بی حسی کشاله ران در زنان

 بی حسی کشاله ران به دلایل زیادی ممکن است ایجاد شود. شایع ترین علل آن فشرده شدن اعصاب، تنگی کانال نخاعی، عفونت اعصاب و نخاع و یا ضربه و آسیب به کشاله ران می باشد. احساس درد یا سوزن سوزن شدن در نواحی پایین کمر به همراه بی حسی کشاله ران، می تواند ناشی از فتق دیسک در قسمت پایین کمر نیز باشد. در ادامه مطلب، بی حسی کشاله ران در زنان را توضیح خواهیم داد.

علائم بی حسی کشاله ران

بی حسی کشاله ران در زنان می تواند یک مشکل آزار دهنده و نگران کننده باشد، به خصوص وقتی که علت مشخصی ندارد. بی حس شدن کشاله ران در برخی افراد، مدت کوتاهی طول می کشد. (برای مثال، بی حسی بعد از آسیب). اما برخی دیگر ممکن است به طور مزمن و طولانی مدت به این مشکل دچار شوند. بی حسی کشاله ران ممکن است به صورت احساس مور مور، درد و سوزن سوزن شدن نیز توصیف شود. همچنین گاهی اوقات ممکن است به همراه مشکلاتی همچون کمر درد، ضعف، بی قراری یا ناتوانی در یک جا نشستن ایجاد شود.

علائم بی حسی کشاله ران

علل بی حسی کشاله ران

اعصاب حسی بدن، احساساتی همچون درد، سرما، گرما و… را از اندام ها و پوست به مغز منتقل می کنند. بسیاری از مشکلات حسی بدن، ناشی از آسیب به اعصاب است. اعصاب حسی کشاله ران از استخوان های ستون فقرات عبور می کنند. به همین دلیل ممکن است فشرده شوند و این امر می تواند منجر به درد یا بی حسی کشاله ران شود. این ناحیه در معرض آسیب نیز قرار دارد. (برای مثال هنگام بلند کردن اجسام سنگین، ورزش و یا فرم نامناسب بدن). افرادی که اضافه وزن و یا فرم بدن نامناسبی دارند، در برابر مشکلاتی که ممکن است منجر به بی حسی کشاله ران شود، آسیب پذیرتر هستند.

علل بی حسی کشاله ران مربوط به اعصاب

برخی از مشکلات مربوط به اعصاب که می تواند منجر به بی حسی کشاله ران شود عبارتند از:

  • فشرده شدن اعصاب: فتق دیسک کمر، ایجاد شدن تومور و یا توده های دیگر، می تواند بر اعصاب فشار وارد کند و منجر به بی حسی و یا احساس گزگز شود.
  • تنگی کانال نخاعی: با افزایش سن، کانال نخاعی ممکن است باریک شده و منجر به درد، بی حسی و یا دیگر تغییرات حسی بدن شود.
  • بیماری های خود ایمنی: در برخی از بیماری ها از جمله بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS)، سیستم ایمنی بدن به اعصاب حمله می کند.
  • ضربه و آسیب: وارد شدن ضربه می تواند به اعصاب بدن آسیب برساند و منجر به تغییرات حسی همچون بی حسی شود.
  • عفونت: ابتلا به برخی از عفونت های باکتریایی نیز می تواند باعث آسیب به اعصاب و یا نخاع شود.
  • فرم نامناسب بدن: نشستن بیش از حد بر روی صندلی و یا قرار گرفتن بدن در وضعیت های نامناسب و فضاهای تنگ، یکی از مشکلات بسیار مهم است.
  • اضافه وزن: اضافه وزن یا چاقی، منجر به وارد شدن فشار مضاعف به ستون فقرات می شود و خطر بروز آسیب های عصبی را افزایش می دهد.

برخی علل دیگر نیز می تواند منجر به بی حسی کشاله ران شود. از جمله:

کشاله ران

بی حسی کشاله ران می تواند در وضعیت های مختلفی ایجاد شود. از جمله:

  • تحریک عصب کشاله ران

در کشاله ران، نواحی داخلی ران و همچنین ناحیه تناسلی اعصاب زیادی وجود دارد. فشرده شدن و یا تحریک این اعصاب می تواند منجر به درد یا بی حسی شود. این وضعیت معمولا به دلیل عمل جراحی در ناحیه ایجاد می شود، اما ممکن است بدون علت نیز رخ دهد.

علائم اصلی: بی حس شدن ران، بی حسی کشاله ران، بی حسی بیضه، احساس درد در کیسه بیضه و بیضه ها، درد تیز در کشاله ران

  • فتق (بیرون زدگی) و یا جا به جایی دیسک در نواحی پایین کمر

ستون فقرات از 26 استخوان یا مهره تشکیل شده است. در بین مهره ها دیسک های غضروفی وجود دارد که شامل دو قسمت داخلی (نرم) و بیرونی (سخت) اند. در صورتی که قسمت بیرونی دیسک پاره شده و ماده نرم و ژله مانند داخلی، بیرون زده شود، ممکن است بر روی اعصاب فشار وارد آورده و باعث بی حسی، درد و ناراحتی شود. فتق دیسک یکی از مشکلات شایع است که به دلیل وارد شدن فشار بیش از حد به کمر، برای مثال هنگام بلند کردن اجسام سنگین اتفاق می افتد. افراد مسن بیشتر در معرض خطر این مشکل قرار دارند.

علائم اصلی: درد قسمت های میانی و پایین کمر، کمردردی که در پاها ادامه می‌ یابد، کمردردی که هنگام نشستن بدتر می‌شود، ضعف پاها

  • استئومیلیت ستون فقرات

استئومیلیت ستون فقرات نوعی عفونت در استخوان های ستون فقرات است که معمولا کمر یا نواحی پایین کمر را درگیر می کند و ممکن است حاد یا مزمن باشد. این عفونت معمولا توسط باکتری ها ایجاد می شود که می توانند از طریق جریان خون، از یک زخم عفونی در جای دیگری از بدن منتقل شده و به استخوان های ستون فقرات برسند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف و یا گردش خون ضعیفی دارند، یا اخیرا دچار آسیب شده اند و یا تحت همودیالیز قرار می گیرند، بیشتر در معرض ابتلا به استئومیلیت ستون فقرات هستند. علائم این بیماری شامل تورم، قرمزی و درد در محل عفونت به همراه تب و لرز و خستگی است. در صورت بروز این علائم باید به پزشک مراجعه شود. زیرا این بیماری در صورت عدم درمان، می تواند منجر به عوارض بیشتری شود. درمان این بیماری شامل استفاده از آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد قارچ تزریقی است که می تواند به صورت سرپایی تجویز شود.

علائم اصلی: درد بالای کمر، درد ناگهانی گردن یا کمر، تب، بی حس شدن مچ پا یا نواحی بالای پا

درمان های خانگی برای برطرف نمودن بی حسی کشاله ران

اولین قدم برای برطرف نمودن این مشکل، اصلاح فعالیت ‌های روزمره، به‌ خصوص وضعیت بدن در محل کار است.

درمان های خانگی برای برطرف نمودن بی حسی کشاله ران

می‌توانید از برخی درمان‌ های خانگی برای رفع این مشکل استفاده کنید. در صورت باقی ماندن علائم یا بدتر شدن آن، بهتر است جهت درمان به پزشک مراجعه کنید. درمان های خانگی زیر ممکن است در بهبود بی حسی کشاله ران موثر باشند:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پزشک ممکن است روش های درمانی زیر را توصیه کند:

  • فیزیوتراپی: یک فرد متخصص می تواند از روش های پیشرفته تر و موثرتری برای بهبود ناحیه درگیر استفاده کند.
  • عکسبرداری: برای بررسی علت درد، ممکن است پزشک عکسبرداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI را تجویز کند.
  • تست هدایت عصبی (NCS): این تست سرعت و عملکرد اعصاب برای انتقال سیگنال ها عصبی از پوست و سایر اندام ها به مغز و نخاع را اندازه گیری می کند. در صورتی که آسیب و یا اختلالی در عملکرد عصبی وجود داشته باشد، این تست به تشخیص آن کمک می کند.
  • تزریق داروهای استروئید یا بی حسی: اگر درد ناشی از مشکل نخاعی و یا اعصاب ناحیه باشد، تزریق موضعی این داروها می تواند به برطرف شدن علت اصلی علائم بی حسی کشاله ران کمک کند.
  • داروهای آنتی بیوتیک: اگرچه از این داروها معمولا برای بی حسی کشاله ران استفاده نمی شود، اما پزشک ممکن است در صورت مشکوک شدن به عفونت باکتریایی، آنتی بیوتیک ها را تجویز کند.
  • عمل جراحی: مشکلات ستون فقرات، از جمله فشرده شدن عصب و فتق دیسک می توانند با استفاده از عمل های جراحی برطرف شوند.

در صورت بروز مشکلات زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

پیشگیری

مهم ترین کار برای پیشگیری از بی حسی کشاله ران در زنان، توجه به فرم و وضعیت بدن است. به همین منظور باید تا حد ممکن موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • مطمئن شوید که پاهای شما به طور صاف بر روی زمین قرار می گیرد.
  • زانوها باید حدودا 90 درجه خم شده و هم سطح باسن باشند.
  • با استفاده از یک بالش نرم و یا وسایل دیگر، نواحی پایین کمر خود را حمایت کنید.
  • شانه های خود را به صورت راحت نگه دارید. شانه ها نباید خمیده و یا بالا برده شوند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر