علت خشکی پوست دستگاه تناسلی مردان

علت خشکی پوست دستگاه تناسلی مردان چیست؟ اغلب مردانی که از امور پزشکی آگاهی دارند، با دیدن خشکی بر روی آلت تناسلی خود دچار دلهره و نگرانی می شوند. این دلهره هنگامی بیشتر می شود که خشکی با علائمی همچون قرمزی، راش پوستی، خارش، پوسته ریزی، فلس مانند شدن پوست، خطوط ریز، ترک های پوستی و حتی خونریزی همراه شود. با این حال، پزشکان متخصص بیماری های ادراری تناسلی، بیان می دارند که خشکی آلت، اغلب ناشی از هرپس تناسلی، زگیل تناسلی یا یک عفونت منتقل شونده جنسی نیست.

در این مطلب چند مورد از عوامل خشکی پوست آلت و روش درمان آن ها بیان شده است:

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

1- صابون های خشک کننده

پاک کننده ها یا صابون های قوی می توانند سبب خشکی پوست آلت شوند. این گفته به معنای اجتناب از شستن این ناحیه نبوده و بهداشت نامناسب نواحی تناسلی، احتمال بروز عفونت های مختلف را بیشتر می کند. در عوض، باید آلت تناسلی خود را تنها با آب گرم شستشو داد. به جای استفاده از پاک کننده ها باید از صابون های ملایم، شامپوی بچه یا دیگر محصولات مخصوص پوست های حساس استفاده کرد. پس از اعمال این موارد باید ناحیه تناسلی را به طور کامل شستشو داد تا هیچ ردی از آن ها باقی نماند.

2- حساسیت ها

بروز راش های قرمز و خارش دار و همچنین تورم در آلت تناسلی مردانه می تواند با حساسیت به لاتکس ارتباط داشته باشد. علائم حساسیت معمولا 48 ساعت پس از تماس با ماده حساسیت زا بروز می دهند. در صورت حساسیت به لاتکس، باید از کاندوم های پلی اورتان یا سیلیکونی استفاده کرد که آغشته به اسپرم کش نیستند. همچنین، می توان پس از رفتن به حمام یا دوش گرفتن، جهت حفظ رطوبت و پیشگیری از خشکی پوست، از پماد های مرطوب کننده استفاده کرد.

با مراجعه به پزشک متخصص بیماری های ادراری تناسلی، می توان از حساسیت خود اطمینان یافت.

3- لباس های تنگ

لباس ها و لباس های زیر تنگ می توانند سبب مالش، خشکی و زخم شدن نواحی تناسلی شوند. در مردانی که ختنه نشده اند، پوشیدن لباس زیر تنگ، می تواند به تجمع رطوبت و قارچ در زیر پوست آلت منجر شود که در نتیجه آن پوست آلت خشک و مبتلا به عفونت می شود. به همین دلیل، باید از لباس های زیر نخی و آزاد استفاده کرد. برخی مردان با عوض کردن شورت های اسلیپ با انواع پا دار، احساس رهایش و راحتی می کنند.

4- رابطه جنسی خشک

رابطه جنسی طولانی مدت بدون استفاده از روان کننده مناسب، می تواند به خشکی پوست آلت تناسلی منجر شود. در نتیجه این وضعیت خارش، فلس مانند شدن و پوسته ریزی پوست صورت می گیرد. بنابراین، در هنگام استفاده از روان کننده های پایه آب، روغن یا سیلیکونی جهت اجتناب از تحریک پوستی آلت همواره باید موارد طبیعی، پارابن و فاقد گلیسرین را انتخاب کرد. در صورت برخورداری از پوستی حساس باید از روان کننده های پایه آب استفاده شود.

5- عفونت قارچی

عفونت های قارچی تناسلی تنها به زنان محدود نمی شوند. مردان مخصوصا افراد ختنه نشده یا دارای بهداشت نامناسب به طور ویژه ای در معرض ابتلا به عفونت قارچی آلت تناسلی هستند. دیگر علائم این بیماری شامل بروز لکه های سفید، پوسته ریزی پوست، خروج ترشحات غلیظ و غیر یکنواخت از زیر پوست آلت، تورم و التهاب اطراف سر آلت و احساس درد در هنگام ادرار و رابطه جنسی می شوند.

افراد مبتلا باید به مدت 10 روز پماد های ضد قارچ بدون نسخه را به سر آلت تناسلی و زیر پوست آن (افراد ختنه نشده) اعمال کنند. علاوه بر این موارد، از آن جایی که عفونت قارچی واگیر دار است باید تا زمان رفع عفونت از برقراری رابطه جنسی اجتناب شود.

6- اگزما

خشکی همراه با موارد زیر می تواند نشانه ابتلا به اگزما باشد:

با این حال، تشخیص پزشکی دقیق قبل از انجام هر گونه درمان، مخصوصا در افراد فاقد سابقه ابتلا به اگزما  الزامی است. معمولا اعمال دارو های کورتیکوستروئید موضعی و کم قدرت، بر اساس یک دستور العمل مناسب به بیماران توصیه می شود. به دلیل نازک و حساس تر شدت پوست آلت تناسلی در این موارد، استفاده از کورتیکوستروئید های قوی تر می تواند سبب تحریک پذیری بیشتر این ناحیه شود.

این بیماری معمولا با لکه های قرمز، کوچک و براق همراه است. معمولا جهت درمان پسوریازیس تناسلی، کورتیکوستروئید های موضعی و کم قدرت تجویز می شوند. خشکی پوست آلت تناسلی معمولا عامل نگرانی نیست و می توان آن را با مصرف دارو های بدون نسخه و درمان های خانگی رفع کرد. با این حال، جهت فراهم کردن امکان التیام مناسب، باید حداقل 24 ساعت قبل از شروع درمان از انجام هر گونه فعالیت جنسی خودداری شود. در صورت تشدید علائم یا بروز علائم جدید باید با پزشک خود تماس گرفت.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.3/5 - (36 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من با مایع دست شویی و شامپو خود ارضایی میکردم الان خشکی دور کلاهک آلتم زده و حفرا های قرمز درست شده میرم حمام و با شامپو که خودم را می‌شویم می‌سوزد چه کار کنم خطر داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      پماد ویتامین آ و کالامین دی موضعی هر ۸ ساعت
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    من یه ماه شده که بیضه هام احساس خارش میکنم واحساس نازکی پوست و قرمزی که به بغل رانهای پام میزنه وباعث تورم ترک در شیار ران و بیضه میشم ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      شستشوی روزانه با شامپو بچه و همچنین استفاده از پماد کالامین دی هر 8 ساعت
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    درمانش چیه پمادی چیزی است که بگیرم خوب شه؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان خانگی مالیدن سرکه سیب هر ۸ساعت است
  • تصویر کاربر بهروز چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    اقای دکتر پوست بیضه من دچار خارش شدید میشه و همراه با پوسته ریزی چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اغلب حساسیت است با شامپو بچه بشورید پماد کالامین دی هر ۱۲ ساعت بمالید
  • تصویر کاربر تامی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من در ارتباط جنسی از روغن زیتون استفاده کردم و پوست و کلاهک آلتم خشک شده و کمی پوست پوست چکار باید بکنم خوب شه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اغلب حساسیت است با شامپو بچه بشورید پماد کالامین دی هر ۱۲ ساعت بمالید
  • تصویر کاربر Hmt دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام. من مدت زیادی است این خشکی روی کلاهک آلت تناسلی رو دارم و معمولا بعد از رابطه جنسی بیشتر هم می‌شود. پماد کلوتریمازول هم مدتی استفاده کردم ولی تاثیر خاصی نداشت. باید پماد دیگری استفاده کنم یا این مشکل جدی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      پماد كالأمين و ویتامین آ را هر ٨ساعت بماليد
  • تصویر کاربر ar شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر حدوده ۴…۵ روز هست با این پوسته پوسته های سفید دور آلت مواجه شدم هیچ درد و خارشی نداره و همگام خیس بودن از بین میره ولی وقتی مجدد خشک میشه به همون حالتی که در عکس واستون ارسال کردم در میاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اغلب حساسیت است با شامپو بچه بشورید پماد کالامین دی هر ۱۲ ساعت بمالید
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من هفته ای یک بار نزدیکی دارم و از اواخر نزدیکی پوست آلتم از قسمت انتها و کنار آن دچار پارگی پوست میشود و تا چند روز باید صبر کنم تا پارگی های آن خوب شود. چه پمادی استفاده کنم تا پوست زودتر بهبود پیدا کند. سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      پماد كالأمين وتريامسينولون را هر ٨ساعت بماليد
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام ۲۰ سال دارم و پسر هستم
    من قسمتی از آلتم نمیدونم تغییر رنگ داده یا خشک شده ولی خارش هم دارد آیا خطرناک است ؟درمانش چیه؟
    عکس ارسال شد خیلی تگرانم طروخدا راهنمایی کنید ممنون دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      خطری نداره
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام ۲۰ سال دارم و پسر هستم
    من قسمتی از آلتم نمیدونم تغییر رنگ داده یا خشک شده ولی خارش هم دارد آیا خطرناک است ؟درمانش چیه؟
    عکس ارسال شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      پماد كالأمين وتريامسينولون را هر ٨ساعت بماليد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      خطری نداره
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر