کدام واژن نرمال است و کدام نیست؟

سلامت واژن تنها روی زندگی جنسی شما تأثیر نمی گذارد و  بخشی از سلامت عمومی زنان است. مشکلات واژن می تواند در باروری، میل جنسی و توانایی رسیدن به ارگاسم اختلال ایجاد کند. مشکل در سلامت واژن همچنین می تواند موجب استرس در روابط جنسی شما شده و اعتماد به نفس شما را تحت الشعاع قرار دهد. درباره ی علائم و نشانه های مشکلات واژن و کارهایی که می توانید برای سلامت واژن خود انجام دهید، اطلاعات کسب کنید.

عوامل مختلفی می توانند بر سلامت واژن شما تأثیر بگذارند:

  • رابطه جنسی: رابطه جنسی محافظت نشده می تواند منجر به عفونت های مقاربتی و روابط جنسی خشن یا آسیب به ناحیه لگن، می تواند منجر به مشکلات واژن شود.
  • برخی از مسائل بهداشتی و درمان ها: شرایطی مانند آندومتریوز و یا بیماری التهابی لگن، زخم ناشی از جراحی لگن و برخی از درمان های سرطان، می توانند موجب درد در هنگام رابطه جنسی و آسیب به واژن شده و مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها، می تواند موجب تحریک، یا تشدید تحریک این ناحیه شوند.
  • محصولات ضد بارداری و محصولات بهداشتی زنان: محصولات پیشگیری از بارداری، مانند کاندوم، دیافراگم ضد بارداری، اسپرم کش واژینال و … همچنین، محصولات بهداشتی زنان، مانند اسپری ها، خوش بو کننده ها، ژل ها و دوش های واژینال می تواند موجب تحریک واژن شوند.

تاثیرات سلامت واژن

  • بارداری و زایمان: در هنگام بارداری، پریودی شما تا بعد از زایمان قطع می شود. در این زمان ترشحات واژن افزایش می یابد، و زایمان، ممکن است باعث پارگی واژن شود (که امری شایع است). در بعضی موارد، لازم است اپیزوترمی (برشی که در هنگام زایمان در دهانه واژن ایجاد می شود) انجام شود. زایمان طبیعی همچنین می تواند باعث کاهش قدرت و استحکام عضله ی واژن شود.
  • مسائل روانی: اضطراب و افسردگی می تواند باعث تحریک کمتر واژن در هنگام رابطه جنسی و در نتیجه رابطه جنسی دردناک شود. یک ضربه ی روحی (مانند تجاوز یا سو استفاده ی جنسی، یا سکس اول دردناک) می تواند منجر به مشکلات روانی و در نتیجه درد در هنگام رابطه جنسی شود.
  • سطح هورمون ها: تغییر در سطح هورمون ها می تواند روی واژن شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در دوران شیردهی یا پس از یائسگی، تولید استروژن در بدن کاهش می یابد. این کمبود استروژن می تواند باعث نازک شدن و تحلیل سطح واژن (آتروفی واژن) شده و در نتیجه منجر به رابطه جنسی دردناک شود.

شایع ترین مشکلات واژن

شرایطی که ممکن است روی واژن شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

◀️ مشکلات جنسی: این مشکلات شامل دردهای مداوم و مکرر قبل از رابطه جنسی، در حین رابطه جنسی یا پس از آن هستند. درد در هنگام دخول می تواند به علت اسپاسم غیر ارادی عضلات دیواره ی واژن (واژینسموس) باشد. عضلات کف لگن (دیافراگم لگن) نیز ممکن است دچار انقباض و تنش شده و درد در هنگام رابطه جنسی را ایجاد کنند.

◀️ عفونت های مقاربتی: انواع عفونت های مقاربتی از جمله کلامیدیا، سوزاک، زگیل های تناسلی (زگیل تناسلی در مردان نیز بر روابط جنسی طرفین تاثیر می گذارد)، سیفلیس، تبخال تناسلی و … می توانند روی واژن تأثیر بگذارند. علائم این بیماری ها می تواند شامل ترشحات غیر طبیعی واژن و یا زخم های دستگاه تناسلی باشد.

◀️ عفونت واژن: عفونت یا تغییر در فلور طبیعی باکتری ها و قارچ های واژن، می تواند باعث التهاب واژن (عفونت واژن یا واژینیت) شود. علائم این بیماری شامل ترشحات واژن، بو، خارش و درد است. انواع متفاوتی از عفونت های واژن وجود دارد که در بین آنها، می توان به عفونت های باکتریایی، قارچی و تریکومونیازیس اشاره کرد.

◀️ شل شدن دیافراگم لگنی: اگر رباط های حمایت کننده و بافت هایی همبندی که به رحم و دیواره ی رحم و واژن متصل هستند، تضعیف شوند، رحم، مثانه، راست روده و دیواره های واژن ممکن است به پایین بلغزد (افتادگی). این موضوع ممکن است عوارضی مثل نشت ادرار در هنگام سرفه یا عطسه و همچنین ورم واژن را به همراه داشته باشد.

◀️ سایر موارد نادر: کیست های واژن می توانند موجب درد در هنگام رابطه جنسی شده، و یا قرار دادن تامپون را با مشکل مواجه کنند. سرطان واژن –که ممکن است به صورت خونریزی بعد از سکس یا یائسگی مشاهده شود- نیز یکی از احتمالات نادر است.

شایع ترین مشکلات واژن

علائم مشکلات واژن

در صورت مشاهده ی هر یک از موارد زیر، به پزشک مراجعه کنید:

ممکن است لازم نباشد در صورت مشاهده ی برخی از سوزش و خارش های واژن -مخصوصاً اگر در گذشته به عفونت های قارچی مبتلا شده اید- به پزشک مراجعه کنید. با این حال، اگر مشکل شما، بعد از استفاده از داروهای بدون نسخه، برطرف نشد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

نکاتی برای سلامت واژن

شما با رعایت موارد زیر، می توانید در جهت بهبود سلامت واژن، و همچنین سلامت عمومی خود تلاش کنید:

✔️ به سلامت جنسی خود اهمیت دهید: در هنگام رابطه جنسی، از کاندوم استفاده کنید، یک رابطه ی سالم و متقابل با یک شریک جنسی داشته باشید که به عفونت های مقاربتی مبتلا نیست، و همچنین، در صورت استفاده از اسباب بازی های جنسی، بعد از هر بار استفاده، آنها را به خوبی تمیز کنید.

✔️ واکسن بزنید: واکسن ها می توانند شما را در برابر HPV (ویروس مرتبط با سرطان دهانه ی رحم) و همچنین هپاتیت B (یک عفونت جدی کبدی که می تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود) ایمن کند.

✔️تمرینات کگل انجام دهید: در صورت افتادگی، نشت ادرار یا ضعف لگن، تمرینات کگل می تواند به تقویت عضلات لگن کمک کند.

✔️ در مورد داروهایی که استفاده می کنید، اطلاعات کافی داشته باشید: در مورد مصرف هر گونه دارو و عوارض جانبی احتمالی آن روی واژن، با پزشک مشورت کنید.

✔️ کمتر الکل بنوشید-سیگار نکشید: مصرف بیش از حد الکل می تواند موجب اختلال در عملکرد جنسی شود. نیکوتین می تواند تحریک جنسی شما را کم کند. همچنین مصرف مواد مخدر ممکن است باعث ضعف سلامت جسم و روان شده، و در نتیجه ی آن عملکرد جنسی شما با مشکل مواجه شود.

اگرچه پیشگیری از تمام مشکلات واژن، غیر ممکن است، اما شما می توانید با معاینه منظم، مطمئن باشید که مشکلات واژن شما در اسرع وقت، تشخیص داده شده و درمان می شود. بنابراین، اجازه ندهید که خجالت شما، مانع صحبت و مشورتتان با پزشک در مورد سلامت واژنتان باشد.

واژن نرمال

بسیاری از افراد، زمانی که کلمه ی واژن را به زبان می آورند، در واقع می خواهند در مورد فرج صحبت کنند. فرج، بخش خارجی و قابل مشاهده ی دستگاه تناسلی است. دستگاه تناسلی شامل لابیا (لبه ها)، کلیتوریس و دهانه ی مجرای ادرار می شود. واژن بخش داخلی دستگاه تناسلی و لوله ی انعطاف پذیریست که فرج را به دهانه رحم و مجرای ادرار متصل می کند. در رابطه با خصوصیات واژن نرمال و اینکه واژن نرمال چه ظاهری دارد باید گفت که، فرج های افراد مختلف ظاهر یکسانی ندارند و واژن و فرج هر فرد، مانند صورت او منحصر به فرد است.

تمام فرج ها، اجزای یکسانی دارند، ولی ظاهر آنها اندکی با هم فرق دارد. لابیا (لبه های داخلی و خارجی) اندازه ها و شکل های متفاوتی دارند. افراد ممکن است لبه های واژن آویزان، پف کرده یا بسیار کوچک داشته باشند. لبه های داخلی واژن برخی از افراد، از لبه های خارجی بیرون می زنند، ولی لبه های داخلی افراد دیگر فرو رفته تر هستند. برخی از افراد دهانه ی واژن پهن تری دارند، در حالیکه برخی دیگر دارای دهانه ی واژن کوچکتری هستند. کلیتوریس نیز می تواند کوچک یا بزرگ باشد و ممکن است از کلاهک کلیتورال بیرون زده باشد یا در زیر آن فرو رفته باشد. فرج ها ممکن است در رنگین کمانی از رنگ های مختلف از قهوه ای تیره گرفته تا بنفش، برنز و صورتی روشن باشند، آنها همچنین بافتها، انواع و مقدار موهای زاید متفاوتی دارند.

بسیاری از زنان، با وجود یک پرده ی نازک در دستگاه تناسلی خود متولد می شوند که بخشی از دهانه ی واژن آنها را احاطه می کند، به این بافت نازک، هایمن یا پرده بکارت گفته می شود. برخی از افراد دارای هایمن هایی  هستند که بیشتر دهانه واژن آنها را می پوشاند و برخی دیگر به طور کلی پرده ی بکارت ندارند. گذر زمان و انجام فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، ورزش و یا وارد شدن چیزی به درون واژن (مانند انگشت یا تامپون) می تواند موجب کشیده شدن و باز شدن پرده بکارت شود. همچنین، وارد شدن آلت تناسلی مرد به داخل واژن زن در حین نزدیکی، باعث پاره شدن پرده ی بکارت می شود.   

تشخیص وستیبولار پاپیلوماتوز

ترشحات نرمال واژن

ترشحات نرمال واژن معمولاً شفاف یا شیری رنگ هستند و ممکن است رایحه ای ملایم داشته باشند که بوی نامطبوع یا بدی هم ندارد. همچنین مهم است بدانید که ترشحات واژن در طول دوره قاعدگی زنان تغییر می کند. این تغییرات در رنگ و ضخامت با تخمک گذاری همراه است و طبیعی است.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر دنیای شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر خانمی هستم مجرد و اهل رابطه و دوستی نیستم ولی گاهی برام پیش میاد واژنم جوش چرکی در میاد و درد ناک هم هست میخواستم بدونم چطور درمان کنم و اینکه علت جوش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اين جوش است انتي بيرتبك بخوريد كپسول سيفكسيم هر ١٢ساعت
  • تصویر کاربر دلتنن شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    کنارواژنم ی برجسگی گنده بوجود اومده خیلیم دردناکه فک میکنم ک جوشه ولی خیلی بزرگه هرچقد فشار میدم چیزی خالی نمیشع دلیلش چیه چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اين جوش است انتي بيرتبك بخوريد كپسول سيفكسيم هر ١٢ساعت
  • تصویر کاربر Yas جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    چند مدت کوتاهی میشه دونه های ریز بین پام زده رابطه جنسی نداشتم فقط بین پا داشتم اقای دکتر راحل بدین یکم از حالت استرس در بیام خیلی میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      عکسش رو بفرستید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر