ابتلا به عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین در هنگام رابطه جنسی

شبکه‌های خبری در سال 2008، گزارش ‌های زیادی در مورد یک نوع جدید باکتری “گوشتخوار” به نام MRSA که بیشتر در میان مردان همجنسگرا و دو جنسگراها، شایع شده بود، خبر دادند. اگرچه MRSA  (استافیلوکوکوس اورئوس-مقاوم در برابر متی سیلین) مدت‌ هاست که به عنوان یک تهدید برای سلامتی شناخته شده است، اما این سطح از گسترش سریع، به ندرت اتفاق افتاده بود.

چیزی که در سال 2008 باعث تعجب پزشکان شده بود، این بود که بسیاری از عفونت‌های گزارش شده از این قبیل، در حین رابطه جنسی مقعدی منتقل شده بودند. بروز این عفونت‌ها، به صورت تشکیل آبسه و زخم در ناحیه باسن، مقعد و اندام تناسلی بود، که ثابت می‌کرد بر خلاف انتظار، رابطه جنسی می‌تواند یک روش از انتقال عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین باشد.

7 روش برای داشتن اسپرم سالم

مقایسه MRSA و STDها (بیماری‌های مقاربتی)

علی رغم اینکه در سال 2008 ثابت شد که بیماری عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین با مسائل جنسی ارتباط دارد، اما این بیماری یک نوع بیماری مقاربتی (STD) محسوب نمی‌شود. طبق تعریف، بیماری‌های مقاربتی، بیماری‌هایی هستند که علت اصلی انتقال آنها تماس جنسی است. در زیر به مواردی از STD های معمول و غیرمعمول اشاره شده است:

در مقابل، MRSA از طریق تماس مستفیم پوست منتقل می‌شود و فقط محدود به فعالیت جنسی یا نزدیکی نیست. این بیماری، بیشتر در دسته‌ی بیماری‌هایی مثل هپاتیت A قرار می‌گیرد، و نحوه‌ی انتقال آن می‌تواند رابطه جنسی دهانی-مقعدی یا انگل گال باشد. بنابراین علت ابتلا به این بیماری می‌تواند فعالیت جنسی و غیر جنسی باشد.

عوامل انتقال عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین

بیشتر بیماران عفونت MRSA در بیمارستان (بخش مراقبت‌های پزشکی MRSA) بستری می‌شوند. جدا شدن بخش بستری این بیماران، نه تنها به دلیل انتقال بیماری از طریق شستن نامناسب دست‌ها، آلودگی زخم‌ها و یا آلودگی دستگاه‌ها و لوازم پزشکی است، بلکه به دلیل این است که بیماران عفونی در بخش‌های دیگر (غیر از بخش مراقب‌های ویژه) و در معرض دیگر بیماری‌ها، نمی‌توانند به خوبی با عفونت مبارزه کنند.

عفونت HIV

وقتی فرد در خارج از بیمارستان به MRSA مبتلا شود (معروف به MRSA اکتسابی توسط جامعه)، یک تماس عادی نیز می‌تواند عفونت را منتقل کند. 

به همین دلیل، پزشکان بر این باورند که HIV نقش مهمی در شیوع این بیماری در سال 2008 داشته است. زیرا مردان همجنسگرا (MSM)، هر ساله بیش از 80٪ از جمعیت بیماری‌های عفونی جدید را تشکیل می‌دهند.

ترکیب ضعف سیستم ایمنی همراه با رابطه جنسی مقعدی و داشتن چندین شریک جنسی، به عبارتی مانند یک “طوفان شدید” برای عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین، در افراد مبتلا به HIV است. به هر حال، هنوز هم پزشکان نمی‌توانند علت دقیق شروع شیوع این بیماری را  به خوبی توضیح دهند.

مصرف Crystal Meth

محققان بر این باورند که افزایش استفاده از کریستال متاآمفتامین تزریقی (“کریستال، شیشه”)، می‌تواند یکی از عوامل شیوع این بیماری در بین افراد MSM باشد. طبق مطالعه‌ای که در سال 2012 در زمینه AIDS Behavior انجام شد و همه‌گیری استفاده از کریستال را در سال 2008، بررسی کرده است، کمتر از 35٪ مردانی که با مردها رابطه جنسی دارند، در 12 ماه گذشته‌ی آن سال، کریستال مصرف کرده‌اند.

در حالی که معلوم نبود چه تعداد از این مردان، مواد را استنشاق یا تزریق کرده‌اند، عمل “زدن” (تزریق) کریستال در مهمانی‌های همجنسگرایان کاملاً رایج است. سرنگ، نه تنها عامل اصلی خطر ابتلا به HIV و هپاتیت C است، بلکه با وارد کردن باکتری‌های زیر به پوست، افراد را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت MRSA قرار می‌دهد.

هنگامی که فردی به عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین مبتلا می‌شود، این عفونت می‌تواند به راحتی به دیگران -چه آنها که مصرف کننده مواد هستند یا نه- منتقل شود. یک مطالعه در سال 2017 درباره‌ LGBT Health نشان داد که مردان همجنسگرای مبتلا به MRSA، اغلب بدون علائم اولیه بوده‌اند، اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این افراد، در راست روده، مجاری بینی و سایر بافت‌های مخاطی دارای ذخایر باکتریایی فعال هستند.

اگر عواملی مثل: داشتن چندین شریک جنسی، پوست ترک خورده یا ملتهب، لوازم جنسی مشترک، یا رابطه جنسی محافظت نشده وجود داشته باشد، باکتری به آسانی از طریق رابطه جنسی مقعدی انتقال می‌یابد. در این شرایط، ناگهان چند مورد مبتلا شده، به صورت جداگانه می‌تواند به یک بحران همه‌گیر در جامعه تبدیل شود.

درمان خارش دستگاه تناسلی مردان

پیشگیری از عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین

با وجود اینکه روابط جنسی می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین باشد، به صورت کلی، مبتلا شدن به این دلیل -حتی برای افراد شامل گروه‌های پرخطر- یک اتفاق نادر است. در هر صورت باید مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از بیماری‌های جنسی وجود داشته باشد، اما نگرانی‌های بزرگتر درباره‌ی عوامل معمولی و روزانه‌ی ابتلا به این بیماری است.

وقتی صحبت از جلوگیری از MRSA و سایر باکتری‌های مسری در جامعه می‌شود، همیشه، رعایت بهداشت شخصی به عنوان اولین قانون شناخته شده است. از جمله اقدامات احتیاطی که می‌توانید انجام دهید، شامل موارد زیر است:

اگر به HIV مبتلا هستید، باید سریعاً درمان ضد ویروسی را شروع کرده و به طور منظم آن را ادامه دهید. با انجام این کار نه تنها می‌توانید ویروس را مهار کنید، بلکه به بدن شما این امکان را می‌دهد که سیستم ایمنی خود را بازسازی کند.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر