علل کاهش میل جنسی

علاوه بر مبحث زگیل تناسلی در مردان و زنان، کاهش میل جنسی نیز یک مشکل رایج است. بروز تغییری منفی در میل جنسی، می تواند ناراحت کننده باشد. بسیاری از افراد به دلیل خجالت یا عوامل دیگر، به دنبال درمان و دریافت کمک نمی روند. خوشبختانه، بیماران با مطرح کردن این موضوع با پزشک، می توانند کنترل سلامت جنسی خود را به دست گیرند.

علل کاهش میل جنسی

با این که درباره کاهش میل جنسی در مردان بیشتر صحبت می شود اما این مشکل، زنان را نیز به خود دچار می کند. برخی از دلایل افت میل جنسی در زنان و مردان شامل موارد زیر می شوند:

◀️ استرس

◀️ الگوی نامناسب خواب

◀️ مصرف الکل یا دارو

◀️ تستوسترون پایین

◀️ برخی دارو ها همچون انواع شیمی درمانی، ضد سرطان پروستات، استروئید ها، مسکن ها و برخی ضد افسردگی ها

عوامل اصلی افت میل جنسی چیست؟

◀️ مشکلات روانی همچون افسردگی یا اضطراب

◀️ اختلالات متابولیکی و بیماری های مزمن همچون دیابت، چاقی، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، نارسایی کلیوی و بیماری قلبی

علل کاهش میل جنسی در زنان

کاهش میل جنسی در زنان، می تواند در اثر طیفی از مشکلات باشد که مخصوصا پس از ورود به دوره یائسگی بروز می دهند. در حین دوره یائسگی، زنان افت هورمون های استروژن و تستوسترون را در بدن خود تجربه می کنند. همچنین، با بروز خشکی واژن در این دوره، رابطه جنسی دردناک می شود. زنان اغلب در دوران بارداری نیز تغییرات هورمونی را تجربه کرده که منجر به افت میل جنسی می شود.

علل کاهش میل جنسی در مردان

 این دو مشکل با یکدیگر مرتبط بوده اما ارزیابی و درمان جداگانه ای دارند. فرایند تشخیص و درمان اختلال نعوظ، تقریبا ساده و بدون پیچیدگی است. کاهش میل جنسی در مردان می تواند در اثر طیف وسیعی از عوامل رخ دهد، که تشخیص و ارزیابی آن ها پیچیده تر است. پزشک در ابتدا درباره سابقه بیماری جسمی و روانی فرد سوال پرسیده و پس از معاینه فیزیکی، انجام چند آزمایش هورمونی را تجویز می کند.

با این که اغلب موارد افت میل جنسی، در اثر کاهش هورمون تستوسترون است اما این مورد همواره عامل ابتلا نیست. میل جنسی مردان می تواند تحت تاثیر کاهش فشار خون نیز قرار گیرد. مردانی که داروی کاهنده فشار خون مصرف می کنند، دچار تغییر در گردش خون شده و توانایی دستیابی یا حفظ نعوظ در آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد. این ناتوانی می تواند به طور طبیعی به کاهش میل جنسی منجر شود. باید در نظر داشت که مصرف کنندگان دارو های کاهش فشار خون، ممکن است به دیگر عوامل افت میل جنسی همچون دیابت، کلسترول و چاقی مبتلا باشند. به طور کلی، جواب ساده ای برای این پرسش وجود نداشته و به همین دلیل، ورزش منظم، تغذیه مناسب و مراجعه به پزشک ضرورت دارند.

عامل افت میل جنسی در مردان چیست؟

درمان میل جنسی

خوشبختانه گزینه های درمانی زیادی برای کمک به این مشکل وجود دارد. به دلیل تنوع زیاد عوامل کاهش میل جنسی، درمان باید از صحبت کردن با پزشک آغاز شود. درمان های مناسب می توانند از تغییر در سبک زندگی تا فرایند های پزشکی یا درمان با جایگزینی تستوسترون را شامل شوند.

درمان کاهش میل جنسی در زنان

در زنان، درمان های اختصاصی بسته به علت می توانند شامل درمان با استروژن، رفع مشکلات ساختاری یا موارد دیگر باشند. هر چند ممکن است سخت به نظر رسد، اما در هنگام تجربه افت میل جنسی، بهترین کار صحبت کردن با پزشک است.

درمان کاهش میل جنسی در مردان

طبیعی است که مردان با افزایش سن متوجه کاهش تدریجی میل جنسی (میل جنسی) می شوند. میزان این کاهش متفاوت است. اما اکثر مردان حداقل تا 60 و 70 سالگی علاقه جنسی خود را حفظ می کنند. گاهی اوقات از دست دادن میل جنسی به یک بیماری زمینه ای مربوط می شود. افسردگی، استرس، اعتیاد به الکل، مصرف غیرقانونی مواد مخدر و خستگی اغلب می توانند عوامل از بین رفتن میل جنسی در مردان باشند. گاهی اوقات مقصر کاهش هورمونهای جنسی مردانه، اختلال غدد درون ریز است. در موارد دیگر، از دست دادن میل جنسی ممکن است یک عارضه جانبی مصرف دارو باشد. اگر نگران از دست دادن میل جنسی هستید – به ویژه اگر به طور ناگهانی اتفاق افتاده باشد – با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما احتمالاً سابقه پزشکی دقیق شما را مورد بحث قرار می دهد، یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و آزمایشات آزمایشگاهی را برای تعیین علت از دست دادن میل جنسی درخواست می کند.

پس از مشخص شدن علت از دست دادن میل جنسی، پزشک می تواند گزینه های درمانی را پیشنهاد دهد. مثلا: در صورت از دست دادن میل جنسی با استرس یا افسردگی، مراجعه به مشاور، گاهی اوقات همراه با مصرف دارو های ضد افسردگی، می تواند کمک کننده باشد. برخی از شرایط پزشکی مانند آپنه انسدادی خواب، می تواند باعث کاهش سطح تستوسترون به طور غیرمعمول شود. درمان آپنه خواب باعث کاهش سطح پایین تستوسترون و بهبود میل جنسی می شود. برای کاهش تستوسترون، درمان جایگزینی تستوسترون ممکن است سطح تستوسترون و میل جنسی شما را به حالت عادی بازگرداند. اگر داروی خاصی باعث از بین رفتن میل جنسی می شود، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد که داروی دیگری مصرف کنید. برخی از افراد در مورد مشاوره با پزشکان خود مشکل دارند. در اغلب موارد برای بازگشت میل جنسی، درمان وجود دارد، بنابراین در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

2.3/5 - (3 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر