلودگی می گردند. و لذا مصرف دارو باید به طرف مقابل و شریک جنسی نیز تجویز گردد. اصولاً سوزاک با درمان 7 الی 10 روز با آنتی بیوتیک مناسب و با زوج درمانی قابل معالجه می باشد. جهت اطمینان از حذف کامل باکتری آلوده کننده بهتر است بعد از یک هفته کشت و آنتی بیوگرام از محل تکرار شود تا مطمئن شویم که عفونت کاملاً درمان شده است.

عوارض سوزاک درمان نشده کدامند؟

تنگی های مجرای ادراری طولانی در آقایان، پروستاتیت مزمن، التهاب بیضه ها و اپیدیدیم از عوارض سوزاک درمان نشده در آقایان می باشند. در خانم ها التهاب مزمن لگن، درد مزمن لگنی،  چسبندگی لوله های رحم، حاملگی های خارج رحمی و ناباروری، می تواند از عوارض سوزاک درمان نشده در خانم ها باشند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر