6 مکمل طبیعی تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر زگیل تناسلی

آیا شما اخیراً آزمایش HPV مثبت، یا تست پاپ غیر معمول داشته اید؟ در این صورت، احتمالاً شما در حال تحقیق در مورد اطلاعات فراوانی در این باره هستید. این که درمانی برای HPV وجود ندارد، می تواند ترسناک به نظر برسد، اما اگر احساس نگرانی دارید، این دو مورد مهم را در نظر داشته باشید:

اولاً، در بیشتر موارد HPV ، خطر هیچ گونه علائمی سلامتی شما را تهدید نمی کند. در بیشتر از 90% موارد، ویروس HPV طی دو سال، خود به خود از بین می رود، که این دسته شامل انواع خطرناک تر HPV هم می شود. در واقع، سیستم ایمنی بدن، ویروس را در حدی سرکوب می کند که دیگر قابل تشخیص نیست.

دوماً، روش های طبیعی برای کمک به سیستم ایمنی، برای مقابله با ویروس وجود دارد. با این که این روش ها ساده نیستند، اما مکمل های غذایی می توانند به بدن شما، برای ایمن بودن در برابر ویروس کمک کنند.

قبل از بررسی مکمل های غذایی و درمان طبیعی اچ پی وی با مکمل، نتیجه ی تست های HPV و پاپ را بررسی می کنیم.

معنای نتیجه ی آزمایش پاپ چیست؟

در بیشتر موارد این سلول ها سرطانی نیستند. معمولاً بر اثر عفونت HPV (پاپیلومای انسانی) ایجاد شده اند. در حقیقت، تست غیر معمول پاپ، نشان می دهد که پزشک شما باید شرایط کرویکس شما را بیشتر تحت نظر قرار دهد. این امر ممکن است به تست ها و ویزیت های منظم ختم شود. بسته به جوابی که شما دریافت می کنید، پزشک ممکن است روش هایی مثل کولپوسکوپی یا روش برش الکتروجراحی (LEEP)، برای بررسی بیشتر سلول های نامعمول کرویکس را، در دستور کار قرار دهد.

تست HPV و پاپ، یکی نیستند، هر چند می شود هر دو را با هم انجام داد. تست HPV شما نشان می دهد که آیا این سلول های نامعمول بر اثر عفونت HPV اتفاق افتاده اند یا خیر. همچنین، می تواند نشان دهد که HPV شما از نوع جدی تر بوده، که ممکن است به سرطان کرویکس منجر شود.

تأثیرات احتمالی درمان HPV

روش هایی برای پیگیری تست نامعمول پاپ، می تواند توسط پزشک تجویز شود، مخصوصاً اگر تغییرات هشدار دهنده ای در سلول های شما پدیدار شود. اما این روش ها خطرهایی را به همراه دارد، و از آنجایی که بیشتر عفونت های HPV به خودی خود از بین می روند، بهتر است قبل از انجام این روش ها، بهترین راه ها در نظر بگیرید.

برای مثال، در LEEP ، یک سیم حلقوی حرارت داده شده، برای بریدن سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد. این امر می تواند به جدا کردن سلول، برای آزمایش های بیشتر کمک کرده، و همچنین به سلول های سالم اجازه می دهد تا جای آنها را پر کنند، اما ممکن است باعث ایجاد زخم در کرویکس و یا دشوار کردن بارداری شود. برای انتخاب روش درمان، باید این موارد را در نظر گرفت.مشکل دیگری که در درمان HPV وجود دارد، استرس بالا است. مواجهه با تست HPV مثبت، برای بسیاری از افراد، کاری دشوار است. 

از این رو، کم کردن استرس و افزایش توانمندی سیستم ایمنی به طور طبیعی، هر دو از روش های بسیار مؤثر در درمان HPV است.

روش های طبیعی درمان HPV

اگر شما از آثار جانبی درمان های پزشکی HPV نگران هستید، می توانید متوسل به روش های طبیعی برای کمک به سیستم ایمنی خود شوید. اول، سعی کنید استرس زندگی روزانه را پایین بیاورید. برای مثال، یوگا یا مدیتیشن را امتحان کرده، خواب روزانه ی کافی داشته، یا به مشاور مراجعه کنید. هر یک از این روش ها می تواند به کم کردن استرس، در نتیجه بهبود سیستم ایمنی کمک کنند.

روش دیگر برای ارتقا توانایی بدن در مقابله با ویروس، درمان طبیعی اچ پی وی با مکمل غذایی است. این روش می تواند به سیستم ایمنی بدن شما، برای مقابله با ویروس، کمک کند:

بهترین مکمل های غذایی برای درمان طبیعی HPV

1- فولات:

فولات یا همان ویتامین ب9 در سلامت سرویکس بسیار مؤثر است. افرادی که به اندازه ی کافی فولات در رژیم غذایی خود دارند، کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها، مثل سرویکس، سینه، شکم، روده بزرگ و لوزالمعده، قرار می گیرند. شما می توانید فولات مورد نیاز خود را از طریق مکمل فولیک اسید یا به طور طبیعی در غذاهایی مثل اسفناج، آووکادو، پرتقال، سویا یا عدس، دریافت کنید.

2- ویتامین C:

ویتامین C کمک بزرگی به سیستم ایمنی بدن شما می کند. بدن به طور طبیعی ویتامین C تولید نمی کند. برای همین، خوردن منابع آن مثل، پرتقال، گریپ فروت و بروکلی، بسیار مهم است. البته شما می توانید با خوردن مکمل ویتامین C این نیاز را برطرف کنید.

ویتامین c

3- ویتامین A: از مصرف روزانه ی ویتامین A مطمئن شوید. این ویتامین، به سیستم ایمنی، تولید مثل و بینایی شما کمک می کند و در غذاهایی مثل ماهی سالمون، بروکلی، هویج و لبنیات یافت می شود.

4- عصاره ی قارچ: عصاره ی بعضی از قارچ ها در کمک به سیستم ایمنی و از بین بردن ویروس ها مؤثر بوده، و هزاران سال است که در داروهای شرقی استفاده می شوند. مخصوصاً ترکیب هگزوز فعال (AHCC) که به طور گسترده در درمان HPV مورد بررسی قرار گرفته، و نتایج آن بسیار امیدوار کننده است. سایر قارچ های مؤثر در سیستم ایمنی عبارتند از: شیتاکه، ریشی قرمز، چاگا، بند بند و دم ترک.

5- عصاره ی چای سبز: بعضی از تحقیقات نشان می دهند که پلی فنول موجود در چای سبز، در مقابله با برخی از سرطان ها مؤثر است. علاوه بر این، پماد عصاره ی چای سبز، برای درمان زگیل تناسلی، یک روش درمان مرسوم است. قبل از استفاده آن، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این مکمل با برخی از داروها تداخل دارد.

. DIM: دین دولیل متان می تواند به سیستم ایمنی کمک کرده و جلوی پیشرفت ضایعه های کرویکس را بگیرد. با وجود اینکه این ماده به طور طبیعی در بروکلی یافت می شود، پیشنهاد می شود از کپسول های DIM هم استفاده شود.

علاوه بر این در نظر داشته باشید، درمان های طبیعی HPV، در موارد حاد، جایگزین درمان های پزشکی نیستند. این موارد عبارتند از: وجود سلول های سرطانی و پیش سرطانی در کرویکس. اگر شما عفونت HPV پرخطر داشته باشید، ممکن است به بایوپسی یا درمان های دیگر، نیاز پیدا کنید.

برای بیشتر مردم، نتیجه ی تست پاپ نامعمول، و نتیجه ی HPV، مثبت است. اما استفاده از درمان های طبیعی و مکمل های غذایی، به بدن شما، در مواجهه با این ویروس کمک می کند. برای اطمینان خاطر، از یک یا چند مکمل ذکر شده استفاده کنید.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.2/5 - (76 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر