آیا آزمایش های در منزل بیماری های مقاربتی قابل اطمینان هستند؟

آزمایشات سریع STD

آزمایشات سریع STD، برای صرفه جویی در وقت و کاهش استرس، در هنگام تشخیص عفونت منتقله از راه جنسی طراحی شده است. برخی از آنها در مطب پزشک یا کلینیک انجام می شود، در حالی که برخی دیگر به راحتی و در  خانه نیز قابل انجام است.

هدف آزمایش std، جلوگیری از یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در کلینیک های STD دیده می شود: افرادی هستند که برای گرفتن نتایج خود، هیچ گاه به آزمایشگاه مراجعه نمی کنند! بعضی اوقات، فردی تصمیم می گیرد که آزمایش بشود، ولی در زمان جواب آزمایش، از دریافت آن خودداری میکند. در نتیجه عفونت درمان نمی شود و به دیگران منتقل می شود.

 آزمایش std خانگی چیست؟

امروزه، کیت های تست خانگی برای بیماری های مقاربتی خاص مانند ایدز، کلامیدیا و گنوره آ بسیار رایج و معروف شده اند. برای انجام تست های خانگی بیماری های مقاربتی، شما باید یک نمونه ادرار یا یک سواب دستگاه تناسلی یا دهانی را جمع آوری کنید و سپس به آزمایشگاه بفرستید. برخی از این تست ها به بیش از یک نمونه نیاز دارند.

از مزایای تست های خانگی این است که شما می توانید نمونه را در حریم شخصی خانه خود و بدون نیاز به معاینه لگن یا مراجعه به مطب پزشک جمع آوری کنید. با این حال، این آزمایشات ممکن است همیشه دقیق نباشند. اگر تست خانگی شما برای یک عفونت مقاربتی مثبت باشد، با پزشک خود تماس بگیرید تا نتیجه آزمایش را تأیید کند. اگر تست شما منفی باشد اما علائم خاصی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید تا نتیجه را تأیید کند.

آزمایشات سریع STD

غلبه بر موانع آزمایش

آزمایش سریع STD، به شما این امکان را می دهد که نتایج خود را  نه در چند روز، بلکه در عرض چند دقیقه بدست آورید. اگر نتیجه ی آزمایش مثبت باشد (به این معنی که شما آلوده هستید)، به جای اینکه مجبور شوید برای پر کردن نسخه دوباره مراجعه کنید، می توانید سریعا تحت درمان قرار بگیرید. در رابطه با بیماری هایی مانند HIV، خیلی مهم است که بلافاصله بعد تشخیص، درمان آن شروع شود. 

از نتایج درمان زودرس این بیماری، کاهش خطرات و عوارض آن، و طول عمر بیشتر است. از جمله آزمایش های جدیدی که باعث دوری بسیاری از افراد از انجام آزمایش می شوند، سوزن و خون است. بنا به نوع بیماری، یک آزمایش سریع ممکن است فقط به یک نمونه از مایع بدن یا نمونه ادرار نیاز داشته باشد.

دقت و درستی تستهای سریع STD

همه تست های سریع، یکسان نیستند. حساسیت و اختصاصی بودن برخی از آنها، بیشتر از سایرین است. میزان حساسیت، توانایی آزمایش برای شناسایی صحیح مبتلایان به بیماری است ( یک نرخ مثبت واقعی).

به هنگام آزمایش در طول عفونت حاد، آزمایشات سریع STD میزان حساسیت و اختصاصی بودن متوسطی را ارائه می دهند:

  • سوزاک: حساسیت 86٪ و اختصاصی 97٪
  • سفلیس: 85٪ حساسیت و اختصاصی 91٪
  • کلامیدیا: حساسیت 86٪ و اختصاصی 97٪
  • هپاتیت B: حساسیت 97٪ و اختصاصی 99٪
  • ویروس پاپیلومای انسانی: حساسیت 87٪ و اختصاصی 94٪
  • هرپس سیمپلکس: حساسیت 93٪ و اختصاصی 99.9٪
  • HIV (در خانه، نمونه دهانی): حساسیت 92٪ و اختصاصی 99٪

متأسفانه، میزان حساسیت پایین تر، به معنای افزایش خطر نتیجه منفی کاذب است (به این معنی که وقتی شخص، واقعاً آلوده شده است،”کاملاً پاک” نشان داده می شود). با انجام تست HIV در خانه در حال حاضر، یک حساسیت 92٪ به یک منفی کاذب، از هر 15 تست تفسیر می شود. به همین دلیل است که برخی بیماری های باکتریایی (مانند سفلیس، سوزاک و کلامیدیا) به جای آزمایش سریع، با فرهنگ سازی، دقیق تر تشخیص داده می شوند.

آیا استفاده از تست های خانگی پیشنهاد می شود؟

CDC و انجمن بیماری های عفونی آمریکا آزمایش سریع STD را توصیه نمی کنند. به همین دلیل است که هر نتیجه ی مثبت، غیرقطعی یا مشکوکی از یک تست خانگی std، باید حتما در آزمایشگاه یا کلینیک پزشک، پیگیری شود.


پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر