راه های انتقال زگیل تناسلی( 8 روش)

سوالاتی که برای بسیاری از هموطنان پیش می آید این است که علاوه بر ارتباط جنسی آیا زگیل تناسلی با دست و راه های دیگر از فردی به فرد دیگر منتقل می شود یا خیر؟ در ابتدا دکتر حسین کرمی نظر خود را درباره ی راه های انتقال زگیل تناسلی بیان میکنند. در ادامه نیز نتیجه ی آزمایشی که بر روی افراد انجام شده است بیان میشود.

شرط انتقال زگیل تناسلی چیست؟

نظر دکتر حسین کرمی در ارتباط با راه های انتقال زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق سکس ممکن است؟

زگیل تناسلی جزو بیماری های std می باشد؛ یعنی بیماری که از طریق سکس منتقل میشود. شرط انتقال زگیل تناسلی این است که پوست به مخاط برخورد بکند که ممکن است در سکس دهانی، مقعدی و واژینال اتفاق بیوفتد؛ چون در همه ی این شرایط پوست در تماس با مخاط قرار میگیرد این بیماری از فرد آلوده به فرد سالم منتقل میشود.

آیا زگیل تناسلی با تیغ منتقل می شود؟

اصولا میشود گفت از تیغ آلوده یعنی کسی تیغ آلوده داشته باشد و بر روی منطقه ی زگیل زده باشد و بعد آن را فرد سالم استفاده کند؛ در اینصورت بیماری منتقل میشود. یا اگر فردی که زگیل تناسلی دارد از همان تیغی که در ناحیه ی تناسلی استفاده کرده است؛ بیاید و صورت و زیر بغل را هم اصلاح کند؛ از این طریق هم زگیل تناسلی منتقل میشود.

انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون چگونه است؟

اپیلاسیون اگر باعث خونریزی شود و مواد و وسایلی که برای اپیلاسیون استفاده میشود چند بار مصرف باشد؛ مثلا ناحیه ی پوست یک فردی که زگیل تناسلی یا تبخال تناسلی در حال بثورات دارد را اپیلاسیون کرده و با همان مواد و وسایل، فرد سالم را اپیلاسیون انجام دهند بله این میتواند راه انتقال زگیل تناسلی شود و به همین دلیل بهتر است برای مراجعه به مراکز زیبایی، لوازم یک بار مصرف استفاده شود.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس زیر امکان پذیر است؟

جواب این سوال منفی است اصلا امکان انتقال صفر است. اگر فردی از لباس زیر فرد دیگری استفاده کند، ممکن است این مورد باعث انتقال ویروسی غیر از زگیل تناسلی شود ولی زگیل تناسلی به این طریق منتقل نمیشود. استفاده از لباس زیر هم باعث انتقال زگیل تناسلی نمیشود.

آیا استخر رفتن باعث انتقال زگیل تناسلی میشود؟

در استخر رفتن در جاهای عمومی ممکن است ویروس از طریق پا و کف پا منتقل شود؛ ولی اینها ویروس های زگیل تناسلی نیست؛ اینها یک نوع دیگر از زگیل هستند و ممکن است هم منتقل شود.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق دستشویی امکانپذیر است؟

خیلی ها فکر میکنند از طریق دستشویی رفتن این بیماری منتقل میشود مثلا میگویند دستشویی بین راهی استفاده کردیم و از دستشویی مشترک استفاده کردیم؛ آیا باعث انتقال زگیل تناسلی میشود؟ باید این را بگویم احتمال این اتفاق صفر است.

بنابراین انتقال از طریق استخر و حمام رفتن صفر است؛ مثلا خانمی به بنده مراجعه میکند و میگوید آقای دکتر من نمیتوانم فرزندم را به حمام ببرم؛ اما نمی دانند که از طریق حمام این بیماری منتقل نمی شود. نمیشود فردی که دچار زگیل تناسلی شده است خود را از خانواده جدا کند؛ این افراد مثل هر فرد دیگری می توانند زندگی کنند.

آیا از طریق لیف حمام به زگیل تناسلی مبتلا می شویم؟

بهتر است که هر فرد در زمینه ی بهداشتی از لوازم شخصی خودش استفاده کند تا بیماری های قارچی و عفونی دیگری را نگیرد ولی در مورد زگیل تناسلی می توان گفت که با این اتفاق هم منتقل نمیشود. ولی توصیه میکنم از وسایل شخصی خود استفاده کنید.

در انتها توصیه ی بنده این است که پیشگیری بهتر از درمان است و از تماس های جنسی آلوده و پر خطر اجتناب کنید تا باعث انتقال زگیل تناسلی نشوید.

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق دست زدن وجود دارد؟

این ویروس که پوست و نواحی تناسلی را آلوده می کند؛ عامل بروز انواعی از سرطان ها در مردان و زنان می باشد. از جمله این سرطان ها می توان به سرطان دهانه رحم، تومور های واژن، آلت تناسلی، مقعد و گلو اشاره کرد. از آنجایی که انواع HPV موجود بر روی دست افراد با انواع یافت شده در نواحی تناسلی شریکان جنسی آن ها یکسان است، برخی محققان احتمال می دهند که تماس جنسی دستی – تناسلی می تواند سبب انتشار عفونت شود.

بعضی از محققان معتقدند که صرفا به دلیل اینکه ماده ژنتیک (DNA) ویروس HPV بر روی دست افراد یافت شده به این معنی نیست که اجزای ویروس زنده بوده و یا تعداد آن ها برای ایجاد آلودگی کافی می باشند. ممکن است این DNA یافت شده بر دست فرد ناشی از لمس ناحیه تناسلی خود یا رابطه جنسی باشد که به تازگی داشته است. این گفته ها دقیقا مواردی هستند که محققان یافت کرده اند.

قرص والاسیکلوویر

محققان دریافتند احتمال ابتلا در افرادی بیشتر بوده که شریک جنسی آن ها ویروس HPV را در دستان یا نواحی تناسلی خود داشته است. با این وجود، تحقیقات نشان دادند که می توان خطر را عمدتا به عفونت HPV تناسلی نسبت داد. هنگامی که محققان این نتایج را در نظر گرفتند خطر ابتلا به وسیله دست ها از بین رفت. اغلب افراد بالغ و فعال از نظر جنسی در بازه ای از زندگی خود به ویروس HPV ابتلا می یابند. امکان دارد فرد در این مدت از ابتلای خود نیز اطلاعی نداشته باشد.

مدت زنده ماندن ویروس زگیل تناسلی

عامل به وجود آورنده ی زگیل های تناسلی، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس، بسیار شایع بوده و تقریباً تمام افراد به طور مداوم در معرض آن قرار می گیرند. HPV تقریباً 100 نوع دارد که برخی از آنها زگیل تناسلی را ایجاد می کنند. برخی از انواع این ویروس ها از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. با این حال، بیشتر گونه های HPV می توانند از طریق تماس غیر مستقیم (با وسایل شخصی فرد آلوده به ویروس) انتقال یابند. زگیل تناسلی در صورت عدم درمان، می تواند زیاد شود. همچنین، ویروس یه وجود آورنده ی آن می تواند از بیمار به فرد دیگری سرایت کند.

اگرچه در بزرگسالی، سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس بسیار مقاوم خواهد شد و یا آن را از بین می برد، اما کودکان و نوجوانان به علت اینکه سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار می گیرند. با گذشت زمان، افراد در برابر بیشتر انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند، ایمن خواهند شد. ایمن شدن بدن به این معنی است که کمتر تحت تأثیر ویروس قرار می گیرند و یا ویروس نمی تواند در بدن آنها به خوبی رشد کند.

اما مدت زمان زیادی طول می کشد تا بدن به این ایمنی دست پیدا کند. بنابراین، زگیل تناسلی در نوجوانان بسیار گسترش یافته است، زیرا بدن آنها هنوز وقت کافی برای ایمن شدن را نداشته است. زگیل تناسلی در افراد مختلف به شیوه های مختلفی بروز پیدا می کند. بسیاری از زگیل ها خود به خود از بین می روند و با شروع درمان، معمولاً بعد از چند هفته ناپدید خواهند شد، اما اگر ویروس ایجاد کننده ی آن روی پوست بماند، ممکن است دوباره زگیل ها برگردند.

طبق آمار مرکز درمان و پیشگیری از بیماری ها، 90% از عفونت های HPV (در زنان و مردان) طی دو سال خود به خود از بین می روند. این درصد، شامل انواع پرخطر و کم خطر HPV می باشد. حتی اگر ویروس HPV منجر به زگیل تناسلی شود و تا این اندازه پیشرفت کند، باز هم بدن می تواند به مرور زمان این ویروس را از بین ببرد.

طبق نظر یکی از متخصصین اورولوژی «ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که منجر به زگیل تناسلی می شود، تنها بعد از مدت دو تا سه ساعت خارج از بدن انسان از بین می رود، اما این ویروس در محیط های گرم و مرطوب می تواند بیشتر از یک روز زنده بماند. در حالی که زگیل تناسلی اغلب از طریق تماس جنسی منتقل می شود، اما شما می توانید از طریق مکان های عمومی آلوده مثل استخر، سونا، باشگاه و … به این ویروس مبتلا شوید.»

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود؟

به طور معمول، شما در عرض یک تا چهار ماه پس از آلوده شدن به HPV، دچار زگیل می شوید. این ویروس را می توان برای مدت طولانی تری توسط سیستم ایمنی کنترل کرد.

پروفسور حسین کرمی فوق تخصص زگیل تناسلی در تهران

3.5/5 - (60 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام.دکتر بیشتر از یک سال و نیمه ازدواج کردم. حدودا یک هفته ست که بک زائده هست که بزرگ نیست .و دوتا دیگه نزدیک کلاهک که به رنگ سر سفیده ...زگیله؟؟؟ خیلی نگرانم ،درمان داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      خیر زگیل به نظر نمیرسه
    2. تصویر کاربر حسین جمعه ۲۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      دکتر عکس رو مشاهده کردید
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      بله عکس رویت شد
    4. تصویر کاربر حسین جمعه ۲۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      میتونم عکس واضح تری بفرستم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      بفرستید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.من ۶ سال پیش در حد تماس پوستی و (مایع ارضا)رابطه داشتم. دو ساله که یک زائده ی گوشتی روی ران ظاهر شد که این یک ماه بزرگتر شده و موقع راه رفتن تا حدی درد ایجاد میکنه. بنظرتون زگیله؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      به نظر گوشت اضافه است بهتره برداشته بشه
  • تصویر کاربر Mj چهارشنبه ۱۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    من واکسن چهار گانه ی گارداسیل رو سال ۹۷ زدم و اردیبهشت سال ۱۴۰۱ هم تست پاپ اسمیر و تست زگیل تناسلی رو پا م که هردو شکر خدا نرمال بود و مشکلی نداشتم ولی بعد از این موضوع یک شلواری راکه یکی از دوستان پایش کرده بود (در حد چند دقیقه پایش کرده بود به عنوان پرو) من‌ هم پایم کردم در حد یک دقیقه پایم بود دوستم لباس زیر پایش بود می خواستم بدونم از این طریق زگیل منتقل می شود؟ ممنون می شوم که جوابم. و بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      خیر اینجوری منتقل نمیشه
    2. تصویر کاربر Mj سه شنبه ۱۷ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      ممنون آقای دکتر از پاسخ گویتان می خواستم بدونم از طریق لباس زیری که همون موقع فرد پایش نبود و خیس نیست چی؟ یک چیز دیگه اینکه اگه دوستم ‌ومن لباس زیر پا مون نباشه و در فاصله ی کوتاهی از هم یک شلوار را درحد پرو کردن پایمان کنیم ولی خیسی حس نکنیم چی؟ یعنی من که واکسن زدم باید نگران این جور موارد باشم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      اصلا راه انتقال اینجوری نیست . همه اینها را در سایت توضیح داده ام
    4. تصویر کاربر Mj سه شنبه ۱۷ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      بازم ممنون آقای دکتر از جواب شما چون من در این مورد وسواس دارم والان از این قضیه حدود یک سال می گذرد منظورم همان شلوار پرو کردن است یعنی در بدترین خالت از طریق لباس منتقل نمی شود؟ این که من هم واکسن زده ام آیا در پیشگیری موثر است یا فایده ای ندارد یعنی نگران انتقال از لباس نباشم یعنی اگر لباس آلوده باشد چی آلبته در بدترین حالت می گویم نگرانم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      عرض کردم اینگونه انتقال نمی یابد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سیما سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. من الان متوجه این زایده در زیربغل خود شدم. ایا زگیل تناسلی هست؟
    ایا امکان انتقال از حوله الوده ای که در ماشین لباسشویی مشترک شسته شده وجود دارد؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      امکان انتقال با حوله نیست . اینها احتمالا اسکین تگ است
    2. تصویر کاربر سیما دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      یعنی قطعا زگیل نیست اقای دکتر؟. خیلی نگرانم

      چون دوست من روی صورتش چند تا گوشت اضافه داشت و با من دست و‌روبوسی کرد و من از همون ماشین لباسشویی استفاده کردم که حوله الوده اون فرد باهاش شسته شده.
      چون نوزاد هم دارم نمیدونم که میتونم لباسهای بچه رو با همون ماشین لباسشویی بشورم یا خطر داره؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      اصلا راه انتقال حوله نیس . باید از نزدیک معاینه بشه و نمونه برداری بشه که نظر قطعی داد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر
    من امروز به یک اقا بوسه طولانی و مالیدن آلت تناسلی ایشون
    ۱- من متوجه یه ضایعه هایی روی الت ایشون شدم ایا فقط با دست زدن به التشون و تماس مستقیم با اون ها ممکنه من مبتلا به زگیل بشم اگر اون زگیل باشه ؟
    ( دستمو سریع الکل زدم و بعد شستم )
    ۱- لب و دهان ضایعه ای نبود با بوسه طولانی امکان انتقال هست اگر زگیل تناسلی یا hpv داشته باشند ؟
    خیلی نگرانم لطفا بهم جواب بدید
    راستی من واکسن گارداسیل هم زدم سه دوزش رو یک سال پیش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      بله ممکنه با تماس منتقل بشه ولی بوسه خیر
    2. تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با اینکه واکسن زدم چقدر احتمال داره
      کاری هست بتونم انجام بدم برای پیشگیریش یا چجوری تشخیص بدم منتقل شده یا نه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      کار خاصی نمیشه انجام داد و در صورت واکسن زدن هم ممکنه بعضی تایپ های دیگر منتقل شود . درصد نمیشه تعیین کرد
    4. تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      و بعد عذرخواهی میکنم به دستم فقط منتقل میشه یا جاهای دیگه
      چون که من سریع دستمو شستم و ضدعفونی کردم اینکارم بی فایده بوده یعنی ؟
      الان به این زودی بخوام تست بدم مشخص میشه؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      بله ممکنه به دست منتقل بشه . شستشو تا حدی ممکنه کمک کنه . تست خاصی لازم نیست .
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امین شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام
    من تاحالا رابطه جنسی نداشتم استخر زیاد میرم و یک زائده خال مانند کوچیک روی پوست بیضم ایجاد شده و درد هم نداره میخواستم ببینم این زگیله یا جای نگرانی هست یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      زگیل نیست . ترشح داره یا مایع داخلشه ؟
  • تصویر کاربر علی جمعه ۳۰ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب دکتر.
    از مدتی پیش روی سطح استوانه آلتم سه چهار تا زائده گوشتی و یکی دو تا هم روی گردنم هست.
    از زگیل تناسلی مطالبی خوندم که خیلی نگرانم کرده و در ضمن مجردم و میخواستم قبل از ازدواج در صورت ضرورت و لزوم درمان بشم.
    ممنون میشم کمکم کنین.
    🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۹ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      رابطه جنسی داشتید ؟
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۳۰ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      سلام وقت بخیر جناب دکتر
      نه رابطه نداشتم. میشه بفرمایین عواملش چی میتونه باشه.
      ممنون میشم.
    3. تصویر کاربر علی جمعه ۳۰ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      سلام وقت بخیر آقای دکتر
      لطفا هر چه سریع تر راهنماییم کنید اولا طبق اون عکسی که براتون ارسال کردم این بیماری hpv هستش یا نه؟ و اگه چنین هست بفرمایید دقیقا چیکار کنم و چه مراحلی رو انجام بدم؟ و اینکه این ویروس کلا از بدن با درمان پاکسازی میشه که دیگه عودت نکنه؟ و طول درمانش چجوریه؟ چند مدت طول میکشه؟ فقط میخوام هر چه زودتر از شر این بیماری رها شم.
      با تشکر از جنابعالی 🙏🙏🙏
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      زگیل نیست اسکین تگ میتونین کرایو کنید از بین بره
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۷ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. دوست بنده روی آلتش زگیل تناسلی دارد میخواستم بپرسم که آیا وقتی دستش به آلتش خورده و بعد از چند لحظه خوراکی تعارف کرد و من آن را خوردم به زگیل مبتلا شدم؟ خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۲۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    میخواستم بدونم این عکسی که ارسال میکنم واستون hpv هست یا خیر
    ممنونم
    1. تصویر کاربر جواد سه شنبه ۲۰ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      خیر زگیل نیست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر آذین سه شنبه ۲۰ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر
    اگر شلوار و شورت پوشیده باشیم و اقایی که جوش های مشکوک روی التش داره به صورت لخت خودش رو بماله بهمون احتمال انتقال از طریق رطوبت پیشاب هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      خیر
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر