خطرات 4 رابطه جنسی مختلف

در مورد خطرات ابتلا به عفونت های مقاربتی ناشی از فعالیت های جنسی مختلف، باید گفت که تقریبا در هر موردی، کاندوم می تواند به حفاظت از شما در مقابل این خطرات کمک کند. در ادامه مطلب در رابطه با خطرات رابطه جنسی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رابطه ی جنسی واژینال

زمانی که آلت جنسی مرد وارد واژن زن می شود، دخول واژینال صورت می گیرد. در صورتی که از کاندوم استفاده نشود، احتمال بارداری و دریافت یا انتقال عفونت های مقاربتی وجود دارد، این عفونت ها عبارتند از:

  • کلامیدیا
  • تبخال های تناسلی
  • زگیل های تناسلی
  • گنوره آ
  • HIV
  • سفلیس
رابطه جنسی واژینال

حتی در صورتی که آلت تناسلی به طور کامل وارد واژن نشود یا مرد به انزال نرسد، عفونت های مقاربتی قابل انتقال هستند. زیرا این عفونت ها در مایع پیش از انزال (پیش آب) نیز وجود دارند. حتی ورود سطحی آلت تناسلی به واژن، می تواند خطراتی برای هر دو طرف به همراه داشته باشد. استفاده از کاندوم می تواند به محافظت در برابر این عفونت ها کمک کند.

پیشگیری از بارداری

روش های زیادی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که شامل تزریق آمپول ضد بارداری، پچ ضد بارداری، کاشت کپسول ضد بارداری و قرص ترکیبی می شود. به خاطر داشته باشید که کاندوم تنها روش ضد بارداری است که هم در مقابل بارداری و هم در مقابل عفونت مقاربتی، محافظت ایجاد می کند.

رابطه ی جنسی مقعدی

نوعی رابطه ی جنسی است که آلت مرد وارد مقعد شریک جنسی او می شود. برخی از افراد انتخاب می کنند که این رابطه را به عنوان بخشی از زندگی جنسی خود انجام دهند و برخی دیگر این کار را انجام نمی دهند.  مردان و زنان هم در صورت همجنسگرایی و هم در صورت دگر جنسگرایی، ممکن است رابطه ی مقعدی را انتخاب کنند. در رابطه ی مقعدی، نسبت به دیگر انواع فعالیت جنسی، احتمال شیوع عفونت مقاربتی بیشتر است. زیرا بافت مقعد به قدری نازک است که به راحتی آسیب می بیند و عفونت می کند.

عفونت های مقاربتی که در طول رابطه ی  مقعدی قابل انتقال هستند، عبارتند از:

در صورتی که از ژل روان کننده (لوبریکانت) استفاده می کنید، فقط از روان کننده های بر پایه آب که در داروخانه ها موجود می باشند، استفاده کنید. روان کننده های بر پایه روغن، مانند لوسیون و مرطوب کننده ها می توانند موجب پارگی یا آسیب کاندوم شوند.

ابتلا به MRSA در هنگام رابطه جنسی

رابطه جنسی دهانی

رابطه ی جنسی دهانی شامل مکیدن یا لیسیدن واژن، آلت تناسلی یا مقعد می شود. برخی از زنان و مردان (همجنسگرا و دگر جنسگرا) این نوع رابطه را به عنوان بخشی از زندگی جنسی خود انتخاب می کنند و برخی دیگر آن را ترجیح نمی دهند. از جمله خطرات رابطه جنسی در این نوع رابطه، احتمال خطر دریافت یا انتقال عفونت های مقاربتی است. اگر هر یک از شرکای جنسی، دارای زخم یا بریدگی در اطراف دهان، اندام تناسلی یا مقعد خود باشند، این احتمال خطر افزایش می یابد. دلیل این موضوع این است که ویروس ها و باکتری هایی که ممکن است در منی، مایع واژن یا خون وجود داشته باشند، می توانند به آسانی از طریق بریدگی های پوست وارد بدن شریک جنسی شوند.

به طور کلی زمانی که دریافت کننده رابطه ی جنسی دهانی هستید، نسبت به زمانی که رابطه جنسی دهانی انجام می دهید، احتمال عفونت کمتر است. گرچه، هنوز احتمال انتقال عفونت های مقاربتی وجود دارد.

عفونت های مقاربتی که از طریق رابطه ی جنسی دهانی قابل انتقال هستند، از این قرارند:

✔️ کلامیدیا

✔️ تبخال های نوع 1 و 2 که می توانند موجب تبخال در اطراف دهان و روی آلت تناسلی یا مقعد شوند.

✔️ زگیل های تناسلی

✔️ گنوره آ

✔️ هپاتیت A، B و  C

✔️ HIV

✔️ سفلیس

از خطرات رابطه جنسی می توان گفت که اگر تبخال داشته باشید و رابطه ی جنسی دهانی انجام دهید، ممکن است شریک جنسی خود را به ویروس تبخال (هرپس) آلوده کنید. به همین ترتیب، ویروس تبخال می تواند از اندام تناسلی به دهان انتقال پیدا کند. احتمال انتقال یا دریافت ویروس  HIV حین رابطه ی جنسی دهانی، کمتر از رابطه ی واژینال یا مقعدی بدون کاندوم است.

گرچه، در صورت وجود هر گونه بریدگی یا زخم بر روی دهان، اندام تناسلی، مقعد و یا اطراف آنها، این احتمال خطر افزایش پیدا می کند. شما می توانید رابطه ی جنسی دهانی خود را با استفاده از کاندوم، ایمن تر کنید، چرا که کاندوم به عنوان مانعی در میان دهان و آلت تناسلی عمل می کند. شما در طول رابطه ی جنسی دهانی می توانید از هر نوع کاندومی استفاده کنید. دقت کنید که کاندوم دارای نشان  CE و یا BSI باشد، که به این معناست که کاندوم از استانداردهای ایمنی بالایی برخوردار است. 

رابطه ی جنسی با انگشت

رابطه ی جنسی انگشت کردن، به رابطه ای گفته می شود که فرد یکی از انگشتان یا چند انگشت خود را وارد واژن یا مقعد شریک جنسی خود می کند. در رابطه ی جنسی با انگشت، امکان سرایت عفونت های مقاربتی بسیار کم است، اما هنوز خطرهایی وجود دارد. اگر هر گونه بریدگی یا زخمی روی انگشت ها وجود داشته باشد، حتی اگر اندازه آن ناچیز باشد، احتمال انتقال یا ابتلا به عفونت مقاربتی افزایش پیدا می کند. برخی از افراد به تدریج تمام دست خود را وارد واژن یا مقعد طرف مقابل می کنند، این کار مشت کردن مقعدی نامیده می شود. هرکسی حاضر به انجام این کار نیست. در صورتی که فرد روی پوستی که با شریک جنسی تماس پیدا می کند، بریدگی داشته باشد، احتمال خطر عفونت بیشتر می شود.

شما می توانید با پوشیدن دستکش جراحی این احتمال خطر را کاهش دهید.

رابطه جنسی در زمان کرونا

اسباب بازی جنسی

به وسایلی از قبیل لرزاننده (ویبراتور) و عروسک های جنسی، اسباب بازی جنسی گفته می شود. هر وسیله ای که در رابطه ی جنسی استفاده می شود را می توان یک اسباب بازی جنسی نامید، چه برای این کار طراحی شده باشد، چه نشده باشد. تمیز نگه داشتن اسباب بازی های جنسی، اهمیت زیادی دارد. اگر شما از اسباب بازی های جنسی مشترک استفاده می کنید، بین هر استفاده آنها را بشویید و همیشه برای هر بار رابطه ی جنسی، از کاندوم جدید استفاده کنید. استفاده از وسایل جنسی مشترک، احتمال خطر ابتلا و انتقال عفونت هایی مانند کلامیدیا، سفلیس و تبخال تناسلی را به همراه دارد. در صورت وجود هر گونه بریدگی یا زخم در اطراف واژن، مقعد یا آلت تناسلی، احتمال انتقال هپاتیت B،  هپاتیت C و  HIVافزایش می یابد.

ادرار و مدفوع

برخی از افراد تمایل دارند به عنوان یک فعالیت جنسی روی شریک جنسی خود ادرار کنند. اگر فردی که روی او ادرار می شود، یک بریدگی در پوست خود داشته باشد، احتمال انتقال عفونت وجود دارد. مدفوع کردن خطر بیشتری به همراه دارد. زیرا مدفوع حاوی ریز موجوداتی است که می توانند موجب بیماری ها یا عفونت هایی مانند شیگلا شوند. شیگلا، یک عفونت باکتریایی روده است که موجب اسهال شدید می شود و اغلب با مسمومیت غذایی اشتباه گرفته می شود. در طول رابطه ی جنسی دهانی-مقعدی و یا رابطه دهانی پس از رابطه ی مقعدی، حتی اگر مقدار بسیار کمی مدفوع آلوده وارد دهان شود، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد و می تواند موجب عفونت شود. با وجود اینکه مدفوع معمولاً حاوی ویروس  HIV نمی باشد (مگر اینکه حاوی خونی باشد که به ویروس  HIV آلوده است)، می تواند حاوی ویروس هپاتیت A باشد. وقتی که مدفوع با پوست بریده شده، دهان یا چشم ها تماس پیدا کند، احتمال عفونت وجود دارد.

بریدن

بریدن پوست به عنوان یک فعالیت جنسی، خطراتی را به همراه دارد. عفونت هایی مانند  HIV، هپاتیت  B و هپاتیت  C می توانند از طریق بریدگی پوست از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کنند. برای انتقال عفونت نیازی به تماس جنسی نیست. برای انتقال عفونت، تماس شریک جنسی با خون آلوده کافی است. برای پایین آوردن احتمال عفونت، تجهیزات و لوازم پیرسینگ یا همان سوراخ کردن و بریدن پوست باید استریل شوند.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

4.5/5 - (6 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر