از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش در مردان

شما مثل همیشه در زیر دوش مشغول شست و شوی بدن خود هستید که ناگهان یک برآمدگی در ناحیه تناسلی خود احساس می کنید. اولین واکنشی که دارید ترس است. دومین واکنش شما مراجعه به پزشک است. اگر در این شرایط قرار بگیرید مهمترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که نترسید!  سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ فرق زگیل تناسلی با جوش چیست؟

زگیل های تناسلی برآمدگی های گوشتی و کوچکی هستند که می توانند در ناحیه تناسلی، کشاله ران، روی ران ها و اطراف مقعد ظاهر شوند. از سوی دیگر، جوش‌ها، لکه‌های ملتهب روی پوست هستند که در اثر تجمع چربی، سلول‌های مرده پوست یا باکتری‌های مولد جوش ایجاد می‌شوند.جوش ها گاهی اوقات، در لمس دردناک بوده و بر خلاف زگیل تناسلی، می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند و با داروهای بدون نسخه قابل درمان هستند.

زگیل آلت تناسلی
عکس جوش تناسلی

برآمدگی در ناحیه تناسلی ممکن است جوش یا زگیل تناسلی نباشد به عنوان مثال:

1- موی فرو رفته در زیر پوست

موهای زیر پوستی علل شایع برآمدگی های ناحیه واژن هستند. زمانی که یک فولیکول مو مسدود می شود، از آن به عنوان یک موی زیر پوستی یاد می شود. این شرایط، همچنین احتمال عفونت در پایه ی ساقه ی مو را بر اثر باکتری های استاف یا استرپتوکوک افزایش می دهد. مو های زیر پوستی و کیست های آنها می توانند خود به خود اتفاق بیفتند، اما تراشیدن مو می تواند احتمال بروز این نوع برآمدگی و عفونت را افزایش دهد.

علائم:

درمان:

حمام و کیسه آب گرم معمولاً درد را تسکین می بخشند و باعث می شوند فولیکول مو تخلیه شود. همچنین پزشک می تواند در تخلیه فولیکول مو به شما کمک کند. اگر عفونت جدی باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

پیشگیری:

  • از تراشیدن مو خودداری کنید.
  • رعایت بهداشت واژن

2- عفونت غده چربی

عفونت غده چربی، عفونت کیست چربی نیز نامیده می شود. این غده ها، غده هایی طبیعی هستند که در سراسر بدن یافت می شوند و ماده روغنی و مومی مانندی برای پوست تولید می کنند. مسدود شدن این غده ها، موجب تجمع چربی و تشکیل برآمدگی های سفتی می شود که گاهی اوقات به رنگ سفید هستند. صدمه به پوست نیز گاهی اوقات ممکن است موجب عفونت کردن یا مسدود شدن غدد چربی شود.

علائم:

درمان:

عفونت غده چربی را می توان با حمام یا کیسه آب گرم درمان کرد. اگر غده به صورت خیلی جدی عفونت کرده و بزرگ شده باشد، باید در مطب پزشک تخلیه شود و ممکن است برای درمان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.

پیشگیری:

کار زیادی نمی توان برای پیشگیری از این برجستگی انجام داد اما رعایت بهداشت می تواند مفید باشد. برخی از افراد فکر می کنند چاقی ممکن است یکی از عوامل تشکیل این کیست های چربی باشد. اما تحقیقات اندکی در این زمینه صورت گرفته است.

3- کیست های غده بارتولین

غدد بارتولین، در واکنش به تماس جنسی مواد روان کننده ای را در واژن تولید می کنند. این غدد در دو طرف مجرای واژینال قرار گرفته اند. زمانی که این غدد مسدود شوند، ممکن است ملتهب و بزرگ شوند و گاهی اوقات ممکن است عفونت کنند. متأسفانه، بازگشت این غدد بسیار شایع است و از هر 10 زن، 1 نفر دچار کیست غده بارتولین می شود. برخی از زنان دارای کیست های غده بارتولین مزمن هستند. این کیست ها همیشه وجود دارند ولی قرمز نمی شوند یا دردی ندارند.

علائم

علائم کیست های غده بارتولین

درمان:

4 روش درمانی برای کیست های غده بارتولین وجود دارد. یکی از آن ها را می توان در خانه انجام داد، گرچه  نسبت به روش های دیگر اثربخشی کمتری دارد.

قراردادن واژن در آب گرم:

شما در خانه می توانید نشستن در آب گرم را امتحان کنید، گرچه، این روش تنها در صورتی باید انجام شود که کیست هنوز بسیار کوچک است و عفونت نکرده باشد. برای این کار، پایین تنه خود را حداقل 3 تا 4 بار در روز در آب گرم قرار دهید. این کار هم ناراحتی ناشی از کیست را تسکین می بخشد و هم به بازکردن کیست و تخلیه شدن آن کمک می کند. با این که این روش می تواند موفقیت آمیز باشد، اما احتمال مسدود شدن و عفونت دوباره این غده وجود دارد.

تخلیه و کاتتر:

در مطب پزشک، پس  از بی حس کردن ناحیه، یک بریدگی کوچک در غده ایجاد می شود. این کار باعث تخلیه کیست می شود. سپس، یک کاتتر کوچک وارد پوست می شود و به مدت 6 هفته در زیر پوست باقی می ماند. هدف از این کار، ایجاد یک مجرای جدید برای تخلیه شدن غده است. پس از تخلیه شدن این ناحیه، شما می توانید 2 تا 3 روز بعد نشستن در آب گرم را دوباره شروع کنید. تخلیه کردن به تنهایی برای درمان غده کافی نیست. بریدگی صورت گرفته در غده، خود به خود بسته می شود و فقط برای مدت چند روز تسکین ایجاد می کند. اغلب، کیست غده باروتلین دوباره عود می کند. این روش چیزی شبیه به سوراخ کردن گوش می باشد.

زمانی که گوش ها سوراخ می شوند، گوشواره های خود را به مدت 6 هفته نباید خارح کنید، زیرا در صورتی که گوشواره های خود را درآورید، سوراخ بسته خواهد شد. این روش نیز شبیه به سوراخ کردن گوش است، بدون قرار دادن کاتتر، بریدگی دوباره بسته خواهد شد و غده هیچ جایی برای تخلیه ندارد.

عمل جراحی کیست:

این روش تحت بیهوشی و در اتاق عمل انجام می شود. عمل جراحی کیست مویی، غده را باز می کند و با بخیه جذبی لایه داخلی غده را به پوست لابیای داخلی می دوزد. هدف از انجام این روش، ایجاد یک مجرای جدید برای تخلیه کیست بارتولین می باشد.

برداشتن غده:

این روش آخرین گزینه است. برای انجام این نوع درمان، غده بارتولین با روش جراحی خارج می شود. برداشتن غده تنها در صورتی انجام می شود که دیگر روش ها و تکنیک ها قبلاً با شکست مواجه شده باشند.

پیشگیری:

علل رایج کیست های غده بارتولین، گنوره آ یا سوزاک می باشد. بنابراین روابط جنسی ایمن برای جلوگیری از عفونت های مقاربتی، می تواند به پیشگیری از این کیست ها کمک  کنند. علاوه بر این، رعایت بهداشت نیز می تواند مؤثر باشد.

4- تبخال تناسلی

تبخالهای تناسلی ناشی از ویروس هرپس هستند که یک عفونت مقاربتی بسیار شایع می باشد و در آمریکا از هر 6 نفر، یک نفر را درگیر می کند. دو نوع ویروس هرپس وجود دارد: هرپس سیمپلکس نوع 1 و هرپس سیمپلکس نوع 2. هر دو آنها عامل تبخال های تناسلی در ناحیه واژن هستند. این ویروس بدون خطر می باشد و تنها موجب زخم های تاول مانند در ناحیه تناسلی می شود.

علائم:

  • یک یا چند برجستگی تاول مانند کوچک
  • زخم هایی که ممکن است حساس به لمس باشند.

درمان:

هیچ درمانی برای هرپس وجود ندارد. گرچه با دارو های ضد ویروسی ممکن است قابل کنترل باشد. اغلب اوقات، افراد درست قبل از ظاهر شدن این تبخال ها، در آن ناحیه احساس مورمور شدن می کنند.

پیشگیری:

بهترین راه این است که تنها با یک شریک جنسی رابطه طولانی مدت برقرار کنید که آزمایش او برای هرپس نوع 1 و 2 منفی شده باشد و یا از کاندوم های لاتکسی استفاده کنید. از آنجا که تبخال ها ممکن است در ناحیه ای نباشند که با کاندوم پوشیده شوند، حتی با پوشیدن کاندوم نیز امکان انتقال ویروس وجود دارد.

5- زگیل های تناسلی

زگیل آلت تناسلی

زگیل های تناسلی، نوع دیگری از برجستگی ها هستند که در اثر یک ویروس ایجاد می شوند. ویروس هایی که موجب بروز زگیل های تناسلی می شوند، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هستند. سالانه 360،000 نفر درگیر زگیل های تناسلی می شوند. زگیل تناسلی، مانند تمام عفونت های مقاربتی دیگر از طریق فعالیت جنسی منتقل می شود.

علائم:

درمان:

زگیل های تناسلی به چند روش در مطب پزشک درمان می شوند. این زگیل ها با یخ زدن، برش تحت بیحسی موضعی، درمان با لیزر، اسید موضعی یا با جریان الکتریکی قابل درمان هستند.

6- مولوسکوم کنتاژیوزوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم نام ویروس دیگری ست که موجب ایجاد برجستگی در ناحیه واژن می شود. مولوسکوم یک عفونت مقاربتی نیست، بلکه یک ویروس است. برجستگی های ناشی از مولوسکوم در هرجایی از بدن می توانند یافت شوند و در بین کودکان سرایت پیدا می کند و از خانواده ویروس آبله می باشد.

در مواردی که مولوسکوم در ناحیه واژن رخ می دهد، به احتمال زیاد بر اثر تماس جنسی می باشد. با استفاده از حوله های مشترک یا توالت های کثیف، امکان انتقال این بیماری وجود دارد. مولوسکوم فقط می تواند روی سطح پوست زنده بماند بنابراین با از بین رفتن برجستگی ها، ویروس نیز از بین می رود.

علائم:

  • برجستگی های شفاف ریز بدون درد
  • این برجستگی ها به صورت دسته ای ظاهر می شوند.
مولوسکوم کنتاژیوزوم

درمان:

برجستگی های مولوسکوم به سادگی در مطب پزشک، با ابزار مخصوص تراشیده می شوند. این روش، مقداری ناراحتی جزئی ایجاد می کند. از روش های قدیمی تر می توان به استفاده از اسید اشاره کرد. گرچه این روش دیگر امتحان نمی شود، زیرا مؤثر نیست. با درمان شدن برجستگی ها به طور کامل، ویروس نیز از بین می رود.

پیشگیری:

این بیماری مانند تمام عفونت های مقاربتی دیگر با محدود کردن تعداد شرکای جنسی و استفاده از کاندوم قابل پیشگیری است.

نتیجه گیری:

برجستگی های ناحیه واژن، دلایل مختلفی می توانند داشته باشند و خوشبختانه، معمولاً خطرناک نیستند. در موارد بسیار نادر، ممکن است سرطان پوست در ناحیه واژن رخ دهد. بنابراین، اگر روی واژن خود، یک خال غیرطبیعی مشاهده کردید، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا احتمال سرطان را رد کند. علل برجستگی های ناحیه واژن شامل موی برعکس، عفونت غدد چربی، غدد بارتولین، تبخال های تناسلی، زگیل های تناسلی و مولوسکوم کنتاژیوزوم می باشند. برخی از این روش ها مانند تبخال های تناسلی،  HPV و مولوسکوم از طریق روابط جنسی ایمن قابل پیشگیری هستند.

3/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سما چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    زگیل با جوش گوشه زبان
    سلام آقای دکتر چندروزه جوش درددار در آخر گوشه زبانم وجود داره نمیدونم چیه احتمال زگیل هستش
    چون من فکر میکنم افت باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من زیر آلت تناسلی جوش های زیرپوستی زده درد ندارن ولی دست میزنی خارش پیدا می‌کنه به نظر شما چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر M سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر این نقطه هایی که در تصویر می‌بینید بنظر شما زگیل تناسلی هستند

    من تا حالا هم رابطه ای نداشتم چرا باید زگیل بگیرم
    1. تصویر کاربر M جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر جواب نمیدید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اینها زگیل نیستند
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      برجستگی های طبیعی پوستی و غدد عق ریز زیرجلدی هستن
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من تاحالا رابطه جنسی نداشتم و قبلا یه زگیل روی انگشت داشتم که با لیزر حدودا دوماه پیش رفع شد ولی حدودا یه هفته یه زگیل روی مثانه بیرون زده دلیلش چیه اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اینها صد در صد زگیلند وبهترین درمان زگیل تناسلی بر اساس منابع معتبر جهانی پزشکی کرایو درمانی است لیزر زدن وسوزاندن ‌تیغ زدن باعث پخش آنها میشود وبا کرایو درمانی زگیل ۸۰ در صد برای همیشه از بدن می‌رود جهت کرایو با شماره های ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰ ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ هر روز از ساعت 10 صبح الی ۱۲ تماس بگیرید
  • تصویر کاربر Zhra چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من ی سری دونه هاای روی مقعدم هست ک بزرگ نیستند و تقربا رنگ پوست مقعدم هستند
    من خیلی سوزش احساس میکنم و موقع ادرار احساس ناراحتی میکنم آیا نگران کننده است?
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش آنالیز و کشت ادراری انجام بدید
  • تصویر کاربر بهرام چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام دکتر در ناحیه بالای آلت تناسلی یک برآمدگی مثل جوش که با چشم قابل دیدن نیست و نزدیک به یک سال همون‌جوری هست و نه خارش نه سوزش چی می‌تونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اين جوش است انتي بيرتبك بخوريد كپسول سيفكسيم هر ١٢ساعت
  • تصویر کاربر باران چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    سلام
    من هیچموقع بیرون از خونه سرویس بهداشتی نمی‌رفتم چندماهه چون شیفت کاریم 14 ساعته شده مجبورم سرکار از سرویس بهداشتی استفاده کنم
    و شدید عفونت گرفتم و یکی دوهفته هست خارش دارم که فکر کردم قارچ گرفتم ولی چند روزه دونه های سیاه زده بالای آلت تناسلی و شدید خارش و سوزش دارم در حدی که اشکم در میاد
    موندم چکار کنم
    مجرد هم هستم
    باتشکر
    نمیدونم جواب شما رو کی و کجا باید ببینم ممنون میشم اگه برام ارسال کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر هانی سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دختر ۲۳ ساله ام تازگیا روی ناحیه تناسلیم ی جوش سر سفید زده و دهانه واژنم برآمدگی های هم رنگ واژنم هست میخواستم ببینم زگیل تناسلیه یا چی ؟ اگه هستمیشه درمان کرد ب روش خانگی یا خیر ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر M.s شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    من‌ یسری دانه های ریزی کنار هم در ناحیه ختنگاه برام ایجاد شد که فقط یک دانه از این دانه ها درشت تر و شبیه به زیگیل هایی که در بدن بوجود میاد هستش میخواستم بدونم ایا این دانه ها فیبروم ناحیه ختنگاه هستش و اگر فیبروم هستش برای درمانش باید چیکار کنم؟ ایا پمادی یا دارویی هست مصرف کنم تا این دانه ها از بین بروند؟
    دکتر من ۲ سال هست ک رابطه جنسی ندارم و ۲۶ سالم هستش
    ممنون میشم‌اگر منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اغلب حساسیت است با شامپو بچه بشورید پماد کالامین دی هر ۱۲ ساعت بمالید
  • تصویر کاربر آسمان شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    وقتتون بخیر سه روز پیش احساس کردم روی آلت تناسلیم قسمت لابیا یک جوش زدم رنگ بدنم بود و گوشتی استخر و رابطه مشکوک نه خودم نه همسرم نداریم ،یک هفته مونده به تاریخ واژنم و اینکه کمی هم ترشح پنیری همراه کمی خارش دارم ممنون میشم بگید این جوش هست یا زگیل و تبخال
    1. تصویر کاربر آسمان سه شنبه ۱۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید روز جمعه فقط یکی بود دیروز یکی دیگه دقیقا کنارش در اومد و امروز هم یکی دیگه زده
    2. تصویر کاربر آسمان سه شنبه ۱۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اینم عکسش
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      اینها زگیل نیستند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر