کدام عفونت های جنسی باعث سقط جنین می شوند؟

چه عفونتی باعث سقط جنین میشود؟ اگرچه دقیقاً تشخیص اینکه چه عواملی باعث از دست دادن بارداری می شود دشوار است، عفونت هایی وجود دارند که با افزایش خطر سقط جنین، مرده زایی یا مرگ نوزاد مرتبط است. گرچه انجام اقدامات احتیاطی، برای کاهش خطر ابتلا به عفونت در دوران بارداری امری مهم است، اما توجه به این نکته نیز مهم است که هر زن بارداری که دچار عفونت همراه با عوارض بارداری شود، حتما  از دست دادن بارداری را تجربه نخواهد کرد.

در حقیقت، شایع ترین علت از دست دادن بارداری، ناهنجاری های کروموزومی است که شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید. لیست زیر هر عفونت احتمالی را که می تواند در دوران بارداری اتفاق بیفتد را پوشش نمی دهد، ولی برخی از شایع ترین ها و مواردی را که زنان معمولاً نگران آن هستند را در بر می گیرد.

واژینوز باکتریال( Bacterial Vaginosis)

سقط جنین

علائم این بیماری ممکن است خفیف باشد و BV ممکن است در زنان غیر باردار، نیازی به درمان نداشته باشد. اما وقتی باردار هستید، همیشه ایده خوبی است که در اولین علائم این عفونت، با پزشک خود مشورت کنید.BV عفونت مقاربتی نیست، اما به عنوان یک عفونت واژن، بسیاری از خانمها پس از مقاربت، بوی مشخص “ماهی” BV را حس می کنند. اگرچه این بو یک علامت شایع است، اما گاهی اوقات بوی قابل توجهی هم ندارد.در بارداری، BV با افزایش خطر سقط در سه ماهه دوم همراه است. در اواخر بارداری، BV ممکن است باعث انقباضات ناخوشایند رحم شود. به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود و هیچ اثر ماندگاری بر سلامتی ندارد.

کلامیدیا( Chlamydia)

PID یکی از علل شناخته شده حاملگی خارج رحمی و ناباروری است. حاملگی خارج رحمی یک زایمان اورژانسی است و برای جلوگیری از عوارض جدی برای مادر، از جمله خطر مرگ، نیاز به جراحی دارد.
برخی از تحقیقات منتشر شده در سال 2011 نشان می دهد که کلامیدیا نیز ممکن است در سقط جنین، در سه ماهه اول نقش داشته باشد. مانند همه عفونت های باکتریایی، کلامیدیا با آنتی بیوتیک درمان می شود. کاندوم می تواند از شما در برابر کلامیدیا محافظت کند.

سوزاک( Gonorrhea)

اگرچه هیچ مدرک قطعی مبنی بر این که سوزاک باعث از دست دادن بارداری می شود وجود ندارد، مطالعات متعددی عفونت منتقله از راه مقاربت جنسی را با سقط جنین، زایمان زودرس و حاملگی خارج رحمی (اگر به مدت طولانی درمان نشود و باعث ایجاد PID شود) مرتبط دانسته اند. عفونت سوزاک در هنگام تولد همچنین می تواند برای سلامتی کودک خطر جانی داشته باشد. با استفاده از کاندوم در حین رابطه، می توانید از خود در برابر سوزاک محافظت کنید. اگر از قبل به آن مبتلا هستید، سوزاک با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)

در گذشته تصور می شد که عفونت HIV، خطر سقط جنین را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. با این حال، از زمان ظهور آزمایش معمول زنان باردار، و درمان دارویی موثرتر، زنان HIV مثبت  نیز معمولاً قادر به داشتن یک کودک سالم و کامل هستند. گرچه هیچ درمانی برای اچ آی وی وجود ندارد، اما درمان های بسیار خوبی برای کنترل ویروس در دسترس است. با استفاده از کاندوم و سایر روشهای رابطه جنسی ایمن، می توان از شیوع HIV جلوگیری کرد. 

تبخال (HSV)

یک مطالعه ی بازنگری در سال 2016 اظهار نظر دارد که ارتباط بین سقط جنین و عفونت های تبخال بحث برانگیز است.  به نظر نمی رسد خطر از دست دادن بارداری با HSV افزایش یابد، ولی خطر ابتلا به جنین در زمان تولد با HSV وجود دارد، بنابراین ممکن است در هفته های منتهی به تولد، دارو تجویز شود. اگر خانمی در زمان زایمان ضایعات تبخال فعال داشته باشد، پزشکان سزارین را برای زایمان توصیه می کنند.

سفلیس

 از آنجا که این بیماری یکی از خطرناک ترین بیماری های مقاربتی است که در دوران بارداری وجود دارد، زنان به طور مرتب در حین مراقبت های دوران بارداری، غربال می شوند. سیفلیس بدون درمان می تواند منجر به تولد نوزاد مرده یا مرگ نوزاد، تا 40٪ از زنان آلوده شود. همچنین خطر ابتلا به سفلیس مادرزادی در کودک وجود دارد، که می تواند باعث ایجاد عوارض طولانی مدت تهدیدکننده یا ناتوان کننده شود. 

E. Coli

اگرچه E. coli در مجاری روده همه زندگی می کند، اما برخی از اشکال آن، با خطر سقط جنین همراه است. هیچ منبع غذایی خاصی در ارتباط با E. coli وجود ندارد، اما این ماده غذایی را می توان در هر ماده غذایی غیر بهداشتی یا نیمه پخته شده و آب آلوده یا دست های شسته نشده مشاهده کرد. خطر سقط جنین در ارتباط با برخی از عفونت های E. coli وجود دارد. بهترین راه برای جلوگیری از E. coli، پیروی از روشهای مناسب دست زدن به غذا و شستن مکرر دستها، به ویژه قبل از خوردن غذا یا لمس دهان است. 

لیستریا( Listeria)

(به عنوان مثال، شیوع لیستریوز در سال 2011 به طالبی بازمی گردد). لیستریوز (عفونت ناشی از قرار گرفتن در معرض لیستریا) یکی از چهار نوع مسمومیت غذایی است، که خطر سقط جنین را به همراه می آورد. از طریق دست نزدن به مواد غذایی، شستشوی متداوم دست ها و اجتناب از غذاهایی که خطر بالاتری برای عفونت لیستریا در دوران بارداری دارند، می توان از ایتلا به این بیماری جلوگیری کرد. از موارد زیر اجتناب کنید:

شستن میوه ها

سالمونلا( Salmonella)

سالمونلا نوعی باکتری است که می تواند باعث عفونت در انسان شود. این ماده معمولاً در منابع حیوانی خام یا نپخته مانند مرغ، تخم مرغ و لبنیات غیرپاستوریزه یافت می شود. همچنین ممکن است توسط خزندگان از جمله حیوانات خانگی مانند لاک پشت ها، مارها و مارمولک ها حمل شود. سالمونلا با افزایش خطر سقط جنین همراه است. می توان با استفاده از روشهای خوب دست نزدن به غذا و شستن کامل دست ها از این عفونت جلوگیری کرد.

توکسوپلاسموز( Toxoplasmosis)

در نتیجه، بسیاری از متخصصان زنان و زایمان توصیه می کنند که زنان از تمیز کردن جعبه های زباله در دوران بارداری خودداری کنند. توکسوپلاسموز نیز با خوردن گوشت نپخته قابل انتقال است، اما روشهای مناسب مدیریت مواد غذایی می تواند خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا را از بین ببرد.

آبله مرغان (Varicella)

اگرچه بیشتر بزرگسالان از آبله مرغان ایمن هستند (از طریق واکسیناسیون یا ابتلا به این بیماری از قبل)، تعداد محدودی از زنان باردار می توانند به ویروس مبتلا شوند. خطر این بیماری در بارداری، به فاصله شما، وقتی در معرض آبله مرغان هستید، بستگی دارد. در سه ماهه اول خطر کمی وجود دارد و تا هفته 36 بارداری، خطر برای جنین اندک است. وقتی مادر چند روز پس از زایمان به این بیماری مبتلا می شود، خطر آن بیشتر است، که می تواند به آبله مرغان نوزادی منجر شود و خطر مرگ و میر نوزادان را، به خصوص اگر تولد زودرس را تجربه کرده باشند، تا حدی افزایش دهد.

سرماخوردگی و آنفولانزا

گرچه هیچ درمانی برای این عفونت های ویروسی وجود ندارد، اما می توان با اقدامات بهداشتی مانند شستن دست و پوشاندن دهان و بینی با آرنج، هنگام عطسه، احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. واکسن آنفولانزا همچنین برای کاهش خطر عوارض احتمالی ناشی از عفونت آنفولانزا، به زنان باردار توصیه می شود. در حالت ایده آل، واکسیناسیون فصلی آنفلوانزا باید در اوایل پاییز (تا پایان ماه اکتبر) انجام شود. اما واکسیناسیون هنوز در هر زمان از فصل مفید است و در هر سه ماهه ی بارداری زنان باردار، قابل انجام است.

Covid-19

درباره ویروس کرونا یا همان Covid-19، و تأثیر آن در از دست دادن بارداری، اطلاعات کمی در دسترس است. با این حال، از دست دادن بارداری در ویروس های کرونا مشاهده شده است (مانند SARS و MERS). در ژوئن سال 2020، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، پیشنهاد کردند که در صورت ابتلا به Covid-19، بیماران باردار ممکن است در معرض خطر بیشتری برای تولد زودرس و/ یا ظهور خاصی از بیماری شدید باشند. 

با محدود کردن تعامل با دیگران در هر زمان ممکن، پوشیدن روکش پارچه ای بر صورت در مکانهای عمومی و شستن مرتب دستها  خطر ابتلا به Covid-19 را کاهش دهید. در مورد هرگونه نگرانی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

سیتومگالوویروس ( Cytomegalovirus)

سیتومگالوویروس (CMV) یک عفونت شایعی است که علائم آن به راحتی برطرف می شود، مانند تب خفیف، تورم غدد و علائم شبیه آنفولانزا.  بزرگسالان سالم به ندرت با عفونت CMV درگیر می شوند، با این حال  در بارداری، قرار گرفتن در معرض CMV، می تواند نوزاد متولد شده را مبتلا به این عفونت کند، که خطر ابتلا به عوارض جدی و مادام العمری مانند میکروسفالی، تاخیر در رشد یا مشکلات بینایی و شنوایی را به همراه دارد. همچنین خطر مرگ و میر برای نوزادان متولد شده با CMV نیز وجود دارد.

هپاتیت

اگر خانمی برای اولین بار در سه ماهه سوم بارداری خود به هپاتیت ویروسی آلوده شود، در معرض خطر زایمان زودرس یا زایمان قرار دارد. برخی از اشکال هپاتیت می تواند به جنین در حال رشد منتقل شود و باعث عوارض طولانی مدتی در سلامتی شود. 

بیماری لایم ( Lyme Disease)

بیماری لایم، نوعی عفونت باکتریایی است که توسط کنه ها گسترش می یابد. علائم آن تا حدودی مبهم است و بیشتر از بیماری های رایج ویروسی دیگر تقلید می کند، اما در قسمتی که فرد توسط کنه گاز گرفته شده است، معمولاً دارای الگوی چشم گاو نر در اطراف گزش است، که به پزشکان کمک می کند تا به طور قطع لایم را تشخیص دهند. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، دارای اثرات طولانی مدت سلامتی است، اما هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که نشان دهد زنان باردار به دلیل بیماری لایم، در صورت تحت درمان بودن با آنتی بیوتیک، خطر از دست دادن بارداری را افزایش می دهد. 

پاروویروس ( Parvovirus)

زنان بارداری که در معرض پاروویروس قرار دارند، معمولاً روند خفیفی از بیماری را طی می کنند. کمتر از 5٪ زنان باردار پس از قرار گرفتن در معرض پاروویروس، دچار هرگونه عارضه ای می شوند، اما خطر سقط جنین همراه با عفونت به حتم وجود دارد. 

سرخچه

سرخچه که معمولاً به عنوان سرخک آلمانی شناخته می شود، عفونت خفیفی است که افراد مبتلا به آن سریعا بهبود می یابند و هیچ اثر طولانی مدتی ندارد. این بیماری توسط واکسن MMR درمان می شود و مصونیت مادر در برابر این بیماری، معمولاً در اولین ویزیت قبل از تولد آزمایش می شود. اگر خانمی در دوران بارداری به سرخچه مبتلا شود، خطر نقص مادرزادی، سقط جنین یا مرده زایی افزایش می یابد.

سرخچه

ویروس زیکا(Zika Virus )

ویروس زیکا، عفونت منتشر شده توسط پشه ها است که تمایل به نشان دادن علائم خفیفی دارد. با این حال، معروف است که باعث بیماری میکروسفالی (که یک نقص مادرزادی جدی است که در آن سر کودک کوچکتر از حد انتظار است)، در نوزادان می شود و به همین دلیل مقامات بهداشتی توصیه می کنند که در دوران بارداری به مناطقی که ویروس رایج است سفر نکنند. (از جمله سایر اقدامات احتیاطی مربوط به زیکا). تحقیقات اخیر نشان داده است که عفونت ممکن است به خطر سقط جنین نیز مرتبط باشد. با این حال، از آنجا که تحقیقات منتشر شده فقط روی حیوانات ها بررسی شده است نه در انسان ها، برای تعیین خطر واقعی آن نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتر است. هیچ درمان خاصی برای زیکا وجود ندارد. ولی مقامات بهداشتی به بیماران آلوده توصیه می کنند علائم خود را درمان کنند و استراحت زیادی داشته باشند و از قرار گرفتن در معرض دیگران خودداری کنند.

مالاریا

 علائم این بیماری معمولاً شامل تب، لرز، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و بدن درد است و درمان آن معمولاً به شدت بیماری بستگی دارد، اگرچه اغلب داروهای ضد انگلی را شامل می شود.

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، زنان باردار سه برابر بیشتر در معرض عفونت های شدید قرار دارند و عوارض احتمالی آن شامل زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و سقط جنین است.

علاوه بر اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از گزش پشه، مقامات بهداشتی توصیه می کنند از سفر به مناطقی که خطر مالاریا شناخته شده است خودداری کنند. اگر سفر غیر قابل اجتناب باشد، داروهای ضد مالاریا برای پیشگیری موجود است.

تب دنگی(Dengue Fever )

این بیماری به عنوان رایج ترین عفونت منتقل شده توسط پشه، در سراسر جهان شناخته شده است. در حالی که محققان می گویند رابطه آن با سقط جنین ناشناخته است، ولی انتقال آن به جنین، و از دست دادن بارداری پس از ابتلا به عفونت گزارش شده است. اگرچه که هیچ درمان خاصی برای درمان تب دنگی در دسترس نیست، ولی علائم آن معمولاً خفیف بوده و شامل تب، درد و یا بثورات پوستی است و عفونت معمولاً طی دو تا هفت روز برطرف می شود.  

تب مالت

علائم آن معمولاً خفیف است که شامل تب، سردرد و خستگی می باشد. اگرچه این بیماری یک عفونت نادر است ولی با آنتی بیوتیک قابل درمان است،  تحقیقات نشان داده است که تب مالت می تواند خطر سقط جنین را در زنان بارداری که مبتلا به این بیماری هستند و به موقع آن را درمان نمی کنند، چندین برابر بیشتر کند.

خطرات بارداری

توصیه هایی از Verywell

اگرچه ممکن است برای برخی شرایط در معرض خطر نباشید، اما مهم است که از عفونت هایی که به طور بالقوه می توانند باعث سقط جنین یا سایر عوارض بارداری شوند، آگاهی داشته باشید و در صورت امکان از مراقبت های در طول بارداری  صرف نظر نکنید. اگر نگرانی دارید یا علائم غیرمعمولی را تجربه می کنید با پزشک خود صحبت کنید.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر