آیا می توان در هنگام قاعدگی، تست STD انجام داد؟

سلامت جنسی می تواند موضوعی پیچیده باشد؛ مگر آن که اطلاعات و آگاهی مناسبی در این مورد داشته باشید. علاوه بر این، موضوعات مرتبط با سلامت جنسی، همچنان نوعی استیگما به همراه دارند، بنابراین افراد زیادی در مورد بیماری های مقاربتی یا دوره های قاعدگی صحبت نمی کنند و این امر، تشخیص زمان انجام آزمایش را دشوار می نماید. در این مقاله، به بررسی اثرات بیماری‌ های مقاربتی بر قاعدگی، آزمایش‌ هایی که می‌توان در دوره قاعدگی انجام داد، احتمال ابتلا به بیماری مقاربتی در این دوران و تست STD  می پردازیم.

آیا در هنگام قاعدگی، انجام تست STD امکان پذیر است؟

بله، تست STD را می توان در هنگام قاعدگی انجام داد. اکثر کلینیک های خصوصی، آزمایش STD را ارائه می دهند. این آزمایش با استفاده از نمونه ادرار یا نمونه خون گرفته شده از بازو انجام می شود، که هیچ کدام تحت تأثیر قاعدگی قرار نمی گیرند.

تست STD

برخی از بیماری‌ های مقاربتی که می ‌توانند از طریق نمونه‌ خون یا ادرار آزمایش شوند؛ عبارتند از:

  • کلامیدیا
  • گاردنرلا واژینالیس
  • سوزاک
  • هپاتیت B
  • هپاتیت C
  • هرپس سیمپلکس I/II
  • HIV
  • مایکوپلاسما
  • سیفلیس
  • تریکوموناس واژینالیس
  • Ureaplasma

همچنین می توان از آزمایش‌ های STI خانگی استفاده نمود که در هنگام قاعدگی نیز قابل استفاده اند؛ زیرا این تست ها، تنها به نمونه‌ های ادرار یا خون برای ارزیابی نیاز دارند. استفاده از تست های خانگی، در شرایطی که فرد از مراجعه به کلینیک خجالت می کشد یا آب و هوا برای بیرون رفتن از منزل مناسب نیست، می‌ تواند مفید باشد.

آیا می توان در هنگام قاعدگی، از سواب برای انجام آزمایش STD استفاده نمود؟

به طور کلی، در هنگام قاعدگی می توان از سواب برای انجام آزمایش STD استفاده کرد، اما این احتمال نیز وجود دارد که نتایج به دست آمده دقیق نباشد و مجبور شوید دوباره آزمایش را تکرار نمایید. اکثر کلینیک های خصوصی STD، تا حد امکان از آزمایش ادرار یا خون استفاده می کنند تا چنین نا هماهنگی هایی در نتایج به وجود نیاید، اما در موارد نادری، استفاده از سواب برای انجام آزمایش STD تنها راه موجود است. هنگام مراجعه برای آزمایش های معمول زنانه یا سلامت جنسی، بهتر است آزمایش سوآب را قبل یا بعد از قاعدگی انجام دهید، تا از بروز نتایج کاذب جلوگیری نموده و به طور کلی، این روند را تسهیل کنید.

بهتر است حتما آزمایش STD خود را انجام دهید؛ زیرا برخی از انواع بیماری های جنسی مانند کلامیدیا یا سوزاک، در صورت عدم تشخیص و درمان، می توانند منجر به کاهش توانایی باروری در افراد مبتلا شوند. در این شرایط، می توانید با مراجعه به یک کلینیک خصوصی، طیف وسیعی از تست های STD را، متناسب با مرحله چرخه قاعدگی خود، انجام دهید.

راهنمای تمایلات جنسی زنان در حین و پس از درمان سرطان

آیا ممکن است فردی در حین قاعدگی به STD مبتلا گردد؟

داشتن فعالیت جنسی در دوران قاعدگی، به هیچ وجه شرم آور نیست؛ اما باید عوامل مهمی را برای حفظ سلامت جنسی خود در نظر بگیرید. احتمال ابتلا به STD در حین قاعدگی همچنان وجود دارد. به علاوه، احتمال ابتلا به این بیماری ها در دوران قاعدگی، به دلیل تغییرات ایجاد شده در دهانه رحم افزایش می یابد. در دوره قاعدگی، دهانه رحم کمی منبسط می شود تا خون و سلول های مرده رحمی بتوانند از بدن خارج شوند. در این شرایط، رحم بیشتر در معرض بیماری‌ های عفونی و باکتری‌ ها قرار گرفته و در نتیجه، احتمال ابتلا به بیماری ‌های مقاربتی در آن افزایش می یابد. یکی دیگر از دلایلی که احتمال ابتلا به STD را در دوران قاعدگی افزایش می دهد، کاهش سطح pH بدن است؛ این امر، سبب کاهش قدرت باکتری های محافظ شده و در نتیجه، رحم بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ ها و عفونت‌ های مقاربتی قرار می‌ گیرد.

جالب است بدانید که برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی، می تواند سبب افزایش احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی در مردان گردد؛ زیرا این بیماری ها از طریق مایعات بدن انتقال می یابند، بنابراین، خون قاعدگی می تواند به عنوان پلی برای گسترش باکتری و عفونت عمل کند. اگر از سلامت شریک جنسی خود اطمینان ندارید، بهتر است که همیشه از کاندوم استفاده نمایید، اما حتما آزمایش های مربوطه را انجام دهید. کلینیک های خصوصی STD، دارای متخصصان مجربی هستند که در طول حرفه خود با بسیاری از مسائل منحصر به فرد مرتبط با سلامت جنسی سر و کار داشته اند، بنابراین آن ها آگاه ترین افراد در زمینه سلامت جنسی هستند.

در صورت ابتلا به STD چه اتفاقی برای قاعدگی می افتد؟

در صورت عدم تشخیص STD، این بیماری می تواند احتمال بروز علائم منفی قاعدگی، مانند سر درد، گرفتگی عضلات و غم و اندوه را دو برابر کند. تحقیقات نشان داده اند که افزایش علائم منفی قاعدگی در برخی موارد، می تواند نشانه ابتلا به بیماری های مقاربتی درمان نشده باشد. بیماری التهابی لگن (PID)، یکی دیگر از عوارض جانبی بیماری های مقاربتی است که می تواند قاعدگی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. ابتلا به STD، در صورت عدم درمان، می تواند باعث ایجاد PID شود. این بیماری ممکن است سبب بروز آسیب طولانی مدت به رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ گردد؛ که اغلب منجر به خون ریزی بین دوره های قاعدگی می شود. عوارض طولانی مدت PID عبارتند از:

عدم درمان مناسب PID با آنتی بیوتیک ها، می تواند منجر به گسترش عفونت به جریان خون شده و تهدید کننده حیات باشد؛ بنابراین حتما باید این آزمایش را، حتی اگر در دوران قاعدگی قرار دارید، در یک کلینیک خصوصی STD انجام دهید.

نقش آزمایشگاه خصوصی STD در سلامت جنسی چیست؟

انجام منظم آزمایش STD برای حفظ سلامت جنسی و جلوگیری از عوارض جدی تری که می تواند در نتیجه تشخیص دیر هنگام بیماری های مقاربتی ایجاد شود، ضروری است. برای دریافت مشاوره در مورد تغییر علائم، یا حتی اطلاع از نوع آزمایشی که باید انجام دهید، با پزشک خود مشورت نمایید.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر