فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی [آیا یکی هستند؟]

زگیل از آن دسته زائده های پوستی است که اکثر مردم در مواقعی از زندگیشان، با آن درگیر می شوند و معمولا هم بر روی دست ها یا پاهایشان ایجاد می شود. این مشکل در اکثر اوقات، یک نگرانی بسیار جزیی است که نیاز به اندکی درمان دارد (البته در صورتی که نیاز به درمان داشته باشد). با این حال، هنگامی که زگیل ها در محدوده ی تناسلی ظاهر می شوند، می توانند برای بیماران استرس بسیار بیشتری ایجاد کند. در ادامه، فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی را بیان خواهیم کرد.

 

فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی

در رابطه با فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی باید گفت که، تمامی زگیل ها توسط گونه ای ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسان (HPV) ایجاد می شوند. با این حال، بیش از 100 نژاد شناخته شده دیگر از ویروس پاپیلومای انسان وجود دارد. برخی هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و به راحتی توسط سیستم ایمنی شما شکست داده می شوند. برخی دیگر به طور دائم در سراسر سطح پوست شما در حال جا به جا شدن هستند و هنگامی که به یک خراش یا بریدگی بر روی پوست شما وارد می شوند یک زگیل معمولی، زگیل کف پا، یا دیگر انواع زگیل غیر تناسلی را ایجاد می کنند.

برخی دیگر از طریق فعالیت جنسی منتقل شده و ایجاد زگیل تناسلی می کنند. بنابراین، در حالی که هر دوی زگیل تناسلی و غیر تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسان به وجود آمده اند اما توسط نژاد های مختلف ویروس ایجاد شده اند.

مطلب مرتبطتفاوت بین اسکین تگ و زگیل تناسلی

آیا زگیل‌های معمولی نیز از طریق ویروس HPV ایجاد می‌شوند؟

زگیل های معمولی نیز به واسطه عفونت انسان به ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند. با این حال ویروس پاپیلومای انسانی به دسته ای از ویروس ‌ها گفته می‌شود که بیش از صد عضو دارد. بعضی از شاخه‌های ویروس پاپیلومای انسانی می‌توانند موجب ایجاد زگیل‌های معمولی بر روی دست‌ها، انگشتان و نواحی غیر تناسلی دیگر در بدن شوند.

شاخه‌های دیگر ویروس پاپیلومای انسانی می‌توانند انواع متفاوتی از زگیل‌ها را بر بخش‌های مختلفی از بدن ایجاد کنند. این شاخه‌ها زگیل‌های تناسلی مقاربتی را نیز شامل می‌شوند و این زگیل‌ها می‌توانند مشکلات دیگری را برای بدن افراد به همراه داشته باشند. در بعضی موارد نادر، زگیل‌های تناسلی می‌توانند موجب ایجاد سرطان دهانه رحم یا مقعد شوند.

زگیل معمولی روی بدن

آیا زگیل‌های معمولی با زگیل‌های تناسلی یکسان هستند؟

خیر، زگیل‌های معمولی  با زگیل‌های تناسلی یکسان نیستند. با این حال هر دو این زگیل‌ها توسط گروه ویروس‌های پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند. شاخه ای که هر کدام از این دو زگیل را ایجاد می‌کنند با دیگری متفاوت است و بنابرین روش‌های انتقال آنها نیز تفاوت دارد. برخلاف زگیل‌های معمولی، زگیل‌های تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند، این ویروس‌ها نوع بیماری مقاربتی محسوب می‌شوند. در مقابل زگیل‌های تناسلی قادر به گسترش به دست‌ها یا بخش‌های دیگر بدن نیستند.

مطلب مرتبط: دانه های قرمز جوش مانند روی پوست دستگاه تناسلی همراه با خارش

آیا زگیل‌های معمولی از طریق تماس قابل انتقال هستند؟

ویروسی که باعث ایجاد زگیل ‌های معمولی می‌شود، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نام دارد. این ویروس بسیار مسری است. کودکان و بزرگسالانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در خطر تماس با این ویروس هستند. این ویروس از طریق ارتباط پوست به پوست یا تماس با سطوح حامل ویروس قابل انتقال است. خطر تماس با ویروس پاپیلومای انسانی در شرایط گرم و مرطوب نظیر شرایط استخرهای ورزشی یا رختکن‌ها بسیار زیاد است.

مطلب مرتبط: با علائم هر کدام از بیماری های مقاربتی آشنا شوید.

انتقال زگیل تناسلی

مطلب مرتبط: علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان+عکس

در صورت داشتن زگیل های تناسلی یا معمولی چه باید کرد؟

زگیل های غیر تناسلی مانند زگیل معمولی (معمولا بر روی کف دست ها) و زگیل کف پا، معمولا به خودی خود محو می شوند. با این حال، ممکن است ماه ها یا حتی سال ها به طول بیانجامد و ویروس می تواند در طول این مدت در سراسر بدن شما پخش شود و زگیل های بیشتری روی بدن شما ایجاد کند و یا به دیگران انتقال یابد. در بعضی موارد، مخصوصا زگیل های کف پا، برخی ناراحتی ها و مشکلات نیز ممکن است بوجود آیند. دارو های موضعی، سرما درمانی (انجماد زگیل)، لیزر درمانی، و دیگر روش ها می توانند آنها را درمان کنند. حتی اگر مطمئن نیستید که باید زگیلتان را درمان کنید یا نه، بهتر است یک وقت ملاقات با پزشک ترتیب دهید تا مطمئن شوید زائده پوستی شما واقعا یک زگیل است و مورد جدی تری مانند سرطان پوست نیست.

در مورد زگیل تناسلی بسیاری از درمان ها مشابه اند. با این حال، عموما آنها به طور اختصاصی برای زگیل های تناسلی هستند. بنابراین شما نباید سعی کنید به تنهایی آنها را درمان کرده و یا از داروهایی استفاده کنید که برای دیگر انواع زگیل ها هستند. برای زگیل های تناسلی در مردان و زنان، همیشه بهترین کار این است که درمان را بر عهده یک متخصص پزشکی شایسته و با تجربه ی بسیار در این فرایند قرار دهید. زنان نیز باید در نظر داشته باشند اگر در هنگامی که باردار هستند، زگیل در ناحیه ی تناسلی دارند بهتر است درمان را آغاز کنند و مراقب بروز زگیل های جدید باشند.

به یاد داشته باشید که درمان هایی که از طریق برداشتن هر دوی زگیل های تناسلی و غیر تناسلی هستند تنها خود زگیل ها را از بین می برند و آنها ویروس پاپیلومای انسان که باعث این زگیل ها شده است را درمان نمی کنند.

کرایو تراپی زگیل تناسلی

درمان زگیل‌ های معمولی

زگیل ‌های معمولی، معمولا بدون درمان ناپدید می‌شوند، این موضوع خصوصا در کودکان بیشتر رخ می‌دهد. با این حال، زگیل‌ های معمولی می‌توانند وضعیتی مداوم داشته باشند و برای مدت زیادی باقی بمانند. این زگیل‌ ها می‌توانند دردناک باشند و ظاهر بدی ایجاد کنند، خصوصا این ظاهر بد در زمان ایجاد خوشه ‌هایی از زگیل تشدید می‌شود. در این موارد، درمان‌ هایی برای رفع مشکلات بیماران در دسترس هستند. این درمان ‌ها در ادامه فهرست شده اند:

1- استفاده از سالیسیلیک اسید

این اسید درمان محبوبی برای انواع زگیل ‌ها محسوب می‌شود. سالیسیلیک اسید با حل کردن لایه ‌های بافت زگیل عمل می‌کند، و این فرآیند در ادامه باعث می‌شود زگیل به طور کامل برطرف شود. سالیسیلیک اسید معمولا به صورت ژل، محلول یا مایع قابل تهیه است. این دارو به صورت بدون نسخه نیز در داروخانه‌ ها به فروش می‌رسد، با این حال مواردی هستند که تنها با نسخه در دسترس افراد قرار می‌گیرند. این داروها معمولا قوی تر و موثرتر هستند. در کنار از بین بردن سطح زگیل‌ها، سالیسیلیک اسید می‌تواند سیستم ایمنی را برای مبارزه با ویروس تحریک کند.

2- کرایوتراپی

به طور معمول این روش توسط پزشک عمومی یا متخصص پوست انجام می‌شود. انجماد یا کرایوتراپی روشی است که در آن زگیل ‌ها با استفاده از نیتروژن مایع منجمد می‌شوند. بعد از یک هفته، بافت مرده ایجاد شده می‌تواند برداشته شود. معمولا برای درمان زگیل ‌ها به چند جلسه کرایوتراپی نیاز است.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با کرایوتراپی روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

کرایوتراپی زگیل

3- الکتروسرجری

در این روش بافت زگیل با استفاده از سوزن حرارتی ویژه ای سوزانده می‌شود. برای این روش معمولا از بی حسی موضعی استفاده می‌شود تا درد حاصل از سوزاندن بی حس شود. همچنین این روش می‌تواند آثار زخم را بر روی بدن باقی بگذارد.

4- استفاده از لیزر

لیزر معمولا برای سوزاندن بافت پوست و برداشتن زگیل استفاده می‌شود. این روش معمولا آخرین روشی است که برای زگیل ‌ها در نظر گرفته می‌شود، زیرا لیزر می‌تواند آثار زخم را بر روی بدن بیمار باقی بگذارد، همچنین زمان بهبود از این روش نیز بیشتر از روش‌های دیگر است.

درمان خانگی زگیل تناسلی

روش ‌های خانگی برای درمان زگیل ‌های معمولی

از آن جایی که زگیل‌ های معمولی، مشکلی جدی محسوب نمی‌شوند، بعضی از افراد ترجیح می‌دهند پیش از مراجعه به متخصصان پوست به سراغ درمان ‌های خانگی بروند یا برای مشاوره به داروخانه محل زندگی خود مراجعه کنند. روش‌ های رایجی که برای این کار انتخاب می‌شوند عبارتند از:

1- محصولات حاوی سالیسیلیک اسید

محصولات غیر تجویزی حاوی سالیسیلیک اسید نظیر پودرها، ژل‌ها و محلول‌ها در بیشتر داروخانه‌ها در دسترس هستند. این محصولات به همان شکلی عمل می‌کنند که داروهای تجویزی بر روی زگیل‌ها تاثیر می‌گذارند، با این حال قدرت این داروها کمتر از مواردی است که معمولا توسط پزشکان تجویز و با نسخه تهیه می‌شوند. استفاده پی در پی و منظم از این محصولات برای رفع زگیل ‌های معمولی ضرورت دارد.

2- سرکه سیب

یکی از درمان ‌های سنتی زگیل‌ های معمولی ترکیب سرکه سیب و آب به نسبت دو به یک است، این محلول می‌تواند با کمک پارچه کتان بر روی زگیل مالیده شود. دقت شود که باید زگیل معمولی به مدت بیست دقیقه در این محلول خیسانده شود. این فرآیند باید تا محو کامل زگیل‌ها تکرار شود. دقت شود که اگر فرد با حساسیت پوستی یا درد شدید مواجه شد، باید با متخصص مشورت نماید و البته فورا استفاده از سرکه را متوقف کند. توجه داشته باشید در صورت هر گونه تردید، مشورت با پزشک می‌تواند از ایجاد مشکلات بعدی پیشگیری کند.

پیشگیری از زگیل تناسلی

برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی چه کنیم؟

برای جلوگیری از آلوده شدن به این نوع زگیل ها اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد مانند: استفاده از کاندوم برای هر بار رابطه ی جنسی، و درصورتی که در معرض خطر هستید زدن واکسن  HPV را مخصوصا برای زگیل های تناسلی انجام دهید.

واکسن گارداسیل، یک نوع واکسن است که برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی استفاده می شود. برای خواندن مطالب بیشتر در این رابطه روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

واکسن گارداسیل

پی بردن به یک زایده ی جدید بر روی پوست می تواند تجربه ی نگران کننده ی قابل درکی باشد. با این حال، شخص آموزش ندیده نمی داند چگونه باید یک زایده ی جدید را تشخیص دهد یا نمیداند که ممکن است چه مقدار جدی باشد و یا چگونه باید درمانش کند. در نهایت، همواره بهترین راه این است، با یک متخصص که می تواند یک جواب قطعی تر به شما بدهد و به شما کمک کند در صورت نیاز اقدامات بیشتر را انجام دهید.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

 

2.7/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهران چهارشنبه ۱۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر یه دانه روی بیضه زده چندوقته دردوخارشی نداره خیلی سفت هست ممنون میشم راهنماییم کنی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان ببخشید ویروس زگیل یا همون hpv آیا با الکل از بین میره ؟ روی سطوح مثل سر دستگاه لیزر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید یک سوال مهم آیا ویروس زگیل تناسلی از طریق پرو کردن شلوار در مغازه منتقل میشه ؟؟ شوهرم شلوار پرو کرده من وسواس گرفتم نکنه خدایی نکرده زگیل گرفته باشه خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام زگیل به هیچ وجه از این طریقها منتقل نمیشود نگران نباش
  • تصویر کاربر موطن جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام
    بتازگی متوجه این برجستگی های بسیار کوچک قهوه ای رنگ روی پوست کشاله رانم شدم
    عکس میفرستم
    آیا زگیل هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      احتمال دارد زگیل باشد باید معاینه کنم اگر نیاز بود کرایو کنم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر زیر کلاهک التم چندتا دونه ریز زده میشه از رو عکس که میفرستم راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      اینها زگیل نیستند
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکتر ی چند وقتی هست قسمت پایین هلا ک آلتم زخم شده. قرمز هستش.هیچ گونه علائمی ندارم. همسرم نیز تست اچ پی ویش مثبت میباشد از نوع پر خطر.. لطفا راهنماییم کنید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر لیلی شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام همسر بنده چتد سالی بود که قسمت لای پا هاش جایی که ران پا به سمت ناحیه تناسلی وصل میشه یه خال گوشتی بزرگ داشت مثه اونایی که پشت گردن یا زیر بغلش داره ... ولی ایشون چندماه پیشت با اسید سالسیلک توچندمرحله ازبین برد.خالا بعد یه ماه دوباره برگشته با چندتا کوچیک کنارش.من چتدماهی هست فک میکردم طبیعی و مارابطه داشتیم الان من هیچ علایمی ندارم ولی از وقتی درموردش خوندم عکسش خیلی شبیشه فکرم مشعوله چطوری میتونم مطمن شم زگیل تناسلیه یانه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      اینها صد در صد زگیلند وبهترین درمان زگیل تناسلی بر اساس منابع معتبر جهانی پزشکی کرایو درمانی است لیزر زدن وسوزاندن ‌تیغ زدن باعث پخش آنها میشود وبا کرایو درمانی زگیل ۸۰ در صد برای همیشه از بدن می‌رود جهت کرایو با شماره های ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰ ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ هر روز از ساعت 10 صبح الی ۱۲ تماس بگیرید
  • تصویر کاربر نسیبه شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خوبین ببخشید من چند روز لبه واژن ی جوش بزرگ زده سفت دردناک چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سالم آقای دکتر رفتم پیش یک دکتر عمومی بیضهام نشون دادم برای معاینه گفت اینها غدد چربی زیر پوستی هستند و من حالا به شک افتادم گفتم نکنه زیگیل تناسلی باشن آقای دکتر برای تشخیص زیگیل تناسل از غدد چربی چه جوری لطفا منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام عکس برات فرستادم
    3. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      حتی داخل واتساپ هم فرستادم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید جراحی بشید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام میخواستم ببینم این عکس ها زگیل معمولی هست این ها در انگشت های پای من می‌باشد
    روش درمان این چی میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان زگیل تناسلی بر اساس منابع معتبر جهانی پزشکی کرایو درمانی است لیزر زدن وسوزاندن ‌تیغ زدن باعث پخش آنها میشود وبا کرایو درمانی زگیل ۸۰ در صد برای همیشه از بدن می‌رود جهت کرایو با شماره های ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰ ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ هر روز از ساعت 10 صبح الی ۱۲ تماس بگیرید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر