بیماری های بیضه

بیماری های بیضه به چه شکلی بروز می کنند؟ بیماری بیضوی می تواند به شکل های مختلفی از جمله ناهنجاری های خوش خیم غیر سرطانی ظاهر شود، گرچه، تشخیص آن از بیماری های خطرناک می تواند سخت باشد و باید به دقت توسط پزشک ارزیابی شود. بیماری بیضوی می تواند به صورت بزرگ شدن بیضه در یک یا هر دو طرف اندام تناسلی یا به شکل توده سفت یا حساسی باشد که به آهستگی پیشرفت می کند و یا ممکن است در شروع نسبتاً حاد باشد. مردان در صورت بروز هر گونه درد قابل توجه یا مشاهده تغییر در بیضه ها به هنگام معاینه ماهیانه (مشابه با معاینه ماهیانه سینه توسط خانم ها)، باید به پزشک مراجعه کنند.

 برای بسیاری از مردان، صحبت در مورد  بیماری های بیضه خجالت آور است و این خجالت سبب می شود که مشکل خود را با پزشک مطرح نکنند و سلامت خود را به خطر بیاندازند. یکی از مهمترین یافته هایی که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند، توده های بیضه هستند تا از غیر سرطانی بودن آنها اطمینان حاصل شود. سرطان بیضه یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان 18 تا 35 سال می باشد، گرچه احتمال وقوع آن در خارج از این محدوده سنی نیز وجود دارد. اکثر این بیماری ها در صورتی که به سرعت تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.

مشکلات بیضه

بیماری اپیدیدیمیت

 بیماری های خوش خیم زیادی وجود دارند که می توانند ناراحت کننده باشند یا موجب درد شوند. اپیدیدیمیت یکی از این بیماری ها می باشد که در آن، التهاب درون سیستم توبول نزدیک به بیضه ها رخ می دهد و می تواند موجب قرمزی، حساسیت و حتی تب شود. این شرایط می تواند نسبتاً سریع پیشرفت کند و نیاز به ارزیابی و درمان صحیح دارد، وگرنه ممکن است باعث آسیب به بیضه شود و حتی ممکن است لازم باشد بیضه ها از بدن خارج شوند. 

بیماری پیچ خوردگی بیضوی

پیچ خوردگی بیضه معمولاً با درد در بیضه آسیب دیده ظاهر می شود. چرخش در بیضه باعث پیچانده شدن طناب بیضه و کاهش جریان خون در آن می شود. این شرایط معمولاً یک وضعیت اورژانسی است و به منظور حفظ بیضه، باید سریعاً مورد ارزیابی قرار گیرد و با اولین نشانه های درد بیضه حاد باید به اورژانس مراجعه کرد.

بیماری هیدروسل

به تجمع مایع در اطراف بیضه هیدروسل گفته می شود و معمولاً بسیار آهسته رخ می دهد، گرچه می تواند نتیجه ی فرایند حادی باشد و نیاز به ارزیابی دقیق دارد تا اطمینان حاصل شود که مربوط به توده بیضوی یا تومور سرطانی نمی شود. هیدروسل ممکن است به علت افزایش اندازه ی بیضه ناراحت کننده باشد و برای اطمینان از عدم وجود آسیب زمینه ای، نیاز به معاینه ی فیزیکی کامل دارد. این شرایط را می توان با عمل جراحی درمان کرد.

بیماری واریکوسل

 واریکوسل ها، رگ های گشاد شده ای هستند که خون را از بیضه به بدن برمی گردانند. به طور معمول، واریکوسل ها درست در بالای بیضه چپ مشاهده می شوند. در صورتی که واریکوسل در بالای بیضه راست رخ دهد، برای اطمینان از عدم انسداد جریان خون بازگشتی از آن بیضه، به ارزیابی بیشتر توسط پزشک و احتمالاً آزمایشات تصویربرداری نیاز است. این شرایط می تواند منجر به مشکلات باروری شود و نیاز به ارزیابی صحیح دارد. تشخیص بسیاری از ناهنجاری های بیضه، از بیماری های خطرناکی مانند سرطان بیضه سخت است. هرگونه ناهنجاری در بیضه باید توسط پزشک با معاینات فیزیکی و آزمایشات تصویربرداری، به دقت بررسی شود.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر