اطلاعاتی درباره ی واکسن HPV (گارداسیل)

در این مقاله سعی شده است در رابطه با واکسن hpv یا همان گارداسیل و انواع آن و همچنین نحوه ی استفاده ی آن برای زنان و مردان جوان، مطالب مهمی آورده شود. همچنین در رابطه با استفاده ی آن برای گروه های حساس از جمله زنان باردار نیز توضیحاتی اده شده است.

واکسن HPV

1- واکسن hpv چیست؟

واکسن اچ پی وی که از انواع ویروس هایی که سبب اکثر سرطان های دهانه رحم و سرطان های مقعد، فرج (محدوده ی اطراف ورودی واژن)، واژن و حلقی دهانی می شوند جلوگیری می کند. این واکسن همچنین از انواع HPV که سبب اکثر زگیل های تناسلی می شوند جلوگیری می کند. مرکز کنترل بیماری ها (CDC) جهت مصونیت در برابر سرطان هایی که توسط ویروس پاپیلومای انسان (HPV) ایجاد می شوند توصیه می کند افراد 11 تا 12 ساله دو دوز واکسن HPV را دریافت کنند (قبلا سه دوز توصیه می شد). دوز دوم باید 6 تا 12 ماه بعد از دوز اول داده شود.

HPV یا ویروس زگیل تناسلی در مردان و زنان، ویروسی متداول است که از یک شخص به شخص دیگر در حین فعالیت جنسی از طریق تماس مستقیم پوستی منتقل می شود. اغلب افراد فعال از لحاظ جنسی در مقطعی از زندگیشان به HPV مبتلا می شوند با اینکه اکثرا در مورد آن اطلاعی ندارند. عفونت HPV در افرادی که در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی هستند بیشترین شیوع را دارد. حدود 40 نوع HPV وجود دارد که می توانند نواحی تناسلی زنان و مردان را آلوده کنند. اغلب انواع HPV هیچ علائمی ندارند و خود به خود از بین می روند. اما برخی گونه ها می توانند سبب سرطان دهانه رحم در زنان و دیگر سرطان های کمتر شایع (مانند مقعد، آلت تناسلی مردانه، واژن، فرج و حلقی دهانی) شوند. دیگر انواع HPV می توانند سبب زگیل هایی در ناحیه ی تناسلی زن و مرد شوند که به آنها زگیل تناسلی گفته می شود.

زگیل های تناسلی تهدید کننده ی حیات نیستند اما می توانند سبب استرس عاطفی شوند و درمان آن ها می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. هرساله در آمریکا، حدود 12 هزار زن با سرطان دهانه رحم شناسایی می شوند و 4 هزار زن در اثر این بیماری می میرند. در هر نقطه ای از زمان حدود 1 درصد از بالغین فعال از لحاظ جنسی در آمریکا دارای زگیل های تناسلی قابل مشاهده هستند.

مطلب مرتبطزگیل تناسلی عامل اصلی سرطان گلو

تفاوت اسکین تگ و زگیل

2- گارداسیل 9 چیست؟

گارداسیل 9 (واکسن پاپیلوما ویروس انسانی 9 والانی نوترکیب) افراد را در مقابل ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان دهانه رحم، واژن و فرج در زنان و سرطان و زگیل تناسلی در هر دو جنس محافظت می‌کند. گارداسیل 9 محافظت کامل ایجاد نمی‌کند و همچنین در برابر بیماری‌های ناشی از سایر انواع HPV هم مؤثر نیست. این واکسن از ابتلا به همه انواع سرطان دهانه رحم پیشگیری نمی‌کند و نیاز است که زنان غربالگری روتین دهانه رحم داشته باشند. گارداسیل درمان سرطان یا زگیل تناسلی نیست.

دوز تجویزی گارداسیل به عوامل متعددی بستگی دارد که عبارتند از:

  • سن
  • سایر عوامل خطر همراه

3- دوز مورد نیاز برای پیشگیری از زگیل تناسلی با علت HPV

گارداسیل در پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی با علت HPV مؤثر است. دوز مورد نیاز برای بزرگسالان 18 تا 45 ساله معادل 0.5 میلی‌لیتر تزریق عضلانی است. لازم است که سه دوز از این واکسن دریافت کنید. دو ماه پس از اولین دوز، دوز دوم، و شش ماه پس از دوز اول سومین دوز را دریافت می‌کنید. اثربخشی گارداسیل 9 در تحقیقات بالینی متعددی در برابر بیماری‌های مرتبط با HPV ثابت شده است.

HPV نوع 31، 33، 45، 52 و 58

در مطالعه‌ای اثربخشی این واکسن در زنان 16 تا 26 ساله بررسی شد و 6016 زن گارداسیل 9 و 6017 زن هم گارداسیل دریافت کردند. اثربخشی واکسن در گروه گارداسیل 9 در برابر تغییرات غیرطبیعی یا سرطانی در دهانه رحم، فرج و واژن 96.7% بود. HPV نوع 31، 33، 45، 52 و 58 با واکسن گارداسیل قابل پیشگیری نیست. تغییرات غیرطبیعی یا سرطانی در فرج، دهانه رحم و واژن فقط در یک زن در گروه گارداسیل 9 و در 30 زن در گروه گارداسیل مشاهده شد.

4- عوارض جانبی واکسن گارداسیل (HPV) چیست؟

شایعترین عوارض جانبی واکسن اچ پی وی شامل:

  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • غش
  • سرگیجه
  • درد خفیف تا متوسط
  • ورم
  • خارش
  • قرمزی محل تزریق
درمان خارش دستگاه تناسلی مردان

به دلیل احتمال غش، بیمار باید به مدت 15 دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشد. واکنش‌ آلرژیک شدید هم ممکن است رخ دهد. سایر عوارض جانبی مهم عبارتند از:

  • تورم غدد
  • سندروم گیلن باره
  • سردرد
  • درد مفاصل
  • درد عضلانی
  • خستگی
  • ضعف

افرادی که به هر یک از ترکیبات گارداسیل حساسیت دارند نباید از این واکسن استفاده کنند.

عوارض جانبی جدی

معمولا عوارض جانبی جدی به دلیل تزریق گاراداسیل 9 نادر است. در صورت ایجاد چنین عوارضی باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم تهدید‌کننده حیات دارید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. چنین عوارضی عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک
  • غش

عوارض جانبی در کودکان

عوارض جانبی در کودکان مشابه به عوارض در بزرگسالان است. شایع‌ترین عوارض در کودکان شامل:

  • درد، ورم و قرمزی ناحیه تزریق
  • تب
  • سردرد
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • درد در دهان

5- تداخلات دارویی آمپول hpv

گارداسیل را می توان همزمان با واکسن هپاتیت B، مناکترا (واکسن کونژوگه توکسوئید دیفتری پلی‌ساکاریدی مننگوکوکی)، آداسل (توکسوئید کزاز، توکسوئید دیفتری و واکسن آسلولار پرتوسیس) تزریق کرد. مصرف داروهای سرکوب‌کننده ایمنی می‌تواند اثر گارداسیل را کاهش دهد. ضدبارداری‌های هورمونی با گارداسیل تداخلی ندارد.

انتقال زگیل تناسلی

6- چه زنان یا دخترانی باید واکسن HPV را دریافت کنند؟

واکسن HPV برای دختران 11 تا 12 سال توصیه می شود. همچنین برای دختران یا زنان بین 13 تا 26 سال که قبلا واکسینه نشده اند و یا توالی واکسن ها را کامل نکرده اند نیز توصیه می شود. واکسن HPV می تواند به دختران 9 سال به بالا نیز داده شود. مرکز کنترل بیماری ها (CDC) توصیه می کند 11 تا 12 ساله ها برای مصونیت در برابر سرطان های ایجاد شده توسط HPV دو دوز واکسن HPV دریافت کنند.

7- واکسن گارداسیل بعد از ابتلا

به طور ایده آل زنان باید قبل از فعال شدن از نظر جنسی و در معرض HPV قرار گرفتن واکسینه شوند. زنان فعال از لحاظ جنسی ممکن است از واکسیناسیون سود ببرند اما احتمال دارد سود کمتری ببرند. دلیلش این است که ممکن است آنها قبلا در معرض انواع HPV ای که توسط واکسن هدف گرفته شده اند قرار گرفته باشند. هرچندکه، تعداد کمی از زنان جوان فعال از نظر جنسی، به تمام انواع HPV که توسط واکسن از آنها جلوگیری می شود آلوده شده اند. بنابراین اغلب زنان جوان می توانند با دریافت واکسن مصونیت کسب کنند.

مطلب مرتبط: درمان زگیل تناسلی داخل واژن

8- واکسن گارداسیل برای زنان باردار

واکسن برای خانم های باردار توصیه نمی شود. مطالعات نشان می دهد واکسن برای نوزادان متولد شده از مادرانی که در حین حاملگی واکسینه شده اند مشکلی به وجود نمی آورد؛ اما تحقیقات بیشتری همچنان مورد نیاز است. یک خانم باردار نباید هیچگونه دوز واکسن HPV را تا زمانی که بارداری او به پایان نرسیده دریافت کند. دریافت واکسن HPV در دوران بارداری نمی تواند دلیلی برای خاتمه دادن به حاملگی باشد. اگر زنی متوجه شد که یکبار یا بیشتر واکسن HPV را در دوران بارداری دریافت کرده است باید دو کار انجام دهد:

  • برای دریافت دوز های باقی مانده ی واکسن باید تا بعد از دوران بارداری اش صبر کند.
  • با مراکز ثبت بارداری تماس گیرد.

زگیل تناسلی در زنان باردار

9- آیا زنان و دختران باید قبل از واکسینه شدن از نظرسرطان دهانه رحم غربالگری شوند؟

زنان و دختران برای دانستن اینکه باید واکسینه شوند یا خیر، نیازی به انجام تست HPV یا آزمون پاپ اسمیر ندارند. هرچند، مهم است که زنان حتی پس از دریافت تمامی دفعات توصیه شده ی واکسن HPV به شرکت در غربالگری سرطان دهانه رحم ادامه دهند و به این خاطر است که واکسن در برابر همه ی نوع های سرطان دهانه رحم مصونیت ایجاد نمی کند.

10- واکسن HPV چقدر موثر است؟

واکسن اچ پی وی انواعی از HPV را هدف می گیرد که به صورت بیشتر متداول سرطان دهانه رحم را سبب می شوند و می توانند برخی سرطان های فرج، واژن، مقعد، و دهانی حلقی را نیز ایجاد کنند. واکسن همچنین در برابر انواعی از HPV که زگیل های تناسلی ایجاد می کنند نیز مصونیت ایجاد می کند.

واکسن HPV در جلوگیری از انواع  HPVو مشکلات سلامتی به وجود آمده توسط آنها بسیار موثر است. واکسن در جلوگیری از مشکلات سلامتی مرتبط با HPV در زنان جوانی که قبلا در معرض یک نوع HPV یا بیشتر قرار گرفته اند کمتر موثر است و به این دلیل است که واکسن قبل از اینکه فرد در معرض HPV قرار گیرد از آن جلوگیری می کند. واکسن HPV عفونت های HPV و یا مشکلات مرتبط با HPV را که در فرد وجود دارند درمان نمی کند.

11- واکسن گارداسیل چه مدت دوام دارد؟

تحقیقات اظهار می کنند ایمنی ناشی از واکسن طولانی مدت است و مطالعات حال حاضر افراد واکسینه شده را برای ده سال تحت نظر گرفته اند و نشان داده اند که هیچ مدرکی دال بر تضعیف شدن ایمنی در طول زمان وجود ندارد.

12- واکسن در برابر چه چیزی مصونیت ایجاد نمی کند؟

واکسن در برابر همه ی نوع های HPV مصونیت ایجاد نمی کند، بنابراین آنها از تمامی موارد سرطان دهانه رحم جلوگیری نمی کنند. از آنجاییکه برخی سرطان های دهانه رحم توسط واکسن جلوگیری نمی شوند، این مهم خواهد بود که زنان به شرکت در غربالگری سرطان دهانه رحم ادامه دهند. همچنین واکسن از دیگر عفونت های منتقله از راه جنسی نیز جلوگیری نمی کند. بنابراین، مهم است که افراد فعال از نظر جنسی خطر ابتلا به دیگر بیماری های منتقله از راه جنسی را کاهش دهند.

علائم زگیل تناسلی در زنان

 13- واکسن HPV چقدر امن است؟

واکسن HPV دارای مجوز سازمان غذا و دارو (FDA) است. CDC امن و موثر بودن این دارو را تایید کرده است. واکسن بر روی هزاران نفر در سرتاسر دنیا مطالعه شده است و این مطالعات هیچ نگرانی ایمنی جدی را بیان نکرده اند. عوارض جانبی گزارش شده در این مطالعات متعادل بوده اند از جمله: درد در محلی که واکسن زده شده، تب، گیجی و حالت تهوع.

غش کردن نیز که می تواند پس از هرگونه روند پزشکی رخ دهد، پس از دریافت واکسن HPV ثبت شده است. غش کردن پس از هر بار واکسینه شدن، در نوجوانان بیشتر شایع است. از آنجایی که که غش کردن می تواند سبب افتادن و آسیب دیدن شود، نوجوانان و بالغین هنگام دریافت واکسن باید نشسته یا درازکش باشند. نشستن یا دراز کشیدن تا 15 دقیقه پس از دریافت واکسن می تواند به جلوگیری از غش کردن و آسیب دیدن کمک کند.

14- چرا واکسن HPV فقط برای زنان تا 26 سال توصیه شده است؟

در حال حاضر واکسن hpv برای زنان بالای 26 سال توصیه نمی شود. آزمایشات بالینی نشان می دهند به طور کلی واکسن HPV به این زنان مصونیت محدود و یا هیچ مصونیتی در برابر بیماری های مرتبط با HPV ارائه نمی دهد. برای زنان بالای 26 سال، بهترین کار برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم همانگونه که توصیه شده شرکت در غربالگری های سرطان دهانه رحم است.

15- آیا مردان و پسران هم واکسینه می شوند؟

واکسن HPV برای استفاده در پسران و مردان مورد تایید است. این یافت شده است که واکسن در پسران و مردان 9 تا 26 ساله امن و موثر است. کمیته مشاوره فنون ایمنی سازی (ACIP) واکسیناسیون متداول پسران 11 یا 12 ساله را با چند عدد دوز توصیه می کند.

سلسله واکسن ها می توانند از شروع 9 سالگی آغاز شوند. واکسیناسیون برای مردان 13 تا 21 سالی که قبلا واکسینه نشده و یا تمام سری واکسن های توصیه شده را دریافت نکرده اند توصیه می شود. بیشترین اثر واکسن زمانی است که در سنین پایین تر داده می شود. مردان 22 تا 26 سال ممکن است واکسینه شوند. CDC توصیه می کند افراد 11 تا 12 سال دو دوز واکسن HPV را برای مصونیت در برابر سرطان های ایجاد شده توسط HPV را دریافت کنند.

پماد

چیزی که زنان و دختران واکسینه شده باید بدانند:

16- آیا دختران یا زنانی که واکسینه شده اند باز هم نیاز به غربالگری سرطان دهانه رحم دارند؟

بلی، زنان واکسینه شده باز هم به غربالگری معمول سرطان دهانه رحم نیاز خواهند داشت زیرا واکسن در برابر اغلب و نه همه ی نوع های HPV که سبب سرطان می شوند مقاومت ایجاد می کند. همچنین زنانی که واکسن را پس از فعال شدن از نظر جنسی دریافت می کنند اگر در معرض HPV قرار گرفته باشند ممکن است به طور کامل از مزایای واکسن بهره مند نشوند.

17- آیا راه های دیگری برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم وجود دارد؟

غربالگری معمول سرطان دهانه رحم (ازمون های HPV و پاپ اسمیر) و پیگیری می تواند از بسیاری از موارد سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. آزمون پاپ اسمیر می تواند تغییرات سلولی را در دهانه رحم قبل از اینکه تبدیل به سرطان شوند تشخیص دهد. آزمون HPV به دنبال ویروسی می گردد که می تواند سبب این تغییرات سلولی شود. غربالگری می تواند اغلب سرطان های دهانه رحم را در مراحل اولیه و قابل درمان تشخیص دهد. اغلب زنانی که در آمریکا با سرطان دهانه رحم تشخیص داده شده اند تا به حال یا در پنج سال گذشته تحت غربالگری قرار نگرفته اند.

برای آنهایی که در حال حاضر از نظر جنسی فعال هستند،  اگر کاندوم ها در هر بار عمل جنسی از ابتدا تا انتها استفاده شوند ممکن است شانس ابتلا به HPV را کاهش دهند. کاندوم ها ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با  HPV (زگیل های تناسلی و سرطان های دهانه رحم) را نیز کاهش دهند اما HPV می تواند نواحی ای را که توسط کاندوم پوشیده نشده اند را آلوده کند. بنابراین کاندوم ها ممکن است مصونیت کامل در برابر HPV ایجاد نکنند. همچنین افراد می توانند با بودن در رابطه ای پایدار با یک شریک (کاهش تعداد شریک های جنسی) و انتخاب شریکی که قبلا شریک های جنسی کمی داشته یا اصلا نداشته است شانسشان را برای ابتلا به HPV کاهش دهند.

اما حتی افرادی با تنها یک شریک جنسی در طول زندگی، می توانند به HPV مبتلا شوند و احتمال دارد تعیین کردن اینکه یک شریک که قبلا از لحاظ جنسی فعال بوده است، در حال حاضر آلوده باشد ممکن نباشد. به این دلیل است که تنها راه جلوگیری از HPV دوری از هرگونه فعالیت جنسی است.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید لطفا درباره عکس ارسالی نظرتون رو بفرمایید من چه کاری باید انجام بدم از زمان ایجادش ۲ ماه میگذرد با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      این زگیل است بیایید کرایو کنم درست میشود تیغ زدن ولیزر باعث پخش آن میشود با شماره 02122642744 09351142080 تماس تا وقت ‌کرایو داده شود
  • تصویر کاربر مرجان شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام. خسته نباشید. من زگیل تناسلی داشتم و لیزر کردم و دو نوبت واکسن هم تزریق کردم ( اسفند و اردیبهشت ) ولی الان چند روز بعد از تزریق دوز دوم باز بهم دوتا دونه زگیل زده.
    ممنون میشم بفرمایین چی کار کنم و طبیعی هست بعد از تزریق دوباره زگیل زدن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      بعد از ابتلا به زگیل معمولا واکسن بی تاثیر است. اگر در حال حاضر زگیل دارید راهش انجام‌کرایو است
  • تصویر کاربر فرناز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    خواستم بپرسم اگه دوز دوم واکسن بعداز 5ماه زده بشه بخاطر فراموشی، دوز سوم رو بایدکی زد؟ سر جای خودش یعنی یک ماه بعدش باید زد؟ مشکلی پیش نمیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سر وقتش بزنین مشکلی نیست
  • تصویر کاربر hosen شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام ، من دوز اول و دوز دوم واكسن رو از باسن تزريق كردم ، اگر اثر نداره امكان هست از اول شروع به واكسن زدن كنم ؟
    اگر ديروز واكسن زدم از باسن ، فردا واكسن از بازو بزنم ، مشكلي ايجاد ميكنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      مشکلی ایجاد نمیشه
  • تصویر کاربر تینا چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    من یک دوز واکسن گارداسیل ایرانی که فقط دو فاکتور رو پوشش میده تزریق کردم ماه پیش ولی حالا برام واکسن امریکاییش با ۵ فاکتور پوشش اومده آیا میتونم دوباره از اول دوز رو تکرار کنم یا دوز دوم و سوم را امریکایی بزنم و یا باید همون ایرانی را ادامه بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ادامه ش رو امریکایی بزنین
  • تصویر کاربر Janan جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام من دوز دوم واکسن گارداسیل رو دریافت کردم الان با مردی میخواهم نامزد کنم که دارای زگیل تناسلی هستن
    به نظرتون من در برابر ویروس ایمن هستم یا باید ارتباطمو قطع کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ایمن قطعی نیستید ، بعد از رابطه سالانه پاپ اسمیر بدین
  • تصویر کاربر Nima شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید
    چند تا زائده روی التم هست نمیدونم hpvهست یا ن اگر هست حتما ب پزشک اورلوژی مراجعه کنم؟
    حاشیه سر التم هم جوش های خیلی ریز قرمز هست اونام برام سواله ک چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      از پماد هیدروکورتیزون هر ۸ ساعت استفاده شود
  • تصویر کاربر Egh دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    اگر کسی زگیل داشته باشه در ناحیه مقعد

    و اگر مردی هم رووی آلت تناسلی اش زگیل داشته باشه

    هر دو اگر واکسن بزنن باز هم موثر خواهد بود ؟؟ و در صورت رابطه داشتن مشکلی بوجود نمیاد ؟ و از ابتلای رحم به ویروس جلوگیری می‌کنه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      واکسن پس از ابتلا به زگیل موثر نیست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      وقتی ویروس وارد بدن میشه ، تو بعضی افراد بدن میتونه ویروس رو از بین ببره ، در بعضی ها هم در بدن برای همیشه میمونه. در مورد آقایون مشکلی نیست ، فقط ممکنه ضایعات پوستی ایجاد شه ، ولی در خانم ها علاوه بر ضایعات پوستی خطر سرطان دهانه رحم در آینده وجود داره و از این جهت خانم ها باید سالانه پاپ اسمیر بدن
    3. تصویر کاربر Egh یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر یکوقت واژن و رحم درگیر بشه درمانی وجود داره براش ؟؟

      و اینکه الان چند ماهی هست ته گِلوم رووی زبونم یکسری دونه هست
      اینا زگیل هستن ؟؟
      چی هستن اینا و درمانش چیه ؟
      خودم و همسرم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر رحم درگیر شود ادامه ی روند درمان با متخصص زنان می باشد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر mohi پنجشنبه ۱۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من دیروز جواب آزمایش hpv رو گرفتم و های ریسک با hpv 16 هستم پزشک معالجم برام واکسن تجویز کردن خواستم بدونم تاثیری داره، متاسفانه من خودمو خیلی باختم
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، وقتی ویروس وارد بدن میشه ، تو بعضی افراد بدن میتونه ویروس رو از بین ببره ، در بعضی ها هم در بدن برای همیشه میمونه. در مورد آقایون مشکلی نیست ، فقط ممکنه ضایعات پوستی ایجاد شه ، ولی در خانم ها علاوه بر ضایعات پوستی خطر سرطان دهانه رحم در آینده وجود داره و از این جهت خانم ها باید سالانه پاپ اسمیر بدن
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۰ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      واکسن بعد از ابتلا تاثیری ندارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نسیم جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من هراز چندی ناحیه تناسلیم جوش‌های چرکی میزنه که فشارشون میدم.
    این جوش‌ها چندتا چندتا کنار هم درمیاد و گاهی هم با فشار چیزی خارج نمیشه و فقط ورم میکنه و مثل کیست سفته و درد داره
    بیماری آرتریت روماتویید هم دارم البته دارویی مصرف نمیکنم چون فعلا بیماریم خاموش شده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالا فولیکولیت هست با توجه به توصیف شما. کپسول سفالکسین و پماد موپیروسین مفید هست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر