گارداسیل چیست؟

 واکسن گارداسیل اولین واکسن مورد تأیید اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا برای جلوگیری از سرطان گردن رحم می باشد که اثربخشی 100 درصد دارد و باعث کاهش 90 درصدی سرطان گردن رحم در خانم ها می شود. همچنین واکسن گارداسیل، برای پیشگیری از اثرات سرطان زائی زگیل های پرخطر تناسلی 6 و 11 و 16 و 18 استفاده می شود.

برخلاف تصورات عمومی، واکسن گارداسیل هیچ جایگاهی در درمان ویروس زگیل تناسلی ندارد بلکه نقش طلائی آن جلوگیری از اثرات سرطان زائی زگیل های پرخطر است (نه جهت جلوگیری از آلودگی به آنها) و لذا واکسن در سنینی که به آن اشاره خواهیم کرد مؤثر است و بهتر است قبل از شروع فعالیت های جنسی در دختران و پسرهای نوجوان و جوان زده شود و بعد از آلودگی هیچ فایده و اثری ندارد.

عملکرد واکسن گارداسیل چگونه است؟

واکسن گارداسیل در حقیقت با شبیه سازی ویروس های پرخطر، باعث بیدار شدن مستقیم سیستم دفاعی و سربازهای دفاع ایمنی بدن، بر علیه ویروس های شبیه سازی شده می شود و لذا با آمادگی قبلی در صورت ورود ویروس واقعی بعد از آلودگی جنسی، اثرات سرطان زائی زگیل های پرخطر را خنثی می کند. نکته بسیار مهم این است که برخلاف باور عمومی، واکسن گارداسیل به هیچ وجه باعث جلوگیری از آلودگی به ویروس HPV نمی گردد بلکه اثرات سرطان زائی ویروس های HPV پرخطر 6 و 11 و 16 و 18 را خنثی می سازد.

عملکرد واکسن گارداسیل

مواردی که استفاده از واکسن گارداسیل ممنوع است کدامند؟

حساسیت و آلرژی شدید و کاهش سیستم ایمنی بدن در اثر بیماری های صعب العلاج، مثل ابتلا به سرطان ها و انجام رادیوتراپی و شیمی درمانی و یا کسانی که از داروهای سرکوبگر ایمنی بدن مثل کورتون استفاده می کنند و همچنین خانم های باردار و بچه های زیر 9 ساله به هیچ وجه نباید از واکسن گارداسیل استفاده کنند.

آیا واکسن گارداسیل عارضه ای هم دارد؟

واکسن گارداسل مثل همه داروهایی که وارد بدن ما می شوند می تواند عوارض خود را داشته باشد و به خاطر همین توصیه می کنم از تزریق بیخودی واکسن گارداسیل در موارد غیرضروری که فایده ای برای بیمار ندارد، شدیداً اجتناب شود.

عوارض عمومی واکسن عبارتند از حساسیت محل تزریق، حساسیت عمومی به واکسن که در صورت در دسترس نبودن مرکز درمانی مجهز، شاید باعث مشکلات تنفسی، عرق سرد، افت فشار و تنگی نفس و از دست دادن هوشیاری شده و جان بیمار را به خطر بیاندازد و لذا توصیه می شود تزریق واکسن در مراکز درمانی معتبر انجام گردد تا در صورت بروز عوارض ذکر شده که فرد به فرد شدت آن فرق می کند، بلافاصله اقدامات درمانی شروع گردد.

قیمت واکسن گارداسیل

واکسن موجود در داخل کشور به نام واکسن پاپیلوگارد می باشد که اثربخشی آن روی دو نوع زگیل پرخطر 16 و 18 زگیل تناسلی یا HPV می باشد و قیمت قانونی آن در داروخانه ها بین 380 تا 400 هزار تومان می باشد. متأسفانه استفاده بی رویه خیلی از افراد از این واکسن ها، باعث نایابی آنها در بازار می شود که در اینجا بنده خواهش می کنم افرادی که تزریق واکسن برای آنها بی فایده است از خرید و تزریق بیخودی آن اجتناب نمایند.

زمان های مناسب تزریق واکسن گارداسیل

در فاصله زمانی بین 9 الی 15 سال تزریق 2 دوز (ماه اول و 6 ماه بعد) و در فاصله بین 15 تا 25 سالگی در سه دوز (دوز اول ، یک ماه بعد و 6 ماه پس از تزریق اول) زمان های مناسب تزریق واکسن پاپیلوگارد می باشد. محل تزریق واکسن گارداسیل مثل اغلب واکسن ها در قسمت بالای بازو می باشد.

در پایان لازم به ذکر است واکسن گارداسیل 4 ظرفیتی و 9 ظرفیتی نیز در بازار جهانی وجود دارد که نوع چهار واکسن، تیپ های 16 و 18 و 6 و 11 و واکسن 9 ظرفیتی، تیپ های 6 و 11 و 16و 18 و 32 و 33و 45 و 52 و 58 را پوشش می دهد. با توجه به اینکه اغلب ویروس های پرخطر آلوده کننده، نوع 16 و 18 می باشد و از طرفی به علت در دسترس نبودن واکسن های 4 و 9 ظرفیتی در داخل کشور، به نظر بنده تزریق واکسن پاپیلوگارد بسیار موثر و کافی می باشد.

1/5 - (1 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر