فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی [آیا یکی هستند؟]

زگیل از آن دسته زائده های پوستی است که اکثر مردم در مواقعی از زندگیشان، با آن درگیر می شوند و معمولا هم بر روی دست ها یا پاهایشان ایجاد می شود. این مشکل در اکثر اوقات، یک نگرانی بسیار جزیی است که نیاز به اندکی درمان دارد (البته در صورتی که نیاز به درمان داشته باشد). با این حال، هنگامی که زگیل ها در محدوده ی تناسلی ظاهر می شوند، می توانند برای بیماران استرس بسیار بیشتری ایجاد کند. در ادامه، فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی را بیان خواهیم کرد.

 

زگیل روی دست باعث ابتلا به زگیل تناسلی نخواهد شد

آیا زگیل دست باعث زگیل تناسلی میشود

زگیل تناسلی با زگیل هایی که ممکن است در جای دیگری از بدن خود پیدا کنید متفاوت است. بنابراین نمی توانید با لمس خود (یا شریک جنسی) با زگیلی که روی دست یا پای شما قرار دارد، به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی

در رابطه با فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی باید گفت که، تمامی زگیل ها توسط گونه ای ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسان (HPV) ایجاد می شوند. با این حال، بیش از 100 نژاد شناخته شده دیگر از ویروس پاپیلومای انسان وجود دارد. برخی هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و به راحتی توسط سیستم ایمنی شما شکست داده می شوند. برخی دیگر به طور دائم در سراسر سطح پوست شما در حال جا به جا شدن هستند و هنگامی که به یک خراش یا بریدگی بر روی پوست شما وارد می شوند یک زگیل معمولی، زگیل کف پا، یا دیگر انواع زگیل غیر تناسلی را ایجاد می کنند.

برخی دیگر از طریق فعالیت جنسی منتقل شده و ایجاد زگیل تناسلی می کنند. بنابراین، در حالی که هر دوی زگیل تناسلی و غیر تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسان به وجود آمده اند اما توسط نژاد های مختلف ویروس ایجاد شده اند. بعضی هاز افراد فرق بین زگیل تناسلی و گوشت اضافه را نمیدانند به اما شما باید تفاوت بین اسکین تگ و زگیل تناسلی را بدانید تا مرتکب اشتباه نشوید.

آیا زگیل‌های معمولی نیز از طریق ویروس HPV ایجاد می‌شوند؟

زگیل های معمولی نیز به واسطه عفونت انسان به ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند. با این حال ویروس پاپیلومای انسانی به دسته ای از ویروس ‌ها گفته می‌شود که بیش از صد عضو دارد. بعضی از شاخه‌های ویروس پاپیلومای انسانی می‌توانند موجب ایجاد زگیل‌های معمولی بر روی دست‌ها، انگشتان و نواحی غیر تناسلی دیگر در بدن شوند. شاخه‌های دیگر ویروس پاپیلومای انسانی می‌توانند انواع متفاوتی از زگیل‌ها را بر بخش‌های مختلفی از بدن ایجاد کنند. این شاخه‌ها زگیل‌های تناسلی مقاربتی را نیز شامل می‌شوند و این زگیل‌ها می‌توانند مشکلات دیگری را برای بدن افراد به همراه داشته باشند. در بعضی موارد نادر، زگیل‌های تناسلی می‌توانند موجب ایجاد سرطان دهانه رحم یا مقعد شوند.

زگیل معمولی روی بدن

آیا زگیل‌های معمولی با زگیل‌های تناسلی یکسان هستند؟

خیر، زگیل‌های معمولی  با زگیل‌های تناسلی یکسان نیستند. با این حال هر دو این زگیل‌ها توسط گروه ویروس‌های پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شوند. شاخه ای که هر کدام از این دو زگیل را ایجاد می‌کنند با دیگری متفاوت است و بنابرین روش‌های انتقال آنها نیز تفاوت دارد. برخلاف زگیل‌های معمولی، زگیل‌های تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند، این ویروس‌ها نوع بیماری مقاربتی محسوب می‌شوند. در مقابل زگیل‌های تناسلی قادر به گسترش به دست‌ها یا بخش‌های دیگر بدن نیستند.یکی دیگر از بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شود جوش در ناحیه وژان است. پس با دیدن عکس جوش ناحیه تناسلی زنان خود را آگاه کنید.

آیا زگیل‌های معمولی از طریق تماس قابل انتقال هستند؟

ویروسی که باعث ایجاد زگیل ‌های معمولی می‌شود، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نام دارد. این ویروس بسیار مسری است. کودکان و بزرگسالانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در خطر تماس با این ویروس هستند. این ویروس از طریق ارتباط پوست به پوست یا تماس با سطوح حامل ویروس قابل انتقال است. خطر تماس با ویروس پاپیلومای انسانی در شرایط گرم و مرطوب نظیر شرایط استخرهای ورزشی یا رختکن‌ها بسیار زیاد است. برای آگاهی بیشتر نسبت به این بیماری ها باید انواع بیماری های مقاربتی با عکس ببینید.

انتقال زگیل تناسلی

در صورت داشتن زگیل های تناسلی یا معمولی چه باید کرد؟

زگیل های غیر تناسلی مانند زگیل معمولی (معمولا بر روی کف دست ها) و زگیل کف پا، معمولا به خودی خود محو می شوند. با این حال، ممکن است ماه ها یا حتی سال ها به طول بیانجامد و ویروس می تواند در طول این مدت در سراسر بدن شما پخش شود و زگیل های بیشتری روی بدن شما ایجاد کند و یا به دیگران انتقال یابد. در بعضی موارد، مخصوصا زگیل های کف پا، برخی ناراحتی ها و مشکلات نیز ممکن است بوجود آیند. دارو های موضعی، سرما درمانی (انجماد زگیل)، لیزر درمانی، و دیگر روش ها می توانند آنها را درمان کنند. خطرات زگیل تناسلی در مردان چه می باشد؟ حتی اگر مطمئن نیستید که باید زگیلتان را درمان کنید یا نه، بهتر است یک وقت ملاقات با پزشک ترتیب دهید تا مطمئن شوید زائده پوستی شما واقعا یک زگیل است و مورد جدی تری مانند سرطان پوست نیست.

در مورد زگیل تناسلی بسیاری از درمان ها مشابه اند. با این حال، عموما آنها به طور اختصاصی برای زگیل های تناسلی هستند. بنابراین شما نباید سعی کنید به تنهایی آنها را درمان کرده و یا از داروهایی استفاده کنید که برای دیگر انواع زگیل ها هستند. برای زگیل های تناسلی در مردان و زنان، همیشه بهترین کار این است که درمان را بر عهده یک متخصص پزشکی شایسته و با تجربه ی بسیار در این فرایند قرار دهید.زنان نیز باید در نظر داشته باشند اگر در هنگامی که باردار هستند، زگیل در ناحیه ی تناسلی دارند بهتر است درمان را آغاز کنند و مراقب بروز زگیل های جدید باشند.

به یاد داشته باشید که درمان هایی که از طریق برداشتن هر دوی زگیل های تناسلی و غیر تناسلی هستند تنها خود زگیل ها را از بین می برند و آنها ویروس پاپیلومای انسان که باعث این زگیل ها شده است را درمان نمی کنند.

کرایو تراپی زگیل تناسلی

درمان زگیل‌ های معمولی

زگیل ‌های معمولی، معمولا بدون درمان ناپدید می‌شوند، این موضوع خصوصا در کودکان بیشتر رخ می‌دهد. با این حال، زگیل‌ های معمولی می‌توانند وضعیتی مداوم داشته باشند و برای مدت زیادی باقی بمانند. این زگیل‌ ها می‌توانند دردناک باشند و ظاهر بدی ایجاد کنند، خصوصا این ظاهر بد در زمان ایجاد خوشه ‌هایی از زگیل تشدید می‌شود. در این موارد، درمان‌ هایی برای رفع مشکلات بیماران در دسترس هستند. این درمان ‌ها در ادامه فهرست شده اند:

1- استفاده از سالیسیلیک اسید

این اسید درمان محبوبی برای انواع زگیل ‌ها محسوب می‌شود. سالیسیلیک اسید با حل کردن لایه ‌های بافت زگیل عمل می‌کند، و این فرآیند در ادامه باعث می‌شود زگیل به طور کامل برطرف شود. سالیسیلیک اسید معمولا به صورت ژل، محلول یا مایع قابل تهیه است. این دارو به صورت بدون نسخه نیز در داروخانه‌ ها به فروش می‌رسد، با این حال مواردی هستند که تنها با نسخه در دسترس افراد قرار می‌گیرند. این داروها معمولا قوی تر و موثرتر هستند. در کنار از بین بردن سطح زگیل‌ها، سالیسیلیک اسید می‌تواند سیستم ایمنی را برای مبارزه با ویروس تحریک کند.

2- کرایوتراپی

به طور معمول این روش توسط پزشک عمومی یا متخصص پوست انجام می‌شود. انجماد یا کرایوتراپی روشی است که در آن زگیل ‌ها با استفاده از نیتروژن مایع منجمد می‌شوند. بعد از یک هفته، بافت مرده ایجاد شده می‌تواند برداشته شود. معمولا برای درمان زگیل ‌ها به چند جلسه کرایوتراپی نیاز است.

3- الکتروسرجری

در این روش بافت زگیل با استفاده از سوزن حرارتی ویژه ای سوزانده می‌شود.آیا زگیل تناسلی با سوزاندن از بین میرود؟ برای این روش معمولا از بی حسی موضعی استفاده می‌شود تا درد حاصل از سوزاندن بی حس شود. همچنین این روش می‌تواند آثار زخم را بر روی بدن باقی بگذارد.

4- استفاده از لیزر

لیزر معمولا برای سوزاندن بافت پوست و برداشتن زگیل استفاده می‌شود. این روش معمولا آخرین روشی است که برای زگیل ‌ها در نظر گرفته می‌شود، زیرا لیزر می‌تواند آثار زخم را بر روی بدن بیمار باقی بگذارد، همچنین زمان بهبود از این روش نیز بیشتر از روش‌های دیگر است.

 

روش ‌های خانگی برای درمان زگیل ‌های معمولی

از آن جایی که زگیل‌ های معمولی، مشکلی جدی محسوب نمی‌شوند، بعضی از افراد ترجیح می‌دهند پیش از مراجعه به متخصصان پوست به سراغ درمان ‌های خانگی بروند یا برای مشاوره به داروخانه محل زندگی خود مراجعه کنند. روش‌ های رایجی که برای این کار انتخاب می‌شوند عبارتند از:

1- محصولات حاوی سالیسیلیک اسید

محصولات غیر تجویزی حاوی سالیسیلیک اسید نظیر پودرها، ژل‌ها و محلول‌ها در بیشتر داروخانه‌ها در دسترس هستند. این محصولات به همان شکلی عمل می‌کنند که داروهای تجویزی بر روی زگیل‌ها تاثیر می‌گذارند، با این حال قدرت این داروها کمتر از مواردی است که معمولا توسط پزشکان تجویز و با نسخه تهیه می‌شوند. استفاده پی در پی و منظم از این محصولات برای رفع زگیل ‌های معمولی ضرورت دارد.

2- سرکه سیب

درمان قطعی زگیل تناسلی با سرکه سیب یکی از درمان ‌های سنتی زگیل‌ های معمولی ترکیب سرکه سیب و آب به نسبت دو به یک است، این محلول می‌تواند با کمک پارچه کتان بر روی زگیل مالیده شود. دقت شود که باید زگیل معمولی به مدت بیست دقیقه در این محلول خیسانده شود. این فرآیند باید تا محو کامل زگیل‌ها تکرار شود. دقت شود که اگر فرد با حساسیت پوستی یا درد شدید مواجه شد، باید با متخصص مشورت نماید و البته فورا استفاده از سرکه را متوقف کند. توجه داشته باشید در صورت هر گونه تردید، مشورت با پزشک می‌تواند از ایجاد مشکلات بعدی پیشگیری کند.

پیشگیری از زگیل تناسلی

برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی چه کنیم؟

برای جلوگیری از آلوده شدن به این نوع زگیل ها اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد مانند: استفاده از کاندوم برای هر بار رابطه ی جنسی، و درصورتی که در معرض خطر هستید زدن واکسن  HPV را مخصوصا برای زگیل های تناسلی انجام دهید.پی بردن به یک زایده ی جدید بر روی پوست می تواند تجربه ی نگران کننده ی قابل درکی باشد. با این حال، شخص آموزش ندیده نمی داند چگونه باید یک زایده ی جدید را تشخیص دهد یا نمیداند که ممکن است چه مقدار جدی باشد و یا چگونه باید درمانش کند. در نهایت، همواره بهترین راه این است، با یک متخصص که می تواند یک جواب قطعی تر به شما بدهد و به شما کمک کند در صورت نیاز اقدامات بیشتر را انجام دهید.

2.7/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر M.daneshvar یکشنبه ۲۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز
    چند وقتی که از آلتم مقداری آب تیره شبیح عفونت که رنگش قهوه ای هست از مجاری آلتم خارج میشه در هنگام ادرار هم سوزش دارم ممنونم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      باید درمان یورتریت انجام بدید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      التهاب مجرای ادراری دارید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      قرص داکسی سایکلین ۱۰۰ هر ۱۲ ساعت یک عدد قرص آزیترومایسین ۶۰۰ هر ۱۲ ساعت یک عدد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر کیانا جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من با کسی که زیگیل روی دستش داشت دست دادم احتمال انتقال وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام زگیل به هیچ وجه از این طریقها منتقل نمیشود نگران نباش
  • تصویر کاربر تارا جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام وقت‌تون بخیر. بنده ۱۸ ساله هستم و تا به حال رابطه جنسی نداشته‌ام اما در ناحیه کشاله ران یک زگیل ایجادشده که بسیار بابت آن نگران شدم اما تاجایی که متوجه شدم زگیل تناسلی از رابطه جنسی ایجاد می‌شود. ممکنه راهکاری بدون مراجعه به پزشک بفرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر Zazar سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    آقای دکتر آیا زگیل معمولی که روی گردن وجود داره هم میتونه منجر به زگیل دهانی یا تناسلی بشه ؟ مثلا دست بزنیم به زگیل و بعد چند دقیقه دستمونو به خوراکی بزنیم و بخوریم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر ناشناس سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    من زیگیل معمولی دارم رو دستم میخواستم بدونم امکان داره به زیگیل تناسلی هم مبتلا شم؟ یا کاملا جدا از هم هستن؟و اینکه نیاز هست واکسن اچ پی وی بزنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      بیشتر از 200 نوع ویروس و بیماری HPV وجود دارد که بیشتر آنها کاملا بی ضرر هستند و خود‌ به‌ خود درمان می‌شوند. ولی 13 نوع از این بیماری می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم و یک نوع از این 13 نوع می‌تواند باعث سرطان گلو، مقعد، مهبل، واژن و آلت تناسلی مردانه شود. آن دسته از بیماری‌های HPV که منجر به سرطان می‌شوند، HPV پرخطر نامیده می‌شوند. انواع دیگر HPV می‌تواند باعث ایجاد زگیل مثل زگیل تناسلی شود. این نوع بیماری‌ها، HPV کم خطر نامیده شده و منجر به سرطان نمی‌شوند از خطرناک ترین ویروس HPV   شامل ویروس های 16 و 18 است که سبب ایجاد سرطان دستگاه گوارش است  و همچنین حدود 70٪ سرطان های دهانه رحم را ایجاد می کنند. دیگر ویروس های HPV که  خطر بالا دارند عبارتند از 31، 33، 45، 52، 58، و چند ویروس دیگر. انواع ویروس HPV کم خطر مانند HPV 6 و 11 باعث 90٪ زگیل های تناسلی می شوند که به ندرت به سرطان منتهی می گردند.  این رشد می تواند مانند برامدگی هایی زگیل مانند ظاهر شود. گاهی اوقات، آنها به شکل گل کلم هستند. زگیل می تواند هفته ها یا ماهها پس از اینکه شما با یک فردی که حامل این ویرووس است رابطه جنسی داشتید، نشان داده شود. اغلب، هیچ علائمی از عفونت HPV وجود ندارد، و ممکن است بدن فرد چند سالی باشد که این ویرووس را داشته اما بدون این که عفونتی بوجود آورد به طور خودبخودی از بین برود. بسیاری از مردم هرگز نمی دانند که به این ویرروس آلوده شده اند.
  • تصویر کاربر مهسا دوشنبه ۲۹ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    با سلام
    راستش من از بعد از زایمانم که حدود ۴ سال میگذره یه سری زگیل روی سطح پوستم در قسمتهای مختلف بدنم رشد کرده که از چند ماه پیش تعدادشون دو به افزایشه اول روی سینه یه کوچولو بود خورش بعد از مدتی خشک شد وافتاد الان دوباره رشد کرده و زیر بغلم تعدادش زیاد شده ولی این مدت متاسفانه در ناحیه ران و اطراف اندام خصوصی هم هست و باعث ترسم شده لطفا راهنمایی کمید چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      مشکوک به زگیل است مراجعه کنید از نزدیک ببینم در صورت صلاح دید ، کرایو کنم
  • تصویر کاربر مهسا دوشنبه ۲۹ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    با سلام
    راستش من از بعد از زایمانم که حدود ۴ سال میگذره یه سری زگیل روی سطح پوستم در قسمتهای مختلف بدنم رشد کرده که از چند ماه پیش تعدادشون دو به افزایشه اول روی سینه یه کوچولو بود خورش بعد از مدتی خشک شد وافتاد الان دوباره رشد کرده و زیر بغلم تعدادش زیاد شده ولی این مدت متاسفانه در ناحیه ران و اطراف اندام خصوصی هم هست و باعث ترسم شده لطفا راهنمایی کمید چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      مشکوک به زگیل است مراجعه کنید از نزدیک ببینم در صورت صلاح دید ، کرایو کنم
  • تصویر کاربر مونا پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    آیا زگیل تناسلی مادر می‌تونه به دست نوزاد منتقل بشه؟
    و آیا اگه ستاره ای روی دست نوزاد باشه زگیل تناسلی هست ؟ خطرناک هست؟
    ممنون میشم زود جواب بدین خیلی نگرانم آقای دکتر
    میترسم دست گرفته باشم به زگیل ها بعد حواسم نبوده به دست نوزادم دست گرفته باشم باید چکار کنم آقای دکتر ؟
    1. تصویر کاربر مونا دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      آقای دکتر لطف جواب بدید خیلی نگرانیم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      سلام زگیل به هیچ وجه از این طریقها منتقل نمیشود نگران نباش
    3. تصویر کاربر مونا سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      آقای دکتر لطف کردین
      زگیل تناسلی امکانش هست روی دست بچه هم بشه یا نه ؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      خیر
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر کیمیا سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    آیا زگیل تناسلی مادر می‌تونه به دست نوزاد منتقل بشه؟
    و آیا اگه ستاره ای روی دست نوزاد باشه زگیل تناسلی هست ؟ خطرناک هست؟
    ممنون میشم زود جواب بدین خیلی نگرانم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر کیمیا شنبه ۲۰ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      میترسم دست گرفته باشم به زگیل ها بعد حواسم نبوده به دست نوزادم دست گرفته باشم باید چکار کنم آقای دکتر ؟
    2. تصویر کاربر کیمیا یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      آقای دکتر میشه جوابمو بدید خیلی نگرانم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      سلام زگیل به هیچ وجه از این طریقها منتقل نمیشود نگران نباش
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محبوبه شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر من تازگی پاپ اسمیر دادم متوجه شدم زگیل تناسلی دارم زگیل ظاهری اصلا ندارم و نداشتم ولی ویروسش تو بدنم هست حالا استرس به جونم افتاده که لباس زیرام مینداختم تو ماشین لباس شویی با لباس زیر و لباس های بچه هام شسته میشد ممکنه اونا هم خدا نکرده گرفته باشن ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام زگیل به هیچ وجه از این طریقها منتقل نمیشود نگران نباش
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر