درمان تبخال در دوران شیردهی و وجود تبخال روی سینه

در بعضی از کشور ها، زنان مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی، یا HIV نباید به فرزند خود شیر دهند. اما در مورد سایر عفونت های مقاربتی مانند هرپس، چه می توان گفت؟ پاسخ کمی پیچیده تر از یک بله یا خیر ساده است. بیایید نگاهی دقیق تر به این بیماری بیندازیم و اینکه آیا ابتلا به این عفونت، می تواند مانعی برای شیر دادن مادر به نوزاد باشد یا خیر، و شیر دهی هنگام ابتلا به هرپس، چه خطراتی به همراه دارد؟

مطالعه بیشتر: عکس تبخال تناسلی مردان و درمان آن

هرپس چیست؟

هرپس نوعی عفونت مقاربتی است که از نظر پزشکی با نام ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV شناخته می شود. دو نوع از این ویروس وجود دارد:

  • ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1)
  •  ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2)

در حالی که هر دو نوع این ویروس می تواند باعث ایجاد تبخال دستگاه تناسلی یا دهانی / لب شود، HSV-2 معمولاً باعث ایجاد تبخال تناسلی، و HSV-1 معمولاً باعث ایجاد تبخال در دهان می گردد- که اغلب به عنوان «زخم های سرد» یا «تاول های تب» شناخته می شوند.

علائم هرپس

دلیل ابتلا به هرپس سینه

در حالی که ویروس هرپس معمولاً دهان / لب ها و اندام تناسلی را آلوده می کند، اما می تواند هر قسمت از پوست – از جمله پستان را نیز آلوده نماید، اگرچه این مورد غیر معمول است. هرپس از طریق تماس با شخص دیگری که مبتلا به این عفونت باشد، منتشر می شود. به عنوان مثال، هرپس تناسلی از طریق تماس تناسلی-تناسلی یا تماس دهانی-تناسلی با فرد دیگری که به این عفونت مبتلا ست، منتقل می گردد.

در مورد هرپس پستان، پوست این ناحیه باید با پوست آلوده فرد مبتلا به هرپس، تماس داشته باشد. توجه به این نکته مهم است که فرد، حتی اگر هیچ علامت یا تاول قابل مشاهده ای نداشته باشد – می تواند این ویروس را به شخص دیگری منتقل نماید. به این معنی که حتی بدون وجود زخم هرپسی واضح، ویروس می تواند در پوست وجود داشته باشد.

هرپس پستان چگونه است و چه حسی دارد؟

به نظر می رسد هرپس بر روی پستان، مانند برجستگی های کوچک پر از مایع، روی پایه ای قرمز و حساس ظاهر شود. برخی از افراد علائم شبه آنفولانزا را به همراه تظاهرات هرپسی، به ویژه اولین مورد، تجربه می کنند. علائم دیگری در آینده ممکن است ظاهر شوند، اما تقریباً همیشه مدت زمان کمتری طول می کشد و دردناک نیست.

در افراد مبتلا به ایدز، ابتلا به هرپس به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن، ممکن است شدیدتر و طولانی تر شود. برای تشخیص این وضعیت، بهتر است که به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا هرپس پستان می تواند شبیه عفونت قارچی یا باکتریایی، یا مجاری متورم شیر، به نظر برسد.

بی خطر بودن شیردهی در ابتلا به هرپس

در صورت وجود تبخال روی سینه چه باید کرد؟  در رابطه با تبخال سینه باید گفت که اگر خانمی در جایی از بدن به غیر از پستان، مانند دهان یا اندام تناسلی، دچار تبخال شود، شیردادن برایش بی خطر است، زیرا ارگانیسم های ویروسی یا ضایعات آلوده، نمی توانند از بدن زن به شیر او منتقل گردند.

از طرف دیگر، اگر خانمی به زخم هرپسی در ناحیه پستان، مبتلا باشد، نباید شیر بدهد. با این حال، او می تواند شیر خود را بدوشد، به شرطی که قسمت هایی از شیر دوش (پمپ)، که با شیر تماس دارند، با زخم های هرپسی ناحیه پستان، در تماس نباشند. در صورت بروز این مسئله، باید شیر را دور بریزد.

خطرات شیردهی از سینه مبتلا به زخم هرپسی

نوزادی که از پستان دارای زخم های هرپسی تغذیه می کند، در معرض خطر ابتلا به عفونت سیستم عصبی قرار دارد. اگر زنی مشکوک به هرپس پستان باشد، یا این بیماری برایش تشخیص داده شود، بسیار مهم است که شیردهی از پستان آسیب دیده را متوقف کند.

درمان تبخال در دوران شیردهی

اگرچه هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد، اما درمان های ضد ویروسی (داروها و کرم های موضعی) برای رفع علائم و جلوگیری از شیوع HSV متمرکز هستند. آسیکلوویر خوراکی یا IV (زوویراکس) و والاسیکلوویر (والترکس) در دوران شیردهی قابل استفاده هستند.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جنان چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 13 مشاهده پرسش
    سلام من چند روزی که سینم تبخال زده وخودم شیرده هستم درمانش چیه وآیا برابچه ضرر داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲ اسفند ۲( 1 ماه پیش)
      تحت نظر متخصص زنان باشید حتما
  • تصویر کاربر آوا سه شنبه ۷ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 30 مشاهده پرسش
    سلام دکتر کرمی ببخشید من سابقه تبخال تناسلی داشتم و الان هم در دوران شیردهی هستم چند روز بود وقتی بچم شیر میخورد نوک یکی از سینه هام درد میکرد و سوزش داشت بعد از نگاه کردن متوجه شدم چهارتا تاول ریز شفاف کنار هم روی نوک سینم هس ایا تبخال هستش؟ و اینکه من بعد از زایمان الان 6ماهه که تبخال نزدم تا الان ک دیدم
    از اون سینم به بچه شیر دادم ممکنه اونم مبتلا شده باشه یا عیبی نداره توروخدا بهم جواب بدین من واسه بچم نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۷ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      با عرض سلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر مونا شنبه ۱۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلاو وقت بخیر
    من تست پاپ اسمیرم نرمال بوده ولی hpv پرخطر دارم. همسرم هم آزمایشش منفی شده. میخواستم بدونم میتونم با همسرم رابطه بدون محدودیت داشته باشم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      این hpv پرخطر رو با چه تستی متوجه شدید ؟
    2. تصویر کاربر مونا شنبه ۱۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      از طریق تست پاپ اسمیر
    3. تصویر کاربر مونا شنبه ۱۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      از تست پاپ اسمیر . موقعی که تست دادم گفتن که hpv رو هم بررسی میکنن و جوابش که اومد دکتر گفتن که hpv مثبت هستش
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      حتما باید کولپوسکوپی شوید . همسرتون هم از نظر زگیل معاینه بشن
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    آیا این زائده زگیل تناسلی محسوب میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    نمونه برداری شده از رحمم و به سلول های پیش سرطانی مبتلا شدم و دکترم گفته باید رحمتو برداری خیلی استرس دارم یعنی درمان میشم قطعی؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام بله انشالله
  • تصویر کاربر Z.apr چهارشنبه ۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.من ماما هستم و امروز وقتی داشتم bs مریض مبتلا به hpv رو میگرفتم به طور سطحی نیدل استیک شدم.چقدر احتمال انتقال هست؟چقدر طول میکشه تا تو آزمایشات نشون داده بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام احتمال انتقال بسیار پایین و نادر است . بیشتر تماسی و پوستی و برخی ابزارمنتقل میشه .اما از نظر سایر ویروس ها از قبیل hiv و هپاتیت bو c متفاوت است
  • تصویر کاربر گل دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    با سلام ، وقتتون بخیر خدا قوت ،آقای دکتر با عرض پوزش من چند روزی هست متوجه زائده های گوشتی در قسمت لابیا آلت تناسلی شدم خیلی نگرانم امکانش هست عکسش رو ارسال کنن نظرتون رو بفرمایید ؟ ضمنامن ۱ ماه میشه عمل هیسترکتومی رحم شدم و کل رحمم رو با لاپراسکوپی برداشتند و پاسخ پاتولوژی هم مشکلی نداشته، تا دو هفته بعد از عمل این زائده ها اصلا نبود ، در آبانماه هم تست پاپ اسمیر دادم و منفی بوده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      اغلب حساسیت است با شامپو بچه بشورید پماد کالامین دی هر ۱۲ ساعت بمالید
  • تصویر کاربر ناشناس پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من هرپس تناسلی فعال دارم،،الان ب فرزند سه ماهه ام شیر میدم،روی هاله قهوایی سینه برجستگی های کوچک هم رنگ خود سینه ایجاد شده،ممکنه هرپس سینه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ععکسش را به شماره 09351142080 09101142080 واتساپ کنید
  • تصویر کاربر نصیبه شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر، اقای دکتر توجهم یه مدتیه به این برامدگیا جلب شده، رابطه جنسی نداشتم تا حالا ولی یه بار اپیلاسیون انجام دادم و تبخال گرفتم ازین طریق، ایا زگیل هستن؟ خیلی نگرانم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      من در معاینه عکس زگیل و تبخال نمیبینم
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام، من مبتلا به زگیل تناسلی هستم و پستان پارتنرم رو مکیدم. آیا امکان ابتلای ایشان به زگیل هست؟ انتقال تبخال تناسلی ازین طریق چطور؟ایا منتقل می شود؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      بهترین درمان خانگی مالیدن سرکه سیب هر ۸ساعت است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر