زگیل تناسلی عامل اصلی سرطان گلو

آیا زگیل تناسلی عامل اصلی سرطان گلو است؟ بر اساس مطالعاتی که در کشور آمریکا صورت گرفت ثابت شد که ویروس HPV بیشترین عامل تأثیرگذار در بیماری سرطان گلو و حنجره است. در این میان استعمال دخانیات و مصرف الکل نیز چندان بی‌تأثیر نیست. در این مقاله در مورد hpv دهانی، سرطان گلو و ارتباط آن با زگیل های دهانی صحبت می شود. همچنین راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز ذکر شده است.

سرطان گلوی HPV مثبت چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یک عفونت منتقل شونده از راه جنسی است. با اینکه این ویروس نواحی تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد اما می تواند در نواحی دیگری هم وجود داشته باشد. به گفته کلینیک Cleveland در آمریکا، 40 نوع از ویروس HPV وجود دارند که نواحی تناسلی، گلو و دهان را تحت تاثیر قرار می دهند. یکی از انواع HPV دهانی به نام HPV- 16 می تواند سبب ایجاد سرطان گلو شود. سرطان به وجود آمده گاهی سرطان گلوی HPV مثبت نامیده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با علائم سرطان گلوی HPV مثبت و چگونگی محافظت از خود در برابر آن، مطالب زیر را دنبال کنید.

علائم اچ پی وی در گلو

علائم اچ پی وی در گلو شامل:

انتقال ویروس HPV

hpv دهانی چگونه سرایت می‌کند؟

ویروس HPV از طریق سکس دهانی از فرد آلوده انتقال می‌یابد. هرچند ویروس HPV از راه دهان انتقال می‌یابد اما ممکن است در برخی مواقع از راه‌های دیگر نیز به فردی دیگر سرایت یابد. همچنین سکس دهانی زیاد با افراد متعدد خطر سرایت ویروس HPV را افزایش می‌دهد. البته این بدین معنا نیست اگر شما مبتلا به ویروس HPV شده‌اید، به دلیل آن است که شریک جنسی شما با افراد متعددی بوده است. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان گلو ممکن است سکس دهانی نداشته باشند.

علائم hpv دهانی سرطانی

علائم اچ پی وی در گلو به چه شکل است؟ علائم سرطانی اچ پی وی در گلو شبیه به نوع خوش خیم آن است. با این حال، یک مطالعه در سال 2014 یافت کرد که سرطان گلوی HPV مثبت سبب ایجاد تورم بیشتری در ناحیه گردن می شود. در همان مطالعه نتیجه گرفته شد که گلو درد در سرطان گلوی HPV منفی شیوع بیشتری دارد اما با این حال می تواند یک علامت از سرطان گلوی HPV مثبت نیز باشد. دیگر علائم احتمالی سرطان گلوی HPV مثبت شامل موارد زیر می شوند:

چرا تشخیص اچ پی وی دشوار است؟

تشخیص HPV دهانی در مراحل اولیه می تواند دشوار باشد. علت آن نیز نبود علائم قابل توجه است. علاوه بر آن، تمامی موارد HPV دهانی به ایجاد مشکلات سلامتی منجر نمی شوند. در واقع، تخمین زده شده است که بسیاری از افراد مبتلا، هیچ گونه علائمی ندارند و این عفونت ظرف دو سال به صورت خود به خودی رفع می شود.

عکس زگیل دهانی

چه کسی ممکن است مبتلا به زگیل گلو شود؟

آیا رابطه دهانی و سرطان گلو ارتباطی با یکدیگر دارند؟ ویروس HPV تناسلی است. هر فردی را که سکس دهانی داشته ممکن است زگیل دهانی تهدید میکند. بر اساس آمار ارائه‌ شده کشور آمریکا، حدود 10 درصد مردان و 6/3 درصد از زنان در دهان خود ویروس HPV دارند. ویروس HPV ممکن است در بعضی افراد در طول یک سال از بین برود اما برخی مدت‌ها ادامه یابد. آزمایشی مخصوصی برای تشخیص زود هنگام ابتلا به HPV دهانی یا سرطان گلوی HPV مثبت وجود ندارد. احتمال دارد پزشک در حین یک معاینه متداول متوجه علائم سرطان گلو یا HPV دهانی شود. در برخی موارد، علائم سرطان گلو در یک ملاقات دندانپزشکی تشخیص داده می شوند. معمولا، سرطان پس از ابتلای فرد به علائم تشخیص داده می شود. اگز مبتلا به رکیل تناسلی هستید باید بدانبد، کدام نوع اچ پی وی خطرناک است.

اگر فرد در معرض خطر ابتلا به سرطان باشد حتی در صورتی که هیچ گونه علائمی نداشته باشد، احتمال دارد پزشک انجام یک آزمایش غربالگری سرطان دهان را به او توصیه کند. این آزمایش شامل یک معاینه فیزیکی از داخل دهان و استفاده از یک دوربین کوچک برای مشاهده پشت حلق و تار های صوتی او می شود.

تشخیص سرطان گلو

درمان زگیل حنجره سرطانی

درمان سرطان گلوی HPV مثبت بسیار شبیه به درمان دیگر انواع سرطان گلو می باشد. روش های درمانی برای هر دو نوع مثبت و منفی HPV سرطان گلو مشابه هستند. هدف این روش های درمانی از بین بردن سلول های سرطانی موجود در ناحیه گلو می باشد؛ تا انتشار پیدا نکرده و سبب ایجاد عوارض بیشتر نشوند. این روش های درمانی می توانند به همراه یک مورد یا بیشتر از موارد زیر استفاده شوند:

روش های انتقال زگیل حلق و گلو

1- خانواده و دوستان

به‌طورکلی ویروس HPV از راه نوشیدن از لیوان فرد آلوده یا بوسیدن انتقال نمی‌یابد. البته در مورد بوسیدن هنوز دلایل کاملی وجود ندارد.

2- شریک جنسی مبتلابه ویروس HPV

درصورتی‌که فردی با فرد مبتلابه ویروس HPV رابطه جنسی و سکس دهانی داشته باشد در معرض ابتلا به ویروس HPV دهانی است. البته اگر یک یا هردو شما مبتلابه این ویروس هستید، این بدان معنا نیست که با شخص دیگری ارتباط جنسی برقرار کنید.

3- شریک جنسی تازه

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان گلو پس از درمان دیگر علائمی از ویروس HPV را ندارند درحالی‌که در برخی افراد ممکن است برخلاف این باشد.

سیگار

 یک مطالعه در سال 2017 دریافت که مصرف سیگار می تواند یک عامل خطر مهم به شمار آید. در حالی که مصرف سیگار الزاما سبب ایجاد سرطان گلوی HPV مثبت نمی شود اما سیگاری بودن و داشتن عفونت فعال HPV می تواند خطر کلی ابتلا به سلول های سرطانی را افزایش دهد. همچنین، مصرف سیگار خطر سرطان گلوی HPV منفی را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این، طبق تحقیقی در سطح ملی که اخیرا صورت گرفته است شیوع عفونت HPV دهانی، HPV دهانی پر خطر و  16 HPV دهانی در مردان نسبت به زنان به ترتیب سه، پنج و 6 برابر بیشتر است.

مصرف سیگار و سرطان گلو

وجود HPV در تومور به چه معنا است؟

بیماران مبتلابه سرطان گلو که در تومور خود HPV دارند به‌ طور متوسط بیشتر از افرادی که این‌گونه نیستند زندگی خواهند کرد. به‌طور میانگین اما افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند و یا درگذشته مصرف می‌کرده‌اند طول عمر کوتاه‌تری دارند. ازاین‌رو ترک استعمال دخانیات به مصرف‌کنندگان آن توصیه می‌شود.

تأثیر واکسن HPV

استفاده از واکسن HPV قبل از انجام عمل جنسی، بهترین گزینه برای پیشگیری از ابتلا به HPV است. البته افرادی که قبلاً رابطه جنسی داشته‌اند نیز می‌توانند از این واکسن استفاده کنند تا از خطر ابتلا به HPV در روابط بعدی خود مصون بمانند. لازم به ذکر که واکسن فقط جنبه پیشگیری دارد و نه درمان. خطر ابتلا شریک جنسی به این بیماری در صورت مبتلا بودن طرف مقابل، بسیار زیاد است؛ اما خطر سرطان گلو در میان چنین افرادی بسیار نادر است.

پیشگیری از سرطان گلو

افراد می توانند با انجام چند اقدام احتیاطی خطر ابتلا به سرطان گلوی مرتبط یا غیر مرتبط با HPV را کاهش دهند. باید به یاد داشت، HPV اغلب علائمی ایجاد نمی کند؛ بنابراین حتی در صورتی که فرد مقابل مبتلا به HPV به نظر نمی رسد محافظت از خود ضروری می باشد. برای کاهش خطر ابتلا می توانید از نکات زیر پیروی کنید:

سرطان حنجره

میزان زنده ماندن افراد مبتلا به زگیل حلق و گلو چقدر است؟

سرطان گلوی HPV مثبت معمولا به خوبی به درمان پاسخ داده و میزان زنده ماندن بدون ابتلا به بیماری در افرادی که مبتلا به آن تشخیص داده شده اند 85 تا 90 درصد است. این به این معنی است که اغلب این افراد 5 سال پس از تشخیص، زنده مانده و ابتلایی به سرطان نخواهند داشت. در حدود 7 درصد افراد 14 تا 69 ساله در امریکا به یک عفونت مرتبط با HPV در گلوی خود ابتلا دارند که می تواند به یک سرطان گلو منجر شود. محافظت از خود در برابر عفونت های HPV موردی کلیدی برای پیشگیری از بیماری هایی از جمله سرطان است.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.1/5 - (27 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سحر شنبه ۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من زگیل داشتم داخل واژن که نمونه برداری کردن و مشخص شد فقط تایپ 6 دارم
    میخواستم ببینم نوع کم خطر مثل همین 6، باعث سرطان گلو میشه؟؟؟ زائده ای داخل گلوم نیس ولی داخل گلوم احساس میکنم چیزی چسبیده به گلو، و داخل مری هم احساس توده میکنم و ندول و گره ی تیروییدم دارم، ممکنه hpv باعثش شده باشه؟
    البته رفلاکس معده هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام الان در حد رویت عکس چیزی نیست اگر احساس توده دارید حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من بخاطر ریفلاکس معدم اکثر اوقات ته گلوم سفیده و قرمز و التهاب داره
    بخاطر درد گلو رفتم با فلش گوشی ته گلوم رو نگاه کردم یه سری ضایعات دیدم که یکی دوروز با قطره دنتول داخل اب قرقره کردم
    بعد دوروز دوباره نگاه کردم انتهای زبونم هم یسری ضایعات دیدم و همچنین لوزه سمت راستمم احساس میکنم ملتهب و ضایعه داره که گوش دردم دارم میخواستم بدونم اینا زگیله یا نه؟عکسم فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام خیر زگیل نیست به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید
    2. تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      ممنون متشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      🌺
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بهاره چهارشنبه ۲۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، من رابطه دهانی داشتم قبلا و الان یک ماهه داخل دهنم زیاد آفت میزنه و تا خوب میشه دوباره یک جای دیگه افت میزنه و اینکه ضایعه های گوشتی دیده میشه ، قسمت لثه هام که افت میزنه خیلی درد میکنه قسمت دندون عقلم ،ممکنه زگیل باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام زگیل نیست در صورت تداوم آفت باید از نزدیک معاینه و نمونه برداری شوید
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام
    اگه زائده کرایو شده باشه و هیچ اثری ازش نباشه رابطه جنسی با کاندوم امکان انتقال به پارتنر داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بله امکان انتقال هست
  • تصویر کاربر افشین پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خوب هستید حدود 1ماهه دونه های ریز که دور دستگاه تناسلی ب وجود اومده و رنگ خود پوسته این دونها زگیل هستن باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      عکس بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر افشین چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      چجوری باید عکس بفرستم هر کاری میکنم نمیاد عکس کپی نمیشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      عکس رویت شد . شواهد واضحی از زگیل نمیبینم اگر بعد رابطه جنسی ایجاد شده بهتره از نزدیک معاینه بشه
    4. تصویر کاربر افشین پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      دکتر جان میشه بدونم این دونها مال چیه
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      میتونه کیست چربی باشه بازم باید معاینه بشه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر هستی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من مطالب رو مطالعه کردم استرس گرفتم اخه منم یک تعدادی چیزه دانه مانند داخل گلوم دیدم قبلا هم بوده ولی گلو درد شدم سرفه کردم احساس کردم متورم تر شدن عکس میفرستم لطفا نظرتونو بگید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام زگیل نیست به خاطر ریفلاکس است
  • تصویر کاربر شادی دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من حدود یکماه هست خارش گلو دارم سه بار هم دکتر عمومی رفتم و بهم گفتن که آلرژی هست و یهو چند روزی خوب میشم مجدد خارش میگیره اما الان یک سری زائده ته حلقم میبینم ممکنه زگیل باشه چند ماه پیش رابطه دهانی داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      زگیل نیست
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ایا امکان دارد لب گرفتن از شخصی ک دچار زگیل تناسلی بوده باعث زگیل دهانی بشه؟
    (نامزدم دوماه بود یک زائده بالای آلت تناسلیش بود ک تو این دوماه اصلا زیاد نشد و بعد کرایو کرد با گذشت یک ماه بعد هیچ اثری ازش نیست)
    چن روز هست احساس سوزش گلو دارم و بلع دردناک
    تا به حال سکس دهانیم نداشتم
    ایا امکان زگیل هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      خیر اینجوری منتقل نمیشه
  • تصویر کاربر فرزانه دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من به hpv تایپ ۶۱ که کم خطره مبتلا هستم
    خواستم بدونم این لکه های قرمز ته گلو بابت همون هست؟ واقعا منو نگران کرده
    چند روز پیش ابریزش شدید داشتم و صدام گرفت که دکتر گفتن سینوس هست و گلو هم برای سینوس به این شکله و قرص حساسیت دادن
    خواستم مطمئن بشم اینا علامت ایدز نیست که؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      خیر ربطی به hpv ندارند مربوط به مشکل سینوس است
  • تصویر کاربر Artemis دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر‌ وقتتون بخیر من ۲۱سالمه نامزدم ۲۳سالشه و فقط باهم بودیم تا الان و یکی دو ساله اورال انجام میدم مشکلی نداشتم نامزدم فقط سیگار میکشه گاهی من دچار گلو درد و‌گوش درد میشم درکل من همیشه داخل حفره های لوزم سنگ جمع میشد که با گوش پاکن برمیداشتم اینسری دیدم چندتا لکه ی سفیده که اومدم بردارم یکم‌خون اومد البته احساس سرماخوردگیم میکنم نمیدونم عفونت دهانه یا زگیل دهانی؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      زگیل نیست قطعا عفونت است
    2. تصویر کاربر Artemis دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      ممنونم ازتون آقای دکتر 🙏🙏
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      خواهش میکنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر