وستیبولار پاپیلوماتوز چیست و چگونه درمان می شود؟

مشخصه وستیبولار پاپیلوماتوز، ضایعه های کوچک، براق و به رنگ پوست، در ناحیه خارجی آلت تناسلی زنان است. ضایعه یا پاپیل ها، به صورت خطی یا متقارن، روی لبهای کوچک (چین های کوچکتر داخلی) در دو طرف آلت تناسلی زنان ایجاد می گردند و همچنین می توانند در دهلیز (دهانه واژن که توسط لبهای کوچک احاطه شده است)، به وجود آیند. در این مقاله بیماری وستیبولار پاپیلوماتوز (دکتر کرمی) توضیح داده خواهد شد.

وستیبولار پاپیلوماتوز چیست و چگونه درمان می شود؟

علت وستیبولار پاپیلوماتوز

اکثر پزشکان بر این باورند که این وضعیت غیر معمول، نوعی تغییر طبیعی در آناتومی آلت تناسلی است، نه یک ناهنجاری یا بیماری. باید بدانید که وستیبولار پاپیلوماتوز، نوعی بیماری مقاربتی (STD) نیست و از فردی به فرد دیگر انتقال نمی یابد. بحث های زیادی درمورد ارتباط وستیبولار پاپیلوماتوز با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروس مرتبط با سرطان دهانه رحم، وجود دارد اما امروزه، اکثر مطالعات نشان می دهند که این دو با هم مرتبط نیستند. برخی از پزشکان معتقدند که ابتلا به وستیبولار پاپیلوماتوز، احتمال ابتلا به HPV را افزایش می دهد، اما شواهد خوبی برای این موضوع وجود ندارد.

وستیبولار پاپیلوماتوز، با برقراری رابطه جنسی یا بهداشت نامناسب ایجاد نمی شود اما با این حال، تمیز نگه داشتن ناحیه واژن، ممکن است از بدتر شدن آن جلوگیری کند. استفاده از صابون قوی یا سایش شدید ضایعه، می تواند این وضعیت را بدتر نماید.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به پاپیلومای دهلیزی قرار دارند؟

از آنجا که این ضایعات، نوعی تغییر خوش خیم طبیعی در آناتومی شما می باشند، پاپیلوماتوز دهلیزی چیزی است که با آن متولد شده اید و یک عارضه اکتسابی نیست. پاپیلوماتوز دهلیزی، ممکن است یک وضعیت ارثی باشد، اما در این مورد، مطالعه ای صورت نگرفته است. شیوع پاپیلوماتوز دهلیزی، به طور متفاوتی در چندین مطالعه از 1 تا 33 درصد گزارش شده است. این وضعیت بیشتر در زنان بالغ، از هر نژادی دیده می شود.

علائم شایع وستیبولار پاپیلوماتوز

اکثر خانم ها هیچ علامتی ندارند. این وضعیت معمولاً بدون درد است و حتی ممکن است ندانید که به آن مبتلا هستید. غالباً، هنگامی که برای بررسی سایر علائم غیرمرتبط، مانند درد، ترشحات واژن یا معاینه فیزیکی معمول، به پزشک مراجعه می کنید، پاپیلوماتوز دهلیزی مشاهده می گردد. یافتن برآمدگی هایی در بخش خارجی واژن، می تواند نگران کننده باشد اما اگر وستیبولار پاپیلوماتوز، با زگیل دستگاه تناسلی اشتباه گرفته شود، نگران کننده تر است.

گاهی وضعیتی به نام وستیبولیت ولوا به همراه وستیبولار پاپیلوماتوز ایجاد می گردد. وجود خارش و دردی در اطراف دهانه واژن، که می تواند خفیف یا شدید بوده و در حین مقاربت یا لمس ناحیه خارجی واژن، ایجاد شود، و همچنین ایجاد قرمزی در این ناحیه، به دلیل وستیبولیت ولوا رخ می دهد و نه پاپیلوماتوز دهلیزی.

تشخیص پاپیلوماتوز دهلیزی

تشخیص وستیبولار پاپیلوماتوز

پاپیلوماتوز دهلیزی، از نظر بالینی قابل تشخیص است یعنی پزشک می تواند با صحبت در مورد برجستگی ها و انجام معاینه، این وضعیت را تشخیص دهد اما برای این کار، باید بداند که پاپیلوماتوز دهلیزی چیست؛ که متاسفانه بسیاری از پزشکان این موضوع را نمی دانند.

پاپیلوماتوز دهلیزی، غالباً با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شود. گزارش موردی در سال 2010، خصوصیاتی را برای تشخیص تفاوت بین پاپیلوماتوز دهلیزی و زگیل مشخص می نماید.

تفاوت پاپیلوماتوز و زگیل:

 

زگیل

پاپیلا

به صورت نامنظم روی بدن ایجاد می گردد

ضایعات خطی و متقارن

می تواند روی قسمت داخلی یا خارجی واژن ایجاد گردد

تنها روی لبهای کوچک یا دهلیز وولوا ایجاد می شود

رنگ های مختلف و کدر

صورتی و براق

سفت و سخت

هنگام لمس حالتی نرم دارد

ضایعه ها به هم متصلند

هر یک از ضایعه ها از دیگری مجرا است

در تماس با استیک اسید سفید می گردد

در تماس با استیک اسید تغییر رنگ نمی دهد

وقتی پزشک از تشخیص خود مطمئن نباشد، می تواند از بیوپسی یا برداشتن قطعه کوچکی از پاپیل ها کمک بگیرد. بررسی میکروسکوپی، با مشخص شدن ویژگی های بارز پاپیلوماتوز دهلیزی، می تواند این تشخیص را تایید نماید.

گزینه های درمانی وستیبولار پاپیلوماتوز

گزینه های درمانی پاپیلوماتوز دهلیزی

پاپیل ها خوش خیم هستند و جزو آناتومی طبیعی بدن محسوب می شوند، بنابراین نیازی به درمان ندارند. مشکل اصلی در هنگام ابتلا به پاپیلوماتوز دهلیزی، عدم تشخیص صحیح آن است. اگر پزشک این وضعیت را به اشتباه، به عنوان زگیل تناسلی تشخیص دهد، ممکن است تحت آزمایشات و درمان های غیر ضروری قرار بگیرید که این امر می تواند منجر به ایجاد نگرانی و صرف هزینه های غیر ضروری شود. اگر این برجستگی ها برایتان آزار دهنده هستند یا در روابط جنسی اختلال ایجاد می کنند، پزشک می تواند آنها را با یک عمل ساده بردارد، اما گاهی اوقات دوباره برمی گردند.

مهمترین مواردی که باید در صورت تشخیص پاپیلوماتوز دهلیزی به خاطر داشته باشید، عبارتند از:

❇️ خوش خیم است و به سرطان تبدیل نمی شود و نخواهد شد.

❇️ یک بیماری مقاربتی نیست، بنابراین حین رابطه جنسی منتقل نمی گردد.

کلام آخر

مبتلایان به پاپیلوماتوز دهلیزی، نگرش خوبی نسبت به این موضوع دارند. این عارضه خطرناک نیست، معمولاً علائمی نداشته و به هیچ درمانی نیاز ندارد. اگر به هر دلیلی می خواهید تحت معالجه قرار بگیرید، پزشک می تواند با یک جراحی ساده، پاپیل ها را بردارد.

با آگاه بودن درمورد این بیماری، می توانید به تشخیص درست آن کمک نمایید.

3.5/5 - (4 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر