چه مدت پس از رابطه جنسی، علائم عفونت مقاربتی ظاهر می شود؟

دانستن اینکه شما به یک بیماری مقاربتی مبتلا شده اید برای هر کسی شوکه کننده است، اما مراجعه فوری به درمانگاه، همیشه راه حل درستی نیست و ممکن است کاملا بی فایده باشد. ما در این مقاله، درباره این که علائم عفونت مقاربتی، چه مدت پس از تماس جنسی ایجاد می شود، و این که چه زمانی باید آزمایش مربوط به عفونت­ های مقاربتی را انجام دهید، و شباهت بین برخی از علائم عفونت­ های مقاربتی، با علایم عفونت مجاری ادراری را، توضیح خواهیم داد.

علائم عفونت مقاربتی، چه مدت پس از رابطه جنسی ظاهر می شود؟

مدت زمانی که طول می کشد تا علائم عفونت­ های مقاربتی ظاهر شوند، به نوع عفونت­ مقاربتی وابسته است. در ادامه، بر اساس راهنمایی NHS، به طور دقیق توضیح خواهیم داد که چه مدت طول می کشد تا علائم هر نوع بیماری مقاربتی ظاهر شود:

کلامیدیا:

معمولاً، علائم کلامیدیا 1 تا 2 هفته پس از تماس جنسی، ظاهر می شود، اما در برخی موارد ممکن است دیرتر ظاهر شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که 50 درصد مردان و 70 درصد زنان مبتلا به کلامیدیا، هیچ علامتی را نشان نمی دهند. علائم کلامیدیا شامل درد هنگام ادرار کردن، درد لگن در زنان، خونریزی واژینال در حین و بعد از رابطه جنسی، درد بیضه، ترشح از واژن یا آلت تناسلی است.

کلامیدیا

سوزاک:

معمولاً، علائم سوزاک در عرض 2 هفته پس از ابتلا به عفونت­ مقاربتی ظاهر می شود، اما باز هم، در برخی موارد، این علائم تا مدت ها بعد از آلودگی ظاهر نمی شوند. تقریباً 10٪ از مردانی که به سوزاک مبتلا می شوند و 50٪ از زنان، اصلاً هیچ علامتی را نشان نمی دهند. علائم شایع سوزاک شامل خروج ترشحات سبز یا زرد از واژن یا آلت تناسلی و همچنین ناراحتی هنگام دفع ادرار است.

تریکومونا:

اگر پس از تماس جنسی، به تریکومونا مبتلا شوید، معمولاً 4 هفته طول می کشد تا علائم بیماری خود را نشان دهند، اما در برخی از موارد، ممکن است تا ماه ها بعد هم هیچ علامتی نداشته باشید. حدود 50 درصد از مردان و زنانی که به تریکومونا مبتلا می شوند، اصلاً هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. علائم شایع تریکومونا شامل ترشح از واژن و آلت تناسلی، ناراحتی هنگام ادرار کردن، و همچنین سوزش و خارش در اطراف دهانه واژن است.

سیفلیس:

پس از ابتلا به سیفلیس، انتظار می رود که علایم بیماری پس از 2 تا 3 هفته، ایجاد شود، اما در برخی موارد ممکن است علایم بیماری، زودتر یا دیرتر از این دوره خود را نشان دهند. علائم سیفلیس شامل یک یا چند زخم دردناک در ناحیه تناسلی و علائم شبیه آنفولانزا است که ممکن است هفته ‌ها پس از آن رخ دهد. توجه به این نکته مهم است که علائم سیفلیس همیشه نمایان نیستند و ممکن است در طول دوره درمان ظاهر شوند و از بین بروند.

ایدز:

پس از ابتلا به ایدز، ممکن است ظهور اولین علائم، 2 تا 6 هفته پس از فعالیت جنسی باشد و معمولاً این علایم، حدود 2 هفته باقی می ماند، با این حال، همه بیماران این علایم را تجربه نمی کنند. علائم ایدز شامل علائمی شبیه به آنفولانزا مانند تب، گلودرد، سردرد و درد عضلات یا مفاصل و همچنین بثورات قرمز رنگ روی پوست است. با توجه به غیر قابل درمان بودن ایدز، دارو­هایی ساخته شده است که طول عمر را افزایش داده و علائم را کاهش می دهند، بنابراین پس از ناپدید شدن علائم اولیه، سایر علایم عفونت­ مقاربتی را مشاهده نمی کنید.  

ابتلا به ایدز

 

تبخال ناحیه تناسلی:

اگر در حین فعالیت جنسی، به تبخال تناسلی مبتلا شده اید، معمولاً 4 تا 7 روز طول می کشد تا علائم بیماری  ایجاد شوند، اما در برخی از موارد ممکن است ماه ها یا سال ها بعد، این علایم خود را ظاهر کنند. در واقع، اکثر افراد، در ابتدا علائمی ندارند. شایع ترین علائم تبخال تناسلی شامل تاول های کوچک و دردناک در اطراف اندام تناسلی، ناراحتی هنگام ادرار کردن، و همچنین احساس گزگز یا خارش در اطراف اندام تناسلی است.

زگیل ناحیه تناسلی:

اگر دچار زگیل تناسلی شوید، این علائم ممکن است 3 هفته تا چند ماه پس از تماس شما با ویروس ظاهر شوند. علائم، شامل برآمدگی های کوچک در مقعد یا ناحیه تناسلی است که معمولاً بدون درد هستند اما خارش دارند.

شپش عانه:

اگر به شپش عانه مبتلا شده اید، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا علایم ظاهر شود. علائم این بیماری، در زنان و مردان یکسان است و شامل مشاهده پودری سیاه رنگ در لباس زیر، التهاب و آزردگی ناشی از خارش و ظهور نقاط کوچک روی پوست، در محل خارش می باشد. همانطور که می بینید، مدت زمان بروز علائم عفونت­ مقاربتی برای هر نوع عفونت­ مقاربتی متفاوت است. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر با متخصصان آموزش دیده ما، با ما تماس بگیرید.

آیا ممکن است که علائم عفونت­ مقاربتی، روز بعد از تماس جنسی ظاهر شود؟

بسیار بعید است که یک روز پس از تماس جنسی، علائم عفونت­ مقاربتی را تجربه کنید. با این حال، چنانچه شریک جنسی شما آنقدر که انتظار دارید بهداشت را رعایت نمی کند، ممکن است احساس ناراحتی کنید. چنانچه تغییراتی را در اندام تناسلی خود احساس می کنید و نمی دانید که علت آن چیست، بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

چه مدت پس از رابطه جنسی محافظت نشده باید آزمایش مربوط به عفونت­ مقاربتی بدهم؟

توصیه می کنیم حداقل 14 روز پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، صبر کنید تا دوره نهفتگی بیماری سپری شود و سپس آزمایش بدهید. دوره نهفتگی، دوره زمانی بین تماس با ویروس و زمانی است که آنتی بادی های شما شروع به مبارزه با آن می کنند. اگر فرصت کافی برای تولید آنتی ‌بادی ها وجود نداشته باشد و شما قبل از پایان دوره نهفتگی، آزمایش بدهید، نتیجه آزمایش، منفی کاذب خواهد بود.

آیا ممکن است که با یک فرد مبتلا به عفونت­ مقاربتی، تماس جنسی برقرار کنید و به آن مبتلا نشوید؟

عفونت­ مقاربتی همیشه طی رابطه جنسی منتقل نمی شود، اما این به این معنی نیست که ما ریسک کردن را توصیه می کنیم. بیماری های مقاربتی، همچنین می توانند از طریق هر گونه فعالیت جنسی، مانند رابطه جنسی دهانی، بوسیدن و لمس کردن نیز منتقل شود. با استفاده از روش های پیشگیری از بارداری مانند کاندوم، می توان از انتقال عفونت مقاربتی از طریق مایعات بدن جلوگیری کرد، اما این یک روش 100٪ قابل اعتماد برای مصونیت در برابر عفونت­ مقاربتی نیست. ایمن ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به عفونت­ مقاربتی، این است که هر بار که شریک جنسی خود را تغییر می دهید، آزمایش عفونت­ مقاربتی را برای خودتان و شریک جنسی خود انجام دهید.

در تماس باشید:

اگر متوجه تغییراتی در ناحیه تناسلی خود شده اید، اخیراً شریک جنسی خود را تغییر داده اید یا فکر می کنید برخی از علائم عفونت­ مقاربتی را تجربه کرده اید، ضروری است که پس از سپری شدن دوره نهفتگی بیماری، آزمایش دهید. به منظور تأمین سلامت جنسی شما، طیف گسترده ‌ای از آزمایش ‌ها وجود دارند که می‌توان آن ‌ها را در کلینیک یا در خانه انجام داد تا در مورد اینکه آیا به یک عفونت­ مقاربتی آلوده شده‌ اید یا خیر خیالتان راحت شود. برای کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره در مورد آزمایش مناسب، همین امروز با تیم ما تماس بگیرید.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

2.9/5 - (12 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر M چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید اولین سوالم اینه که من حدود ۴ سال پیش و فقط یکبار بدون کاندوم رابطه جنسی داشتم و بعد از اون دو سه مرتبه دیگه با کاندوم بوده و هر بار خیلی کوتاه میخواستم ببینم الان بعد از گذشت ۴ سال دو سه نقطه لکه روی کلاهک آلتم زده علتش چی می‌تونه باشه و اینکه اصلا بیماری های مقاربتی تا چه مدت بعد از رابطه جنسی امکان بروز داره من که الان حدود چهار سال گذشته امکان داره الان بعد از چهار سال لکه زده باشه سر کلاهک التم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      زگیل نیست نگران نباشید
  • تصویر کاربر آیلین چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    دکتر سوالی داشتم من دو سال پیش برای دو بار رابطه جنسی دهانی از سمت پارتنرم داشتم و هیچ علایمی تو اون تایم نداشتم امکان داره عفونت جنسی بعد از دو سال خودشو نشون بده ؟ من الان خارش و قرمزی و ترشحات دارم در واژن گویا عفونت قارچی هست امکان داره به اون موضوع ربط داشته باشه؟ پس از این همه مدت؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نه رابطه ی جنسی دو ماه قبل به عفونت ادراری تناسلی الان مرتبط نیست
    2. تصویر کاربر آیلین چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      آخه همیشه استرس اینو دارم که چون رابطه جنسی دهانی اون فرد با من داشته در من اثری داشته باشه و از مراجعه دکتر میترسم که متوجه بشن. ایدز چطور ؟ اون بعد از دو سال چطوره؟ شنیدم خاموشه علایمش
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نه بعد دو سال عفونت حادی بروز نخواهد کرد آیا پارتنرتون الان مبتلا به ایدز:هستند؟
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احسان یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر جان من نزدیک ۱۵ ۲۰ روزه پیش رابطه داشتم بعد رابطه دوسه روز بعدش کولن از التم عفونت میاد ادرار کردنی هم میسوزه توروخدا یه چاره ای بگین اشتباه جوانی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام ازمایش ادرار و کشت ادرار دهید . امپول سفتریکسون یک گرم نصفشو بزنید و ۴ عدد قرص ازیترومایسین ۲۵۰ با هم بخورید
  • تصویر کاربر الی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام من بعد از هر رابطه ایی ک با همسرم دارم سریع تب شدید میکنم و کمردرد میشم آزمایش هم دادم عفونت هم نداشتم میشه راهنماییم کنید چرا اینجوری میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      باید معاینه واژینال شوید .
  • تصویر کاربر مینا شنبه ۲۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام من شلوار دوستم ک بلافاصله خودش از پا دراورد رو پوشیدم دوستم شرت هم نپوشیده بود،و زگیل داره...ولی من شرت داشتم،میخوام ببینم منم زگیل میگیرم و کلا اچ پی وی میگیرم؟خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر آیدا یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من دوروز پیش با همسرم رابطه جنسی داشتم هر دو اولین تجربه ی خودمون و داشتیم ولی من دچار ورم پشت گوشم شده البته علائم سرما خوردگی دارم ولی میخواستم بدونم ربطی داره به بیماری مقاربتی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام خیر ارتباطی نداره علایم سرماخوردگی ویروسی است
  • تصویر کاربر آتنا پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير.من ١٤روز پيش با نامزدم رابطه سكس دهاني داشتم.٤روز بعد گوش درد مبتلا شدم كه رفته رفته به گلو سرايت كرد و يك سمت گلو متورم شد.و سفيدك هايي هم ديده شد.به دكتر مراجعه كردم و قرص سفكسيم رو دادن و بعد يه هفته كامل خوب شدم و دردي ندارم اما هنوز متورم هست مقداري گلوم . الان ميترسم كه اين علائم براي hpv بوده يا خير؟عفونت ويروسي ديگه اي بوده.ايا درد گلو و گوش ناشي از hpv از بين ميره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      عکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من دچار زگیل تناسلی شدم از قسمت آلت مدت چهار ماه دچار ای مریضی شدم خبر نداشتم از خودم دچار ای مریضی شدم چهار ماه پیش چند بار رابطه داشتم با یک نفر الان مخوام بدانم ای چند ماه میگذره با کسی رابطه داشتم ای بیماری در بدنش نشان نداده مدت ای بیماری چقدر طول میکشه خودش نشان بده؟؟ امکانش هست ای بیماری نگرفته باشه از بدنش دفع شده تو ای چهار ماه خبری از زگیل نیست؟؟؟ راهنمایم کنید ممنون میشم
    با تشکر ...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      اگر بثورات ندارد مهم نیست
  • تصویر کاربر یاس شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    در خط بکینی ام زایده ای دیدم میخواستم ببینم چیه؟ و سوال دیگرم این بود که واکسن تیپ ۴ در جایی که زندگی میکنم وجود داره؟ آیا این واکسن رو توصیه میکنید یا ۶و ۹؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اینها زگیل نیستند
  • تصویر کاربر حنا شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    من خانم ۳۸ مجردم هستم مشکلی زگیل تناسلی داره می‌دونم با چه چیز برطرف میشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان زگیل تناسلی بر اساس منابع معتبر جهانی پزشکی کرایو درمانی است لیزر زدن وسوزاندن ‌تیغ زدن باعث پخش آنها میشود وبا کرایو درمانی زگیل ۸۰ در صد برای همیشه از بدن می‌رود جهت کرایو با شماره های ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰ ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ هر روز از ساعت 10 صبح الی ۱۲ تماس بگیرید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر