عکس واضح از زگیل دهانی [زگیل تناسلی در دهان]

آیا زگیل تناسلی در دهان ایجاد می شود؟ رابطه جنسی دهانی می تواند باعث انتقال ویروس اچ پی وی به دهان و در نتیجه ایجاد زگیل تناسلی در دهان بشود. هنوز روشی برای از بین بردن ویروس اچ پی وی وجود ندارد اما می توان در صورت نیاز علائم آن را از بین برد. در ادامه به این موضوع پرداخته شده است.

زگیل دهانی دکتر حسین کرمی

انواع زگیل تناسلی

اکثر افراد فعال جنسی در طول زندگی خود با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مواجه خواهند شد. HPV شایع ترین عفونت جنسی منتقل شونده در ایالات متحده است. بیش از 100 نوع HPV با بیش از 40 زیرمجموعه وجود دارد که می توانند بر ناحیه ى تناسلی و گلو و دهان تاثیر بگذارند. این ویروس از طریق تماس پوست به پوست انتشار می یابد. اکثر افراد دارای زگیل تناسلی دهانی آن را از طریق مقاربت جنسی در ناحیه تناسلی خود دارند. در صورت داشتن رابطه ى جنسی دهانی ممکن است ویروس وارد دهان یا گلو شود که تحت عنوان زگیل تناسلی دهانی شناخته می شود.

 

زگیل دهانی

 یکی از انواع زگیل، زگیل دهانی است که، اغلب اوقات، HPV دهانی خود به خود از بین می رود. اما، اگر زگیل روی لب‌ها یا داخل دهانتان ایجاد شود، پزشک می‌تواند آنها را با کرایو حذف کند. مهم است که برای پیگیری های معمول به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا HPV دهانی می تواند به طور بالقوه به سرطان اوروفارنکس(حلق) تبدیل شود.

علائم زگیل تناسلی در دهان

اغلب علائمی ندارد که افراد متوجه آلودگی خود نشده و بنابراین اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش بیماری را انجام نمی دهند. این نوع HPV می تواند به سرطان دهانی-حلقی تبدیل شود. در سرطان دهانی-حلقی، سلول های سرطانی در گلو، زبان، لوزه ها، و دیواره های حلق ایجاد می شوند. این سلول های سرطانی می توانند از HPV دهانی گسترش یابند.

علائم اولیه سرطان دهانی-حلقی عبارتند از:

علائم زگیل تناسلی در دهان

  • مشکل در بلع
  • گوش درد دائمی
  • سرفه های خونی
  • کاهش وزن غیر قابل توجیه
  • گره های لنفاوی بزرگ شده
  • گلو درد دائمی
  • توده های موجود در گونه ها و لب ها
  • توده های گردنی
  • خشونت صدا

در صورت مشاهده هر یک از این علائم بالا و در صورت شک یا داشتن HPV بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.


 

 

عکس زگیل دهانی

عامل زگیل دهانی چیست؟

ویروس از طریق یک برش کوچک در داخل دهان و اغلب از طریق رابطه جنسی دهانی وارد می شود.تقریبا 79 میلیون آمریکایی در حال حاضر مبتلا به HPV هستند و 14 میلیون نفر در سال جاری مبتلا شده اند. تقریبا 7 درصد از آمریکایی های 14 تا 69 ساله زگیل تناسلی دهانی دارند. تعداد افرادی که دارای HPV دهانی اند در بیش از سه دهه گذشته افزایش یافته که در مردان بیشتر از زنان است.

شایعترین زیر گروه HPV دهانی HPV-16 است که از نوع پرخطر است. سرطان دهانی-حلقی نادر است. تقریبا 1 درصد از مردم HPV-16 دارند. کمتر از 15،000 نفر هر سال به سرطان های حلقی-دهانی HPV مثبت مبتلا می شوند.

ریسک فاکتور های ابتلا به HPV دهانی

1- رابطه جنسی دهانی

بر اساس شواهد، افزایش فعالیت جنسی دهانی ممکن است از عوامل خطر باشد . مردان و به خصوص افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر هستند.

2- داشتن شرکای جنسی متعدد

شرکای جنسی متعدد ممکن است موجب افزایش ریسک ابتلا شود. داشتن بیش از 20 شریک جنسی در طول زندگی شانس عفونت HPV دهانی را تا 20 درصد افزایش می دهد.

3- سیگار کشیدن

سیگار به تسریع تهاجم HPV کمک می کند. استنشاق دود گرم موجب آسیب پذیری نسبت به پارگی ها و بریدگی ها می شود و همچنین یک عامل خطر برای سرطان های دهان است.

4- نوشیدن الکل

مصرف زیاد الکل باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت HPV در مردان می شود. اگر هم سیگار می کشید و هم الکل مصرف می
-مذکر بودن: در مردان خطر ابتلا HPV نسبت به زنان بیشتر است.

5- سن

از عوامل خطر سرطان دهانی-حلقی است. در افراد مسن شایع تر است، زیرا پیشرفت آن سالها طول می کشد.

تشخیص زگیل تناسلی در دهان

هیچ آزمایشی برای تعیین زگیل تناسلی در دهان وجود ندارد. دندانپزشک یا دکتر ممکن است در خلال غربالگری سرطان، ضایعات را کشف کنند یا ممکن است خودتان ابتدا متوجه ضایعات شوید.

در صورت داشتن ضایعات، پزشک برای تعیین سرطانی بودن آنها بیوپسی انجام می دهد. نمونه های بیوپسی از لحاظ HPV نیز بررسی خواهند شد. در صورت وجود HPV، سرطان ممکن است به درمان پاسخ بهتری بدهد.

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی عامل اصلی سرطان گلو

درمان زگیل تناسلی دهانی

در حال حاضر هیچ درمانی برای از بین بردن HPV یا حتی کاهش رشد زگیل های ناشی از آن وجود ندارد. دارو های موضعی متعددی بر روی زگیل های ناشی از HPV آزمایش شده اما تاثیر چندانی نداشته اند. از روش های برداشتن این زگیل ها میتوان به جراحی، کرایوتراپی و لیزر اشاره کرد. زگیل ها در فرایند کرایوتراپی با استفاده از نیتروژن مایع منجمد می شوند. افراد پس از تشخیص ابتلا باید هر 8 تا 12 ماه یکبار آزمایش دهند. انجام این آزمایش ها هنگامی متوقف می شود که عفونت در بدن وجود نداشته یا تشخیص آن در نمونه های DNA امکان پذیر نباشد.

اکثر انواع HPV دهانی قبل از ایجاد مشکلات بهداشتی از بین می روند. اگر زگیل های دهان به علت HPV ایجاد شود، پزشک احتمالا زگیل ها را از بین خواهد برد. درمان موضعی زگیل ها ممکن است دشوار باشد زیرا دسترسی به زگیل دشوار است. پزشک از هر یک از روش های زیر برای درمان زگیل ها استفاده می کند:

  • جراحی
  • کرایوتراپی که در آن زگیل یخ زده می شود.
  • اینترفرون آلفا که تزریقی است.

عوارض ابتلا به زگیل تناسلی در دهان و حلق چیست؟

عفونت HPV در ناحیه لوزه ها (تونسیلار) می تواند سبب ایجاد سرطان حلق و دهان شود. افزایش میزان بروز سرطان حلق و دهان برابر با افزایش شیوع ابتلا به عفونت HPV در ناحیه لوزه ها بوده است. با این حال، اکثریت غالب افراد مبتلا به عفونت HPV لوزه ای به سرطان مبتلا نمی شوند. دلیل این پدیده نیز عدم سرطان زایی انواع HPV است که این افراد به آن ها ابتلا یافته اند.

با اینکه میلیون ها آمریکایی به عفونت HPV در ناحیه لوزه ها مبتلا هستند، اما سالانه کمتر از 15 هزار نفر به سرطان حلق و دهان مرتبط با HPV ابتلا می یابند. برخی سرطان های حلقی – دهانی با عفونت HPV ارتباطی نداشته و بیشتر با مصرف الکل و تنباکو مرتبط هستند. افراد مبتلا به سرطان های حلقی – دهانی مرتبط با HPV اغلب جوان تر بوده و به احتمال کمتری مصرف کننده سیگار یا الکل می باشند.

پیشگیری از ابتلا به HPV دهانی

اکثر سازمان های پزشکی و دندانپزشکی غربالگری HPV دهان را توصیه نمی کنند. تغییرات سبک زندگی یکی از ساده ترین راه ها برای پیشگیری از HPV است. چند نکته برای پیشگیری وجود دارد:

  • پیشگیری جنسى : تماس جنسی سالم، مانند استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی
  • محدود کردن تعداد شرکای جنسی.
  • اگر از نظر جنسی فعال هستید، به طور منظم آزمایش هاى بیمارى هاى منتقله جنسى را انجام دهید.
  • در صورت نشناختن شریک جنسی از رابطه جنسی دهانی اجتناب کنید.
  • در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، از مانع های دندانی یا کاندوم برای جلوگیری از هر گونه عفونت دهانی استفاده کنید.
  • در چکاپ شش ماهه دندانپزشکی در مورد هر چیز غیر طبیعی پرسش کنید، مخصوصا اگر آمیزش دهانی دارید.
  • اجتناب از رابطه جنسی دهانی و بوسه عمیق در هنگام وجود زخم یا برش در ناحیه دهان.
  • انجام متداول آزمایش های غربالگری در صورت فعال بودن از نظر جنسی.
  • پرسیدن وضعیت ابتلای شرکای جنسی به اچ پی وی
  • بررسی ماهانه زبان و دهان از نظر بروز تغییرات و رشد زائده های غیر عادی
  • مراجعه به پزشک یا دندانپزشک در صورت دوام زائده های زبانی یا دهانی به مدت بیش از 2 یا 3 هفته

واکسیناسیون

واکسن گارداسیل 9 در برابر ویروس HPV مصونیت ایجاد می کند. یکی از بهترین راه های کاهش خطر ابتلا به HPV انجام واکسیناسیون است. واکسن گارداسیل 9 در برابر انواع سرطان زای HPV مصونیتی نزدیک به 100 درصد ارائه می دهد. از جمله این موارد می توان به انواع 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 اشاره کرد.

پسران و دختران معمولا دو دوز این دارو را با 6 ماه فاصله در سنین 11 تا 12 سال دریافت می کنند. نوجوانانی که اولین دوز واکسن خود را در سن 15 سالگی یا بیشتر دریافت می کنند به 3 دوز از این واکسن نیاز خواهند داشت.

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی زنان

واکسن گارداسیل را تا چه سنی میتوان دریافت کرد؟

واکسیناسیون در برابر HPV شامل گرفتن سه بار واکسن در طول شش ماه است. باید هر سه بار زده شود تا واکسیناسیون موثر باشد. واکسن HPV یک واکسن امن و موثر است که می تواند در رابطه با بیماری های مرتبط با HPV محافظت کننده باشد. این واکسن را تا سن 26 سالگی می توان دریافت کرد.

در مطالعات اخیر، عفونت های HPV دهانی در میان بزرگسالان و جوانانى که حداقل یک بار واکسن HPV را دریافت کرده بودند، 88 درصد پایین تر بود. این واکسن از سرطان های دهانی-حلقی ناشی از HPV نيز جلوگیری می کند.

پیش آگهی در صورت ابتلا به سرطان از طریق HPV

برای سرطان دهانی-حلقی گزینه های درمان در دسترس هستند. درمان و پیش آگهی بستگی به مرحله و محل سرطان دارد و اینکه آیا با HPV مرتبط است یا خیر. سرطان های دهانی-حلقی HPV مثبت پس از درمان نتیجه بهتر و عود کمتری نسبت به سرطان های HPV منفی دارند. درمان سرطان دهانی-حلقی شامل پرتودرمانی، جراحی، شیمی درمانی یا ترکیبی از آن ها است.

سرطان دهان اغلب با مصرف شدید الکل و سیگار در ارتباط است. با این حال، آمار سرطان های حلقی – دهانی مرتبط با ویروس HPV 16 نیز افزایش یافته است. این سرطان پشت دهان، حلق و لوزه ها را درگیر کرده و به دلیل خفیف بودن علائم، تشخیص آن دشوار است.

چه افرادی بیشتر در معرض سرطان دهان قرار دارند؟

مردان سفید پوستی که سیگاری نبوده و در سنین 35 تا 55 سالگی هستند، در معرض بالاترین خطر ابتلا قرار دارند. همچنین افرادی که دارای شرایط زیر هستند نیز در خطر میباشند:

  • افرادی که در اثر ابتلا به ویروس ایدز سیستم ایمنی شان تضعیف شده
  • دارو های پیوند عضو مصرف کرده
  • شرکای جنسی متعدد داشته
  • سکس دهانی محافظت نشده انجام می دهند

امروزه واکسن های HPV وجود دارند که می توانند از ابتلا به انواعی از ویروس های HPV پیشگیری کنند. این انواع شامل مواردی هستند که سبب ایجاد زگیل های تناسلی، سرطان حلق و دهان یا سرطان در نواحی تناسلی می شوند. با اینکه این واکسن حداکثر تا سن 26 سالگی به افراد داده می شود اما بهتر است پسران و دختران تا قبل از سن 13 سالگی آن را دریافت کنند.

زگیل های زبان یا دهان معمولا بی خطر هستند اما تمایز آن ها از علائم جدی تر سرطان دهان می تواند چالش برانگیز باشد. در صورت مشاهده هر گونه برآمدگی یا ناحیه غیر طبیعی در دهان و دوام آن به مدت بیش از 2 هفته مراجعه به دندانپزشک ضروری است.

علائم سرطان حلق

آیا سرطان دهان علائم اختصاصی دارند؟

اولین علامت این سرطان ها مشکل در بلع است. دیگر علائم نیز به شرح زیر می باشند:

  • سرفه خونی
  • بروز توده بر روی گردن یا درون گونه
  • گرفتگی صدا که رفع نمی شود
  • متاسفانه، این موارد علائم دیر رس بیماری هستند.

دیگر علائم و نشانه های احتمالی سرطان های دهانی شامل موارد زیر می شوند:

  • درد گلو
  • بروز ناحیه سفید یا قرمز رنگ بر روی لوزه ها
  • تورم یا درد فک
  • مشکل در بلع که به تازگی ایجاد شده باشد.

این علائم الزاما به معنای ابتلا به سرطان نیستند. با این حال، هر گونه علائمی که بیش از دو هفته دوام داشته باشند، باید توسط پزشک معاینه شوند.

چگونگی تشخیص سرطان دهان و حلق

هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند علائم اولیه ابتلا به عفونت HPV را در ناحیه حلق تشخیص دهد. برخی ضایعات سرطانی یا پیش سرطانی ناشی از HPV را می توان در حین غربالگری یا معاینه توسط پزشک و دندانپزشک تشخیص داد. با این حال، اغلب این موارد در افرادی یافت می شوند که از قبل به علائم و نشانه ها ابتلا دارند. پزشکان جهت معاینه نواحی دشوار گلو، حنجره و قاعده زبان از آینه های کوچکی استفاده می کنند. در معاینه ساختار هایی از گلو که مشاهده آسان آن ها به وسیله آینه ها امکان پذیر نیست، فارنگوسکوپ و لارنگوسکوپ های منعطفی به کار گرفته می شوند.

ممکن است پزشک از نواحی مشکوک به سرطان نمونه برداری کند. نمونه برداری یا بیوپسی، نمونه کوچکی از سلول ها بوده که به وسیله یک سوزن باریک و تو خالی یا یک فورسپس برداشته می شود. این سلول ها از نظر علائم سرطان در زیر میکروسکوپ بررسی می شوند. نمونه های بیوپسی حلق که دارای سلول های سرطانی هستند از نظر وجود DNA ویروس HPV بررسی می شوند. وجود DNA ویروس HPV بیانگر وجود سرطانی است که نسبت به سرطان غیر مرتبط با HPV پاسخ بهتری به درمان خواهد داد.

مطلب مرتبط: اطلاعاتی درباره ی واکسن HPV (گارداسیل) برای زنان جوان

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

4.1/5 - (22 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر