برجستگی های روی آلت تناسلی چه هستند؟

یافتن توده یا برآمدگی بر روی آلت تناسلی مردانه، می تواند نگران کننده باشد. اما این حالت همیشه نشان دهنده یک بیماری جدی نمی باشد. در واقع، بسیاری از توده ها و برجستگی های آلت تناسلی، کاملاً بی خطر هستند. شما باید علائم خود را به پزشکتان اطلاع دهید. در ادامه در مورد علل شایع برآمدگی بر روی آلت تناسلی صحبت خواهیم کرد.

برجستگی در ناحیه تناسلی مردان نشانه چیست؟

انواع برجستگی ها از جمله برجستگی جوش مانند در ناحیه تناسلی مردان، دلایل مختلفی دارد. در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

خال ها

خال ها برآمدگی بی خطری هستند که در یک ناحیه ای از بدن که رنگدانه زیادی (ملانین) تولید می کند، ایجاد می شوند. این خال ها می توانند در هر نقطه از بدن، از جمله آلت تناسلی مردانه، ظاهر شوند. به طور متوسط هر فرد 10 تا 40 خال دارد. خال ها معمولاً نگران کننده  نیستن،  مگر اینکه اندازه، شکل، رنگ یا بافت آن ها تغییر کند، یا دارای حاشیه های نامتقارن یا دندانه ای باشند و خونریزی داشته باشند.

خال روی آلت تناسلی

لک ها یا زیت ها

در هر ناحیه از بدن که حاوی فولیکول های مو باشد، از جمله آلت تناسلی مردانه، ممکن است لک هایی ایجاد شوند. لک روی آلت تناسلی مردانه می تواند، دقیقاً مانند لک روی صورت باشد: سبوم (روغن)، سلول های پوستی، آلودگی و یا باکتری ها می توانند در فولیکول گیر کنند و باعث التهاب شوند. مانند آکنه های معمولی صورت، بر روی آلت تناسلی مردانه نیز، ممکن است جوش سرسیاه، جوش سر سفید حاوی مایع یا چرک ایجاد شود.

همانند صورت ترکاندن این جوش ها توصیه نمی شود، زیرا می تواند منجر به عفونت شود. بیشتر لک های کشاله ران یا آلت تناسلی مردانه، در عرض چند روز بدون اینکه نیازی به درمان خاصی داشته باشند، از بین می روند.

لک ها یا زیت ها

موهای فرو رفته یا زیرپوستی

موی فرو رفته زمانی ایجاد می شود که مو به جای رشد به سمت خارج، زیر پوست گیر کند. این حالت می تواند یک برجستگی ایجاد کند که ممکن است دردناک، خارش دار، تحریک شده و پر از مایع یا چرک باشد. موهای فرو رفته در نواحی که موهای کوتاهتر دارند یا به تازگی تراشیده شده اند شایع تر است، مانند موهای صورت یا ناحیه تناسلی. موهای فرو رفته ممکن است آلوده شوند و نیاز به بیرون کشیدن داشته باشند. بهتر است به جای اینکه خودتان این کار را انجام دهید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. 

موهای فرو رفته یا زیرپوستی

کیست ها

همانند آکنه، کیست نیز می تواند در هر قسمتی از بدن، از جمله آلت تناسلی ایجاد شود. کیست یک برآمدگی خوش خیم و پر از مایع می باشد. کیست ها معمولا همانند رنگ و بافت پوست اطراف هستند. کیست ها دردناک نیستند (اما ممکن است تا حدی حساسیت ایجاد کنند) و تغییر شکل نمی دهند اما ممکن است بزرگتر شوند.

کیست ها

لکه های فوردیس

لکه های فوردایس برجستگی های کوچک سفید رنگی هستند که می توانند روی لب ها، قسمت داخلی دهان و اندام های تناسلی ظاهر شوند. آن ها غدد چربی کوچکی هستند که بر خلاف غدد چربی معمولی، با فولیکول مو ارتباط ندارند. این لکه ها معمولاً بی خطر هستند و نیازی به درمان ندارند.

پاپول مرواریدی آلت تناسلی مردانه

پاپول مرواریدی آلت تناسلی مردانه،  به برجستگی های کوچک گوشتی رنگ، که به طور معمول بر روی سر آلت تناسلی مردانه یافت می گردند، گفته می شود.

پاپول مرواریدی آلت تناسلی مردانه

آنژیوکراتوماها

این برجستگی های روی آلت تناسلی ریز و قرمز می توانند به صورت خوشه های کوچک، در هر ناحیه ای از بدن که رگ های خونی نزدیک به پوست وجود دارد، بزرگ شده و ظاهر شوند. این برجستگی ها ممکن است بافت ناصاف داشته باشند و با گذشت زمان ضخیم شوند. آنژیوکراتوما می تواند مشکلی در رگ های خونی ایجاد کند – مانند فشار خون بالا یا واریکوسل (گشاد شدن رگ های بیضه) – بنابراین بهتر است در صورت مشاهده، با پزشک خود مشورت کنید.

آنژیوکراتوماها

بیماری Peyronie

در بیماری Peyronie، بافت اسکار از جنس فیبر، بر روی آلت تناسلی جمع شده و باعث ایجاد یک توده می شود. این بیماری می تواند منجر به نعوظ دردناک و اختلال در نعوظ شود. بیماری Peyronie با گذشت زمان می تواند بدتر شود، بنابراین اگر چنین علائمی داشتید، با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری Peyronie

لنفوسل ها

لنفوسل به یک تورم سخت که می تواند پس از رابطه جنسی یا خودارضایی روی آلت تناسلی مردانه ظاهر گردد، گفته می شود. لنفوسل زمانی ایجاد می شود که یکی از کانال های لنفاوی به طور موقت مسدود شود. کانال های لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن ما هستند.

آن ها مایعی به نام لنف، که حاوی از گلبول های سفید خون است را، برای مقابله با عفونت و التهاب در سراسر بدن پخش می کنند. لنفوسل ها معمولاً خود به خود و بسیار سریع از بین می روند و به درمان خاصی احتیاج ندارند.

لنفوسل ها

مولوسکوم مسری

این عفونت ویروسی پوستی باعث ایجاد برجستگی هایی کوچک، صاف و براق پر از ماده مومی می شود. آن ها می توانند از طریق تماس پوست به پوست در هر نقطه ای از بدن منتقل شوند. 

مولوسکوم مسری

عفونت های مقاربتی

وجود برآمدگی بر روی آلت تناسلی مردانه می تواند نشانه ای از عفونت های مقاربتی باشد، مانند:

1- تبخال تناسلی

تبخال تناسلی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-1 یا HSV-2) می باشد. تبخال تناسلی به صورت تاول های کوچک حاوی مایع می باشد، که ممکن است خارش دار یا دردناک باشد. پزشک می تواند داروی ضد ویروس را برای کاهش یا سرکوب شیوع آن تجویز کند.

2- زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. این زگیل ها به صورت توده های بدون درد در اطراف آلت تناسلی مردانه، واژن یا مقعد ظاهر می شوند. آن ها ممکن است به رنگ گوشتی، سفید-خاکستری، صورتی-سفید یا قهوه ای باشند. هم چنین ممکن است به صورت تک زگیل یا به صورت خوشه ای ظاهر گردند و صاف و مرواریدی یا گل کلمی باشند. پزشک می تواند دارو و درمان های مناسب پاکسازی زگیل های تناسلی را به شما توصیه کند. در برخی موارد، ممکن است برای برداشتن آ نها جراحی لازم باشد.

3- سفلیس

 این بیماری ناشی از باکتری ترپونما پالیدوم می باشد و معمولاً به صورت یک زخم محکم، گرد و بدون درد در دستگاه تناسلی ظاهر می شود. حتما باید فوراً به دنبال درمان سیفلیس بروید. این بیماری اگر درمان نشود می تواند منجر به مشکلات شدید قلبی، مغزی و سایر اندام ها شود.

عفونت های مقاربتی

گال

بیماری دیگری که می تواند باعث ایجاد برجستگی هایی بر روی پوست شود، گال است که در آن یک کنه ریز در سطح پوست فرو رفته و تخم می گذارد. این امر می تواند باعث خارش شدید به خصوص در شب شود.

سرطان

اگر یک توده یا برجستگی در آلت تناسلی خود پیدا کردید، ممکن است به فکر سرطان بیفتید. واقعیت این است که سرطان آلت تناسلی مردانه بسیار نادر است. سالانه فقط حدود 2200 مرد، به سرطان آلت تناسلی مبتلا می شوند، که کمتر از 1٪ از کل سرطان ها را شامل می شوند.

لمس توده در ناحیه تناسلی مردان

برجستگی ها و توده ها، ممکن است به دلایل زیادی روی نواحی آلت تناسلی و یا اطراف کشاله ران ظاهر شوند. وجود توده یا برجستگی روی آلت تناسلی، یک اتفاق معمول می باشد که اکثر مردان تا حدودی دچار آن می شوند. بیشتر این برجستگی ها واقعاً نگران کننده نیستند، چرا که معمولاً جوش یا توده های بی خطر هستند. اما در برخی موارد، عفونت های مقاربتی می توانند موجب بروز برجستگی ها، زخم ها و یا ضایعات دردناکی روی آلت تناسلی شوند که نیاز است توسط یک پزشک بررسی شوند. گرچه، در موارد نادر، توده های روی آلت تناسلی می توانند سرطانی باشند.

آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر پس از تماس جنسی محافظت نشده، برآمدگی یا برجستگی هایی روی آلت تناسلی خود مشاهده کردید و یا علائم زیر را داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید: درد در حین رابطه جنسی یا نعوظ، سوزش ادرار، زخم های باز، تاول های خارش دار یا دردناک، تب، خستگی یا ترشحات غیرمعمول رنگی با بوی بد.

3.1/5 - (35 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایلیا شنبه ۱۱ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    باسلام من ۱۸ سال دارم دکتر من از دیروز آنژیوکراتوماها یک چیز های مثل این است خیلی نگرانم میشه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۶ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر یک تیکه پوست از پایین کلاهک آلتم به خود کلاهک چسبیده است دلیل آن چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر مهران سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین
    تقریبا 10 ماه پیش من یک تماس جنسی محافظتنشده داشتم و حدود 1 ماهه که طبق عکس زیر کلاهک آلتم یه برامدگی شبیه تاول ایجاد شده بعضی مواقع یک تاول کوچکتر ایجاد میشه اما بعد چندروز خودش خوب میشه.ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با عرض سلام و احترام واضح نیسن باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر م یکشنبه ۲۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    با درود و احترام خدمت شما آقای دکتر
    امروز چندتا لکه ی قرمز تیره لبه کلاهک آلتم بوجود آمده که یکم خارش هم داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام در حد رویت عکس زگیل نیست
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۲۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 30 مشاهده پرسش
    سلام بنده پسری ۲۳ ساله هستم روی تنه الت تناسلی یک دانه ب اندازه ی عدس کوچیکتر خیلی ریز زیر پوست وجود داره ک با لمس حرکت میکنه و بدون درد و هیچ علامت دیگه ای هست بنظرتون چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
    2. تصویر کاربر سعید یکشنبه ۲۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام با چشم دیده نمیشه و زیر پوسته باید لمس بشه حالا من تموم سعی رو کردم ک بتونم نشون بدم و اینکه اگر تشخیصی برای درمان دارید بفرمایید ممنون از اینکه وقت میزارید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      نیاز به اقدامی ندارد در صورت افزایش سایز و درد و ... مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شاهین یکشنبه ۲۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر
    داخل الت تناسلی ام دقیق وسط تنه و قسمت داخل انگار چسبیده به لوله مجاری یا رگ داخل یه غده نانند سفت هست اندازه عدس بین دوتا انگشت فابل لمس هست هیچ دردی چیزی نداره
    نگران شدم چی هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید، دو سه هفته ای هست که این برآمدگی ظاهر شده روی التم و نمیره،اول عین خط بود بعد فشارش دادم دو سه دفعه یکم چرک در اومد ازش، قبلا هم شبیه همین در اومده بود یکی ولی موی فرو رفته بود، تو عکس مشاهده کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام در حد رویت عکس زگیل نیست
  • تصویر کاربر Mm دوشنبه ۱۵ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    اقای دکتر سوالای اقایون ک خوندم متوجه شدم خیلیا این مشکلی ک همسرمن دارن براشون پیش اومده دونه های ریزی رویخ الت تناسلی دارن ک شما گفتید زگیل نیست یعنی یه چیره عادی ک رویه الت تناسلی اقایان دونه های ریزی بی دلیل باشد؟من از روز اول ک ازدواج کردیم این دونه هارو میبینم ولی نمیدونم چی اقای دکتر زگیل تناسلی فقط از راه رابطه ب وجود میادهیچ راه انتقال دیگه ای نداره ممنون میشم بگید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من ب تازگی متوجه شدم روی بدنه آلتم یه دونه زیر پوست ایجاد شده ک برآمدگی داره خواستم بپرسم چیه خطر داره ن دزدی دارم ن سویسی ن چرکی ازش خارج میشه و ن سوراخه فقط اندازه یه دونه هستش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا عکس ضایعات رو در سایت با رعایت قوانین ارسال عکس از جمله سایز عکس و فرمت آن ارسال کنید
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      Gvvhbbv
    3. تصویر کاربر علی جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      هرجور عکس میگیرم نمیشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام و احترام لطفا با ذکر مجدد نام و مشکلتون عکس های ضایعات رو به شماره زیر در واتس اپ بفرستید 09394620321
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر آرمین دوشنبه ۱ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ۱۴ سالمه من یک بار با مایو دوستم رفتم تو آب و از اون موقع این برجستگی به وجود اومد درد و خارش هم نداره و رابطه هم نداشتم بعد دورشم یه برجستگی ها کوچکی در اومده
    1. تصویر کاربر آرمین یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      این عکساشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام باید سونوگرافی انجام شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر