3 روش پیشگیری از زگیل تناسلی و انتقال آن

تماس جنسی با فرد آلوده به ویروس، می‌تواند شما را به زگیل تناسلی مبتلا کند. تزریق واکسن پاپیلومای انسانی یا HPV و استفاده از کاندوم به کاهش شانس ابتلا یا انتقال زگیل تناسلی کمک می‌کند. در این مقاله درباره ی پیشگیری از زگیل تناسلی مطالب مفیدی آورده شده است.

جلوگیری از زگیل تناسلی

در رابطه با راه های جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی باید گفت که اولین کار این است که در مورد تزریق واکسن پاپیلومای انسانی یا همان گارداسیل با پزشک خود صحبت کنید. اکثر واکسن ها شما را از انواع ویروس های پاپیلومای انسانی محافظت می‌کنند که بیشترین موارد زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند. این بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی ، از جمله زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی از تماس پوستی جنسی با فرد آلوده ( رابطه واژینال، مقعدی یا دهانی) منتقل می‌شود.

بنابراین، تنها راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و دیگر بیماری ‌های مقاربتی این است که با دهان یا آلت جنسی فرد تماس نداشته باشید. اما اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود رابطه جنسی برقرار می‌کنند؛ پس داشتن رابطه جنسی ایمن در پیشگیری از زگیل تناسلی بسیار مهم است. استفاده از ابزارهای محافظتی مانند کاندوم یا محافظ های دهانی در هنگام رابطه جنسی به کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مقاربتی کمک زیادی می‌کند. همچنین اگر مشاهده کردید که فرد روی آلت جنسی یا مقعد خود زگیل دارد، از برقراری رابطه جنسی با او خودداری کنید؛ چون زگیل از این راه به سرعت منتقل می‌شود.

اما به خاطر داشته باشید که حتی بدون وجود زگیلِ قابل مشاهده هم ویروس قابل انتقال است. پس حتماً باید از کاندوم و محافظ های دهانی استفاده کنید حتی اگر همه چیز به ظاهر خوب به نظر برسد. با اینکه هیچ آزمایشی برای زگیل تناسلی وجود ندارد، می‌توانید به طور منظم آزمایشات بیماری های مقاربتی را انجام دهید تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

واکسن گارداسیل

پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی

 اگر مشاهده کردید که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید، وحشت نکنید. راههای زیادی است که می‌توانید از انتقال آن به شریک جنسی خود جلوگیری کنید. برای پیشگیری از زگیل تناسلی، موارد زیر را می توان انجام داد:

  • از شریک جنسی خود بخواهید که در مورد واکسن گارداسیل با پزشک صحبت کند. بسیاری از واکسن های اچ پی وی می‌توانند در مقابل برخی از انواع ویروس محافظت ‌کنند که بیشترین موارد زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند.
  • همیشه از کاندوم و محافظ دهانی برای رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی استفاده کنید.
  • سیگار را ترک کنید. اگر سیگار می‌کشید ممکن است شانس ابتلا به زگیل تناسلی در شما بالاتر رود.

ایا زگیل تناسلی با کاندوم منتقل می شود؟

وقتی زگیل قابل مشاهده دارید، حتی با استفاده از کاندوم هم نباید رابطه جنسی داشته باشید. ممکن است زگیل ها در جاهایی باشند که کاندوم نتواند پوشش دهد در نتیجه به راحتی زگیل تناسلی منتقل می شود.

مقاله ی مرتبط: انتقال زگیل تناسلی

چگونه با شریک جنسی خود در مورد زگیل تناسلی صحبت کنیم؟

صحبت با فرد دیگر در مورد بیماری مقاربتی می‌تواند دشوار باشد اما زگیل تناسلی مشکل شایعی است و به مشکلات جسمی جدی منجر نمی‌شود. بنابراین برای صحبت در مورد آن دچار شرمساری یا استرس نشوید. نحوه صحبت در مورد بیماری مقاربتی با شریک جنسی می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد. اما نکات اساسی زیر می‌توانند کمک کننده باشند:

1) با آرامش صحبت کنید. بسیاری از مردم به زگیل تناسلی مبتلا هستند و بسیاری از آنها رابطه جنسی دارند. برای بسیاری از زوج‌ها، داشتن زگیل تناسلی موضوع مهمی نیست. بنابراین با آرامش و رویکردی مثبت گفتگو را شروع کنید. داشتن زگیل تناسلی تنها یک مشکل جسمی ساده است و به شخصیت شما ارتباطی ندارد.

انتقال زگیل تناسلی

2) گفتگو را دو طرفه انجام دهید. به خاطر داشته باشید که بیماریهای مقاربتی بسیار شایع هستند. پس کسی چه می‌داند، شاید شریک جنسی شما هم زگیل تناسلی داشته باشد. بنابراین، ابتدا از او بپرسید که آیا تا به حال آزمایش بیماری مقاربتی انجام داده است یا خیر.

3) اطلاعات کافی داشته باشید. در مورد بیماری های مقاربتی اطلاعات اشتباه زیادی وجود دارد. پس تمامی حقایق را در این زمینه مطالعه کنید تا بتوانید به شریک خود اطلاعات درست بدهید. به شریک خود بگویید که روش های مختلفی برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی در هنگام رابطه جنسی وجود دارد. همچنین می‌توانید به او یادآوری کنید که زگیل تناسلی خطرناک نیست و منجر به سرطان یا مشکلات جسمی دیگر نمی‌شود.

4) امنیت در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگر ترس دارید که شریکتان ممکن است از ناراحتی و شکی که به شما پیدا می کند، به شما آسیب بزند؛ گفتن موضوع به او را با کمترین درجه ی حساسیت بازگو کنید.

بهترین زمان برای صحبت در مورد زگیل تناسلی با شریک جنسی چیست؟

شاید نیازی نباشد که در اولین روز آشنایی و ازدواج به او بگویید، اما باید قبل از رابطه جنسی موضوع را با او در میان بگذارید. شما با این کار به او نشان می‌دهید که صادق هستید و این می‌تواند نشانه خوبی برای رابطه شما باشد. نگرانی در مورد نحوه واکنش شریک جنسی نرمال است. اما هیچ راه گریزی نیست. برخی ممکن است دچار هراس شوند. در این صورت، سعی کنید که او را آرام کنید و در مورد پیشگیری از زگیل تناسلی با او صحبت کنید.

شاید بهتر باشد که کمی به او زمان و فضا بدهید تا موضوع را هضم کند. بسیاری از مردم می‌دانند که زگیل تناسلی شایع است و موضوع مهمی نیست. همچنین در هنگام صحبت با شریک خود از متهم کردن یکدیگر خودداری کنید. اگر هنگامی که در رابطه هستید، یکی از شما به زگیل تناسلی مبتلا شوید، این لزوماً به معنای خیانت طرف مقابل نیست، یا اینکه شما از شریک خود گرفته‌اید.

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی در دختران باکره

پس از ابتلا به ویروس، ممکن است هفته ها، ماه ها و حتی بیشتر طول بکشد تا زگیل‌ها ظاهر شوند. بنابراین تشخیص اینکه کجا و چه زمانی فرد متبلا شده است دشوار است. مهم‌ ترین نکته این است که هردو طرف آزمایش بدهند. اگر مشخص شد که تنها یکی از شما مبتلا شده است، در مورد شیوه پیشگیری از انتقال آن به طرف دیگر صحبت کنید. به شرکای جنسی قبلی خود هم اطلاع دهید تا آنها هم آزمایش دهند.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.2/5 - (19 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من خیلی وقته که برام زائده های سفید مانند در ناحیه بیضه در اومده و نمیرن و متاسفانه باعث خارش هم هستن. آیا بنظرتون زگیل هستن یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      به زگیل شباهت ندارد
  • تصویر کاربر نادر پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام.مدتی هست خارش وخشکی درالت تناسل ایجادشده وگاها پوسته خشکی هم درقسمت سر الت تناسلی نمایان میشه.هیچ زخم ولکه و...دیگری نیست.مشکل ادراری هم نیست.درحمام معمولا ازصابون استفاده می کنم.( اخیرا گلنار).واون هم سعی کردم دراین قسمت برخورد نکند.کرم آ.د.زدم تغییری نکرد.درموقع شستشو سوزشی لحظه ای داحساس میشه مانند نازک شدن پوست.لطفا جهت درمان راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      پماد کلوتریمازول هر ۸ ساعت
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام چند روزیه روی آلتم یک چیزی ظاهر شده که نه درد داره نه خارش عکسشو ارسال میکنم ببینید آیا زگیل هستش خیلی وقتم هست رابطه جنسی نداشتم
    1. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      1
    2. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ب نظرتون سفلیس یا زگیل نیس؟ ولی خب من مدتی رابطه جنسی نداشتم ک مبتلا بشم ب همچین بیماری هایی
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      خیر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر هومن چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام.من ۵ روزه یه چیزی شبیه جوش سفید روی آلتم بوجود اومده امکان داره زگیل باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      تست hpv از ضایعه پوستی انجام شود
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام موتیست دور الت تناسلیم خشکی و زخم مانند میشود مثله برش خورده ولی خون نمی اید همراه سوزش که در موقع امزیش هم درد میکند البته بیشتر زمانی که قبلش خوشک امیزش کرده باشم اینگونه میشود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      پماد کلوتریمازول و پماد تریامسینولون هر ۸ ساعت
  • تصویر کاربر سجاد شنبه ۲۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده سر آلتم یک سالی هست یه جوش زیر پوستی زده نمیره جدیدا هم پایین آلتم چندتا جوش زده میخواستم ببینم زگیل هست یا نه؟و اینکه چیکار باید بکنم؟انتقالش صد در صده؟
    1. تصویر کاربر سجاد پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      اقای دکتر خواهشا پاسخ بدین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      برلی پایین التتون مشکوک به زگیل است بیایید معاینه کنم در صورت نیاز کرایو کنم
    3. تصویر کاربر سجاد پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      آقای دکتر الان دوروزه با صابون میشورم داره خشک میشه از بین میره نیازه بیام یا نه؟
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      اگر از بین رفت نیاز به مراجعه نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۲۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    ایا اگرکسی زیگل داشته ولی فریز کرده و الان رفع شده بازم احتمال انتقال به همسرش از طریق رابطه هست یا نه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      بله احتمالش هست چون ویروس در خون میمونه
  • تصویر کاربر مهسا سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید شبتون بخیر دکتر من مدتیه متوجه یه چندتا برآمدگی در ناحیه تناسلی ام شدم دکتر هم رفتم داروی ترکیبی دادن گفتن شاید زگیل نباشه دارو رو مصرف کن بعد دوباره بیا اما خیلی استرس دارم براتون عکس هم فرستادم خواهش میکنم جوابمو بدین که از نظر شما زگیل هست یا نه
    هیچ گونه درد و خارشی هم ندارن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکوک به زگیل است تست پاپ اسمیر و hpv dna اتجام شود
  • تصویر کاربر توکلی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    یه هفته هیت روز آلت این جوش هارو زده
    البته بعد رابط جنسی
    خاستم بدون باید چیکار کنم
    واینکه حموم رفتم و با صابون هم شستم مرتبدرد و خارش هم نداره
    فقط روی جوش ها ک رفته کمی سوزش داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      از قرص آسیکلویر ۴۰۰ میلیگرم هر ۸ ساعت با مایعات فراوان برای ۷ تا ۱۰ روز استفاده کنید
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام من زگیل تناسلی اطراف مقعد و بالای آلت تناسلی دارم چند بار کرایو انجام دادم باز برمیگردن، با نامزدم رابطه داشتم بدون کاندوم، چکار کنیم الان که اون مبتلا نشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر زگیل دارین احتمالا ایشون هم میگیرن ولی در اقایون خطرناک نیست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، وقتی ویروس وارد بدن میشه ، تو بعضی افراد بدن میتونه ویروس رو از بین ببره ، در بعضی ها هم در بدن برای همیشه میمونه. در مورد آقایون مشکلی نیست ، فقط ممکنه ضایعات پوستی ایجاد شه ، ولی در خانم ها علاوه بر ضایعات پوستی خطر سرطان دهانه رحم در آینده وجود داره و از این جهت خانم ها باید سالانه پاپ اسمیر بدن
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر