چند وقت پس از حمله قلبی می توانم رابطه ی جنسی داشته باشم؟

زمانی که بعد از تجربه ی یک حمله ی قلبی وضعیت شما پایدار شد، طبیعی است که برایتان سؤال پیش بیاید که چه زمانی می توانم فعالیت جنسی خود را بدون هیچ خطری از سر بگیرم؟ این مسأله یکی از سؤالات مهمی است که پزشک باید به طور طبیعی شما را در جریان آن بگذارد، حتی بدون اینکه شما زحمت پرسیدن آن را به خود بدهید! البته، بعد از حمله ی قلبی توصیه های بسیاری وجود دارد که پزشک باید در وقت کم آنها را به شما گوشزد کند. بنابراین شاید برخی از چیزهای حیاتی از قلم بیفتد! پس بهتر است از مطرح کردن سؤالات خود در مورد رابطه ی جنسی (و هر نگرانی و دغدغه ی دیگری) با پزشک خود خجالت نکشید. زیرا پاسخی که پزشک شما می دهد بسیار مهم بوده و مخصوص شرایط خود شما است. در این میان، یک سری دستورالعمل های کلی وجود دارد که ما در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم. در ادامه مطلب رابطه جنسی پس از حمله قلبی را بیشتر توضیح خواهیم داد.

رابطه جنسی پس از حمله قلبی

چه مدت بعد از حمله قلبی، رابطه ی جنسی مشکلی ندارد؟

بهترین و بی خطرترین زمان رابطه ی جنسی پس از حمله ی قلبی به شرایط فردی شما بستگی دارد. سلامت قلب و عروق در افرادی که دچار حمله ی قلبی شده اند، کاملاً متفاوت می باشد. بنابراین، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. پزشک شما می تواند توصیه های لازم در این باره را با توجه به وضعیت شخص شما ارائه دهد. ما در این مقاله برخی از مشاهدات کلی را ذکر کرده ایم. تأثیر رابطه ی جنسی روی سیستم قلبی-عروقی مثل ورزش، متوسط است. به عنوان مثال، رابطه ی جنسی تقریباً معادل پیاده روی با سرعت 3 تا 6 کیلومتر بر ساعت، روی یک سطح صاف می باشد. بنابراین، طبیعی است که فعالیت جنسی نیز مثل ورزش، می تواند به صورت موقتی خطر قلبی را در برخی از افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) افزایش دهد.

اما دقیقاً مانند ورزش، شما می توانید با رعایت اقدامات احتیاطی مناسب بعد از حمله قلبی، یک رابطه ی جنسی بی خطر داشته باشید. حتی باید پزشکتان شما را به انجام آن تشویق کند! به دلیل اینکه رابطه ی جنسی به آرامش شما کمک کرده و باعث استحکام پیوند شما با شریک زندگیتان می شود و همچنین، به پیشگیری از افسردگی کمک می کند.

دستورالعمل های کلی در مورد رابطه جنسی پس از حمله قلبی

به طور کلی، پزشکان توصیه می کنند که 4 تا 6 هفته پس از حمله قلبی از رابطه جنسی خودداری کنید. زیرا در این مدت زمانی، بیشتر عضلات آسیب دیده ی قلب ترمیم می شوند. در طول این دوره ی بهبودی، پزشک دارو هایی را برای کمک به بهبود قلب، پیشگیری از پیشرفت آترواسکروز و جلوگیری از حمله ی قلبی مجدد یا شکل دیگری از سندرم حاد کرونری برایتان تجویز می کند. علاوه بر این، شما باید در جلسات توان بخشی قلب شرکت کنید. این جلسات به سیستم قلبی-عروقی شما کمک می کند تا سطوح مختلفی از فعالیت های بدنی را تحمل کنید.

فعالیت های بدنی شامل فعالیت های روزمره و رابطه ی جنسی می شود. شما با مصرف دارو هایی که پزشک تجویز کرده و شرکت در جلسات توان بخشی قلب،، می توانید سیستم قلبی-عروقی خود را برای از سر گیری فعالیت های روزانه و سایر فعالیت هایی مثل رابطه ی جنسی آماده کرده و یک «رابطه ی جنسی بی خطر برای قلب» داشته باشید.

ملاحظات قبل از رابطه جنسی بدون کاندوم

برخی از افراد ممکن است پس از حمله ی قلبی به مدت زمان طولانی تری برای از سر گیری فعالیت های جنسی نیاز داشته باشند. به عنوان مثال افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند، مشکلات فشار خون دارند، آنژین را تجربه می کنند و یا دارای عوارض دیگری هستند. این افراد تا زمانی که وضعیت سلامتی و مشکلات پزشکی آنها پایدار نشده است، باید از انجام رابطه ی جنسی بپرهیزند. اگر شما جزء این افراد هستید، بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کنید. پزشک شما می تواند زمان پایداری وضعیت شما و از سر گرفتن فعالیت های جنسیتان را تعیین کند.

اختلال عملکرد جنسی پس از حمله قلبی

معمولاً مردان پس از حمله ی قلبی دچار درجاتی از اختلال نعوظ می شوند. همچنین، بسیاری از مردان و زنان پس از یک حمله ی قلبی، کاهش میل جنسی را تجربه می کنند. مطالعات نشان داده است که زنانی که دچار حمله قلبی شده اند، بیشتر از مردان میل جنسی خود را از دست می دهند. بخشی از این مشکلات ممکن است به علت دارو هایی که مصرف می کنید، سیگار کشیدن، فشار خون بالای کنترل نشده و سایر موارد باشد. اما بزرگ ترین دلیل این مسأله اضطراب، افسردگی یا ترس از حمله ی قلبی دیگر در حین رابطه ی جنسی می باشد. این مشکلات روانی معمولاً بعد از گذشت یک یا دو ماه، خود به خود رفع می شود. زیرا بیمار با مشاهده ی بهبودی در انجام فعالیت های روزانه و بازگشت توانایی خود، اعتماد به نفس می گیرد. بار دیگر باید تأکید کنیم که شرکت در برنامه های توان بخشی قلب می تواند در بازسازی اعتماد به نفستان کمک زیادی کند. اما در صورتی که این مشکل شما ادامه پیدا کرد، بهتر است پزشکتان را در جریان بگذارید. زیرا باید بگوییم که تقریباً همیشه می توان این مشکل را به طور مؤثر درمان کرد.

برای درمان اختلال نعوظ در مردان، دارو هایی مانند ویاگرا (سیلدنافیل)، سیالیس (تادالافیل) و لویترا (واردنافیل) معمولاً بسیار مؤثر می باشند. مصرف این دارو ها برای اغلب مردان مبتلا به CAD مشکلی ایجاد نمی کند. اما حتماً توجه داشته باشید، اگر برای آنژین خود از دارو های حاوی نیترات استفاده می کنید، باید بدانید که مصرف همزمان نیترات با این دارو ها (دارو های اختلال نعوظ) باعث افت ناگهانی و خطرناک فشار خون می شود. بنابراین، اگر CAD شما پایدار بوده و نیترات مصرف نمی کنید، پزشک شما احتمالاً با کمال میل به شما اجازه ی مصرف دارو های درمان اختلال نعوظ را می دهد!

یک هشدار اضافی:

اگر در صورت مصرف ویاگرا، سیالیس یا لویترا، یک آنژین قلبی را تجربه کرده اید، نباید نیترات مصرف کنید. فعالیت های خود را متوقف کنید، استراحت کنید و 10 دقیقه صبر کنید. اگر بعد از 10 دقیقه درد قفسه سینه شما رفع نشد با اورژانس تماس بگیرید.

سخنی با خواننده:

معمولاً شما چند هفته پس از حمله ی قلبی می توانید فعالیت جنسی خود را از سر بگیرید. البته این بهبودی زمانی میسر می شود که شما در این مدت، تحت درمان دارویی بوده و در جلسات توان بخشی قلب شرکت کنید. با این وجود، به دلیل اینکه ملاحظات فردی مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند، بهتر است پزشک، زمان از سر گرفتن رابطه ی جنسی را با توجه به مورد خاص شما تعیین کند.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

5/5 - (2 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام دکتر منم فک کنم وردی واژنم زگیل در اومده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اینها زگیل نیستند
  • تصویر کاربر مهیار سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من یک پسر ۳ساله دارم کشاله ران بچه چند عدد دانه بود دکتر پوست بردم گفتن مولوسکوم هست باید فریز بشه خیلی ترسیدم به همین دلیل انجام ندادم الان چند ماه هست از این موضوع میگذره خیلی دونه ها بزرگتر شده وبیشتر دوباره ۲تاپزشک بردم گفتن باید فریز بشه من از اینترنت خوندم خیلی درد داره و…خیلی خیلی ناراحت هستم ومیترسم چیکارکنم تروخدا بفرمایید راهکاردیگه وجود داره بجز فریز چون پسرم ۳ساله هست 🥺
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان خانگی مالیدن سرکه سیب هر ۸ساعت است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر