کدام نوع از ویروس اچ پی وی (HPV) خطرناک تر است؟

ویروس اچ پی وی (HPV) یا پاپیلومای انسانی یکی از رایج ترین عفونت های جنسی منتقل شده در دنیا است. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد، و بعضی از آنها ممکن است عوارض بیشتری نسبت به دیگر انواع آن ایجاد کنند. در این مقاله تيپ هاي خطرناك hpv را برای شما توضیح خواهیم داد.

ویروس اچ پی وی به دو گروه کم خطر و پرخطر طبقه بندی می شوند. گروه کم خطر ، سرطان دهانه رحم ایجاد نمی کنند و قابل درمان هستند. گروه پرخطر می تواند سلول های غیرطبیعی بر روی دهانه رحم ایجاد کند که اگر بدون درمان باقی بمانند، ممکن است به سرطان مبتلا شوند.

انواع ویروس hpv

شناسایی نوع اچ پی وی که شما به آن مبتلا شده اید به پزشک شما کمک خواهد کرد تا مراحل بعدی را تعیین کند. برخی از انواع بدون مداخله رفع می شوند. انواع دیگر ممکن است منجر به سرطان شوند. پزشک شما وضعیتتان را نظارت خواهد کرد به طوری که اگر سلول های سرطانی پیشرفت کنند، می تواند زود تشخیص دهند.

کدام نوع زگیل تناسلی خطرناک است

زگیل تناسلی یک گونه کم خطر عفونت HPV است. سویه های پرخطر مانند: HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم نقش دارند. آنها همچنین می توانند، منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شوند که به آن دیسپلازی می گویند. سایر انواع HPV نیز ممکن است باعث سرطان فرج نیز بشوند.

مقاله مرتبط: علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان+عکس

زگیل تناسلی کم خطر نوع 6

اچ پی وی نوع 6 یک نوع HPV کم خطر است. نوع 6 و 11 به حدود 90 درصد از زگیل های تناسلی مرتبط هستند. زگیل هاى تناسلی به شکل گل کلم بر روى ناحیه تناسلى شما دیده می شوند. آنها چند هفته یا چند ماه پس از قرار گرفتن در معرض یک شریک جنسی آلوده ایجاد می شوند.

شما می توانید از اچ پی وی 6 با دریافت واکسن HPV و جلوگیری از مقاربت جنسی با شرکای متعدد پیشگیرى کنید. اگر بتوانید اچ پی وی 6 را متوقف کنید، پزشک شما می تواند داروهایی مانند Aldara، Zyclara را تجویز کند که می تواند توانایی سیستم ایمنى شما برای مبارزه با عفونت هاى مقاربتى را افزایش دهد . هم چنین podofilox (Condylox)، یک داروى موضعی نیز تجویز مى شود که باعث از بین بردن بافت زگیل تناسلی شود.

ویروس اچ پی وی نوع 6

زگیل تناسلی کم خطر نوع 11

همانند نوع شش ، اچ پی وی 11 نوع کم خطر است که می تواند زگیل های تناسلی ایجاد کند. همچنین می تواند تغییراتى در رحم ایجاد کند. واکسن HPV کمى محافظت در برابر HPV 11 را ارائه می دهد. همچنین باید شمار شرکای جنسی خود را محدود کنید تا خطر ابتلا را کاهش دهید. داروهای تجویزی شامل imiquimod (Aldara، Zyclara) یا podofilox (Condylox) هستند که می توانند علائم HPV 11 را درمان کنند. هر دو ى این داروها موضعی هستند که می توانید به طور مستقیم به زگیل های تناسلی خود اعمال کنید.

مقاله مرتبط: بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی

تيپ خطرناك hpv نوع 16

این نوع شایع ترین نوع پرخطر HPV است و معمولا هیچ نشانه و علامتى ایجاد نمی کند. این نوع 50 درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان را باعث می شود.

نوع خطرناك hpv 18

این نوع یک نوع پرخطر HPV است. مثل HPV 16، معمولا علامتى ایجاد نمى کند و می تواند منجر به سرطان دهانه ى رحم شود. HPV 16 و HPV 18 با هم مسئول حدود 70 درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان هستند.

کدام نوع اچ پی وی خطرناک است

 

تشخیص hpv

تست HPV می تواند در زنان با پاپ اسمیر انجام مى شود که یک آزمایش غربالگری برای سرطان دهانه ى رحم است. تست HPV تنها برای زنان در دسترس است که می تواند تعیین کند که آیا HPV وجود دارد یا خیر. اگر باشد، می تواند تعیین کند که آیا HPV نوع کم خطر است و یا پر خطر است. آزمایش HPV برای زنان زیر 30 سال توصیه نمی شود. اگر مثبت شود بدان معنا نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید . این بدان معنی است که شما یکی از انواع پر خطر HPV را دارید و ممکن است در آینده به سرطان دهانه رحم مبتلا شود.

مقاله مرتبط: معاینات و آزمایش های تشخیص زگیل تناسلی

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.3/5 - (15 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعیده شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من. شوهر چند زائده پوستی روی آلتش دید و رفت ارولوژی و گفتند زگیل هست و من رفتم پیش دکتر زنان و برام پاپ اسمیر و اچ پی وی انجام شد جواب رو گرفتم و او پی وی منفی شد و پاپ اسمیر هم مشکلی نبود الان من نمی‌دونم باید به جواب اعتماد بکنم یا نه و اینکه. اچ پی وی فقط روی ۳۸ نوع زگیل انجام شده آیا این ۳۸ نوع کافی هست یا نه چون زنان بهم گفت ۳۸ نوع تناسلی هستند کافیه میشه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من همسر قبلیم دچار زگیل تناسلی شد به همین خاطر من هم تست hpv دادم که مثبت بود ازنوع 54,متخصص زنان بهم گفتن کم خطره توی این 5 سال هم دوبار تست پاپ اسمیر انجام دادم که آخریش همین امسال بود که منفی بود
    ویروسم کم خطره؟
    ازدواج مجدد داشتم الان همسرم نیازه تست بده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید شما سالی یک بار تست پاپ اسمیر دهید وعکس زگیل‌ها را بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام مچکرم از پاسخگویی
      عرض کردم همسر سابقم زگیل داشتن
      همسر فعلیم ندارن خودمم هم زگیل ندارم فقط تست دادم که مثبت بود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      شما از همسر سابق مبتلا شدید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اف دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    من جواب ازامایش اچ پی وی این در اومده خیلی نگرانم من تو مراحل ازمایش های قبل عقد متوجه شدیموبا همسمرم انال رابطه داشتم الان نگرانم اصلا میتونیم ازدواج کنیم یا نه؟ اصلا خانومم درگیر شده یا نه؟ همسرم چون دختر هستند هیچ حا ازشون نمونه برداری نمیکنند چحوری میشه فهمید پس ویروس وارد بدنشون شده یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید شما سالی یک بار تست پاپ اسمیر دهید وعکس زگیل‌ها را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر اف دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    من جواب ازامایش اچ پی وی این در اومده خیلی نگرانم من تو مراحل ازمایش های قبل عقد متوجه شدیموبا همسمرم انال رابطه داشتم الان نگرانم اصلا میتونیم ازدواج کنیم یا نه؟ اصلا خانومم درگیر شده یا نه؟ همسرم چون دختر هستند هیچ حا ازشون نمونه برداری نمیکنند چحوری میشه فهمید پس ویروس وارد بدنشون شده یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      نگران نباشید شما سالی یک بار تست پاپ اسمیر دهید وعکس زگیل‌ها را بفرستید ببینم
    2. تصویر کاربر اف دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      زیگیل ندارم اقای دکتر عارضه ای نیست
    3. تصویر کاربر اف دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      فقط میخاستم بدونم چرا اچ پی وی نوع ۶۸ رنگش مثه بقیه نوع های اچ پی وی تو برگه ازمایشم ابیه ولی زده درگیر هستید به اچ پی وی ۶۸ امکان خطا هست؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      چرا دارید،باید کولپوسکوپی کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    من مبتلا به ویروس 68زگیل تناسلی هستم ایا خطرناک هست قبلا یه دونه داشتم هیچ اذیتی نداره برام الان یه دونه دیگه دراومده چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      بیشتر از 200 نوع ویروس و بیماری HPV وجود دارد که بیشتر آنها کاملا بی ضرر هستند و خود‌ به‌ خود درمان می‌شوند. ولی 13 نوع از این بیماری می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم و یک نوع از این 13 نوع می‌تواند باعث سرطان گلو، مقعد، مهبل، واژن و آلت تناسلی مردانه شود. آن دسته از بیماری‌های HPV که منجر به سرطان می‌شوند، HPV پرخطر نامیده می‌شوند. انواع دیگر HPV می‌تواند باعث ایجاد زگیل مثل زگیل تناسلی شود. این نوع بیماری‌ها، HPV کم خطر نامیده شده و منجر به سرطان نمی‌شوند از خطرناک ترین ویروس HPV   شامل ویروس های 16 و 18 است که سبب ایجاد سرطان دستگاه گوارش است  و همچنین حدود 70٪ سرطان های دهانه رحم را ایجاد می کنند. دیگر ویروس های HPV که  خطر بالا دارند عبارتند از 31، 33، 45، 52، 58، و چند ویروس دیگر. انواع ویروس HPV کم خطر مانند HPV 6 و 11 باعث 90٪ زگیل های تناسلی می شوند که به ندرت به سرطان منتهی می گردند.  این رشد می تواند مانند برامدگی هایی زگیل مانند ظاهر شود. گاهی اوقات، آنها به شکل گل کلم هستند. زگیل می تواند هفته ها یا ماهها پس از اینکه شما با یک فردی که حامل این ویرووس است رابطه جنسی داشتید، نشان داده شود. اغلب، هیچ علائمی از عفونت HPV وجود ندارد، و ممکن است بدن فرد چند سالی باشد که این ویرووس را داشته اما بدون این که عفونتی بوجود آورد به طور خودبخودی از بین برود. بسیاری از مردم هرگز نمی دانند که به این ویرروس آلوده شده اند.
  • تصویر کاربر نگار یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر اون بر آمدگی های روی لثه زگیل دهانی؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ دی ۰( 2 سال پیش)
      اینها زگیل نیستند
  • تصویر کاربر عارف چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 491 مشاهده پرسش
    پر خطر یا کم خطر
    1. تصویر کاربر عارف سه شنبه ۲۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      با سلام آیا ویروس از نوع ۸۴ پرخطر حساب می‌شود یا خیر
    2. تصویر کاربر عارف سه شنبه ۲۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      با سلام و خسته نباشید ویروس ۸۴پر خطر محسوب می‌شود یا خیر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      بیشتر از 200 نوع ویروس و بیماری HPV وجود دارد که بیشتر آنها کاملا بی ضرر هستند و خود‌ به‌ خود درمان می‌شوند. ولی 13 نوع از این بیماری می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم و یک نوع از این 13 نوع می‌تواند باعث سرطان گلو، مقعد، مهبل، واژن و آلت تناسلی مردانه شود. آن دسته از بیماری‌های HPV که منجر به سرطان می‌شوند، HPV پرخطر نامیده می‌شوند. انواع دیگر HPV می‌تواند باعث ایجاد زگیل مثل زگیل تناسلی شود. این نوع بیماری‌ها، HPV کم خطر نامیده شده و منجر به سرطان نمی‌شوند از خطرناک ترین ویروس HPV   شامل ویروس های 16 و 18 است که سبب ایجاد سرطان دستگاه گوارش است  و همچنین حدود 70٪ سرطان های دهانه رحم را ایجاد می کنند. دیگر ویروس های HPV که  خطر بالا دارند عبارتند از 31، 33، 45، 52، 58، و چند ویروس دیگر. انواع ویروس HPV کم خطر مانند HPV 6 و 11 باعث 90٪ زگیل های تناسلی می شوند که به ندرت به سرطان منتهی می گردند.  این رشد می تواند مانند برامدگی هایی زگیل مانند ظاهر شود. گاهی اوقات، آنها به شکل گل کلم هستند. زگیل می تواند هفته ها یا ماهها پس از اینکه شما با یک فردی که حامل این ویرووس است رابطه جنسی داشتید، نشان داده شود. اغلب، هیچ علائمی از عفونت HPV وجود ندارد، و ممکن است بدن فرد چند سالی باشد که این ویرووس را داشته اما بدون این که عفونتی بوجود آورد به طور خودبخودی از بین برود. بسیاری از مردم هرگز نمی دانند که به این ویرروس آلوده شده اند.
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عارف چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    پر خطر یا کم خطر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر عارف چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    پر خطر یا کم خطر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر F سه شنبه ۲۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام جواب بیوپسی رحم تفسیرکنیدلطفا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      التهاب خفیف گزارش کرده،هر ۶ ماه تکراربشه
    2. تصویر کاربر F سه شنبه ۲۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      پیش سرطانی شده؟خیلی نگرانم
    3. تصویر کاربر F سه شنبه ۲۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      پیش سرطانی شده؟خیلی نگرانم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ دی ۰( 2 سال پیش)
      خیر نگران مباشید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر