زائده های روی آلت تناسلی

لک ها، جوش ها و زائده های روی آلت تناسلی ممکن است باعث خجالت، مشکلات سلامتی و اختلال در عملکرد جنسی مردان شوند. در این مقاله دو پزشک متخصص به سؤالات رایج در این باره پاسخ می دهند: زائده های روی آلت تناسلی چگونه درمان می شوند؟ کدام یک از این زائده ها رایج و بی خطر هستند؟ چرا در صورت وجود زائده ی مشکوک، باید به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که همه ی ما می دانیم، مردان به شدت به آلت تناسلی خود وابسته اند. احساس مردانگی یک مرد در اغلب اوقات، با اندام جنسی او در ارتباط است. داشتن زائده های ناخوشایند روی آلت تناسلی نه تنها می تواند غرور یک مرد را خدشه دار کند، بلکه در طولانی مدت ممکن است به سلامت او آسیب برساند.

جوش ها و زائده ها

خوشبختانه اکثر جوش هایی که روی آلت تناسلی می زنند، طبیعی و بی خطر هستند. به گفته ی سرپرست کلینیک خیریه سلامت جنسی FPA: «اغلب مردان زمانی که لک ها، جوش ها، بثورات یا توده های برآمده ی روی آلت تناسلی خود را می بینند، نگران می شوند. اما باید بدانید که لک ها و جوش ها ممکن است بخشی طبیعی از آناتومی افراد باشند». یکی از رایج ترین زائده های آلت تناسلی «پاپول مرواریدوار آلت تناسلی» است. این زائده ها توده های کوچک گوشتی رنگی هستند که معمولاً روی نوار سر آلت تناسلی مردان ایجاد می شوند. پاپول مرواریدوار آلت تناسلی، جزئی از آلت تناسلی شما بوده و مسری نیستند. در برخی موارد، پاپول های مشابه با سر فرورفته (که در سراسر آلت تناسلی پخش شده اند) ممکن است مولوسکوم مسری باشند.

ترشحات مردانه چیست؟

این مشکل بیشتر در مردان جوان شایع است و به علت یکی از ویروس های عامل ایجاد زگیل ایجاد می شود. بنابراین، در صورت مواجهه با این زائده ها، بهتر است موارد اطمینان را رعایت کنید. در اغلب موارد، بعد از گذشت چند ماه تا چند سال بدن خود به خود از شر این ویروس خلاص می شود؛ اما تا زمانی که این زائده ها را دارید پس از لمس آنها، دست هایتان را با آب و صابون بشویید. زیرا ممکن است به سایر نواحی بدن یا به افراد دیگر سرایت کند.

دانه ‌های فوردایس غدد چربی پوست هستند که بر خلاف غدد چربی معمولی، با فولیکول مو ارتباط ندارند. آنها به صورت دانه های کوچک زرد یا سفید رنگ، روی آلت تناسلی ظاهر می شوند. شاید ظاهر دانه های فرودایس نگران کننده باشند، اما باز هم باید بگوییم هیچ جای نگرانی نیست. 95% مردان بالغ به این مشکل دچار هستند. این دانه ها کاملاً بی خطر بوده و معمولاً نیاز به هیچ درمانی ندارند. لنفوسل به یک تورم سخت گفته می شود، که می تواند پس از رابطه جنسی یا خودارضایی روی آلت تناسلی مردانه ظاهر گردد. دیدن ناگهانی این مشکل ممکن است شما را بترساند، اما باز هم نگران نباشید! لنفوسل زمانی ایجاد می شود که یکی از کانال های لنفاوی به طور موقت مسدود شود. کانال های لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن ما هستند. لنفوسل ها معمولاً پس از مدت کوتاهی از بین می روند و هیچ گونه مشکل دائمی ایجاد نمی کنند.

شایع ترین عفونت های مقاربتی

کلامیدیا، زگیل تناسلی و سوزاک، شایع ترین عفونت های مقاربتی (STIs) هستند. در این میان، زگیل تناسلی شایع ترین عفونت در انگلستان می باشد. زگیل های تناسلی، توده های گوشتی کوچک و در برخی موارد به شکل گل کلم بوده که به صورت تکی یا چند تایی ظاهر می شوند. زگیل تناسلی در اغلب موارد خود به خود از بین می رود؛ اما نکته ی مهم اینجاست که آنها به شدت مسری هستند و از راه تماس مستقیم پوست به دیگران انتقال می یابند. بنابراین، مسئولیت پذیر باشید و برای پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی، در زمان رابطه ی جنسی خود از کاندوم استفاده کنید. علائم زگیل تناسلی را می توان با روش هایی مثل پمادها، لیزر و نیتروژن مایع درمان کرد. این روش ها غالباً غیر تهاجمی و بدون درد هستند.

واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در برخی از کشورها تنها برای زنان انجام می شود. پزشکان امیدوار هستند که در آینده واکسیناسیون HPV زنان و مردان انجام شود. زیرا این امر علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه ی رحم در زنان، خطر ابتلا به زگیل تناسلی در زنان و مردان را نیز کاهش می دهد. گاهی اوقات ممکن است شما با تاول هایی دردناک یا دانه های قرمز رنگی روی آلت تناسلی یا کشاله ی ران خود مواجه شید. این زائده ها می توانند نشانه ی تبخال تناسلی (هرپس) باشند. در صورت مشاهده ی این موارد، لطفاً سریع تر دست به کار شوید و به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک در اغلب موارد می تواند با تجویز قرص، علائم تبخال شما را کاهش داده و نحوه ی پیشگیری از انتقال این ویروس به سایر افراد را برایتان توضیح دهد.

بیماری پیرونی از توسعه یافتن بافت فیبروتیک در داخل آلت تناسلی مردان ایجاد می شود، که باعث کج شدن آلت و نعوظ دردناک می گردد. پیرونی معمولاً به علت داشتن رابطه ی جنسی خشن و یا خودارضایی ایجاد می گردد و درمان آن دشوار تر از سایر زائده های آلت تناسلی است. دو گزینه ی درمانی پیرونی شامل شاک ویو تراپی و عمل جراحی می باشد. به گفته ی متخصص عملکرد جنسی: «اغلب مراجعه کنندگان من دچار پاپول مرواریدوار آلت تناسلی هستند؛ اما تعداد بیمارانی که برای پیرونی به من مراجعه می کنند کم نیست! این مشکل می تواند ناشی از سکس های خشن و خود ارضایی بیش از حد باشد. به هر حال، باید بدانید که پورنوگرافی می تواند تأثیرات مخرب چشم گیری روی سلامت جنسی افراد بگذارد و اکثر افراد از این مسأله بی اطلاع هستند».

کدام یک از زائده های آلت تناسلی می تواند بسیار جدی باشد؟

متخصص عنوان می کند که: «زخم ها یا توده ها (به جز پاپول های مرواریدوار آلت تناسلی) که ماندگار شده اند، باید توسط پزشک بررسی شوند. به عنوان مثال یک زخم بدون درد یا شانکر، ممکن است از علائم اولیه ی سیفلیس باشد و به آنتی بیوتیک نیاز دارد. همچنین، اگر توده ای (معمولاً روی سر آلت تناسلی) دارید که از بین نرفته است یا بزرگ تر می شود، بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا سرطان آلت تناسلی باید سریع تر تشخیص داده شود».

در صورت مشاهده ی هر زائده ی مشکوکی چه باید کرد؟

اگر بخواهیم یک توصیه ی کلی به شما بکنیم این است که: اگر نگران جوش ها یا زائده های آلت تناسلی خود هستید، وقت خود را برای حرص خوردن و نگرانی بیش از حد تلف نکنید؛ به یک پزشک عمومی مراجعه کنید تا راحت شوید! به گفته ی پزشکی دیگر: «بسیاری از افراد برای مشکلات آلت تناسلی خود به پزشک مراجعه نمی کنند؛ زیرا از معاینه شدن خجالت می کشند و یا امیدوارند که مشکلشان خود به خود برطرف شود. اما همه ی افراد باید بدانند که هر مشکلی که سریع تر تشخیص داده شود، آسان تر درمان می شود.

همچنین، اگر مشکل شما جدی باشد، پزشک می تواند سریع تر شما را به یک متخصص ارجاع داده و درمان را آغاز کند. و مهم تر از همه، اگر چیزی برای نگرانی وجود نداشته باشد و شما مشکل خاصی نداشته باشید، سریع تر خیالتان راحت می شود!» بنابراین در صورت مواجهه با مشکلات آلت تناسلی، خجالت نکشید و به یک پزشک مراجعه کنید.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

2.5/5 - (4 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سپهر پنجشنبه ۱۴ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    نه خارش دارد نه درد و رنگ طبیعی یعنی تغییر رنگی ایجاد‌شده ۲ عدد زائده کوچ وتغریبازبر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ دی ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر آرین یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    ایا این زائده زگیل تناسلی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر آرین یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    ایا این زائده زگیل تناسلی است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    با سلام
    میخواستم ببینم این برآمدگی های رو کلاهک و طول آلت تناسلیم چیه؟و اینک خطرناک هس یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام زگیل تناسلی میباشد نیاز به کرایو دارد
  • تصویر کاربر مهسا جمعه ۱۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر من ۱۰ساله ازدواج کردم.اوایل ازدواجم فهمیدم همسرم ی زایده رو التش داره اهمیت ندادم تا مدتی فهمیدم امکان داره زگیل باشه من ۲سال بعداز ازدواجم تست پاپ اسمیر دادم.عکس رنگی انداختم تو این مدت کشت رحم دادم اما دکترم هیچوقت نگفته مشکوکی.چندین بار معاینه شدم .یه بچه هم دارم.بشدت میترسم از انورم میگم اگ زگیل بود تو این ۱۰سال نشون میداد..همسرم تو مجردی ۱۰سال پیش رابطه داشته متاسفانه..اما خودش میگ کاندوم میزده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      در حد این عکس ها زگیلی نمیبینم
  • تصویر کاربر آلفرد سه شنبه ۱۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام و وقت به خیر،
    سوال بنده این هست که زائده ای شبیه گوشتی و بدون هیچ دردی تقریبا در بیخ اندام تناسلی و در قسمت فوقانی چی میتونه باشه و خطرناک هست یا نه؟ سپاس فراوان
  • تصویر کاربر ژیلا شنبه ۱۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر .
    اقای دکتر ببخشید وجود توده های بزرگ چربی روی بیضه های یک مرد علایم وجود زگیل تناسلی در اقا هستش؟؟؟؟
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر