قرص سیپروترون استات برای مردان

قرص سیپروترون باید همراه با مصرف آب و غذا خورده شود. سیپروترون می تواند احساس خستگی یا ضعف در افراد ایجاد کند. در این صورت، باید از رانندگی و کار کردن با ماشین آلات سنگین پرهیز نمود. سیپروترون ممکن است بر نحوه عملکرد کبد و غدد فوق کلیوی تأثیر بگذارد. قبل از شروع درمان، باید پزشک در مورد خطرات این عوارض جانبی، توضیحات لازم را به بیمار ارائه دهد.

درباره قرص سیپروترون

نوع دارو

آنتی آندروژن

موارد استفاده

برای درمان سرطان پروستات و کنترل بیش‌ فعالی جنسی

 در مردان

نام های دیگر

Cyprostat® (درمان سرطان پروستات)؛ Androcur® (کنترل میل جنسی)

اشکال موجود

قرص

 

درباره قرص سیپروترون

قرص سیپروترون استات برای مردان، متعلق به گروهی از داروها به نام آنتی آندروژن است. این دسته از داروها، عملکرد هورمون‌ های جنسی مردانه را (که آندروژن نام دارند) مهار می‌کنند و میزان تولید هورمون ‌های مردانه را کاهش می ‌دهند. این عملکرد ضد آندروژن می‌تواند در درمان سرطان پروستات، و کنترل میل جنسی برای مردانی که به بیش‌ فعالی جنسی مبتلا هستند، مفید باشد. در سرطان پروستات، سلول های سرطانی برای رشد و تکثیر سریع، به هورمون مردانه تستوسترون نیاز دارند. درمان های هورمونی مانند سیپروترون، با جلوگیری از تأثیر گذاشتن تستوسترون بر سلول های سرطانی در پروستات، سرعت پیشرفت بیماری و رشد تومور را کاهش می دهند. بعلاوه این دارو به کاهش “شعله ور شدن” علائم و عوارض جانبی سایر درمان هایی که برای سرطان یا پس از جراحی استفاده شود نیز، کمک می کند.

از سیپروترون، برای کنترل میل یا انحرافات جنسی در مردانی که به بیش‌ فعالی جنسی مبتلا هستند، استفاده می شود. داروی سیپروترون، با دوز بسیار پایین در یک قرص ضد بارداری به نام کو-سیپریندیول (co-cyprindiol) نیز یافت می شود. این قرص ها برای مدیریت آکنه، جلوگیری رشد موهای زائد (هیرسوتیسم) و پیشگیری از بارداری مفید می باشند.

قبل از مصرف سیپروترون

برخی از داروها برای افرادی با شرایط خاص مناسب نیستند و گاهی اوقات برای استفاده از دارو، باید احتیاط زیادی به خرج داد. به این دلیل، قبل از تجویز قرص سیپروترون استات برای مردان، پزشکان باید آگاهی کافی از شرایط بیماران داشته باشند. برخی از مهم‌ترین موارد در این زمینه عبارتند از:

متخصص درمان نعوظ

نحوه مصرف سیپروترون

  • قبل از مصرف نمودن دارو، بهتر است ابتدا بروشور اطلاعاتی چاپ شده توسط سازنده (که داخل بسته قرار دارد) مطالعه شود. این بروشور حاوی اطلاعات بیشتری در مورد سیپروترون می باشد، و لیست کاملی از عوارض جانبی که ممکن است در اثر استفاده از این دارو بروز پیدا کند را شامل می شود.
  • سیپروترون باید دقیقاً مطابق دستور العمل های پزشک مصرف گردد. نحوه مصرف قرص ها به عارضه‌ و شرایط شخصی هر فرد بستگی دارد و جزئیات روند درمان برای هر فرد، بر اساس این عوامل تعیین می شود. دکتر داروساز نیز، دوز و زمان بندی خوردن قرص ها را روی بسته می‌نویسد، تا دستور العمل های پزشک را همواره یادآوری کند.
  • باید دوزهای دارو همراه با یک میان وعده، یا درست بعد از خوردن غذا مصرف شود و هنگام مصرف دارو یک لیوان آب بنوشید.
  • بهتر است سیپروترون همیشه در ساعات مشخصی از روز مصرف گردد. این کار باعث می‌شود تا یک عادت منظم شکل بگیرد و زمان مصرف قرص ها فراموش یا جابجا نشود.
  • در صورت فراموش شدن یک نوبت از مصرف دارو، به محض یادآوری، باید دوز فراموش شده مصرف گردد؛ مگر اینکه موعد نوبت بعدی مصرف دارو فرا رسیده یا نزدیک باشد. در این صورت، نوبت بعدی باید در موعد مقرر خود مصرف شود، و دوز قبلی دیگر جایگزین نمی گردد. هرگز نباید برای جبران جا افتادن یک دوز، در موعد بعدی از دوز دو برابر استفاده شود.

نکات درمانی سیپروترون

آیا زگیل تناسلی از زن به مرد منتقل می شود؟

عوارض جانبی سیپروترون

بیشتر داروها علاوه بر اثرات مفید خود، می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای را ایجاد کنند؛ اما تمام این عوارض برای همه افراد اتفاق نمی افتند. جدول زیر شامل برخی از رایج ترین موارد مرتبط با سیپروترون است. فهرست کامل عوارض جانبی مرتبط با مصرف این دارو، در بروشور اطلاعات سازنده که همراه با دارو به بیمار ارائه می گردد، نوشته شده است. اثرات ناخواسته اغلب پس از سازگاری و عادت کردن بدن به داروی جدید، بهبود می یابند؛ اما در صورت ادامه پیدا کردن یا مشکل ساز بودن هر یک از موارد زیر، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

عوارض جانبی رایج سیپروترون

اقدامات لازم

کاهش تعداد اسپرم

قبل از شروع درمان، پزشک این موضوع را با بیمار در میان خواهد گذاشت

احساس خستگی یا ضعف

اگر این اتفاق افتاد، از رانندگی و کار با ابزار یا ماشین آلات سنگین اجتناب کنید

گرگرفتگی و تعریق

سعی کنید با پوشیدن لباس های سبک و نازک خود را خنک نگه دارید

تغییر در وزن، احساس افسردگی یا بی قراری، حساس شدن سینه ها، احساس تنگی نفس

اگر هر یک از این موارد برای شما مشکل ساز شد، با پزشک خود مشورت کنید

 

 پزشک قبل از شروع درمان این موضوع را با بیمار در میان خواهد گذاشت، اما مهم است که در صورت بروز هر یک از موارد زیر، به پزشک اطلاع داده شود:

در صورت بروز هر گونه علائم دیگری که احتمال می‌ دهید به دلیل مصرف قرص ایجاد شده باشد، لطفاً برای راهنمایی بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

نحوه نگهداری سیپروترون

  • تمام داروها را دور از دسترس و دید کودکان نگهداری کنید.
  • در جای خشک و خنک، دور از حرارت و نور مستقیم نگهداری شود.

اطلاعات مهم در مورد همه داروها

  • هیچ دارویی نباید بیش از میزان تجویز شده مصرف گردد. اگر احتمال می‌دهید که شما یا شخص دیگری بیش از اندازه از یک دارو مصرف کرده اید، به بخش حوادث و اورژانس نزدیک‌ ترین بیمارستان مراجعه کنید. ظرف دارو را، حتی اگر خالی باشد، به همراه خود ببرید.
  • داروهای نسخه دار حتماً باید توسط پزشک تجویز شوند. هزگز این دارو ها را با فرد دیگری به اشتراک نگذارید، حتی اگر در هر دوی شما علایم مشابهی بروز پیدا کرده باشد.
  • اگر قرار است تحت عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی قرار بگیرید، حتماً در مورد تمامی داروهایی که مصرف می کنید، به جراح یا پزشک خود اطلاع دهید.
  • برای پیشگیری از ایجاد واکنش‌ های ناخواسته بین داروهای مختلف، در هنگام خرید هر دارو، با داروساز خود در مورد تأثیرات آن بر داروهای دیگری که مصرف می‌ کنید، مشورت نمایید.
  • هرگز داروهای تاریخ گذشته یا داروهایی را که دیگر مصرف نمی‌ کنید در خانه نگه ندارید.
  • هر سؤالی در مورد داروها (از جمله سیپروترون) دارید، می‌توانید از داروساز بپرسید.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

4.3/5 - (7 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجمد پنجشنبه ۱۴ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    دکتر آلتم با وکیوم آسیب دیده یه مقدار از جاش در اومده ولی سالمه اما به میل جنسی و پا کمر و دنبالچه و بینایی به صورت محرضی آسیب وارد شده و مغز و بدن تحمل اجتماع نداره معذبه از چیزی لذت نمیب ره چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ دی ۲( 3 ماه پیش)
      به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سیاوش سه شنبه ۲۱ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    با سلام من قرص سیپروترون استات برای رفع ریزش موی ارثی مصرف میکنم ایا ممکنه این قرص باعث هموروئید بشه؟چون جدیدا هنگام مدفوع خونریزی دارم.و ۳ماهه که این قرص رو میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۷ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 37 مشاهده پرسش
    سلام من 24 سالمه میل جنسی شدید بالایی دارم و قرص سیپرترون استات 50 میل گرم رو یک ماه استفاده کردم هیچ تاثیری تو کم شدن میل جنسیم نداشته باید چیکار بکنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      به روانپزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    قرص سیپروترون استات ۵۰ ، روزی یک دوم قرص یعنی در روز دوز ۲۵ میل مصرف میکنم ، برای نازایی و توانایی جنسی بعد از ازدواج مشکلی پیش میاره ؟ ( برای کاهش میل جنسی تجویز شده )
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام چند مدته که استفاده میکنید؟
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      ۲۰ عدد قرص برام نوشته من تا الان ۱۰ تاشو روزی نصف عدد یعنی ۲۰ روز روزی نصف قرص رو مصرف کردم و الان نعوض صبحگاهی هم ندارم …
      بعد از پایان دوره درمان به حالت اول برمیگرده یا همین الان قطعش کنم ؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      مصرف طولانی مدت میتونه باعث کاهش میل جنسی طولانی مدت بشه ولی قابل برگشت هست زیر نظر پزشک معالجتون به درمان ادامه بدهید
    4. تصویر کاربر محمد شنبه ۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      تاثیرش روی اسپرم ها چی؟ اونم برمیگرده و باعث نازایی نمیشه ؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      نه باعث نازایی نمیشه
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۲۵ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید پدرم مدت یه ماه هست زیر ناف وکمرش درد میکنه سونو دادیم سونو خوب بود ولی آزمایش خون دادیم پرستاتش مشکل داره دکتر براش نمونه برداری نوشت وقرص سیپروترون ۵۰میلی تجویز کرده ممکنه آزمایش پروستات اشتباه شده باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      ازمایش psa چند بود ؟
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام…من به تجویز دکتر برای رفع جوش و اکنه به مدت ۱۱روز و تعداد ۵تا ونصفی(هر روز یک نصفه قرص) سیپروترون استات ۵۰میلی گرم مصرف کردم و بعد از این مدت قطع کردم…میخواستم بدونم این قرص روی رشد ریش و سبیل اقایان تاثیر منفی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      خیر در حد ۵ روز خیر با این دوزها اثر ندارد
  • تصویر کاربر مجید چهارشنبه ۱۸ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام من ۴ ماه هستش مصرف سیپروترون دارم چطوری قطع کنم؟ کم کم چند روز یک عدد استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام چرا از سیپروترون استفاده میکردید ؟ علت مصرف چه بود و چه کسی تجویز کرد ؟
  • تصویر کاربر Amit چهارشنبه ۱۸ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام .ببخشید یه سوال .آیا این قرص در رابطه با ریزش مو در آقایان هم استفاده میشه؟؟؟ من حدود دوماه پیش رفتم پیش متخصص پوست و مو و چون که ریزش مو داشتم این قرص رو برام تجویز کرد که هر شب نصف قرص رو بخور . آیا این قرص به ریزش مو اصلا ربطی داره؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      اسم قرص یا عکسش را بفرستید
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر روانپزشک من برای اضطرابم کلرودیازپوکساید ۱۰ روزی یک عدد برای من نوشته میخواستم بدونم کلرودیازپوکساید میل جنسی رو کم میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام من۲۲ سالم هست و در اثناعشر یک زخم سطحی دارم وپنتاپرازول هم مصرف میکنم و میلی جنسی خیلی بالایی هم دارم دکتر برای میل جنسی ام سیپروترون استات ۵۰ روزی یک عدد نوشته می خواستم بدونم برای زخم اثنی عشر و یا معده ضرری نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      خیر
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر