علت خشکی پوست دستگاه تناسلی مردان

علت خشکی پوست دستگاه تناسلی مردان چیست؟ اغلب مردانی که از امور پزشکی آگاهی دارند، با دیدن خشکی بر روی آلت تناسلی خود دچار دلهره و نگرانی می شوند. این دلهره هنگامی بیشتر می شود که خشکی با علائمی همچون قرمزی، راش پوستی، خارش، پوسته ریزی، فلس مانند شدن پوست، خطوط ریز، ترک های پوستی و حتی خونریزی همراه شود. با این حال، پزشکان متخصص بیماری های ادراری تناسلی، بیان می دارند که خشکی آلت، اغلب ناشی از هرپس تناسلی، زگیل تناسلی یا یک عفونت منتقل شونده جنسی نیست.

در این مطلب چند مورد از عوامل خشکی پوست آلت و روش درمان آن ها بیان شده است:

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

1- صابون های خشک کننده

پاک کننده ها یا صابون های قوی می توانند سبب خشکی پوست آلت شوند. این گفته به معنای اجتناب از شستن این ناحیه نبوده و بهداشت نامناسب نواحی تناسلی، احتمال بروز عفونت های مختلف را بیشتر می کند. در عوض، باید آلت تناسلی خود را تنها با آب گرم شستشو داد. به جای استفاده از پاک کننده ها باید از صابون های ملایم، شامپوی بچه یا دیگر محصولات مخصوص پوست های حساس استفاده کرد. پس از اعمال این موارد باید ناحیه تناسلی را به طور کامل شستشو داد تا هیچ ردی از آن ها باقی نماند.

2- حساسیت ها

بروز راش های قرمز و خارش دار و همچنین تورم در آلت تناسلی مردانه می تواند با حساسیت به لاتکس ارتباط داشته باشد. علائم حساسیت معمولا 48 ساعت پس از تماس با ماده حساسیت زا بروز می دهند. در صورت حساسیت به لاتکس، باید از کاندوم های پلی اورتان یا سیلیکونی استفاده کرد که آغشته به اسپرم کش نیستند. همچنین، می توان پس از رفتن به حمام یا دوش گرفتن، جهت حفظ رطوبت و پیشگیری از خشکی پوست، از پماد های مرطوب کننده استفاده کرد.

با مراجعه به پزشک متخصص بیماری های ادراری تناسلی، می توان از حساسیت خود اطمینان یافت.

3- لباس های تنگ

لباس ها و لباس های زیر تنگ می توانند سبب مالش، خشکی و زخم شدن نواحی تناسلی شوند. در مردانی که ختنه نشده اند، پوشیدن لباس زیر تنگ، می تواند به تجمع رطوبت و قارچ در زیر پوست آلت منجر شود که در نتیجه آن پوست آلت خشک و مبتلا به عفونت می شود. به همین دلیل، باید از لباس های زیر نخی و آزاد استفاده کرد. برخی مردان با عوض کردن شورت های اسلیپ با انواع پا دار، احساس رهایش و راحتی می کنند.

4- رابطه جنسی خشک

رابطه جنسی طولانی مدت بدون استفاده از روان کننده مناسب، می تواند به خشکی پوست آلت تناسلی منجر شود. در نتیجه این وضعیت خارش، فلس مانند شدن و پوسته ریزی پوست صورت می گیرد. بنابراین، در هنگام استفاده از روان کننده های پایه آب، روغن یا سیلیکونی جهت اجتناب از تحریک پوستی آلت همواره باید موارد طبیعی، پارابن و فاقد گلیسرین را انتخاب کرد. در صورت برخورداری از پوستی حساس باید از روان کننده های پایه آب استفاده شود.

5- عفونت قارچی

عفونت های قارچی تناسلی تنها به زنان محدود نمی شوند. مردان مخصوصا افراد ختنه نشده یا دارای بهداشت نامناسب به طور ویژه ای در معرض ابتلا به عفونت قارچی آلت تناسلی هستند. دیگر علائم این بیماری شامل بروز لکه های سفید، پوسته ریزی پوست، خروج ترشحات غلیظ و غیر یکنواخت از زیر پوست آلت، تورم و التهاب اطراف سر آلت و احساس درد در هنگام ادرار و رابطه جنسی می شوند.

افراد مبتلا باید به مدت 10 روز پماد های ضد قارچ بدون نسخه را به سر آلت تناسلی و زیر پوست آن (افراد ختنه نشده) اعمال کنند. علاوه بر این موارد، از آن جایی که عفونت قارچی واگیر دار است باید تا زمان رفع عفونت از برقراری رابطه جنسی اجتناب شود.

6- اگزما

خشکی همراه با موارد زیر می تواند نشانه ابتلا به اگزما باشد:

با این حال، تشخیص پزشکی دقیق قبل از انجام هر گونه درمان، مخصوصا در افراد فاقد سابقه ابتلا به اگزما  الزامی است. معمولا اعمال دارو های کورتیکوستروئید موضعی و کم قدرت، بر اساس یک دستور العمل مناسب به بیماران توصیه می شود. به دلیل نازک و حساس تر شدت پوست آلت تناسلی در این موارد، استفاده از کورتیکوستروئید های قوی تر می تواند سبب تحریک پذیری بیشتر این ناحیه شود.

این بیماری معمولا با لکه های قرمز، کوچک و براق همراه است. معمولا جهت درمان پسوریازیس تناسلی، کورتیکوستروئید های موضعی و کم قدرت تجویز می شوند. خشکی پوست آلت تناسلی معمولا عامل نگرانی نیست و می توان آن را با مصرف دارو های بدون نسخه و درمان های خانگی رفع کرد. با این حال، جهت فراهم کردن امکان التیام مناسب، باید حداقل 24 ساعت قبل از شروع درمان از انجام هر گونه فعالیت جنسی خودداری شود. در صورت تشدید علائم یا بروز علائم جدید باید با پزشک خود تماس گرفت.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.3/5 - (36 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر