3 روش پیشگیری از زگیل تناسلی و انتقال آن

تماس جنسی با فرد آلوده به ویروس، می‌تواند شما را به زگیل تناسلی مبتلا کند. تزریق واکسن پاپیلومای انسانی یا HPV و استفاده از کاندوم به کاهش شانس ابتلا یا انتقال زگیل تناسلی کمک می‌کند. در این مقاله درباره ی پیشگیری از زگیل تناسلی مطالب مفیدی آورده شده است.

جلوگیری از زگیل تناسلی

در رابطه با راه های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی باید گفت که اولین کار این است که در مورد تزریق واکسن پاپیلومای انسانی یا همان گارداسیل با پزشک خود صحبت کنید. اکثر واکسن ها شما را از انواع ویروس های پاپیلومای انسانی محافظت می‌کنند که بیشترین موارد زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند. این بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی ، از جمله زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی از تماس پوستی جنسی با فرد آلوده ( رابطه واژینال، مقعدی یا دهانی) منتقل می‌شود.

بنابراین، تنها راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و دیگر بیماری ‌های مقاربتی این است که با دهان یا آلت جنسی فرد تماس نداشته باشید. اما اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود رابطه جنسی برقرار می‌کنند؛ پس داشتن رابطه جنسی ایمن در پیشگیری از زگیل تناسلی بسیار مهم است. استفاده از ابزارهای محافظتی مانند کاندوم یا محافظ های دهانی در هنگام رابطه جنسی به کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مقاربتی کمک زیادی می‌کند. همچنین اگر مشاهده کردید که فرد روی آلت جنسی یا مقعد خود زگیل دارد، از برقراری رابطه جنسی با او خودداری کنید؛ چون زگیل از این راه به سرعت منتقل می‌شود.

اما به خاطر داشته باشید که حتی بدون وجود زگیلِ قابل مشاهده هم ویروس قابل انتقال است. پس حتماً باید از کاندوم و محافظ های دهانی استفاده کنید حتی اگر همه چیز به ظاهر خوب به نظر برسد. با اینکه هیچ آزمایشی برای زگیل تناسلی وجود ندارد، می‌توانید به طور منظم آزمایشات بیماری های مقاربتی را انجام دهید تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

واکسن گارداسیل

پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی

 اگر مشاهده کردید که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید، وحشت نکنید. راههای زیادی است که می‌توانید از انتقال آن به شریک جنسی خود جلوگیری کنید. برای پیشگیری از زگیل تناسلی، موارد زیر را می توان انجام داد:

  • از شریک جنسی خود بخواهید که در مورد واکسن گارداسیل با پزشک صحبت کند. بسیاری از واکسن های اچ پی وی می‌توانند در مقابل برخی از انواع ویروس محافظت ‌کنند که بیشترین موارد زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند.
  • همیشه از کاندوم و محافظ دهانی برای رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی استفاده کنید.
  • سیگار را ترک کنید. اگر سیگار می‌کشید ممکن است شانس ابتلا به زگیل تناسلی در شما بالاتر رود.

ایا زگیل تناسلی با کاندوم منتقل می شود؟

وقتی زگیل قابل مشاهده دارید، حتی با استفاده از کاندوم هم نباید رابطه جنسی داشته باشید. ممکن است زگیل ها در جاهایی باشند که کاندوم نتواند پوشش دهد در نتیجه به راحتی زگیل تناسلی منتقل می شود.

مقاله ی مرتبط: انتقال زگیل تناسلی

چگونه با شریک جنسی خود در مورد زگیل تناسلی صحبت کنیم؟

صحبت با فرد دیگر در مورد بیماری مقاربتی می‌تواند دشوار باشد اما زگیل تناسلی مشکل شایعی است و به مشکلات جسمی جدی منجر نمی‌شود. بنابراین برای صحبت در مورد آن دچار شرمساری یا استرس نشوید. نحوه صحبت در مورد بیماری مقاربتی با شریک جنسی می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد. اما نکات اساسی زیر می‌توانند کمک کننده باشند:

1) با آرامش صحبت کنید. بسیاری از مردم به زگیل تناسلی مبتلا هستند و بسیاری از آنها رابطه جنسی دارند. برای بسیاری از زوج‌ها، داشتن زگیل تناسلی موضوع مهمی نیست. بنابراین با آرامش و رویکردی مثبت گفتگو را شروع کنید. داشتن زگیل تناسلی تنها یک مشکل جسمی ساده است و به شخصیت شما ارتباطی ندارد.

انتقال زگیل تناسلی

2) گفتگو را دو طرفه انجام دهید. به خاطر داشته باشید که بیماریهای مقاربتی بسیار شایع هستند. پس کسی چه می‌داند، شاید شریک جنسی شما هم زگیل تناسلی داشته باشد. بنابراین، ابتدا از او بپرسید که آیا تا به حال آزمایش بیماری مقاربتی انجام داده است یا خیر.

3) اطلاعات کافی داشته باشید. در مورد بیماری های مقاربتی اطلاعات اشتباه زیادی وجود دارد. پس تمامی حقایق را در این زمینه مطالعه کنید تا بتوانید به شریک خود اطلاعات درست بدهید. به شریک خود بگویید که روش های مختلفی برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی در هنگام رابطه جنسی وجود دارد. همچنین می‌توانید به او یادآوری کنید که زگیل تناسلی خطرناک نیست و منجر به سرطان یا مشکلات جسمی دیگر نمی‌شود.

4) امنیت در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگر ترس دارید که شریکتان ممکن است از ناراحتی و شکی که به شما پیدا می کند، به شما آسیب بزند؛ گفتن موضوع به او را با کمترین درجه ی حساسیت بازگو کنید.

بهترین زمان برای صحبت در مورد زگیل تناسلی با شریک جنسی چیست؟

شاید نیازی نباشد که در اولین روز آشنایی و ازدواج به او بگویید، اما باید قبل از رابطه جنسی موضوع را با او در میان بگذارید. شما با این کار به او نشان می‌دهید که صادق هستید و این می‌تواند نشانه خوبی برای رابطه شما باشد. نگرانی در مورد نحوه واکنش شریک جنسی نرمال است. اما هیچ راه گریزی نیست. برخی ممکن است دچار هراس شوند. در این صورت، سعی کنید که او را آرام کنید و در مورد پیشگیری از زگیل تناسلی با او صحبت کنید.

شاید بهتر باشد که کمی به او زمان و فضا بدهید تا موضوع را هضم کند. بسیاری از مردم می‌دانند که زگیل تناسلی شایع است و موضوع مهمی نیست. همچنین در هنگام صحبت با شریک خود از متهم کردن یکدیگر خودداری کنید. اگر هنگامی که در رابطه هستید، یکی از شما به زگیل تناسلی مبتلا شوید، این لزوماً به معنای خیانت طرف مقابل نیست، یا اینکه شما از شریک خود گرفته‌اید.

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی در دختران باکره

پس از ابتلا به ویروس، ممکن است هفته ها، ماه ها و حتی بیشتر طول بکشد تا زگیل‌ها ظاهر شوند. بنابراین تشخیص اینکه کجا و چه زمانی فرد متبلا شده است دشوار است. مهم‌ ترین نکته این است که هردو طرف آزمایش بدهند. اگر مشخص شد که تنها یکی از شما مبتلا شده است، در مورد شیوه پیشگیری از انتقال آن به طرف دیگر صحبت کنید. به شرکای جنسی قبلی خود هم اطلاع دهید تا آنها هم آزمایش دهند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.2/5 - (19 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشید
    عذر خواه من تازه متوجه شدم ذگیل تناسلی دارم کرایو انجام دادم ولی کاملا پاک نشده هیچ قرصی یا دارو استفاده نکردم برای برطرف کردن این مشکل چه باید کرد بعدش این انتقال برای خانواده هم احتمال داره اعضتی خانواده منظورم بچه هام ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۸ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      اگر وسایل شخصی مثل لباس زیر و وسایل استحمام یکی دارید قابل انتقال هست
    2. تصویر کاربر حمید دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام خسته نباشید خدمت اقای دکتر عزیز
      الان من باید چکارکنم که ریشه کن بشه من که کرایو کردم بایدکاری دیگه هم بکنم راهی چاهی هست لطفا بگید ممنونم بعدش برای بچه ها نگرانم این طور که شما فرمودید ازطریق لباس هم قابل انتقاله که خیلی بده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      مجددا کرایو انجام بشه از پماد Aldara استفاده کنیو
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت دکتر بزرگوار
    خداقوت
    من شهریور سال گذشته متوجه HPVشدم سه تا زگیل در ناحیه نزدیک به مقعدم بود که با کرایو از بین رفت واکسن گارداسیل سه دوز زدم و برای مدتی داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی استفاده کردم و تا الان زگیلی دیگه مشاهده نکردم اگر رابطه مراقبت شده داشته باشم احتمال سرایت از طریق دست یا بوسیدن یا تماس پوست بدن به غیراز ناحیه تناسلی امکان پذیر هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      امکان انتقال اندک است
    2. تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سپاسگزارم
    3. تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      لطفا بفرمایید این ضایعه ها هم که سالهاست همراه من و روی دو دست من هست زگیل هست یا خیر؟ و آیا قابل درمان هست؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      باید نمونه برداری شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر Banoo سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر ایا کسی که مبتلا به زگیل تناسلی بوده و خوب شده باز هم با ابجاد رابطه میتونه اونو انتقال بده یا دیگه بعد از خوب شدن مشکلی نداره
    و آیا بعد از گرفتن این ویروس زدن واکسن تاثیری داره واسه جلوگیری از مبتلا شدن دوباره
    و یا این که اگه گرفته باشی و خوب شده باشی امکانه اوت دوبارش هست با در نطر گرفتن به این موضوع که هیچ رابطه ای
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      واکسن تزریق شود بله امکان عود وجود دارد با نداشتن ضایعه فعال نیز امکان انتقال وجود دارد ولی بسیار اندک میباشد
  • تصویر کاربر Banoo سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر ایا کسی که مبتلا به زگیل تناسلی بوده و خوب شده باز هم با ابجاد رابطه میتونه اونو انتقال بده یا دیگه بعد از خوب شدن مشکلی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      در صورت نداشتن ضایعه فعال امکان انتقال اندک است
  • تصویر کاربر نیلوفر جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام همسر من دوهفته ست داروی زگیل استفاده کرده آمپول وقرص..بعدش ما نزدیکی داشتیم من توی آب سرکه سیب نشستم فوری میخام بدون مشکلی پیش نمیاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      خب خانم محترم باید تا زمانی که زگیل برطرف میشد رابطه ی جنسی برقرار نمیکردید به پزشک زنان مراجعه کنید و معاینه شده تست پاپ اسمیر بدهید
    2. تصویر کاربر نیلوفر پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      نزدیگ ما امروز بوده تا اون زمان برای پیشگیری چکار میشه کرد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      تست پاپ اسمیر در اولین فرصت انجام دهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رویا چهارشنبه ۲۹ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام من دهانه واژنم ب سمت داخل دو تا لکه سفید مشاهده میکنم ،حدود یک ماه و نیم ،من حدود س سال پیش زگیل نوع شش داشتم ک درمان شدم اما حالا بعد س سال اینارو دیدم نمیدونم زگیله یا چیز دیگه ،موقع نزدیکی با باز شدن دهانه واژنم همون قسمت احساس سوزش دارم چی میتونه باشه؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ضایعات بسیار مشکوک به زگیل میباشد حتما پاپ اسمیر انجام شود
  • تصویر کاربر عارف سه شنبه ۲۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    اگر احتمال وجود زگیل تناسلی باشد، آیا اگر بهنگام سکس، هم آلت تناسلی پوشش کاندوم داشته باشد و هم بدن و اطراف ناحیه تناسلی کاملا پوشش داشته باشد به طوریکه تماس پوست با پوست صورت نگیرد ، امکان انتقال ویروس وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام خیر احتمال بسیار پایین است اما پوشش کامل بدن کمی مشکل است
  • تصویر کاربر ل پنجشنبه ۱۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام چیزی که در تصویر میبینید چند سالی به همین حالت بوده و تغیری نکرده میخواستم ببینم آیا هرکدوم از اینها مشکوک هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      خیر زگیل نیستند محل ختنه است
  • تصویر کاربر سام شنبه ۱۷ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر.من درگیر زگیل تناسلی شدم و بعد از استفاده از اسیدی ک برام تجویز شده بود همشون رفتن ولی الان نه تنها همونا برگشتن بلکه جاهای دیگم رشد کردن.من چیکار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      باید کرایو کنید
    2. تصویر کاربر سام جمعه ۱۶ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      چند جلسه طول میکشه کرایو؟من شهرستانم.واکسن نیازه بزنم؟چون کرایو فقط از سطح پوست از بین میبره دیگ ممکنه دوباره عود کنه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      واکسن که درمان نمیکنه فایده نداره . براساس تعداد ضایعات جلسات متفاوت است .
    4. تصویر کاربر سام جمعه ۱۶ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      با کرایو حل میشه؟چون با محلول ک زدم رفت و برگشت دوباره و بیشترم شد.کلا راه حل چیه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ تیر ۲( 9 ماه پیش)
      ۲۰ درصد موارد عود داره
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۲ تیر ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    میخواستم ببینم این دانه ها چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ تیر ۲( 10 ماه پیش)
      از کی ایجاد شده ؟ بعد رابطه جنسی ؟
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر