بیماری کلامیدیا چیست؟

بیماری کلامیدیا یک عفونت منتقل شونده جنسی است، که معمولا از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم یا به وسیله اشتراک گذاری اسباب بازی های جنسی آلوده به عفونت، منتقل می شود. استفاده از کاندوم های مردانه و زنانه و همچنین محافظ های دندانی در حین رابطه جنسی، می تواند فرد را از ابتلا به کلامیدیا محافظت کند.

بیماری کلامیدیا اغلب بدون علامت است اما در صورتی که بدون درمان رها شود، می تواند به بروز بیماری های بلند مدت منجر شود. کلامیدیا به آسانی با مصرف دارو های آنتی بیوتیک درمان می شود. کلامیدیا می تواند در حین بارداری از مادر به نوزاد منتقل شود. به همین دلیل، آزمایش ابتلا به بیماری کلامیدیا در زنان باردار بسیار اهمیت دارد.

بیماری کلامیدیا چیست؟

کلامیدیا یک عفونت منتقل شونده جنسی است که توسط یک باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس به وجود می آید. این بیماری معمولا همراه با علائم نبوده و به آسانی با مصرف دارو های آنتی بیوتک درمان می شود. با این حال، در صورت عدم درمان، امکان انتشار به دیگر نواحی بدن و بروز مشکلات بلند مدت وجود دارد.

افراد چگونه به بیماری کلامیدیا مبتلا می شوند؟

بیماری کلامیدیا معمولا از طریق رابطه جنسی محافظت نشده از راه واژن، مقعد یا دهان انتقال می یابد. همچنین، تماس اندام های تناسلی نیز، می تواند راهی برای انتقال باشد. تماس با منی یا مایع واژن آلوده به عفونت، می تواند به ابتلای فرد منتهی شود. کلامیدیا از طریق بوسیدن، بغل کردن، به اشتراک گذاشتن حوله ها و توالت های مشترک قابل انتقال نیست.

چگونه باید از ابتلا به بیماری کلامیدیا پیشگیری کرد؟

کلامیدیا می تواند از طریق اسباب بازی های مشترک نیز انتشار یابد. افراد باید جهت کاهش خطر ابتلا به کلامیدیا یا دیگر عفونت های منتقل شونده جنسی، همواره اسباب بازی های جنسی را با یک کاندوم جدید پوشانده و پس از هر بار استفاده شستشو دهند. انجام آزمایش ابتلا به کلامیدیا، مخصوصا در صورت داشتن شرکای جنسی متعدد، حتی در صورت عدم وجود علائم ضروری است. دارو های ضد بارداری و دیگر انواع روش های پیشگیری (به جز کاندوم) از ابتلای فرد به کلامیدیا جلوگیری نخواهند کرد.

علائم بیماری کلامیدیا چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به کلامیدیا هیچ گونه علامتی را تجربه نمی کنند. بروز علائم ممکن است چندین هفته پس از ابتلا آشکار شوند. دیگر افراد نیز امکان دارد تا چندین ماه هیچ علامتی را تجربه نکنند.

علائم کلامیدیا در زنان شامل موارد زیر می شوند:

از جمله علائم کلامیدیا در مردان نمونه های زیر هستند:

علاوه بر توضیحات بالا، امکان ابتلا به عفونت کلامیدیا در مقعد، چشم ها و گلو نیز وجود دارد. این بیماری در مردان و زنان می تواند سبب درد، خروج ترشحات یا خونریزی در مقعد یا التهاب و قرمزی چشم ها (کونژکتیویت) شود. کلامیدیا در گلو معمولا با علائمی همراه نیست.

انواع کلامیدیا

سه گونه اصلی کلامیدیا وجود دارد که باعث عفونت انسان می شود: کلامیدیا تراکوماتیس، کلامیدیا پنومونیه (همچنین به عنوان کلامیدوفیلا پنومونیه شناخته می شود)، و کلامیدیا پسیتاکی.

چگونه باید آزمایش ابتلا به کلامیدیا را انجام داد؟

افراد باید حتی در صورت نبود علائم، آزمایش ابتلا به کلامیدیا را انجام دهند. آزمایش ابتلا به کلامیدیا آسان و بدون درد است. در این آزمایش، متخصص از فرد یک نمونه ادرار درخواست کرده و یا با یک گوش پاک کن از نواحی مشکوک به ابتلا نمونه برداری می کند. این نواحی معمولا پایین رحم (دهانه رحم)، واژن و نوک آلت تناسلی مردانه (میزراه) را شامل می شوند.

در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی یا مقعدی، باید یک نمونه از مقعد یا گلو گرفته شود. در برخی کشور ها، تست های خانگی تشخیص ابتلا به این بیماری نیز وجود دارند. در صورتی که جواب آزمایش کلامیدیا مثبت باشد، فرد باید به تمامی شرکای اخیر خود انجام آزمایش و در صورت نیاز درمان را توصیه کند. در صورت نیاز به راهنمایی در این باره باید با پزشک خود مشورت کرد.

چه زمانی باید برای انجام آزمایش کلامیدیا اقدام کرد؟

با این حال، آزمایش های انجام شده در یک یا دو هفته پس از رابطه جنسی، باید دوباره در آینده تکرار شوند، زیرا امکان دارد عفونت در مراحل اولیه خود قابل شناسایی نباشد.

کلامیدیا چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری کلامیدیا را می توان با مصرف دوره کوتاهی از دارو های آنتی بیوتیک درمان کرد. دوره مصرف آنتی بیوتیک ها، بسته به نوع درمان می تواند از یک روز تا بیش از یک هفته طول بکشد. افراد باید تا زمانی که درمان خود یا شریک جنسی خود پایان نیافته است، از داشتن رابطه جنسی پرهیز کنند. در صورت انجام درمان یک روزه، باید تا هفت روز پس از آن، از برقراری رابطه جنسی خودداری شود.

زمان مناسب برای از سر گیری رابطه جنسی را می توان از پزشک خود سوال کرد. باید به یاد داشت که درمان کلامیدیا به معنای مصونیت نبوده و امکان ابتلای مجدد به آن وجود دارد.

عوارض عدم درمان کلامیدیا

عدم درمان کلامیدیا در زنان، می تواند سبب بیماری التهابی لگن شود. بیماری التهابی لگن سبب درد لگن، ناباروری و بارداری خارج از رحم (تهدید کننده زندگی فرد) می شود. بیماری التهابی لگن با مصرف دارو های آنتی بیوتیک برطرف می شود. عدم درمان کلامیدیا می تواند سبب بروز تورم و درد در بیضه ها و درد در هنگام رابطه جنسی یا دفع ادرار شود. این بیماری به ندرت می تواند سبب ناباروری در مردان شود. کلامیدیا می تواند سبب التهاب واکنشی مفاصل در زنان و مردان شود. همچنین، التهاب میزراه و چشم ها نیز در برخی افراد دیده می شود.

درمان زگیل تناسلی

کلامیدیا و ویروس ایدز

در صورت تشخیص ابتلا به کلامیدیا باید آزمایش ابتلا به ویروس ایدز را نیز انجام داد. ابتلا به کلامیدیا خطر ابتلا به ویروس ایدز را افزایش داده و با ایجاد زخم و التهاب، امکان ورود این ویروس به بدن را آسان تر می کند. در صورت ابتلا به ویروس ایدز و عدم استفاده از درمان، ابتلا به کلامیدیا، انتقال ویروس را به دیگران آسان تر می کند. با این حال، در صورت انجام درمان موثر، داشتن مقادیر غیر قابل تشخیص ویروس ایدز و استفاده از کاندوم، حتی در صورت ابتلا به کلامیدیا، احتمال انتقال ویروس به دیگران اندک خواهد بود.

افراد مصرف کننده دارو های ضد رترو ویروس ها باید درباره نحوه تداخل درمان کلامیدیا در عملکرد دارو های ویروس ایدز با پزشک خود صحبت کنند. در صورت نگرانی درباره ویروس ایدز، باید تمامی موارد لازم درباره انتقال و پیشگیری از ابتلا به این ویروس را فرا گرفت.

آنتی بیوتیک برای درمان کلامیدیا

بهترین قرص برای کلامیدیا چه دارویی است؟ کلامیدیا معمولاً به طور مؤثر با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. بیش از 95% از بیماران در صورت مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها، درمان خواهند شد. بلافاصله بعد از این که که نتایج آزمایشات، بیماری کلامیدیا را تأیید کردند، شما باید مصرف آنتی بیوتیک ها را شروع کنید. اما اگر احتمال عفونت زیاد باشد، شما باید پیش از گرفتن نتایج آزمایشات، درمان را شروع کنید. آنتی بیوتیک هایی که معمولاً برای درمان کلامیدیا تجویز می شوند، عبارتند از:

آزیترومایسین – باید به صورت هم زمان دو کپسول یا چهار کپسول مصرف شود.

داکسی سایکلین –  به مدت یک هفته باید 2 کپسول در روز مصرف شود.

در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی هستید و یا حساسیت دارویی خاصی دارید، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های دیگری مانند آموکسی سیلین یا اریترومایسین را تجویز کند. پزشک شما ممکن است برای جلوگیری از عوارض جدی کلامیدیا، دوره طولانی تری از مصرف آنتی بیوتیک ها را توصیه کند.

تصاویر کلامیدیا

تصاویر کلامیدیا 1
تصاویر کلامیدیا 2
تصاویر کلامیدیا 3
3/5 - (6 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهار شنبه ۱۴ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر
    ۳۴ ساله هستم مجرد حدودا چند هفته هست ک کولیتوریس قرمز و متورم شده و دردناک هست در بعضی مواقع ، خیلی نگران شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      دیدم مشکل خاصی نیست اگر ادامه دار شد با متخصص زنان مشورت شود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر