کدام نوع از ویروس اچ پی وی (HPV) خطرناک تر است؟

ویروس اچ پی وی (HPV) یا پاپیلومای انسانی یکی از رایج ترین عفونت های جنسی منتقل شده در دنیا است. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد، و بعضی از آنها ممکن است عوارض بیشتری نسبت به دیگر انواع آن ایجاد کنند. در این مقاله تيپ هاي خطرناك hpv را برای شما توضیح خواهیم داد.

ویروس اچ پی وی به دو گروه کم خطر و پرخطر طبقه بندی می شوند. گروه کم خطر ، سرطان دهانه رحم ایجاد نمی کنند و قابل درمان هستند. گروه پرخطر می تواند سلول های غیرطبیعی بر روی دهانه رحم ایجاد کند که اگر بدون درمان باقی بمانند، ممکن است به سرطان مبتلا شوند.

انواع ویروس hpv

شناسایی نوع اچ پی وی که شما به آن مبتلا شده اید به پزشک شما کمک خواهد کرد تا مراحل بعدی را تعیین کند. برخی از انواع بدون مداخله رفع می شوند. انواع دیگر ممکن است منجر به سرطان شوند. پزشک شما وضعیتتان را نظارت خواهد کرد به طوری که اگر سلول های سرطانی پیشرفت کنند، می تواند زود تشخیص دهند.

کدام نوع زگیل تناسلی خطرناک است

زگیل تناسلی یک گونه کم خطر عفونت HPV است. سویه های پرخطر مانند: HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم نقش دارند. آنها همچنین می توانند، منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شوند که به آن دیسپلازی می گویند. سایر انواع HPV نیز ممکن است باعث سرطان فرج نیز بشوند.

مقاله مرتبط: علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان+عکس

زگیل تناسلی کم خطر نوع 6

اچ پی وی نوع 6 یک نوع HPV کم خطر است. نوع 6 و 11 به حدود 90 درصد از زگیل های تناسلی مرتبط هستند. زگیل هاى تناسلی به شکل گل کلم بر روى ناحیه تناسلى شما دیده می شوند. آنها چند هفته یا چند ماه پس از قرار گرفتن در معرض یک شریک جنسی آلوده ایجاد می شوند.

شما می توانید از اچ پی وی 6 با دریافت واکسن HPV و جلوگیری از مقاربت جنسی با شرکای متعدد پیشگیرى کنید. اگر بتوانید اچ پی وی 6 را متوقف کنید، پزشک شما می تواند داروهایی مانند Aldara، Zyclara را تجویز کند که می تواند توانایی سیستم ایمنى شما برای مبارزه با عفونت هاى مقاربتى را افزایش دهد . هم چنین podofilox (Condylox)، یک داروى موضعی نیز تجویز مى شود که باعث از بین بردن بافت زگیل تناسلی شود.

ویروس اچ پی وی نوع 6

زگیل تناسلی کم خطر نوع 11

همانند نوع شش ، اچ پی وی 11 نوع کم خطر است که می تواند زگیل های تناسلی ایجاد کند. همچنین می تواند تغییراتى در رحم ایجاد کند. واکسن HPV کمى محافظت در برابر HPV 11 را ارائه می دهد. همچنین باید شمار شرکای جنسی خود را محدود کنید تا خطر ابتلا را کاهش دهید. داروهای تجویزی شامل imiquimod (Aldara، Zyclara) یا podofilox (Condylox) هستند که می توانند علائم HPV 11 را درمان کنند. هر دو ى این داروها موضعی هستند که می توانید به طور مستقیم به زگیل های تناسلی خود اعمال کنید.

مقاله مرتبط: بهترین پماد برای درمان زگیل تناسلی

تيپ خطرناك hpv نوع 16

این نوع شایع ترین نوع پرخطر HPV است و معمولا هیچ نشانه و علامتى ایجاد نمی کند. این نوع 50 درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان را باعث می شود.

نوع خطرناك hpv 18

این نوع یک نوع پرخطر HPV است. مثل HPV 16، معمولا علامتى ایجاد نمى کند و می تواند منجر به سرطان دهانه ى رحم شود. HPV 16 و HPV 18 با هم مسئول حدود 70 درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان هستند.

کدام نوع اچ پی وی خطرناک است

 

تشخیص hpv

تست HPV می تواند در زنان با پاپ اسمیر انجام مى شود که یک آزمایش غربالگری برای سرطان دهانه ى رحم است. تست HPV تنها برای زنان در دسترس است که می تواند تعیین کند که آیا HPV وجود دارد یا خیر. اگر باشد، می تواند تعیین کند که آیا HPV نوع کم خطر است و یا پر خطر است. آزمایش HPV برای زنان زیر 30 سال توصیه نمی شود. اگر مثبت شود بدان معنا نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید . این بدان معنی است که شما یکی از انواع پر خطر HPV را دارید و ممکن است در آینده به سرطان دهانه رحم مبتلا شود.

مقاله مرتبط: معاینات و آزمایش های تشخیص زگیل تناسلی

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

3.3/5 - (15 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من اچ پی وی نوع ۶و۳۹ دارم دکتر گفت یکی پرخطر ویکی کم خطر میخاستم بپرسم من خارش گلو دارم وسرفه میکنم میتونه زگیل گلو هم بگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      خیر بعید است
  • تصویر کاربر هدی شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    خسته نباشید آزمایش،hpvدادم مثبت گفتن ازنوع پرخطر نیست ولی خطرناک یعنی چی متوجه نمیشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      چه ازمایش دادید ؟ پاپ اسمیر ؟
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من آزمایش اچ پی وی دادم و مثبت بوده از نوع تیپ ۱۶ و ۳۵
    نوبت دکتر گرفتم ولی تا دو روز آینده ب حدی استرس دارم و حالت تهوع ک فقط تو گوگل سرچ میکنم و تیپ ۱۶ رو نوع پر خطر زده
    اصلا نمیدونم از کجا مبتلا شدم . ضایعه ندارم اصلا. فقط در حین رابطه لکه بینی داشتم و یکی دو هفته هست ک خارش اطراف مقعد دارم ولی ضایعه نیس .خواهش میکنم راهنمایی کنید یه کم توضیح
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام چه تستی دادید ؟ خونی ؟ تست ارجح پاپ اسمیر است
  • تصویر کاربر بنیتا جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    زگیل نوع 6دارم همیشه برام سوال که آیا داخل واژن هم زگیل نوع6میزنه یا خیر برای دهانمم خیلی نگرانم چند تا دکتر نشون دادم گفتن زگیل نیست ولی بازم می‌خوام مطمعن بشم در ضمن مشکل معده هم دارم این زاعده ها ک تو عکس میبینین تو دهنم حس میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      زگیل نیست
  • تصویر کاربر بتا جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام پیرو سوال قبلی که گفتید باید نمونه برداری شه. دکتر پوست گفت زگیله دو جلسه فریز کرد یه محلولی ساختنی بود k بود فک کنم داد چندین بار زده این شکلی نبود اولش الان به این شکل در اومده. یعنی چی نمونه برداری شه؟ ممکنه سرطان باشه؟ نظر شما چیه؟ نگرانی دارم میمیرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      خیر سرطان نیست ضایعه کاملا تغییر کرده بعد از درمان مشخص نیست در عکس ماهیت چه بوده اگر گفتن قبلا زگیل بوده خب درست گفتن
    2. تصویر کاربر بتا جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      ممکنه زگیل تناسلی باشه؟ و اینکه تست اچ پی وی خون چه چیزی رو مشخص میکنه؟ با توجه به اینکه زگیل معمولی هم یک نوع ویروس پاپیلوماس تست خونش مثبت نشون میده؟ ممنون میشم راهنمایی کنید. یک سالی هست که روی انگشتش هست منم بهمن ماه اچ پی وی دادم منفی بود. ممکنه من منفی باشم ایشون مثبت؟
    3. تصویر کاربر بتا جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      ممکنه زگیل تناسلی باشه؟ و اینکه تست اچ پی وی خون چه چیزی رو مشخص میکنه؟ با توجه به اینکه زگیل معمولی هم یک نوع ویروس پاپیلوماس تست خونش مثبت نشون میده؟ ممنون میشم راهنمایی کنید. یک سالی هست که روی انگشتش هست منم بهمن ماه اچ پی وی دادم منفی بود. ممکنه من منفی باشم ایشون مثبت؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      لطفا سوالات تکراری نپرسید همون طور که در سایت توضیح داده شده است . عرض کردم این ضایعه چون درمان شده نمیشه قطعی گفت چی بوده به همان پزشک قبلی مراجعه کنید مراحل درمان را کامل کنند . تست خونی اهمیتی ندارد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر خسته نباشید شریک جنسی من بعد از سونوی بیضه پشت بیضه اش ی دونه زگیل در امد رفتن ازمایش دادن نوع ۶و ۱۱گزارش شده زگیل رو کرایو کرد ویک دوز گارداسیل زدن با توجه ب اینکه بعد از اینکه زگیل بیرون امد ما نزدیکی نداشتیم ممکنه من هم مبتلا شده باشم من پاپ اسمیر و اچ پیوی دادم جوابش هنوز نیومده معاینه شدم هیچ علاعم و زائده ندارم ممکنه من مبتلا شده باشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      به هر حال اگر ضایعه داشته اند و رابطه داشتین ممکنه انتقال پیدا کرده باشه اون ضایعه هم قبل سونوگرافی وجود داشته
    2. تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      الان پس پیشنهادتون چیه دارویی هست ک بتونیم مصرف کنیم تا دفع بشه از بدن اگر منقل شده باشه ؟امکان داره من مبتلا نشده باشم؟؟؟یعنی منظورم اینه اگر تا زمانی ک ما نزدیکی داشتیم ضایعه ای نبوده بازم قابل انتقال بوده و منتقل شده؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      دارو ندارد . بله ممکنه منتقل نشده باشه . اگر هم ضایعه ای نداشتند که منتقل نشده
    4. تصویر کاربر مریم سه شنبه ۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      نظرتون درمورد عکس چیه
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      ضایعه ای نمیبینم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر بهناز یکشنبه ۱۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۰ سالمه و دکتر تشخيص دادن زگیل تناسلی دارم و جواب آزمایش hpv من نوع ۶و۷۳ هست خیلی نگرانم ایا این نوع خطرناکه ؟ البته دوبار زگیل ها رو سوزوندم والان در اون ناحیه ای که زگیل رو سوزونده دیگه در نیومده ولی در داخل واژن احساس میکنم هست که چون باکره هستم دکتر کار خاصی انجام ندادن ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام نیاز به معاینه توسط متخصص زنان را دارید . ازمایشات مثبت کاذب زیادی دارند
  • تصویر کاربر نیلو یکشنبه ۱۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من تست پاپ اسمیر دادم و اچ پی وی برای چک آپ هیچ علامتی هم نداشتم پاپ اسمیر فقط التهاب مایل نشون داده در اچ پی وی ۱۶ و۱۸ منفی هست اما قسمت high risk و‌مثبت زده هیچ زیگیلی هم ندارم دکتر زنان هم موقع گرفتن تست هیچ اشاره ای نکرد و‌گفت اکی هستی میشه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام ویزیت توسط متخصص زنان از نظر وجود ضایعه و جویا شدن علت highrisk از متخصص خود
  • تصویر کاربر ندا پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام‌، من با وجود به سری دل درد و عفونت و‌کلیه درد ، تست hpv دادم و نوع ۱۶/۳۵ رو تشخیص دادن، ۲ ماه میشه که پریودی نا منظم دارم. با این وجود خیلی جاها خوندم من جواب باید تاییدیه FDA باشه، چون خیلی ها جواب اشتباه هستش، با این وجود ممکنه اشتباه کرده باشن؟ با ممکنه دهانه رحمم رو درگیر کرده باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر مهراس دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    ایا از راه بوسیدن و‌لب گرفتن ویروس اج پی وی قابل انتقال است؟ابا چه ازمایشی میتوان فهمید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      اگر ضایعات جلدی داشته باشید بله
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر