تریکومونیازیس چیست؟

تریکومونیازیس (یا “trich”) یک بیماری بسیار شایع مقاربتی (STD) است؛ که عامل آن، انگلی تک یاخته به نام Trichomonas vaginalis می باشد. اگرچه علائم این بیماری متفاوت است، اما بیشتر افراد مبتلا به عفونت انگلی نمی دانند که به این آلودگی مبتلا شده اند. اغلب افراد مبتلا به تریکومونیازیس، هیچ علامتی ندارند. 

شیوع تریکومونیازیس به چه صورت است؟

تریکومونیازیس، شایع ترین بیماری مقاربتی قابل درمان است. تخمین زده می شود که بیش از دو میلیون عفونت تریکومونیازیس در سال 2018 در ایالات متحده وجود داشته باشد. با این حال، تنها در حدود 30٪ افراد مبتلا علامت دارند. عفونت در زنان بیشتر از مردان است. زنان مسن بیشتر از زنان جوان به این عفونت مبتلا می گردند.

شیوع تریکومونیازیس

چگونه افراد به تریکومونیازیس مبتلا می شوند؟

این انگل، حین رابطه جنسی از فرد آلوده به فرد غیرآلوده منتقل می گردد. در زنان، عموما قسمت تحتانی دستگاه تناسلی (وولوا، واژن، دهانه رحم یا مجرای ادرار) آلوده می باشد. در مردان، آلودگی عموما در قسمت داخلی آلت تناسلی (مجرای ادرار) رخ می دهد. حین رابطه جنسی، انگل معمولاً از آلت تناسلی مردانه به واژن یا یرعکس انتقال می یابد. همچنین می تواند از واژن فرد آلوده به واژن فرد دیگری منتقل گردد.

گسترش این آلودگی انگلی به سایر اعضای بدن مانند دست ها، دهان یا مقعد معمول نیست. علت ایجاد علائم در برخی از افراد، درحالی که سایر افراد مبتلا هیچ علامتی ندارند، مشخص نیست. این موضوع احتمالاً به عواملی مانند سن و سلامت عمومی فرد بستگی دارد.

علائم تریکومونیازیس چیست؟

حدود 70٪ افراد آلوده، هیچ گونه علامتی ندارند. اما علائم تریکومونیازیس، در صورت بروز، می تواند از تحریک خفیف تا التهاب شدید متغیر باشد. علائم در برخی از افراد، طی 5 تا 28 روز پس از آلوده شدن به آن، بروز می کند. علائم در برخی دیگر از افراد مبتلا، تا مدتها پس از ابتلا بروز نمی کنند. همچنین این نشانه ها می توانند دائما ایجاد شوند و ازبین بروند.

مردان مبتلا به تریکومونیازیس ممکن است متوجه موارد زیر شوند:

زنان مبتلا به تریکومونیازیس ممکن است متوجه موارد زیر شوند:

  • خارش، سوزش، قرمزی یا درد اندام تناسلی.
  • ناراحتی هنگام ادرار کردن
  • تغییر در ترشحات واژن (یعنی ترشحات رقیق یا افزایش حجم ترشحات) که می تواند شفاف، سفید، مایل به زرد یا سبز با بوی غیر معمولی شبیه ماهی باشد.

ابتلا به تریکومونیازیس، باعث می شود که رابطه جنسی ناخوشایند گردد. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند ماهها یا حتی سالها باقی بماند.

عوارض تریکومونیازیس چیست؟

تریکومونیازیس، می تواند خطر ابتلا به سایر عفونت های مقاربتی یا شیوع آن را افزایش دهد. به عنوان مثال، تریکومونیازیس می تواند باعث التهاب دستگاه تناسلی گردد که ابتلا به HIV یا انتقال ویروس HIV به شریک جنسی را آسان می کند.

چگونه تریکومونیازیس بر یک زن باردار و کودک او تأثیر می گذارد؟

 همچنین، نوزادانی که از مادران آلوده متولد می شوند، به احتمال زیاد در هنگام تولد وزن کمی (کمتر از 5.5 پوند) دارند.

چگونه تریکومونیازیس تشخیص داده می شود؟

تشخیص تریکومونیازیس فقط براساس علائم امکان پذیر نیست. تشخیص این عفونت در زنان و مردان، با انجام معاینه و آزمایش آزمایشگاهی توسط پزشک امکان پذیر است.

آزمایش در منزل بیماری های مقاربتی

درمان تریکومونیازیس چیست؟

تریکومونیازیس را می توان با دارو (مترونیدازول یا تینیدازول) درمان کرد. این قرص ها خوراکی هستند. مصرف این دارو برای زنان باردار بی خطر است. نوشیدن الکل در طی 24 ساعت پس از مصرف قرص، توصیه نمی شود.

افرادی که تحت درمان تریکومونیازیس قرار گرفته اند، می توانند دوباره به آن مبتلا شوند. از هر 5 نفر، 1 نفر پس از درمان، مجدداً در طی 3 ماه به این عفونت آلوده می گردد. برای جلوگیری از عفونت مجدد، تمام شریک های جنسی، باید به طور همزمان با آنتی بیوتیک درمان شوند. تا زمانی که همه تحت درمان قرار بگیرند و علائم عفونت از بین بروند (معمولاً حدود یک هفته) باید از برقراری رابطه جنسی خودداری شود. بررسی مجدد باید حدود سه ماه بعد از درمان (یا در صورت مشاهده علائم عفونت، زودتر از این زمان)، صورت گیرد تا از عدم ابتلای مجدد اطمینان حاصل گردد.

چگونه می توان از ابتلا به تریکومونیازیس پیشگیری کرد؟

اگر از نظر جنسی فعال هستید، می توانید کارهای زیر را انجام دهید تا احتمال ابتلا به تریکومونیازیس را کاهش دهید:

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر