شکل زگیل تناسلی پرخطر چطوریه؟

ویروس اچ پی وی شایعترین بیماری منتقل شونده از طریق پاپیلومای انسانی با Human Papilloma Virus می باشد. این ویروس از طریق تماس جنسی پوست به مخاط و از طریق تماس جنسی اورال یا دهانی – مقعدی و یا واژن از زن به مرد و از مرد به زن منتقل می شود. بیش از 170 نوع ویروس HPV وجود دارد. بعضی از این ویروس ها باعث ایجاد زگیل می شوند و تنها معدودی از این ویروس ها در دراز مدت ممکن است به عنوان HVP پر خطر باعث ایجاد سرطان گردن رحم در خانم ها و سرطان آلت و مقعد و دهان در آینده شوند.

علیرغم تبلیغات موجود در فضای مجازی اغلب این زگیل ها بی علامت و بی خطر و شاید بدون ایجاد زگیل از بدن دفع می شوند. خوشبختانه 90 درصد آلودگی به زگیل های تناسلی از نوع 6 و 11 می باشند که کاملاً کم خطر و شانس ایجاد سرطان در آینده بسیار پایین و غیر محتمل است.

به نوشته وب سایت NCBI ژنوتیپ های پرخطر HPV شامل 16، 18، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59، 68، 73 و 82 است، در حالی که، HPV-6، 11، 40، 42، 43 ، 44، 54، 61، 70، 72، 81، 89 ژنوتیپ های کم خطر در نظر گرفته می شوند.

تشخیص زگیل تناسلی

و لذا این تبلیغات گمراه کننده و ترساننده که بلافاصله بعد از ابتلا به سرطان مبتلا خواهید شد، کاملاً کذب و دروغ می باشد. هر چه تعداد و شریک های جنسی و رفتارهای جنسی پرخطر و کنترل نشده بیش تر باشد، شانس ابتلا به این نوع زگیل های پرخطر بالا می رود.

تشخیص زگیل پرخطر چگونه است؟

از نظر علمی و آزمایشگاهی تنها تشخیص قطعی و درست زگیل تناسلی قابل مشاهده بودن آن و نمونه برداری مستقیم از محل می باشد و لذا اغلب آزمایشگاه هایی که تنها با کشیدن سوآپ و یا آزمایش ادرار و خون و بدون وجود زگیل قابل دید، انجام می شود و باعث نگرانی افراد جامعه می گردد، کذب و دروغ است. اولین اقدام تشخیصی در خانم ها انجام پاپ اسمیر می باشد. 

زمانی که پاپ اسمیر بیماری، منفی است و زگیل قابل مشاهده وجود ندارد فقط پیگیری سالیانه کافی است و زمانی که پاپ اسمیر مشکوک وجود دارد باید با کولیوسکوپی و بیوپسی یا نمونه برداری و HPV Typing یا دنبال زگیل پرخطر احتمالی برویم. همچنانکه ذکر شد قطعی ترین روش تشخیص زگیل های پرخطر نمونه برداری مستقیم از زگیل و بررسی DNA و تعیین نوع زگیل می باشد و آزمایش های سطحی و بدون نمونه ارزش تشخیص و درمانی ندارند.

عکس زگیل تناسلی پرخطر

آیا تصویر اول شکل زگیل تناسلی پرخطر است و دومی مشکلی ندارد؟ پاسخ این است که زگیل تناسلی پرخطر از روی نمونه برداری و برخی از علایمی که از خود ایجاد می کند قابل تشخیص است. به عنوان نمونه اگر شما مبتلا به زگیل پرخطر باشید و آن را دیر تشخیص دهید می تواند منجر به سرطان دهانه رحم در خانم ها، سرطان آلت در آقایان و سرطان مقعد در هر دو جنس شود. بنابراین بهترین کار نمونه برداری از زگیل است مگر در شرایطی که پزشک متخصص تشخیص دهد که نیازی به این کار نیست.

زگیل تناسلی مردان
زگیل آلت تناسلی

نقش واکسن در زگیل تناسلی پرخطر

نقش واکسن در زگیل تناسلی، پیشگیری می باشد نه درمان. در اینجا جا دارد واکسن های موجود در دنیا برای زگیل تناسلی و زمان طلائی تزریق آنها اشاره ای داشته باشیم.

واکسن های موجود در دنیا برای پیشگیری از عوارض زگیل تناسلی پرخطر عبارتند از:

  • واکسن گارداسیل که از عوارض سرطان زائی زگیل 16 و 18 جلوگیری می کنند. نکته لازم به ذکر این است ، زدن واکسن باعث عدم ابتلا به زگیل تناسلی نمی گردد ولی اثر سرطان زائی آن در آینده را خنثی می کند.
  • واکسن گارداسیل 9 که انواع 6 و 11 و 16 و 18 و 31 و 33 را پوشش می دهد.
  • واکسن سرواریکس: در رابطه با زمان تزریق واکسن باید تاکید شود که قبل از شروع فعالیت های جنسی و قبل از آلودگی و سن 18 تا 25 سال بهترین زمان تزریق واکسن می باشد.

علائم زگیل پرخطر چیست؟

شایعترین نشان زگیل های پرخطر ظاهر آنها است که به صورت خال های گوشتی و اغلب قهوه ای رنگ در ناحیه تناسلی و مناطق تماس جنسی آلوده مثل مقعد و دور واژن و در بعضی از افراد در لب و زبان مشاهده می شود. در خانم ها ممکن است خونریزی های غیرطبیعی از گردن رحم و زخم های مقاوم به درمان گردن رحم که نمونه برداری انجام و نشان از تغییرات پیش بدخیمی و یا بدخیمی داشته باشند در بررسی های پاتولوژی و آزمایشگاهی از محل، به زگیل های پرخطر پی ببریم.

برخلاف تصور عموم این زگیل ها اغلب علامت تحریکی از قبیل سوزش و درد و خارش در مراحل اولیه ندارند. در صورت تبدیل به مراحل پیشرفته ممکن است عفونت محل نیز به آن اضافه شده و علائم فوق ظاهر گردند. مواردی مانند خونریزی بعد از سکس، ترشحات غیرطبیعی واژن، احساس توده در واژن و نزدیکی دردناک می تواند از علائم پیشرفته زگیل تناسلی پرخطر در خانم ها باشد. درمان اغلب زگیل های تناسلی با درمان مناسب در طول 2 سال از بدن می روند و برنمی گردند. هنوز هیچ آزمایشی که وجود زگیل تناسلی از جمله نوع پرخطر را در خون نشان بدهد وجود ندارد و لذا این باور که زگیل وارد خون شده و تا آخر عمر همراه شما خواهد بود، یک باور غلط غیرعلمی می باشد.

درمان های موجود زگیل تناسلی از جمله زگیل های پرخطر عبارتند از:

در کرایو با نگاه داشتن 10-15 ثانیه پنبه روی زگیل کاملاً آن را منجمد می کنیم و به علت قطع خونرسانی در عرض چند روز زگیل سیاهرنگ شده و می افتد

روش کرایو با بی حسی موضعی و با مالیدن پماد زایلوپی 15 دقیقه قبل از شروع کرایو جهت کاهش درد انجام می شود.

حسن این روش این است که:

  • باعث متصاعد و پخش شدن زگیل نمی شود.
  • مکانیسم انجماد در سرمای زیر 200 درصد سریع زگیل و ویروس را از بین می برد.
  • جایگاه برتر کرایو برای درمان زگیل های منتشر است که بلافاصله همه را در عرض چند دقیقه منجمد می کند. 

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.5/5 - (2 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر