زگیل صورت

زگیل صورت چیست؟ در اصطلاح عامیانه به هر برجستگی گوشتی در اعضا مختلف بدن زگیل گفته می شود. برجستگی های گوشتی در قسمت های مختلف بدن بر اساس ماهیت آنها و مکانیسم ایجاد آن کاملاً فرق می کنند. به عنوان مثال اغلب ضایعات پوستی برجسته در ناحیه بیضه ها، غده های چربی، کراتوآنژیوم و در زیر بغل و گردن اسکین تک و یا مولوسکوم، و در ناحیه تناسلی زگیل تناسلی با منشاء HPV می باشد که این مورد از طریق تماس جنسی آلوده منتقل می شود.

برجستگی های روی صورت نیز می توانند اسکین تک، خال، مولوسکوم و به ندرت زگیل باشند. بیش از 140 نوع ویروس HPV در طبیعت وجود دارد. بعضی از این زگیل ها باعث زگیل صورت، دست و پا می شوند. راه های انتقال زگیل های صورت ممکن است از طریق تیغ آلوده باشد که برای اصلاح منطقه آلوده تناسلی استفاده شده و با ایجاد خراش و خونریزی و لمس، می توان زگیل را از مناطق آلوده به مناطق سالم انتقال داد.

عکس زگیل صورت:

تشخیص زگیل صورت

علائم زگیل صورت

این زائده ها به صورت برجستگی در نواحی پیشانی، لب ها، دور بینی، اطراف گوش، سر و گردن دیده می شود. بهترین وسیله تشخیصی نوع ضایعه، تجربه و مهارت و تخصص معاینه کننده است و شکل زائده ها بر اساس نوعشان کاملا ًمختلف هستند.

به عنوان مثال اسکین تک به صورت برجستگی گوشتی پایه دار، مولوسکوم به صورت برجستگی های آبکی که دارای ناف هستند و زگیل اغلب خود را به صورت برجستگی گوشتی قهوه ای رنگ نشان می دهد. در بعضی موارد، شکل، ظاهر و رنگ و اندازه زگیل ها با هم متفاوت می باشند.

راه های تشخیصی زگیل صورت

بهترین راه تشخیص زگیل صورت، معاینه توسط فرد متخصص و با تجربه است. در صورت شک به ضایعات، قدم بعدی نمونه برداری پوستی و ارسال آن به آزمایشگاه و بررسی از نظر ماهیت ضایعه می باشند.

درمان زگیل صورت

مثل ضایعات پوستی دیگر نقاط بدن، روش های مرسوم درمانی عبارتند از: کرایو درمانی، لیزر درمانی، استفاده از کوتر و درمان های خانگی و استفاده از محلول های شیمیائی که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

  • کرایو درمانی: در این روش با استفاده از سرما درمانی و مکانیسم انجماد و با استفاده از دستگاه اسپری کرایو، مایع نیتروژن به گاز منهای 20 درجه تبدیل و با پاشیدن آن روی زائده باعث انجماد و قطع خونرسانی و لذا نکروز شده و چند روز بعد زائده خود ب خود از بین می رود. در مواردی که علت زائده صورت ویروس HPV باشد، مکانیسم سرما درمانی یا کرایوتراپی بهترین و سالم ترین وسیله درمان می باشد. چون با مکانیسم انجماد امکان پخش شدن ویروس و آلوده کردن مناطق سالم تقریباً منتفی است.کرایو درمانی امروزه به عنوان خط اول درمانی در دنیا برای درمان زگیل ها مخصوصاً نوع تناسلی استفاده می گردد. بعد از انجام کرایو از پماد های ضد التهاب و تسکین دهنده و ترمیم کننده پوستی استفاده می شود که سریعاً زائده پوستی ترمیم پیدا می کند.

  • درمان زگیل صورت با لیزر: جایگاه طلائی استفاده از لیزر برای زمانی است که زائده های پوستی منشاء ویروسی ندارند چرا که لیزر با مکانیسم ذاتی حرارتی حالت انبساط داشته و باعث پخش ویروس و آلودگی های نسج سالم می گردد. مگر اینکه در هنگام استفاده از لیزر برای زائده های با منشاء HPV از ساکشن های خیلی قوی که جلو تصاعد بخار را میگیرد استفاده شود. اگر منشاء زائده ویروسی نباشد، لیزر وسیله بسیار خوبی برای درمان زائده هایی از قبیل اسکین تک می باشد.
  • درمان زگیل صورت با کوتر: در گذشته این روش بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت و با مکانیسم حرارت و سوزاندن محل زائده را از بین می بردند. در این روش که امروزه تقریباً منسوخ شده هفته ها طول می کشید تا زخم ها ترمیم پیدا کنند. عیب عمده استفاده از کوتر مثل لیزر در پخش کردن زائده های با منشاء ویروسی است چرا که حرارت باعث تصاعد زگیل شده و می تواند اطراف مناطق سالم و حتی بینی و چشم و حنجره بیمار و پزشک را آلوده به ویروس نماید.

  • درمان های خانگی و طب سنتی: از زمان های گذشته که روش های درمانی جدید در دسترس نبوده است، بیماران مبتلا از روش های سنتی برای درمان زگیل استفاده می کردند. استفاده از سرکه سیب، آبلیمو، سیر و سیاه دانه که آنها را به صورت موضعی روی محل استفاده می کردند از جمله این موارد می باشد. جایگاه اصلی درمان سنتی برای زائده های کوچک و تک می باشد. هر چند که با در دسترس بودن کرایو درانی، دیگر نیازی به درمان سنتی نمی باشد.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.2/5 - (4 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام. ۱ ماه پیش کمی قرمزی داخل الت به همراه درد و ناراحتی در الت و بالای الت داشتم. در سونو و آزمایش ادرار عفونت نبود، دکتر التهاب پروستات تشخیص دادن و دارو دادن، قرمزی بعد یکهفته رفع شد اما دیشب دوباره متوجه شدم نوک الت به شورت چسبیده و داخل الت قرمزه. قرمزی بعد یکساعت خیلی بهتر شد اما هنوز حس میکنم قسمت عقب تر داخلی قرمز هست.شما سی تی شکم و لگن تجویز کردید که هنوز نگرفتم. میتونه بخاطر تنگ بودن شلوار باشع؟ چه کار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ترشح دارید از الت ؟
    2. تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خیر، مگه اینکه نوک الت رو چندین بار فشار بدم تا کمی نوک الت خیس شود. عکس سی تی هم خدمتتون ارسال میکنم. بنده به جز سی تی اسکن ریه دوران کرونا و این سی تی، دیگه عکس سی‌تی اسکن نداشنم. این جند بار اشعه خوردن میتونه خطرات بدی داشته باشه؟ نگران شدم از بس میگن سی تی خطرناکه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      گزارش سی تی رو بفرستید در عکس کیفیت پایین است . خطری در حد یکی دو بار ندارد .
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      حساسیت بیش از حد در مورد قرمزی دارید نگران نباشید
    5. تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      گزارش سی تی اسکن رو فرستادم خدمتتون .آقای دکتر من دو بار واسه کرونا و الانم یک بار سی تی دادم. جمعا سه بار.این سه بار چقدر میتونه خدایی نکرده اثرات خیلی بدی بذاره و بیماری ایجاد کنه؟نیاز هست پیگیری کنم؟ اینقدر نگران شدم که مشکل ادراری که داشتم فراموش کردم
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      خیر نیاز به هیچ اقدامی نیست . فقط این روحیه وسواس و نگرانی را کنار بزارید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر شقایق چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عکس رو نگاه کنید دوروزه متوجه شدم خواستم ببینم زیگیل هست یا گوشت اضافه باید چکارش کنم ممنونم
    1. تصویر کاربر شقایق سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      سلام جواب ندادید
    2. تصویر کاربر شقایق سه شنبه ۱۳ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      سلام وقت بخیر. آقای دکتر عکس دیدید ؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      رابطه مقعدی داشتید ؟
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Zoli چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    ۱۹ سالمه رابطه ای نداشتم
    همش از وقتی راجب زگیل خوندم میترسم
    این لکه ها روی زیر چونه وسط سینه و کشاله رانم هست وقتی پوست میکشی کلا دیده نمیشن و مسطح میشن وقتی پوست و جمع می‌کنی واضح دیده میشن
    اینا چی می‌تونه باشه؟
    زگیل نیست نه؟
    و اینکه دکتر زنان و دکتر پوست هم قبلا دیدن ولی فقط سطحی نگاه کردن و گفتن چیزی نیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      خیر زگیل نیست غدد ریز چربی و عرق است
  • تصویر کاربر Zahra چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    دکتر من این عکس و براتون یادم نمیادفرستادم یا نه خیلی میترسم که اینا زگیل باشه
    یه دونه هستش و چندماهه دارم
    و این عکسی که از سقف دهانم هست این میتونه زگیل باشه
    جدیدا به هرچیزی که شبیه به زگیله دارم واکنش نشون میدم و میترسم فقط هم با نامزدم رابطه دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      ضایعه دهان به نظر زگیل نیست عکس وسط بهتر هست از نزدیک معاینه و نمونه برداری بشه پاپ اسمیر هم بدهید
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام. مدتیه که هنگام نزدیکی التم با یه برآمدگی کوچک حدودا در ۱۴ سانتیمتری واژن همسرم حس میکنم که احساس میکنم پوست التمو همراه با درد خراش میده .با انگشت قابل تشخیص نیست ولی پوست نرم الت حسش میکنه فقط.
    ایا میتونه زگیل یا سرطان باشه?
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      باید ویزیت زنان شوند۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر