انواع زگیل تناسلی

انواع مختلفی از زگیل تناسلی وجود دارد و درمان مورد نیاز برای افراد، به نوع و اندازه زگیل ها بستگی دارد. انواع زگیل تناسلی توسط یک ویروس به نام HPV  ایجاد می شوند.

این عارضه با نام “کاندیلوما” یا “زگیل آلت تناسلی” و “زگیل مقاربتی” نیز شناخته می شود. این زگیل ها معمولاً به شکل توده های همرنگ با پوست، که در ناحیه تناسلی و مقعد یا اطراف آن قرار دارند، مشاهده می شوند. بیشتر زگیل های تناسلی بدون درد هستند و به صورت خوشه ای بروز پیدا می کنند. در صورت مشاهده ی این نوع زگیل ها، باید فرد مبتلا قبل از برقراری رابطه جنسی، تحت درمان قرار گیرد؛ زیرا این عارضه به شدت مسری می باشد.

تشخیص زگیل تناسلی

زگیل تناسلی معمولاً بر اساس شکل ظاهری آن تشخیص داده می شود. پزشک در هنگام معاینه، تمامی توده ها و برجستگی های مشکوک را به دقت بررسی می کند.

از آنجایی که ممکن است، زگیل‌ ها روی دهانه رحم یا درون واژن رشد کنند، پزشک می تواند با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم، این نواحی را نیز بررسی نماید. هر چه زگیل تناسلی سریع‌ تر تشخیص داده شود، می‌توان زود تر فرایند درمان آن را آغاز کرد. از این رو، بهتر است در صورت بروز هر گونه علایم مشکوک، در اسرع وقت برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید.

تشخیص زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در زنان

انواع زگیل تناسلی زنان، ممکن است در درون یا اطراف واژن، فرج، مقعد یا نزدیک گردن رحم بروز پیدا کند. در اغلب موارد، زگیل‌ ها بسیار کوچک هستند، و قابل رویت نمی باشند. زگیل‌ های داخل واژن یا مقعد، ممکن است برای فرد احساس ناراحتی ایجاد کنند، یا اصلاً علائم مشخصی از خود بروز ندهند.

زگیل تناسلی در مردان

شیوع زگیل تناسلی در مردان کمتر از زنان می باشد. این نوع زگیل ها اغلب در نوک آلت تناسلی ظاهر می شوند؛ اما به خصوص زمانی که ویروس از طریق رابطه مقعدی انتقال می یابد، ممکن است در اطراف مقعد نیز بروز پیدا کنند. انواع زگیل تناسلی مردانه بین یک تا سه ماه پس از عفونت به ویروس HPV ظاهر می شوند. در حدود نیمی از موارد، زگیل روی بدنه آلت تناسلی، و معمولاً درست زیر پوست ختنه‌گاه، بروز پیدا می کند.

بهترین راه تشخیص ابتلا به عفونت HPV، معاینه توسط پزشک می باشد. در صورتی که فکر می‌کنید، ممکن است این عارضه به شما سرایت پیدا کرده باشد، جهت پیشگیری از بروز عوارض خطرناک و جلوگیری از انتقال عفونت به دیگران، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

بیش از صد سویه مختلف از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد؛ اما تعداد اندکی از این ویروس ها، عامل به وجود آمدن بیشتر انواع زگیل تناسلی (و همچنین زگیل مقعد) می باشند. اکثر زگیل‌های تناسلی توسط سویه های HPV 6 و HPV 11 ایجاد می‌شوند.

این زگیل‌ ها معمولاً به مدت 6 ماه رشد می‌کنند، و سپس رشد آن‌ ها متوقف می گردد. سایر سویه های HPV می توانند باعث ایجاد زگیل در پاها یا دستان افراد شوند. انتقال پذیری این نوع زگیل ها، از زگیل تناسلی کمتر می باشد. چند سویه از HPV به عنوان سویه های پرخطر شناخته می شوند؛ زیرا می توانند در ایجاد سرطان های خاصی (مانند سرطان دهانه رهم) نقش داشته باشند.

خونریزی واحساس خارش

ممکن است خوانده باشید، که زگیل تناسلی می تواند “درد خفیف” ایجاد کند و احساس خارش یا خونریزی داشته باشد؛ اما در واقع، این حالت فقط در موارد نادر اتفاق می افتد. (هنگامی که اندازه زگیل از حد خاصی بزرگ‌ تر شود، و یا بر روی زگیل ها خراش ایجاد گردد). در صورتی که فکر می‌کنید، ممکن است به زگیل تناسلی متبلا شده باشید، مساله را با پزشک خود در میان بگذارید. برای پیشگیری از خونریزی، تا حد امکان از تحریک و خراشیدن ناحیه پرهیز نمائید.

آیا ترشحات مردان نرمال است؟

زگیل تناسلی و سرطان

انواعی از ویروس HPV که باعث بروز زگیل تناسلی می گردند، با انواعی از این ویروس که در ایجاد سرطان نقش دارند، متفاوت می باشند. سویه های پرخطر ویروس HPV، که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند، باعث ایجاد توده و زگیل نمی شوند. در نتیجه می‌توان اظهار داشت که زگیل تناسلی، به توده سرطانی تبدیل نمی گردد. انجام دادن مرتب آزمایش پاپ اسمیر برای زنان، از اهمیت بالایی برخوردار است. پزشکان توصیه می‌کنند همه زنانی که در سنین بین 25 الی 64 سال هستند، برای تشخیص ابتلا به عفونت HPV، به طور مرتب آزمایش های غربالگری را انجام دهند. در صورتی که نمی دانید، آزمایش بعدی شما چه موقعی باید انجام گردد، می‌توانید از پزشک خود در این باره سؤال کنید.

زگیل تناسلی و بارداری

  • در صورتی که اندازه زگیل تناسلی بزرگ باشد، ممکن است در هنگام زایمان مشکلاتی را ایجاد کند.
  • برخی از روش‌ های درمان این عارضه، برای استفاده در دوران بارداری مناسب نمی باشند.
  • در صورت بروز هر گونه علائم مشکوک، برای تشخیص و ارائه درمان متناسب، به پزشک یا ماما مراجعه نمایید.

درمان انواع زگیل تناسلی مردانه و زنانه

زگیل تناسلی معمولاً نرم و مرطوب است و در “خوشه های” سه الی چهار تایی مشاهده می شود. با این حال، قابل توجه است که شکل بروز این عارضه، می‌ تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. برخی از افراد فقط یک یا دو زگیل خواهند داشت، در حالی که در برخی افراد دیگر، ممکن است تعداد زیادی زگیل های جدا از هم مشاهده شود. در صورتی که زگیل ها در مراحل اولیه تحت درمان قرار نگیرند، می توانند رشد کنند و خوشه های کوچک تشکیل دهند. این خوشه ها دارای شکلی مشابهه با گل کلم، و همرنگ پوست می باشند.

برخی از انواع زگیل تناسلی، به ویژه انواع کوچکتر، نسبت به سایر انواع آن راحت تر درمان می شوند. به طور مشابه، زگیل‌هایی که روی پوست مرطوب رشد می‌ کنند، نسبت به زگیل‌ هایی که روی پوست خشک قرار دارند، بهتر به درمان پاسخ می‌ دهند. انواع زگیل را می توان با کرم هایی مانند کندیلین (Condyline)، وارتیکون (Warticon) و آلدارا (Aldara) درمان کرد.

ممکن است لازم باشد، به یک متخصص پوست مراجعه نمائید و در مورد گزینه‌ های درمانی دیگر مشورت بگیرید؛ به ویژه در مواقعی که زگیل‌ها بسیار بزرگ هستند، تعداد زگیل ها زیاد است، یا با استفاده از این کرم‌ ها علائم بهبود پیدا نکرده اند. درمان های دیگر می تواند شامل برداشتن زگیل توسط جراحی، استفاده از کرایوسرجری (منجمد کردن زگیل به وسیله نیتروژن مایع) یا درمان با لیزر باشد.

بیشتر بدانید…

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

2.3/5 - (25 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدحسین چهارشنبه ۶ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    سلام دکتر این. زگیله؟همین یدونست حدود یسالع دارمش و بزرگ نشده.خانومم هم اصلا زائده نداره.

    بنظرتون چیه؟
    1. تصویر کاربر محمدحسین سه شنبه ۵ دی ۲( 3 ماه پیش)
      البته زخمش کردم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ دی ۲( 3 ماه پیش)
      قبلا سوال پرسیده بودین
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدحسین جمعه ۲۴ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام دکتر این. زگیله؟همین یدونست حدود یسالع دارمش و بزرگ نشده.خانومم هم اصلا زائده نداره.

    بنظرتون چیه؟همکارتون هم گفت زگیل نیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      خیر زگیل نیست اگر درگیری ذهنی داره براتون نمونه برداری انجام بدین
  • تصویر کاربر رها پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    باسلام چندین سال دوتا ضایعه ته زبانم هست از هردو طرف زبان برآمده و دایره شکل همرنگ زبان .می‌تونه مبتلا به ویروس باشم درد ندارد مشکلی از دربلع ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۶ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    دکتر مدتیه این زائده کوچیک به جود اومده میخواستم بدونم زگیله یا خیر
    خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      زگیل میباشد
    2. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      روش درمانیش چیه دکتر؟
    3. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      باید چطور درمان بشه دکتر
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      باید کرایو انجام شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۴ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    امروز متوجه ی این زائده ها در الت تناسلی ام شده ام میخواستم بدونم اینا زگیلن چی هستن؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام و احترام ضایعات مشکوک است باید کرایو انجام شود
  • تصویر کاربر hasti شنبه ۲۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 30 مشاهده پرسش
    سلام من یه جوش سفید در داخل واژن دارم نه درد داره نه سوزش فقط ۳ماه تقریبا رو بدنمه شبیه زگیل هم نیست نمیدونم چیه واقعا ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر ایلیا سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آیا این ضایعه های پوشتی زگیل هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بله زگیل میباشند باید کرایو شود
  • تصویر کاربر Nil سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من حدود یک ماه یک بیشتر یک دانه زدم و خیلی دستکاریش کردم اخیر کنارا هم ریز ریز چندتایی زدم‌ قسمن بالایی بکنیم هست لیزر موهای بکینی میرم و سه دوز واکسن گارداسیل رو زدم ولی قبلش رابطه داشتم میخواستم ببینم مشکوک به زگیل هست یا خیر ؟
    عفونت قارچی باکریایی هم دارم و به شدت ناحیه مرطوب هم هست.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام مشکوک به زگیل میباشد باید نمونه برداری انجام شود
    2. تصویر کاربر Nil دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      ممنون دکتر بابت پاسختون فقط اینکه من چند روز پیشا دانه سفت شده بود فشارش دادم و یک مقدار چرک طور ازش خارج شد ولی درد و سوزش نداره فقط قرمز و ملتهب شد ضعف سیستم ایمنی و دیابت دارم و در حال حاضر دارو عفونت میخورم.
    3. تصویر کاربر Nil دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      و ضعف سیستم ایمنی بخاطر ام اس و دیابت دارم ۲۴ جدیدا یک دانه قسمت بالایی بکینیم زده و هر سه دوز واکسن اچ پی وی رو زدم نمیدونم زگیل هست یا نه چطوری باید بفهمم چون دستای کثیف به اون ناحیه زدم و عفونت قارچی باکتریایی هم دارم.
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      با توجه به دستکاری انجام شده باید نمونه برداری انجام شود تیپیکال زگیل نمیباشد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر الناز چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام،ببخشید این دونه ها کنارمقعدم دراومده،اول یدونه بود اما الان دوتا شده،امکانش هست hpvباشه؟راه درمانش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام رابطه ی پرخطر داشته اید؟
    2. تصویر کاربر الناز سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      فقط یک شریک جنسی تاالان داشتم اما اگر منظورتون بدون کاندوم هست بله
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      ضایعات مشکوک هست به احتمال زیاد غدد چربی هیپرتروفیک هستند با اینحال مشکوک به زگیل نیز میباشد باید از نزدیک معاینه شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسی دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام
    من بیش از پنج ماهه با عارضه زگیل تناسلیم درگیرم. در قسمت ناحیه تناسلی ، مایعی چرک یا عفونت مانند از محدوده حدودی زگیل زده خارج میشه. آلت تناسلی هم بوی بسیار بدی میده. میخواستم بدونم این مشکل از چی نشات میگیره و چکار کنم تا این عارضه چرک و بو تا حدودی رفع بشه؟
    پیش تر هم به متخصص ارولوژی هم مراجعه کردم. برام پماد و قرص بیماری قارچی نوشتند که فقط یه هفته دووم آورد و بعدش دوباره بوی بد از آلتم دوباره میاد
    تصویر عفونت رو خدمت شما ضمیمه کردم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام خدمت شما همراه گرامی در اولین فرصت به متخصص پوست مراجعه کنید باید نمونه برداری از محل این ضایعات انجام شود
    2. تصویر کاربر حسی یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام مجدد خدمت دکتر گرامی. بو به حدی زیاده که آدم از بلند کردن سر شرمنده میشه ، چه برسه که با این بوی خفیف به متخصص پوست مراجعه کنم. همچین موردی در بین مریض های شما نبوده ینی؟ تشخیص حدودی شما چیه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      این موردی که شما دارید در حیطه ی بیماری های پوستی میباشد تشخیص بنده واکنش های ری اکتیو به خود زگیل و یا عفونت قارچی میباشد باید توسط متخصص پوست نمونه برداری شوید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر