زگیل پوستی چیست و چگونه درمان می شود؟

منظور از زگیل پوستی چیست؟ زگیل پوستی، زائده پوستی اغلب برجسته قهوه ای رنگی است که به علت ویروس HPV یا ویروس پایپومای انسانی ایجاد می شود. بیش از 140 نوع ویروس HPV وجود دارد که بعضی از آنها تحت عنوان زگیل تناسلی و فقط از طریق تماس جنسی آلوده در ناحیه تناسلی مردان و زنان ایجاد می شوند و برخی نیز ارتباطی به تماس جنسی نداشته و از طریق آلوده شدن نواحی آسیب دیده پوست (که اغلب به علت خارش و یا زخم و از طریق تماس های معمولی منتقل و باعث زگیل یا برجستگی های گوشتی در بدن و گردن و دست و پا می گردند) ایجاد می شوند.

این زگیل ها اصلاً ارتباطی با تماس جنسی ندارند و خیلی آلوده کننده نمی باشند و 80 درصد در 2 سال، بدون درمان و خودبخود ممکن است از بین بروند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به زگیل پوستی هستند؟

ارتباط معکوسی بین بروز زگیل و تکثیر آن و شرایط سیستم ایمنی بدن وجود دارد به این معنی که هر چه سیستم ایمنی به هر علتی پایین بیاید، شانس بروز زگیل های پوستی بیشتر می شود. به عنوان مثال زگیل پوستی در اطفال به علت عدم رشد کامل سیستم ایمنی، شایعتر از بزرگسالان می باشد.

ابتلا به زگیل پوستی

علائم زگیل پوستی چگونه است؟

همچنانکه ذکر شد بیش از 140 نوع HPV وجود دارد که می توانند باعث زگیل شوند و لذا شکل زگیل ها بسته به نوع ویروس متفاوت است. شکل های شایع زگیل پوستی به صورت برجستگی های قهوه ای رنگ گوشتی – صورتی و سطحی زبر و خشن و یا زگیل های آبکی ناف دار و یا پاپولهای مرواریدی و خالهای زیر پوستی خود را نشان می دهند.

آیا زگیل های پوستی خطرناک هستند؟

جواب منفی است. بر اساس مطالعات ثابت شده این زگیل ها در 80 درصد موارد خودبخود از بین می روند و هیچ ارتباطی با سرطان پوست و زگیل پوستی ساده وجود ندارد.

درمان زگیل پوستی چیست؟

از قدیم الایام بشر در معرض زگیل های پوستی قرار داشته و لذا به فکر درمان آن نیز بوده است. استفاده از سرکه سیب و مالیدن آن روی زگیل، گذاشتن سیر در روی زگیل، بستن با نخ و بریدن و کندن زگیل ها به صورت درمان های سنتی و قدیمی، برای درمان زگیل از دیرباز استفاده می شود. با پیشرفت در علم بشر و بروز تکنولوژی، امروزه روش هایی از قبیل کرایودرمانی، لیزر، کوتر و پلاسما فرز به عنوان روش های نوین در درمان زگیل معرفی شده اند.

از نظر مکانیسم درمانی، تکنیک های فوق بر اساس سرما درمانی و گرما درمانی تقسیم می شوند. گرما درمانی شامل کوتر یا سوزاندن زگیل و استفاده از لیزر است که با مکانیسم تبخیر زگیل، باعث از بین رفتن زگیل می شوند ولی به خاطر اینکه درون زگیل پر از ویروس HPV می باشد، گرما باعث پخش آن ها در اطراف و هوا شده و لذا اگر بدون ساکشن قوی لیزر و کوتر انجام شود، خطر آلوده شدن اطراف زگیل و حتی مخاطهای بدن از قبیل بینی، حنجره و ریه ها به زگیل وجود دارد.

و لذا بر اساس مطالعات انجام شده و توصیه اکید مراکز علمی جهان، درمان ارجح زگیل پوستی و تناسلی، مکانیسم انجماد یا فریز و یا کرایو درمانی می باشد. در این روش دستگاه اسپری مایع نیتروژن به گاز تبدیل و با ایجاد سرمای منهای 200 درجه، باعث از بین رفتن زگیل و ویروس می شود بدون آنکه آلودگی ایجاد بکند. امروزه مراکز علمی کرایو درمانی را به عنوان خط اول درمان معرفی کرده اند که بهترین وسیله حذف انواع زگیل است.

سوالات متداول

چه مناطقی از بدن به صورت شایع درگیر زگیل می شوند؟

زگیل های پوستی در همه جای بدن می توانند ایجاد شوند. دستها، گردن، زیر بغل، پاها، دهان، کشاله ران، ناحیه های تناسلی، مقعد، واژن خانم ها از مناطق شایع بروز و ظهور زگیل ها می باشند.

آیا زگیل های پوستی غیرتناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می شوند؟

جواب منفی است. زگیل های غیرتناسلی که در دست و پا و گردن و کشاله ران و شکم و زیر بغل و گردن هستند، به هیچ وجه باعث انتقال زگیل به طرف مقابل نمی شوند.

فرق زگیل پوستی با زگیل تناسلی چیست؟

از نظر ماهیت، منشاء همه زگیل ها ویروس HPV می باشد. فرق عمده زگیل پوستی با زگیل تناسلی، روش های انتقال آنها است. زگیل های تناسلی فقط از طریق روابط جنسی آلوده منتقل می شوند و بر اساس مطالعات ثابت شده، نوع های پرخطر آن مثل نوع 16 و 18 می توانند در خانم ها مقدمه ایجاد سرطان گردن رحم باشند. زگیل های پوستی هیچ ارتباطی با سابقه تماس های جنسی آلوده ندارند و خطری از نظر ایجاد سرطان نیز ندارند.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.7/5 - (14 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر AM پنجشنبه ۲۳ فروردین ۳( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید،من ۲۰ سالمه حدود یکسال و خورده ای پیش رابطه ای داشتم،و بعد آن نسبت به بدنم حساس شدم،یک زائده کوچک مشکوک داشتم و پیش دکتر اورولوژیست رفتم آزمایش دادم و منفی شد
    الان که یسکال و چند ماه میگذرد و تغییر شکل و تکثیر نداشته و علائمی هم نداره آیا نیازی به درمان و یا ازمایش مجدد هست؟ و اینکه یه عکس دوم هم هست ۴ تا چیز سفید دور کلاهک هم هست اونا هم همینطور تغییری نکردن و دکتری که رفتم گفتن که اینو همه دارن،نظر شما چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ فروردین ۳( 1 هفته پیش)
      با سلام و احترام در حد رویت عکس زگیل نیست
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام من 3ساله که زگیل دارم
    یکبار لیزر کردم باز عود کرد
    الان همین طور مونده آیا بازم میخواد که لیزر کنم یا کرایو
    روی دستمم یه سالی میشه یه زگیل در اومده آیا اونم از زگیل تناسلیه
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      بهتره کرایو بشه
  • تصویر کاربر امیرعلی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید یه چند تا سوال فکر مو درگیر کرده
    1- عکس ۱ و ۲ چیه اولش شبیه یه جوش بودن اینجوری شدن دکتر گفته هيچی نیست البته در زیر بغل هم هستن پس از حمام تغیر شکل و رنگ دارند
    2-عکس ۳ و ۴ زگیل یا خال آیا خطرناکه ؟
    3-اگر رابطه جنسی رو قطع کنم خود ارضایی می‌توان انجام داد یا خیر؟
    4- عکس 5 هم البته با چراغ انداختم ولی زیر محل ختنه گاه ام یکم دون دون زده و پایین ترش قرمزی کوچیک داره آیا خطرناکه و نیاز به درمان دارند؟ تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      بله زگیله و باید کرایو بشه
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    ایا اگر زگیل های ریز روی سینه داشته باشیم ، شیردهی ممنوعه؟ در بارداری میشه درمان کرد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      مطمئنید زگیله؟
  • تصویر کاربر سها جمعه ۱۵ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من مدتی بوده ک دچار این ویروس شدم و نمیدونستم شیو کردم و الان حتی تو پیشونیم دانه های قرمز رنگ یا سر سفید زده
    بعد از گذشت تقریبا یک سال تازه ازمایش دادم و متوجه شدم hpv از تایپ ۶ دارم. الان باید چیکار کنم؟ ایا زگیل هایی ک بقیه نواحی بدن جز تناسلی زده خوب میشود؟ در ناحیه تناسلی قسمت های داخلی هم همینطور دانه ها زیاد شده. ایا بزرگتر میشوند؟ درمان دارند؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ دی ۲( 3 ماه پیش)
      ضایعات فعال باید کرایو بشن تحت نظر متخصص زنان حتما معاینه بشید و پاپ اسمیر انجام بشه و از داروهای تقویتی استفاده کنید اگر مطمئنید به صورت و جاهای دیگه ی بدنتون منتشر شده باید به متخصص پوست هم مراجعه کنید
  • تصویر کاربر روزبه شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ایا امکان دارد یک اقایی به hpv16مبتلا باشد و علائمی نداشته باشد
    ایا hpv16 بثورات دارد؟
    ایا برای خانم ها تست hpv16 که مثبت شده است و تست پاپ اسمیر نرمال هست
    کدوم ازمایش درست تر هست؟
    امکان خطای ازایشگاهی وجود دارد ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      بله امکان داره بدون علامت باشد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      ۳ ماه بعد تکرار شود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      امکان خطای آزمایشگاهی هم هست
    4. تصویر کاربر روزبه شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      اقای دکتر ممنون بابت وقتی که میزارید در صورت امکان میشود توضیحات بیشتری در خصوص نوع های پرخطر و چگونگی تبدیل انها به سرطان در ی کلیپ اموزشی توضیحاتی بدین و سوال اخر اینکه ممکن فرد ضایعه ای نداشته باشد و بعد از چند سال متوجه بشه دچار سرطان شده است؟
      باتشکر
    5. تصویر کاربر روزبه شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      اقای دکتر ممنون بابت وقتی که میزارید در صورت امکان میشود توضیحات بیشتری در خصوص نوع های پرخطر و چگونگی تبدیل انها به سرطان در آقایان در ی کلیپ اموزشی توضیحاتی بدین و سوال اخر اینکه ممکن فرد ضایعه ای نداشته باشد و بعد از چند سال متوجه بشه دچار سرطان شده است؟
      باتشکر
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      بله در خانم ها این اتفاق با شانس بیشتری میتونه رخ بده
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      حتما انجام خواهم داد متشکر از حمایت شما همراه گرامی
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر شادی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من زیر بغلم زگیل دارم اگ دستم زخم باشه و ب این زگیل دست بزنم ایا دستم زگیل میگیره یا اگ قسمت تناسلیم زخم باشه ب زگیل زیر بغل دست بزنم و بعد ناحیه تناسلی لمس بشه دچار زگیل تناسلی میشم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر شادی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من زیر بغلم زگیل دارم اگ دستم زخم باشه و ب این زگیل دست بزنم ایا دستم زگیل میگیره یا اگ قسمت تناسلیم زخم باشه ب زگیل زیر بغل دست بزنم و بعد ناحیه تناسلی لمس بشه دچار زگیل تناسلی میشم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام خیر
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر