آیا زگیل تناسلی از زن به مرد منتقل می شود؟

زگیل تناسلی شایع ترین بیماری مقاربتی (STDs) است که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس سالانه چندین میلیون نفر از جمله نوجوانان را آلوده می کند و آمار ابتلا به آن روز به روز در حال افزایش است. ویروس HPV گونه های مختلفی دارد که زگیل های متفاوتی را در نواحی مختلف بدن ایجاد می کنند. زگیل های تناسلی، برآمدگی های پوستی کوچکی اند که در ناحیه تناسلی و مقعد ایجاد می شوند. عفونت های HPV در بیشتر موارد بدون ایجاد هیچ مشکلی برطرف می شوند.

اما در برخی موارد نیز، ابتلا به عفونت های HPV می تواند منجر به بروز زگیل های تناسلی و سرطان هایی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان گلو و لوزه ها و همچنین سرطان مقعد یا آلت تناسلی شود. خوشبختانه ویروسی که زگیل های تناسلی را ایجاد می کند، منجر به سرطان نمی شود. در ادمه مطلب، انتقال زگیل تناسلی از زن به مرد را توضیح خواهیم داد.

انتقال زگیل

آیا زگیل تناسلی از زن به مرد منتقل می شود؟

بله، زگیل تناسلی می تواند از زن به مرد و یا بالعکس منتقل شود. در رابطه با راه های انتقال زگیل تناسلی باید گفت که این بیماری می تواند به راحتی از طریق فعالیت های جنسی از جمله رابطه جنسی مقعدی، دهانی یا واژینال و یا از طریق تماس مستقیم با پوست فرد آلوده، منتقل شود. همچنین، در صورتی که فرد مبتلا علائم قابل مشاهده ای نداشته باشد نیز، این بیماری می تواند به دیگران سرایت کند.

آیا تزریق واکسن HPV برای مردان بی خطر است؟

واکسن HPV یک روش ایمن، موثر و طولانی مدت برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می باشد. واکسن HPV در بیشتر افراد هیچ گونه عارضه جانبی ایجاد نمی کند، اما برخی افراد ممکن است عوارض خفیفی همچون درد بازو ناشی از تزریق واکسن را تجربه کنند. سایر عوارض جانبی واکسن HPV نیز معمولاً خفیف است و شامل موارد زیر می باشد:

بهتر است هنگام واکسیناسیون بنشینید یا دراز بکشید و حدود 15 دقیقه پس از تزریق واکسن نیز در همان وضعیت بمانید. در موارد بسیار نادر، ممکن است بعد از تزریق واکسن، واکنش های آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) رخ دهد. در صورت داشتن سابقه تشنج و یا واکنش به هر واکسنی که قبلاً دریافت کرده اید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

احتمال ابتلا به زگیل های تناسلی چگونه است؟

بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و واکسن HPV را نیز دریافت نکرده اند، در مقطعی از زندگی خود به زگیل های تناسلی مبتلا می شوند. در ایالات متحده آمریکا، حدودا 79 میلیون نفر به ویروس HPV آلوده شده اند که بیشتر آن ها در اواخر نوجوانی و اوایل 20 سالگی به این بیماری دچار شدند. ایمن ترین و مطمئن ترین روش محافظت در برابر ابتلا به زگیل های تناسلی و عوارض آن از جمله سرطان ها، تزریق واکسن HPV می باشد.

دریافت واکسن HPV به همه جوانان و نوجوانان توصیه می شود. تزریق این واکسن می تواند از 9 سالگی نیز شروع شود. این کار برای پیشگیری از ابتلا به زگیل های تناسلی و عفونت های HPV است که می تواند منجر به سرطان نیز شود. نوجوانان و بزرگسالانی که تا 26 سالگی نیز واکسن HPV را دریافت نکرده اند، به واکسیناسیون HPV نیاز دارند.

علاوه بر واکسن، استفاده از روش های محافظتی در رابطه جنسی مانند کاندوم نیز، خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را کاهش می دهد. اگرچه استفاده از کاندوم ممکن است به طور کامل از ابتلا به زگیل های تناسلی جلوگیری نکند. زیرا ویروس  HPVمی تواند مناطقی که با کاندوم پوشیده نمی شود را نیز آلوده کند. عوامل دیگری همچون نداشتن شریک های جنسی متعدد نیز می تواند احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی (STDs) از جمله زگیل های تناسلی را کاهش دهد.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

2.8/5 - (12 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر