آیا زگیل تناسلی با آزمایش خون یا ادرار مشخص میشود؟

معمولا برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان و زنان از معاینه استفاده می شود اما اگر زگیل ها قابل مشاهده نباشند می توان برای تشخیص دقیق تر از تست زگیل تناسلی استفاده کرد. 

7 روش برای داشتن اسپرم سالم

آزمایش زگیل تناسلی مردان

برخلاف ویروس ایدز که به راحتی خود را در آزمایش خون نشان می دهد، ویروس زگیل تناسلی از طریق سلول های بافت بدن منتقل شده و خود را در خون نشان نمی دهد بنابراین چیزی با عنوان آزمایش خون زگیل تناسلی وجود ندارد.

پس تست زگیل تناسلی در مردان و زنان چگونه انجام می شود؟

بهترین آزمایش زگیل تناسلی مردان در واقع معاینه توسط پزشک است چرا که او با این بیماری و نشانه های آن به خوبی آشنا است و می تواند نقاطی که با چشم قابل مشاهده نیستند (مانند: داخل مجرای ادرار یا داخل مقعد) را نیز بررسی کرده و از انتشار زگیل ها به سایر نقاط بدن و یا شریک جنسی شما پیشگیری کند. زگیل های تناسلی خود را به شکل خال های گوشتی برجسته نشان می دهند و بسیاری آنها را با زگیل معمولی اشتباه می گیرند. این ضایعه ها اغلب متعدد است و کم پیش می آید که یک دانه باشند. اگر پزشک متخصص زگیل تناسلی،  این زگیل هارو مورد معاینه قرار دهد، می تواند خیلی راحت مواردی که مشکوک به سرطان هستند را شناسایی کرده و با نمونه برداری، آنها را برای آزمایشگاه ارسال کنند.

 اغلب خال ها و برجستگی های گوشتی که به جاهای ختنه گاه مربوط است، زگیل نیستند و خیلی ها به اشتباه تصور میکنند که این ها زگیل تناسلی هستند پس برای تشخیص دقیق، حتما به پزشک مراجعه کنید. زمانی که زگیل های تناسلی تشخیص داده شد تاکید می کنم بهترین درمان، کرایوتراپی زگیل تناسلی است و تیغ زدن و لیزر باعث پخش شدن این موضوع می شود.

شایعترین وسیله ای که باعث انتقال زگیل تناسلی می شود تیغ است. وسایلی مثل حوله، شامپو و حتی کیسه کشیدن این زگیل هارو منتقل نمی کنند.

نمونه برداری از زگیل تناسلی چگونه است؟

تشخیص زگیل تناسلی با دو مرحله انجام می شود: مرحله ی اول نگاه و دیدن است. هر خال گوشتی برجسته در ناحیه تناسلی که ممکن رنگ قهوه ای داشته باشد و یا به رنگ های سیاه، قهوه ای روشن و یا حتی رنگ پوست باشد؛ این خال ها زگیل تناسلی است. این مرحله، اولین و بهترین روش تشخیص زگیل تناسلی است.

دومین مرحله تشخیص در شرایطی است که ممکن است فرد ناقل باشد ولی در ظاهر چیزی دیده نمی شود؛ تشخیص این مورد بسیار سخت است. اینجاست که آزمایشگاه ها ممکن است دچار اشتباه شوند و یک سوآپ روی پوست میکشند و گزارش می کنند که به نوع پر خطر مبتلا شدند که این نتایج غلط است. قطعی ترین روش تشخیص زگیل تناسلی آزمایشگاهی این است که در آنجا با یک دستگاه نمونه گیری، قسمتی از زگیل نمونه برداری شود و توسط ابزار آزمایشگاهی ارزیابی شود. این روش، تست قطعی زگیل تناسلی است.

عکس معاینه پزشک برای تشخیص زگیل تناسلی در یک زن

همانطور که در بالا گفته شد، قطعی ترین روش تشخیص زگیل تناسلی از روش آزمایشگاهی برداشتن خال گوشتی است و لذا آزمایش هایی که از طریق نمونه برداری از ادرار، خون و به طور کلی آزمایش هایی که روی پوست سالم (از طریق سوآپ) انجام می شود اینها از نظر علمی اعتبار ندارند و غلط هستند.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با انتقال زگیل تناسلی می توانید روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک با انجام یک معاینه ی جسمی و مشاهده ی زائده های روی پوست، می تواند زگیل تناسلی را تشخیص دهد. در برخی موارد پزشک ممکن است آزمایشاتی برای بررسی وجود سایر عفونت های مقاربتی تجویز کند.

تشخیص زگیل تناسلی با اسید استیک

پزشک اسید استیک ملایم را به ناحیه ی تناسلی می زند تا همه ی زگیل ها سفید شوند. سپس با یک ابزار بزرگ نمایی به نام کولپوسکوپ آنها را مشاهده می کند. اگر زگیل ها قابل رویت باشند، معمولاً برای تشخیص زگیل تناسلی نیاز به انجام تست ها و آزمایش های بیش تر نیست. در مردان تا زمانی که ضایعات گوشتی پدیدار نشده باشد هیچگونه آزمایش تشخیصی برای زگیل تناسلی و ابتلا به HPV وجود ندارد.

زگیل تناسلی در مردان

مطلب مرتبط: درمان زگیل تناسلی در آقایان

آزمایش زگیل تناسلی در زنان چگونه است؟

زگیل تناسلی زنان در ناحیه ی تناسلی می تواند اغلب پوست اطراف واژن را درگیر کند یا ممکن است بین لابیاها باشد (ناحیه ای که مجاری ادراری قرار گرفته و زگیل ها به صورت پرز ها و خال های گوشتی و یا پاپیلومیاهایی خود را نشان می دهند).

تشخیص قطعی زگیل تناسلی در زنان بر میگردد به مراجعه به پزشک حاذق و معاینه کامل توسط پزشک. وقتی فردی کاملا معاینه شد در مواردی که فرد مشکوک است می توان از نمونه بردای آزمایشگاهی (بیوپسی)استفاده کرد. باز هم تاکید میکنم هر آزمایشی که بدون نمونه برداری انجام شود جوابش غلط است و گول این افراد رو نخورید. چرا که چیزی با عنوان تشخیص hpv با آزمایش خون وجود ندارد. در تست پاپ اسمیر، وجود یا عدم وجود زگیل های تناسلی نیز بررسی می شود. اگر تا 3 سال تست شما منفی بود، دیگر به دنبال زگیل نباشید! اگر جواب تست پاپ اسمیر شما مثبت باشد باید نمونه برداری انجام شود تا نوع hpv  از نظر سرطانی بودن یا خوش خیم بودن بررسی شود.

مطلب مرتبط: درمان زگیل تناسلی در زنان

صحبت با پزشک درباره تشخیص زگیل تناسلی

– تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر، غربالگری سلول های غیر طبیعی گردن رحم است. نتایج این تست می توانند عفونت های ناشی از HPV را حتی اگر زگیل ها قابل رویت نباشند را نشان دهند. در طی آزمایش pap پزشک از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن واژن استفاده خواهد کرد. سپس از یک وسیله با دسته ی بلند برای جمع آوری نمونه کوچک از سلول های گردن رحم (مسیر بین واژن و رحم) استفاده می کند. سلول ها با میکروسکوپ برای موارد غیر نرمال مورد بررسی قرار می گیرند.

در زنان داشتن آزمایشات منظم لگنی و pap اهمیت دارد، زیرا به تشخیص تغییرات واژن و گردن رحم ناشی از زگیل تناسلی یا نشانه های اولیه سرطان دهانه رحم کمک می کند. (عارضه احتمالی عفونت HPV ژنیتال). زنان بالای 30 سال ممکن است نیاز به یک آزمایش غربالگری برای عفونت های ناشی از HPV همراه با تست پاپ اسمیر داشته باشند. در تست HPV ، اطلاعات ژنتیکی (DNA) ویروس بررسی می شود. زنان کم تر از 30 سال معمولاً فقط در صورتی این تست را انجام می دهند که تست پاپ اسمیر غیر طبیعی داشته باشند.

– تست HPV

تست HPV مي تواند انواعي ازHPV  را كه به طور شايع در سرطان دهانه رحم يافت مي شوند مشخص نمايد. تنها چند نوع از HPV ژنیتال با سرطان گردن رحم مرتبط است. نمونه ای از سلول های رحم که در طی آزمایش پاپ اسمیر گرفته شده است، می تواند برای این سرطان که توسط گونه های HPV ایجاد می شود، مورد آزمایش قرار گیرد.

این تست در زنان با سن 30 سال و بالاتر انجام می شود و برای زنان جوان مفید نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها می تواند انواع سرطان با عامل HPV ژنیتال را حتی بدون درمان بکشد.

دهانه رحم و زگیل تناسلی

بعضی از کارشناسان بر این باورند که افرادی که مقاربت جنسی مقعدی را تجربه می کنند، خصوصاً کسانی که مبتلا به ویروس HIV هستند، باید از لحاظ سرطان ناحیه ی مقعد نیز غربالگری شوند. در رابطه با اینکه چه زمانی و چگونه این تست را انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب مرتبط: بهترین روش درمان زگیل تناسلی کدام است؟

چنانچه پزشک بافت غیرطبیعی را مشاهده کرد اما نتوانست تشخیص قطعی بدهد، ممکن است نیاز به انجام بیوپسی و بررسی آن توسط آزمایشگاه باشد. تست تعیین نوع HPV ایجاد کننده ی زگیل ارزش تشخیصی نداشته و جزء تست های روتین تشخیصی و درمانی محسوب نمی شود.

مطالب بیشتر در رابطه با راه های پیشگیری از زگیل تناسلی در مقاله ی زیر آورده شده است که با کلیک کردن می توانید از آن ها استفاده کنید.

پیشگیری از زگیل تناسلی

فراموش نکنید که شایع ترین علل انتقال زگیل تناسلی عبارتند از:

1- سکس های آلوده بدون کاندوم: مرد وقتی آلوده است بدون کاندوم رابطه ی جنسی رو شروع می کند فرد دچار انتقال می شود و شرط عمده ی انتقال زگیل دخول است؛ یعنی پوست به مخاط واژن باید برخورد کند تا ترشحات باعث شود انتقال زگیل تناسلی انجام شود.

2- تیغ های آلوده دیگران و یا اپیلاسیون های آلوده: من توصیه میکنم به خانم ها که موارد بهداشتی را هنگام اپیلاسیون و زدودن موهای ناحیه ی تناسلی رعایت کنند و دقت کنند که تیغ ها بکبار مصرف باشد و قبلا توسط دیگران استفاده نشده باشد.

3- اورال سکس: وقتی که فرد آلوده است و سکس دهانی انجام میشود؛ همان شرط برخورد پوست به مخاط برقرار می شود و باعث می شود که خانم ها به زگیل تناسلی مبتلا شوند.

3.3/5 - (13 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اکبر شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    چند وقتی هست که تعدا 2 زگیل سفید رنگ زیر آلت تناسلی پیدا شده علتش چیست نمیدونم برای رفعشون چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اینها زگیل نیستند
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      پماد كالأمين وتريامسينولون را هر ٨ساعت بماليد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ش شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام دکتر همسرم تازگی ها متوجه شده روی آلت یه خال گوشتی خیلی ریز هست نمیدونیم خال هست یا زگیل عکسش ارسال میکنم.و اینکه کدوم آزمایشگاه بریم که هم بردارن و هم نمونه تست بدیم.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      مشکوک به زگیل است مراجعه کنید از نزدیک ببینم در صورت صلاح دید ، کرایو کنم
  • تصویر کاربر ش شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام دکتر همسرم تازگی ها متوجه شده روی آلت یه خال گوشتی خیلی ریز هست نمیدونیم خال هست یا زگیل عکسش ارسال میکنم.و اینکه کدوم آزمایشگاه بریم که هم بردارن و هم نمونه تست بدیم.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      مشکوک به زگیل است مراجعه کنید از نزدیک ببینم در صورت صلاح دید ، کرایو کنم
  • تصویر کاربر ش شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 121 مشاهده پرسش
    سلام دکتر همسرم تازگی ها متوجه شده روی آلت یه خال گوشتی خیلی ریز هست نمیدونیم خال هست یا زگیل عکسش ارسال میکنم.و اینکه کدوم آزمایشگاه بریم که هم بردارن و هم نمونه تست بدیم.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      مشکوک به زگیل است مراجعه کنید از نزدیک ببینم در صورت صلاح دید ، کرایو کنم
  • تصویر کاربر ش شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام دکتر همسرم تازگی ها متوجه شده روی آلت یه خال گوشتی خیلی ریز هست نمیدونیم خال هست یا زگیل عکسش ارسال میکنم.و اینکه کدوم آزمایشگاه بریم که هم بردارن و هم نمونه تست بدیم.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      مشکوک به زگیل است مراجعه کنید از نزدیک ببینم در صورت صلاح دید ، کرایو کنم
  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۲۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    سلام تقریبا بعد از دوماه رابطه‌ی محافظت نشده است تست اچ پی وی دادم .جوابش منفی بود.خواستم بدونم چند وقت بعد از رابطه تست نشون میده.مخصوصا که الان داخل دهانم زیر لپ دقیقا یک کوچولو سفید شده که زبان می زنم حس میکنم.میترسم زگیل باشه .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر Nm جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام من رابطه بدون دخول و محافظت شده داشتم ولی یه روز بعد چند جوش سر سفید روی چونه ام زدم
    که عکسشو براتون میزارم، ممکنه با بزاق آلوده مبتلا شده باشم ؟ و پاپ اسمیر با وجود اینکه دخول نبوده و رابطه محافظت شده بوده کمکی میتونه بهم بکنه ؟ و تشخیص سریع تو چند روز اول میتونه کمک تو روند بهبود داشته باشه ؟ و اینکه همون روز که مشاهده کردم این جوش ها رو سریع دارو استفاده کردم و سیستم ایمنی بدنم رو بالا بردم و جوش ها خیلی ریز شدن بعد یه ساعت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      من در معاینه عکس زگیل نمیبینم
  • تصویر کاربر ميلاد جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    من چن وقته كه يه رابطه بدون محافظت انجام دادم و نگران بودم ديشب متوجه چن برامدگي زير در قسمت خانگاه شدم ايا ميتونه زيگيل باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      این زگیل نیست نگران نباشید
  • تصویر کاربر زهره پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر .دکتر چه محلول یا پمادی که برای رفع زیگیل تناسلی پوسته یا دهانه واژن توصیه میکنید ؟
    برای من خود به خود هم میفته خیلی ریزه فقط میخوام بدونم چه محلول بزنم زود ار انجام بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان خانگی مالیدن سرکه سیب هر ۸ساعت است
    2. تصویر کاربر زهره سه شنبه ۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر اونو استفاده میکنم تغییر نکرده اصلا پماد آلدرا چی برای دهانه واژن یا لبه دوطرف واژن میتونم بزنم ؟
    3. تصویر کاربر زهره سه شنبه ۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر سرکه سیب استفاده میکنم تغییر خاصی نکرده پماد الدرا اسیب نمیزنه ؟برای دهانه واژن یا لبه های دو طرف
      عکس هم گذاشتم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان زگیل تناسلی بر اساس منابع معتبر جهانی پزشکی کرایو درمانی است لیزر زدن وسوزاندن ‌تیغ زدن باعث پخش آنها میشود وبا کرایو درمانی زگیل ۸۰ در صد برای همیشه از بدن می‌رود جهت کرایو با شماره های ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰ ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ هر روز از ساعت 10 صبح الی ۱۲ تماس بگیرید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من رابطه جنسی نداشتم ولی چند وقتی میشه روی دو نقطه از آلتم برجستگی دیدم. پیش به دوتا متخصص اورولوژی رفتم یکیش میگه زگیل تناسلی.یکیشون میگه نیست.لطفا شما نظرتون رو بگین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      مشکوک به زگیل است مراجعه کنید از نزدیک ببینم در صورت صلاح دید ، کرایو کنم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر