تشخیص زگیل تناسلی با سرکه

آیا تشخیص زگیل تناسلی با سرکه امکان پذیر است؟ پزشک می تواند با مشاهده زگیل‌ ها عفونت HPV را تشخیص دهد. اما در صورتی که زگیل های تناسلی قابل مشاهده نباشند، پزشک ممکن است انجام یک یا چند آزمایش زیر را درخواست بدهد:

  • آزمایش محلول سرکه (استیک اسید): برای تشخیص زگیل تناسلی با سرکه، محلول سرکه ای بر روی نواحی تناسلی آلوده به HPV، استعمال می شود و این نواحی سفید رنگ می شوند. این کار می تواند به تشخیص ضایعات مسطحی که به سختی قابل مشاهده اند، کمک کند.
  • آزمایش پاپ اسمیر: در این آزمایش، پزشک از سلول های دهانه رحم یا واژن نمونه برداری می کند و آن را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستد. آزمایش پاپ اسمیر می تواند ناهنجاری هایی را که ممکن است منجر به سرطان شود، نشان بدهد.
  • آزمایش DNA: این آزمایش بر روی سلول ‌های دهانه رحم انجام می‌شود و می‌تواند DNA انواع پرخطر ویروس HPV را، که با سرطان ‌های تناسلی مرتبط هستند، تشخیص بدهد. علاوه بر آزمایش پاپ اسمیر، انجام این آزمایش نیز به خانم های 30 سال به بالا توصیه می شود.
آزمایش پاپ اسمیر خانم ها

درمان عفونت HPV

زگیل های تناسلی در بسیاری از افراد (به خصوص در کودکان) اغلب بدون درمان از بین می روند. اما هیچ درمانی برای ویروس HPV وجود ندارد. در نتیجه این ویروس در بدن باقی می ماند و می تواند مجددا در همان نواحی و یا نواحی دیگر منجر به بروز زگیل ها شود. برخی از روش های درمانی که برای از بین بردن زگیل های تناسلی وجود دارد عبارتند از:

داروها

داروهایی که برای از بین بردن زگیل های تناسلی کاربرد دارند اغلب مستقیما بر روی ضایعات استعمال می شوند و معمولا باید چند دوره مصرف شوند. برخی از این داروها عبارتند از:

جراحی و روش های دیگر

در صورتی که استفاده از داروها موثر نباشد، پزشک ممکن است یکی از روش‌ های زیر را برای از بین بردن زگیل ها توصیه کند:

  • منجمد کردن زگیل ها با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)
  • سوزاندن با جریان الکتریکی (الکتروکوتر)
  • برداشتن زگیل ها با عمل جراحی
  • جراحی با لیزر
لیزر زگیل تناسلی

درمان HPV در دهانه رحم

در صورتی که نتیجه آزمایش HPV یا آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، پزشک متخصص زنان، ممکن است روشی به نام کولپوسکوپی را انجام دهد. در این روش پزشک با استفاده از ابزاری که نمای بزرگ‌ تری از دهانه رحم را نشان می دهد (کولپوسکوپ)، با دقت دهانه رحم را بررسی می ‌کند و از هر ناحیه ای که غیرطبیعی به نظر برسد نمونه ‌برداری می ‌کند (بیوپسی).

هر گونه ضایعات پیش سرطانی باید با استفاده از روش هایی مانند منجمد کردن (کرایوسرجری)، لیزر، عمل جراحی، برداشتن به وسیله حلقه الکتروسرجیکال (LEEP) و کونیزاسیون با چاقوی سرد برطرف شود. در روش LEEP پزشک از یک حلقه سیمی نازک که با جریان الکتریکی شارژ شده، برای برداشتن یک لایه نازک از بخشی از دهانه رحم استفاده می‌ کند. کونیزاسیون با چاقوی سرد نیز یک روش جراحی است، که پزشک با استفاده از آن یک قسمت مخروطی شکل از دهانه رحم را برمی ‌دارد.

آزمایشات بالینی

برای درمان عفونت HPV ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می کنید. سپس با توجه به اینکه زگیل ها در کدام نواحی قرار دارند، پزشک ممکن است شما را  به متخصص پوست، متخصص پا، متخصص زنان و یا اورولوژیست ارجاع بدهد. توضیحات زیر به شما کمک می کند تا قبل از مراجعه به پزشک، آمادگی لازم را داشته باشید.

می توانید قبل از قرار ملاقات خود، فهرستی از موارد زیر تهیه کنید:

سوالاتی که درمورد عفونت HPV باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • محتمل ترین علت علائم من چیست؟
  • آیا علت های احتمالی دیگری نیز وجود دارد؟
  • آیا من به انجام برخی آزمایشات نیاز دارم؟
  • چگونه می توانم از ابتلا به عفونت HPV پیشگیری کنم؟
  • آیا بروشور یا مطالب چاپی وجود دارد که بتوانم داشته باشم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

چنانچه غیر از موارد ذکر شده سوالات دیگری نیز دارید، حتما از پزشک خود بپرسید.

پزشک نیز احتمالا از شما سوالاتی می پرسد. از جمله:

3.5/5 - (15 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر