قرص والاسیکلوویر

قرص والاسیکلوویر یک داروی ضد ویروس است که برای درمان عفونت های ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس همچون هرپس تناسلی، تبخال و شینگلز به کار می رود. این دارو علائم بیماری را به سرعت کاهش داده و می توند برای سرکوب بلند مدت طغیان های بیماری به کار گرفته شود.

تاثیر قرص والاسیکلوویر چه مدت بعد شروع می شود؟

قرص والاسیکلوویر باید ظرف 5 روز اول شروع علائم، مصرف شده و بهترین نتایج در صورت مصرف در 2 تا 3 روز اول بروز علائم، به دست می آیند. علائم معمولا پس از روز سوم مصرف والاسیکلوویر شروع به بهبود کرده، اما رفع کامل آن ها می تواند تا 3 هفته طول بکشد. طغیان های آینده هرپس، معمولا مدتی کوتاه تر و شدتی کمتر دارند. مصرف والاسیکلوویر در هنگام بروز علائم می تواند مدت حضور علائم را 1 تا 2 روز کاهش دهد.

قرص والاسیکلوویر

آیا پس از مصرف قر ص والاسیکلوویر نیز امکان انتشار بیماری وجود دارد؟

والاسیکلوویر تعداد، شدت و مدت طغیان علائم هرپس را کاهش می دهد. با توجه به این که هرپس در هنگام حضور علائم، بیشترین توانایی انتشار را دارد، مصرف والاسیکلوویر خطر انتقال ویروس به دیگران را کمتر می کند. البته، ویروس هرپس حتی در صورت عدم حضور علائم نیز می تواند منتقل شود. بنابراین، مصرف قرص  والاسیکلوویر خطر انتقال ویروس را از بین نمی برد.

توصیه می شود که در هنگام حضور ضایعات جنسی و دهانی به ترتیب از برقراری رابطه جنسی و بوسیدن خودداری شود. افرادی که بازگشت مکرر هرپس تناسلی یا تبخال را تجربه کرده اند ممکن است جهت کاهش خطر بروز طغیان های بیماری، داروی والاسیکلوویر را به مدت 6 تا 12 ماه مصرف کنند. در این دوره درمان تکثیر ویروسی نیز کاهش یافته و احتمال انتشار آن به دیگران کمتر می شود.

محتویات دارویی والاسیکلوویر

در این دارو، والاسیکلوویر عنصر فعال و موادی همچون میکرو کریستالین سلولز، کروسپوویدون، پوویدون، منیزیم استارات و آنیدروس کلوئیدی سیلیس از جمله عناصر غیر فعال هستند. مصرف کنندگان باید در نظر داشته باشند که نام های تجاری مختلف این دارو ممکن است عناصر غیر فعال متفاوتی داشته باشند.

طریقه مصرف

والاسیکلوویر همواره باید به روش تجویز شده مصرف گردد. افراد باید درمان خود را در سریع ترین زمان ممکن شروع کرده و قرص های والاسیکلوویر را بدون جویدن، به صورت کامل به همراه یک لیوان پر از آب مصرف کنند. این دارو باید روزانه در یک زمان مشخص استفاده و دوره درمان آن کامل شود. همچنین، در صورت فراموشی وعده مصرف باید به محض یادآوری دارو را مصرف کرد.

اگر تنها چند ساعت به وعده مصرف بعدی باقی مانده است، می توان از وعده فراموش شده صرف نظر کرده و طبق روال همیشگی ادامه داد. هرگز نباید جهت جبران یک وعده از دست رفته، مقدار وعده بعدی را دو برابر کرد. در صورت عدم اطمینان با پزشک خود تماس بگیرید.

مقدار مصرف قرص والاسیکلوویر

طریقه مصرف والاسیکلوویر 1000، 500 و 2000 چگونه است؟ مقدار مصرف قرص والاسیکلوویر به نوع بیماری فرد بستگی دارد. در درمان هرپس تناسلی، مقدار مصرف معمول والاسیکلوویر 500 میلی گرم به صورت دو بار در روز، به مدت 5 روز است. مقدار مصرف والاسیکلوویر در درمان تبخال، دو وعده 2000 میلی گرمی با 12 ساعت فاصله است. مقدار مصرف مناسب برای شینگلز سه وعده روزانه 1000 میلی گرمی به مدت 7 روز است.

عوارض جانبی والاسیکلوویر

عوارض جانبی رایج این دارو شامل موارد زیر هستند:

عوارض جانبی نادر این دارو به شرح زیر هستند:

عوارض والاسیکلوویر

در صورت تجربه هر کدام از عوارض جانبی شدید یا علائم واکنش حساسیتی، باید فورا به دنبال مراقبت پزشکی بود. تداوم عوارض جانبی بیانگر ضرورت مراجعه به پزشک است.

موارد منع مصرف

در صورت حساسیت به والاسیکلوویر یا آسیکلوویر باید از مصرف این دارو خودداری شود. در صورت بارداری، شیر دهی، ابتلا به بیماری مخصوصا انواع کلیوی یا کبدی یا مصرف دیگر دارو ها باید به پزشک خود اطلاع داد. همچنین داشتن سن بالای 65 سال یا سیستم ایمنی ضعیف نیز باید به اطلاع پزشک برسد.

تداخلات دارویی

بیماران باید تمامی دارو های مایل به مصرف یا مصرفی خود را از جمله انواع تجویزی، غیر تجویزی، گیاهان دارویی، ویتامین ها یا دارو های تفریحی را با پزشک در میان بگذارند.

چگونه باید با عوارض جانبی قرص والاسیکلوویر مقابله کرد؟

مصرف مقادیر زیاد آب به پیشگیری از بروز عوارض جانبی، مخصوصا درد معده کمک می کند. در صورت ابتلا به سردرد می توان از دارو های مسکنی همچون پاراستامول استفاده کرد.

ارتباط والاسیکلوویر با شیردهی و بارداری

تاکنون اثرات نامطلوبی از والاسیکلوویر بر بارداری بیان نشده است اما به دلیل کمبود شواهد بالینی این دارو معمولا در دوران بارداری توصیه نمی شود. در صورت بارداری، قصد بارداری یا عدم اطلاع از باردار بودن یا نبودن خود باید با پزشک خود مشورت کرد. داروی آسیکلوویر می تواند به شیر مادر وارد شود. با این که چنین پدیده ای برای شیرخوار مضر به شمار نمی آید اما مصرف آن به زنان شیر ده توصیه نمی شود. در صورت شیر دهی باید این موضوع را به اطلاع پزشک رساند.

گزینه های درمانی

هرپس همواره نیازمند درمان نبوده و در اغلب موارد می تواند بدون نیاز به تجویز پزشک در خانه کنترل شود. افراد مبتلا می توانند اقداماتی را جهت کمک به التیام بدن خود انجام دهند:

پماد های ضد ویروس موضعی به صورت بدون نسخه، در داروخانه ها به فروش می رسند. این دارو ها می توانند برای هرپس دهانی مفید بوده اما برای درمان هرپس تناسلی توصیه نمی شوند. پماد های ضد ویروس موضعی را نباید به نواحی داخل دهان، واژن یا مقعد اعمال کرد. استفاده از پماد های بی حس کننده موضعی مخصوصا در صورت دردناک بودن نشستن یا ادرار کردن می تواند مفید باشد. دارو های مسکن ساده همچون پاراستامول و ایبوپروفن نیز می توانند برای رهایش درد به کار روند. بیماران باید ناحیه درمان را با استفاده از آب یا آب نمک تمیز نگه داشته و از مصرف صابون ها خودداری کنند.

خطرات هرپس تناسلی و دهانی برای نوزاد در بارداری و زایمان

اعمال کیسه یخ به صورت پیچیده در یک حوله می تواند به کاهش درد ناحیه مبتلا کمک کند. در صورت دردناک بودن دفع ادرار، می توان ریختن آب گرم بر ناحیه تناسلی یا دفع ادرار در زیر دوش را امتحان کرد. قبل و بعد از مصرف پماد های موضعی یا لمس ناحیه مبتلا، باید دست های خود را شست و شو داد. این کار از انتشار ویروس به وسیله دست ها پیشگیری می کند. افراد بهتر است که در حین طغیان هرپس تناسلی، از پوشیدن لباس های تنگ یا دارای الیاف مصنوعی خودداری کرده و در عوض از لباس های دارای الیاف طبیعی همچون پنبه استفاده کنند. بیماران باید با تا زمان رفع کامل علائم هرپس تناسلی، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. همچنین در هنگام حضور علائم هرپس دهانی بوسیدن و اشتراک گذاری لیوان ها و اقداماتی از این قبیل باید ترک شوند. در هنگام شک بر ابتلای خود به هرپس، باید فورا آزمایش داد. در صورت داشتن سابقه هرپس تناسلی باید به شرکای جنسی خود اطلاع داد زیرا این عفونت حتی در صورت عدم حضور علائم نیز قابل انتقال است. استفاده از کاندوم می تواند خطر انتقال هرپس تناسلی را کاهش دهد.

پرسش و پاسخ

آیا والاسیکلوویر می تواند سبب بروز برفک شود؟

والاسیکلوویر سبب بروز برفک نمی شود. علائم برفک واژن معمولا شامل خارش، ناراحتی، قرمزی و ترشحات سفید یا کرم رنگ می شوند. در صورت تجربه علائم برفک در هنگام استفاده از والاسیکلوویر، باید از پزشک خود درمان جداگانه ای درخواست کرد.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پری چهارشنبه ۱ فروردین ۳( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 17 مشاهده پرسش
    من ۶سال هست که متاهل هستم و بعد از سه روز رابطه برای اولین بار تاول زدم که روزای اول فکر میکردم برای حساسیت به پدو‌نوار بهداشتی هستش ولی بعد چند روز تاول ها ترکید و بسیار دردناک هم بودن در حدی که حتی ادرار کردن هم خیلی سخت بود پماد تریامسینولون استفاده کردم کمی بهتر شد ولی زخمها هنوز هستن ولی فرو رفته شدن و فقط اطراف ناحیه تناسلی هستش میشه لطفا راهنمایی کنید که چه کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
    2. تصویر کاربر پری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      عکس یکی از زخم ها
    3. تصویر کاربر پری دوشنبه ۲۸ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      🙏🏼
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ فروردین ۳( 1 ماه پیش)
      باید از نزدیک معاینه شوید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۲۷ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید قسمت الت چن تا حالت گوشی سیاه هست ریز ایازگیل میشه گفت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ دی ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چند روزی بود روی الت تناسلی چند تایی جوش ریز دیدم به دکتر مراجعه کردم گفتن ک‌ زیگیل تناسلیه و قرص های ویرابکس 1000وپاورفیت و پماد پودوفیلین 5درصد رو تجویز کردن همین دارو ها رو استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ دی ۲( 3 ماه پیش)
      باید کرایو شود
  • تصویر کاربر حدیث دوشنبه ۱۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    اقای دگتر الان چند ماه دخترم لک های قرمز بزرگ تو گونه اش در امده تورم دارن پوسته هم میزنه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتور بند چند سال درگیر بیماری زگیل هستم فقط در ناهیه دستم میزنه و هروز بیشتر هم میشه هرسری لیز میکنم اما دوبار بعد یک مدت از جای دیگه رشت میکنه میشه کمکم کنی که این زاعد ها دیگه در نیاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام باید هم تحت درمان دارویی و هم تحت لیزر های مکرر قرار بگیرید
  • تصویر کاربر یوسرا جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام من یه دختر 26 ساله هستم که فقط رابطه ی مقعدی داشتم دو سال میشه که به تبخال مقعدی دچار شدم چن ماه یک بار یا ماهی دو بار تبخالم عود کرده هر بار بعد پریودی یا قبل پریود یا بعد بیماری با پایین اومدن سیستم ایمنی یا زخم مقعدم در اثر شقاق تبخال می زنم به نظر شما به دکتر مراجعه کنم یا همون قرص والاسیکلوویر رو بخورم ؟امکانش هست تا ۱۲ ماه قرص رو به صورت مدام بخورم که عود نکنه‌؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام، آیا تا بحال درمان جراحی و یا کرایو انجام داده اید؟
    2. تصویر کاربر یوسرا پنجشنبه ۲۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خیر انجان ندادم من زیگیل ندارم تبخال دارم .
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      از ضایعات خود عکس بفرستید یا اگر به صورت قطعی از تبخال بودن آنها مطمئن هستید درمان طولانی مدت با والاسیکلوویر توصیه می‌شود
    4. تصویر کاربر یوسرا جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ضایعه ای ندارم و مطمئنم تبخال هستش .اگه امکان داره بفرمایید چه مدت چه قرصی استفاده کنم؟تبخالم و دردش با خوردن قرص اسیکلوویر و والا اسیکلوویر تموم میشه اما متاسفانه خیلی زود زود عود میکنه می خوام روشی برای بالا بردن سیستم ایمنی و عود نکردنش بفرمایید.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      بهبود بهداشت فردی پایین آوردن رطوبت ناحیه ژنیتالیا عدم استفاده از لباس تنگ مصرف مایعات فراوان و میوه و سبزی جهت بهبود یبوست و جلوگیری از شقاق والا سیلکلوویر رو به صورت طولانی مدت تا یک سال استفاده کنید به تغذیه خود توجه کنید از استرس دوری کنید و در نهایت یک سری داروهای تقویتی در بازار دارویی کشور مثل پاورفیت و قارچ شیتاکه موجود هست که مطالعاتی نشون داده که باعث بهبود سیستم ایمنی میشوند ولی من تاثیر قطعی ازشون ندیدم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۷ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من دوبار رابطه با کاندوم داشتم بار دوم متوجه زگیل درکشاله ران شریک شدم بعد مشهاده رابطه را قطع و شستشو با اب و صابون کردم بار اول نیز بعد پایان سریعا همین کارو کردم دکتر قرص والاسیکلوویر به مدت پنج روز تجویز کرد و همچنین پیشنهاد واکسن را نیز داد لطفا راهنمایی فرماید ایا به بیماری مبتلا می شوم و یا اینکه در این مرحله درمان یا پیشگیری قطعی موجود هست و ایا واکسن تاثیر دارد ( هنوز واکسن رو نزدم )با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      نمیشه قطعی گفت به بیماری مبتلا میشوید یا خیر . راه پیشگیری وجود نداره فقط باید دائم معاینه شوید از نظر زگیل . واکسن هم در صورتی که شرکای جنسی متعدد دارید بزنید
  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۳ تیر ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    حدود چهار سال پیش درگیر شدم و بعد خوب شدم. الان دوباره شروع شده. کرایو کردم. دارو چی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ تیر ۲( 10 ماه پیش)
      سلام پاور فیت جهت تقویت سیستم ایمنی البته تاثیر چندانی ندارد
  • تصویر کاربر مرتضی دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    نزدیک ۶ماه درگیر تبخال لب هستم

    یمقدار کوچکتر شده ولی اصلا خوب نمیشه
    دارو فقط میترونیدازول ۲۵۰ و۵۰۰خوردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      رابطه جنسی دهانی داشتید ؟
  • تصویر کاربر پویا دوشنبه ۸ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب. من دو سال درگیر زگیل تناسلی هستم . من تصمیم دارم ازدواج کنم اما نمی تونم چون ویروس از بدنم خارج نمیشه! چه کاری باید انجام بدم؟ لطفا راهنمایی کنید.‌ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام اگر ضایعه واضح دارید عکس بفرستید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر